or
door ortholaan_1 Sep 24, 2022 om 11:28
Winkels & webshops

Extra kosten retourneren

Product geretourneerd op eigen kosten. Bij terugbetaling vanuit de webshop hebben ze daar arbeidskosten van afgetrokken. 
Dit staat niet vermeld op hun site en ook niet in hun Algemene Voorwaarden.
Mag dit ???


1094 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Topantwoord

sira
door sira - Sep 24, 2022 om 11:47
2361 Antwoorden / 24 Vragen
14

Zou wel handig zijn als u de naam van het bedrijf vermeldt, anders tasten we in het duister.

or
door ortholaan_1 Sep 24, 2022 om 13:13
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het betreft de wolwebshop Hobbydoos! Retourneren op eigen kosten van verschillende losse bolletjes wol. Geen pakket!!
Hun argument om extra geld toe te eigenen. : Zij moeten de bolletjes weer in de vakken leggen en administratie bijwerken. Nogmaals, extra kosten wordt nergens vermeld!

sira
door sira Sep 24, 2022 om 13:33
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u zich aan de 14 dagen termijn gehouden? Als u zich daar namelijk niet aan houdt, brengen zij € 5,- in mindering als zijnde retour-/verwerkingskosten. Dit staat genoemd in de voorwaarden in artikel 3.
Had u binnen de wettelijke 14 dagen geretourneerd, had u de goederen ook gratis terug mogen zenden.

or
door ortholaan_1 Sep 24, 2022 om 14:35
1 Antwoorden / 2 Vragen

Binnen anderhalve dag teruggestuurd. Op hun site staat wel dat je de kosten van het retourneren zelf moet bekostigen. Dat heb ik keurig netjes gedaan. Toch krijg ik niet het hele bedrag van de geretourneerde terug vanwege “extra arbeid”..

sira
door sira Sep 24, 2022 om 14:59
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Dan is dat niet juist.

Ik zie nu dat de Wolwebshop en de Hobbydoos 2 verschillende bedrijven zijn.

De Hobbydoos:

Retourneren

U heeft een afkoelingsperiode van 14 dagen om zonder opgaaf van redenen het product te retourneren, ingaande op de dag van ontvangst van het product. Het product kan alleen ongebruikt en, indien mogelijk, in originele verpakking geretourneerd worden.
Voor het retourneren van de bestelling zijn de retourkosten voor uw rekening.

De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.



Maar dan nog. Zijn er u verzendkosten berekend toen u de wol afrekende?  Dan is het doorgaans gebruik dat de consument de retourkosten zelf betaald. In hun voorwaarden schrijven zij: De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht

Als u aan alle door hun gestelde regels hebt voldaan, schrijf ze dan een e-mail dat u het door hen te weinig betaalde bedrag terugvordert. Noem daarin een termijn van bijv. 14 dagen dat u het bedrag op uw rekening (nummer vermelden) tegemoet wilt zien.
Mochten zij hier niet aan voldoen dat u dan een klacht zult indienen bij Stichting Webshop Keurmerk. Het gaat waarschijnlijk om een laag bedrag en later kunt u eventueel een brief + e-mail schrijven ter herinnering.

or
door ortholaan_1 - Sep 24, 2022 om 12:54
1 Antwoorden / 2 Vragen
0

Het betref de wolwebshop Hobbydoos. Retourneren van losse bollen wol dus geen samengesteld pakket. Hun argument : zij moeten het weer in de kasten leggen en administratie bijwerken

sira
door sira - Sep 24, 2022 om 13:36
2361 Antwoorden / 24 Vragen
0

Heeft u zich aan de 14 dagen termijn gehouden? Als u zich daar namelijk niet aan houdt, brengen zij € 5,- in mindering als zijnde retour-/verwerkingskosten. Dit staat genoemd in de voorwaarden in artikel 3.
Had u binnen de wettelijke 14 dagen geretourneerd, had u de goederen ook gratis terug mogen zenden.

marita5
door marita5 Sep 24, 2022 om 15:01
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@sira , Ik weet niet waar u deze voorwaarden vandaan haalt , maar dit zijn niet de voorwaarden van Hobbydoos.nl

sira
door sira Sep 24, 2022 om 15:56
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb dit al gewijzigd in mijn eerste reactie bovenaan

Be
door Bessel Dekker - Sep 24, 2022 om 14:35
24 Antwoorden / Vragen
1

Ik geloof niet dat Breiwebshop iets met Hobbydoos te maken heeft.

 

Als je naar de Algemene Voorwaarden van Hobbydoos kijkt (zie https://www.hobbydoos.nl/winkel/algemenevoorwaarden.asp), dan blijken die inderdaad zeer algemeen te zijn. Ik kan er nies in vinden over arbeidskosten, ook niet in de artikelen 6-8. Dus doorberekening daarvan lijkt me twijfelachtig.

sira
door sira Sep 24, 2022 om 15:03
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb de voorwaarden van Hobbydoos er al bij gezet, maar het maakt weinig verschil.

marita5
door marita5 - Sep 24, 2022 om 14:59
11534 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Ortholaan-1 , 

Dat zij arbeidskosten aftrekken van de terugbetaling , staat niet vermeldt bij retourneren / of in de voorwaarden , lijkt mij onjuist .

Hobbydoos.nl is aangesloten bij Webshopkeurmerk , u kunt hier een klacht indienen . 

https://www.keurmerk.info/nl/consumenten/webwinkel/?key=1975 

https://www.keurmerk.info/nl/consumenten/klacht/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 24, 2022 om 16:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen
0

Akls al aangegeven, een klacht indienen bij het keurmerk. Daarbij lijkt het mij ook zinvol om dit neer te leggen bij www.klachtenkompas.nl , de gratis service van de Consumenbond waar op hun site aandacht wordt gegeven aan uw problee met ook het voorleggen aan de verkoper.

Wat men doet mag ook m.i. niet maar indien reacties negatief blijven zou het beginnen met een ingebreke stelling kunnen hetgeen u dan wel ca. € 10,00 aan poto kost maar als dat ook geen succes heeft is verder procedrene niet zo zinvol, helaas, gelet op deb mogelijk te onstane kosten. Hoe dan ook: klacht neerleggfen bij het Keurmer waarvoor u al een verwijzing kreeg.

M.b.t. eventueel in gebreke stellen zie: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

panter22
door panter22 - Sep 24, 2022 om 18:34
6599 Antwoorden / Vragen
0

Hoeveel bollen heb je wel niet terug gestuurd dat arbeidskosten worden berekend. 25 of meer?

De webshop staat goed bekend, Vreemde gang van zaken.

 

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 24, 2022 om 19:45
2094 Antwoorden / Vragen
0

Nee dat is heel vreemd. Of u bestelt een product dat ze uit voorraad leveren en dan moet u na retourneren gewoon uw geld terugkrijgen of u hebt opdracht gegeven iets voor u te fabriceren maar dan hebt u simpelweg geen retourrecht.

me
door meganega - Sep 25, 2022 om 11:37
50 Antwoorden / Vragen
0

je mag voor een retour kosten rekenen voor waardevermindering, mits de inspectiebevoegdheid is overschreden
die kosten hoeven niet in de koopovereenkomst worden opgenomen
het is natuurlijk wel zo netjes, want de consument gaat hier anders niet van uit
de kosten moeten eerlijk worden opgemaakt, en mag je alleen de werkelijke kosten rekenen
dat is nu niet het geval, want volgens de wet is er geen recht op compensatie voor arbeidskosten, enkel compensatie van de waardevermindering van het product

dit mag dus niet

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer