Heb kleding gekocht in dure modezaak, wil graag enkele kledingstukken retourneren, maar krijg mijn geld niet terug maar een tegoedbon. Ik wil graag mijn geld cash terug, er staat ook niet op de kassabon dat ik geen cash terug kan krijgen.dit is toch niet van deze tijd.?'Groetjes Marga van der weide
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Wilt u een product ruilen omdat u spijt hebt van de aankoop? Bijvoorbeeld omdat u de kleur toch niet mooi vindt? Of omdat u achteraf liever iets anders had willen kopen? Dan kunt u alleen ruilen als de verkoper dat goed vindt. Als u een product wilt ruilen bent u dus afhankelijk van de voorwaarden van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. De verkoper mag u in zulke gevallen een tegoedbon geven. Koopt u een product via internet, telefoon, op straat, via een verkoopdemonstratie of aan de deur? Dan gelden er andere regels. U hebt dan meestal wel bedenktijd.
Of het nou wel of niet van deze tijd is, de winkel is zelfs niet verplicht het artikel retour te nemen.
Het hoeft ook niet op de bon te staan. Meestal hangt er een briefje bij de kassa. In een kledingwinkel kun je kleding passen, kijken of het leuk staat, zodat retourneren eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn.
@Marga, u mag blij zijn dàt u mag retourneren èn een tegoedbon krijgt. Verlies die bon niet en besteed die op tijd, het is nu geld. U mag in dit forum bewijzen dat een "stenen winkel" verplicht is om artikelen terug te nemen en u cash uit te betalen. Dàt kunt u niet. U verward internet met het begrip "Stenen winkel".
Ik wil graag mijn geld cash terug, er staat ook niet op de kassabon dat ik geen cash terug kan krijgen. Maar ook niet dat u het wèl krijgt.
door malu59May 3, 2017 om 12:04
1 Antwoorden / Vragen
Stenen winkels maar klagen dat het slecht gaat en er moeten er steeds meer sluiten. Eigen schuld, ze jagen met deze klantonvriendelijkheid iedereen vanzelf naar internet. Bovendien wordt men in stenen winkels vaak slecht of niet geholpen en staan de medewerkers met elkaar te kletsen en doen onbeleefd tegen klanten.
ho
door holy53May 3, 2017 om 12:18
68 Antwoorden / 1 Vragen
@MALU59, Weet niet waar jij deze onzin vandaan haalt! Moet het niet zijn: Malle59??.
ma
door malu59May 3, 2017 om 12:37
1 Antwoorden / Vragen
Waarom heeft u het gekocht als u het terug wilt brengen? U had het immers kunnen passen . Rare gedachte dat u denkt rechten te hebben. De winkel had u zelfs zonder optie om te ruilen terug kunnen sturen. Ruilen is een gunst geen recht. En een bon krijgen is een luxe.
Of het nu wel of niet een 'dure'modezaak is doet niet ter zake! In een winkel geldt: koop = koop. Ze hoeven de kleding helemaal niet terug te nemen,. Dat ze dat toch doen is dus coulance en je mag blij zijn dat ze je een tegoedbon willen verstrekken. En waarom zou je achteraf kledingstukken willen retourneren? Je had toch in de winkel kunnen passen? Moet je maar geen impulsaankopen doen. Bezint eer gij begint.
door Grunn1May 1, 2017 om 16:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen
Vaak zie je bij "goedkopere" zaken dat ze niet zo moeilijk doen over geld terug maar bij "dure" zaken wel. Kan ook komen dat er genoeg mensen zijn die iets duurs kopen voor een feestje en het de volgende dag weer terug brengen (spreek uit ervaring en niet dat ik het zelf heb gedaan). Dit komt natuurlijk minder vaak voor met een shirtje van een paar euro van de zeeman.
Ze zullen dit ongetwijfeld niet voor niets hebben ingevoerd. Als winkelier wordt je ook moedeloos als veel mensen steeds de boel terugbrengen maar nooit iets kopen. Nu hebben ze tenminste nog de garantie dat je eindelijk eens iets gaat kopen.
door tijger1May 1, 2017 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Stt.stt.stt.:-))
La
door Laelia1955May 3, 2017 om 11:28
21 Antwoorden / Vragen
Shit, dacht het zo goed verborgen te hebben gehouden!
me
door mein33May 3, 2017 om 11:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen
werken?;-)
Alleen het woord al !!!
door CookiesMay 3, 2017 om 12:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Mein33, mag ik je er even op attenderen dat sinds 1/1/2017 de maximale AOW duur 15 jaar is? Daarna wordt er van uitgegaan dat je de bekende pil inneemt, deze is 1 jaar voor die datum aan te vragen bij de zorgverzekeraar. Let wel: deze wordt GRATIS verstrekt.;-))
ge
door gewichtMay 3, 2017 om 15:57
170 Antwoorden / 1 Vragen
En als je hem vergeet aan te vragen, komen ze hem den brengen? Wanneer je hem hebt aangevraagd en je krijgt daarna spijt krijg je dan ook een tegoedbon? Kontant geld terug kan niet want hij was gratis.
Je zegt het zelf al Ania, het staat niet op de bon. Had er op de bon gestaan dat je kleding kon retourneren tegen geld terug, dán had je daar recht op. Nu niet.
Nb. Het is toch niet meer van deze tijd dat consumenten hun rechten en plichten niet kennen?
door gewichtMay 3, 2017 om 16:03
170 Antwoorden / 1 Vragen
Diumenge, over kennen van rechten en plichten gesproken, hoe vaak is deze topic vraag al niet gesteld op dit forum? Hij blijft toch moeilijk als iemand zijn zin niet krijgt.
Het is in deze tijd van plasticgeld niet meer van vroeger tijd om geld "handje contantje" terug te krijgen. Als de winkelier al genegen is om uw aankopen terug te nemen dan moet u met deze gunst 'hedentendage' al zeer blij zijn, want wat éénmaal is verkocht blijft verkocht. Deze winkelier blijkt wel genegen de goederen terug te nemen, maar alleen als u daar ander goederen voor in de plaats neemt, vandaar uw tegoedbon. En die tegoedbon kunt u maar beter zo snel als mogelijk weer inwisselen, want mocht de zaak onverhoopt failliet gaan of u raakt de tegoedbon kwijt, dan kunt u naar de tegenwaarde van deze bon ........... en dat gebeurt maar al te vaak in deze tijd.
Helaas heeft u de naam van deze 'dure' modezaak niet genoemd.
Deze 'dure' modezaak verdient een pluimpje. En dat mag ook wel eens gezegd / geschreven worden. Toch een tegoedbon terwijl het niet verplicht is.......
Teruggeven of ruilen is geen recht. De verkoper is niet verplicht het product terug te nemen. Dat ze dat wel doen en een tegoedbon geven mag dus. zie ook https://www.consuwijzer.nl/thema/een-product-ruilen-of-terugbrengen
De wet is in deze duidelijk: Indien men een artikel heeft gekocht dan bestaat er een wilsovereenkomst. Deze wilsovereenkomst kan alleen te niet worden gedaan met goedvinden van de koper en de verkoper. Er zijn uitzonderingen: Ten eerste geldt voor bepaalde zaken een bedenkperiode. Na de koop kan men binnen die bedenkperiode terugkomen op de koop en moet de verkoepr daarin meewerken. Ten tweede kan het zijn dat een artikel niet voldoet aan de eisen, die redelijkerwijs gesteld mogen worden aandat adrtikel. De verkoper is dan gehouden dit artikel ter plekke te repareren, gaat dat niet dan vervangen en alleen in het geval dat ook dàt niet mogelijk is kan de koper de koopsom terugvorderen. De termijn hiervoor is de tijd die -eveneens redelijkerwijs- gekoppeld kan worden aan de normaal te verwachten levensduur van dat artikel.
Zoals al gezegd: koop = koop. Een verkoper is absoluut niet verplicht om een artikel terug te nemen als u het achteraf toch niet wilt hebben (en daar kan ik nog in komen ook). U mag dus eigenlijk nog blij zijn dat u de kledingstukken terug heeft mogen geven en een tegoedbon heeft gekregen. Als u echter spullen koopt aan de deur, via een verkoopdemonstartie, via internet, telefoon of op straat dan heeft u bijna altijd een bedenktijd van 14 dagen. Zelfs al zou de kleding kapot of bevlekt e.d. zijn geweest had u nog geen recht op teruggave van het geld, alleen op vervanging of reparatie. Vraag voortaan vooraf gaande aan de koop of u uw geld terug kunt krijgen als de aankoop tegenvalt. Maar beter nog: ga in de winkel goed na of u de dingen die u wilt kopen echt wel wilt hebben.
Wat veel negatieve reacties. Het gebeurt me niet snel maar ook ik breng weleens iets terug. Omdat thuisgekomen je toch niet vindt dat het mooi staat. Misschien gekocht omdat iemand het je mooi vond staan, en thuis alleen, denk je, nee dit is het toch niet. Iedereen kan zich weleens bedenken. Het zal vast ergens in de winkel vermeld staan. Meestal krijg je je geld terug. Ga gewoon een keer terug en maak dan je tegoed bon op. Let wel op de datum dat de bon verloopt.
Ania Idd ruilen is een gunst van de winkel. Wat betreft de tegoedbon: dat had wel degelijk aangeplakt moeten zijn zeker als dat de huisregels zijn had bij de ingang een bord moeten hangen met de betreffende huisregels, als u die huisregels had kunnen zien en gelezen zou hebben had u de keuze kunnen maken om wel of niet iets te kopen, bij de kassa nog een keer vermelden zou fijn zijn of dat ze u het hadden gezegt dat u bij ruiling alleen een tegoedbon zou krijgen, ik werk in een winkel en hadden dat beleid ook maar vanwege het gezeur etover is het gelukkig afgeschaft en ook nog dat je bij ons niet kon passen, was een rare regel dus. Kortom: U heeft wel een punt als het nergens vermeld is in de winkel en als het u niet verteld is. Blijven proberen dus! Eventueel het Hoofdkantoor inschakelen dat wil nog wel eens succes opleveren! Succes!
Er verdwijnen steeds meer stenen winkels en dat is niet voor niks. Slechte service, klantonvriendelijkheid...mensen kiezen steeds meer voor internet om daar vanaf te zijn. Een artikel moet zonder gezeur geretourneerd kunnen worden, verplicht of niet, heeft met service te maken. Ze jagen zelf de klanten naar internet of naar winkels waar het nog wel goed gaat en waar klanten terug blijven komen.
door diumengeMay 3, 2017 om 12:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Nou, begin eens zo'n servicegerichte winkel. Zo te lezen weet je precies hoe het moet...
ma
door malu59May 3, 2017 om 22:56
1 Antwoorden / Vragen
Wat een ontzettend domme reactie Diumence...jij werkt zeker in zo'n onsympathieke winkel en krijgt nu een spiegel voorgehouden, ik snap dat je schirkt
door diumengeMay 4, 2017 om 13:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Nee hoor werk niet in een winkel en schrik niet van je 'beste stuurlui staan aan wal'-reactie.
ma
door malu59May 4, 2017 om 14:59
1 Antwoorden / Vragen
diumenge ik bedoel dat je schrikt van wat je dan ziet
door diumengeMay 4, 2017 om 15:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Ook daar schrik ik niet van, ik weet wat mijn rechten zijn. Zowel in een stenen winkel als online. In bepaalde stenen winkels ben ik juist blij dat ze niet zomaar alles retour nemen, dan weet ik tenminste dat wat ik koop echt nieuw is.
Na de zoveelste vraag over dit onderwerp en ca 20 gelijke luidende antwoorden moet het nu voor altijd duidelijk ziin dat Koop= koop is.Overigens kan je na wat googelen daar ook zelf wel achter komen hoe het zit met ruilen in een winkel.
Ja dar is de winkeliers zijn goed recht .Als u bij de bakker een brood koop en niet gebruik kunt u deze ook niet terug brengen Geld terug is een gunst geen plicht
Staat er bij de kassa een bordje dat u mag ruilen of geld terug dan moeten zich daar ook aan houden.
Het is zelfs zo dat ze niet eens verplicht zijn om iets te ruilen ook al is het te klein of te groot koop is koop en het is een service van de winkel om dat wel te doen.
Alleen als je iets koopt en het deugd niet en er is geen andere zelfde artikel in de winkel dan moeten wel geld terug geven.
Koop = koop en moet tevreden zijn met evengoed een tegoed bon. Kleding kan alleen dan geretourneert worden als er gebreken aan zijn ontstaan of zijn b.v. kapotte ritssluiting dat niet direct te constateren is, een gaatje wat niet direct opgevallen is of kan zijn enz, opdat moment wordt er een wanprestatie geleverd en kan je desgewenst je geld terug vragen. Dit is ook het geval als er sprake is van een verborgen gebrek. Dit geld in zijn algemeenheid voor alle producten die geleverd worden. Indien U bij een winkelier koopt op voorwaarde dat hij artikelen kan terugnemen als ze niet passen, heeft hi/zij zich daar aan te houden. Voorbeeld: moeder/vader die inmobiel is en kleding nodig heeft kun je dergelijk afspraak maken, laat voor de zekerheid wel even een notitie op de aankoopbon zetten.
geen wonder dat de middenstand overal moet sluiten als ze dit soort archaische maatregelen treffen. De klant wil kunnen inruilen of retourneren net als bij internetwinkels. Dit is dé manier om de klanten weg te jagen.....
In de JUMBO hangt sinds kort bij de flessen automaat een briefje waarop staat dat indien je meer dan 10 euro aan statiegeld inlevert je dit niet apart mag laten uitbetalen maar moet verrekenen met boodschappen doen. Laatst sotnden mijn kinderen met gespaarde statiegeld bonnetjes, en werd de uitbetaling geweigd, omdat het totaal bedrag 20 euro was en zij geen aankoop in
...
Lees meer
Mijn zoon wil van zijn spaargeld een drift trike kopen, alleen ben ik niet bekend met de wetgeving omtrend deze elektrische voertuigen. Ook het zoeken op de pagina van de rijksoverheid en RDW heeft mij niet verder geholpen. Waar kan ik teruglezen welke voertuigen toegestaan zijn op de weg of stoep? Op de pagina van de rijksoverheid staat wel een overzicht van
...
Lees meer
Koop nieuwe koelkast bij een witgoedfirma, na 10 maanden kom ik terug van een weekje vakantie en het water stroomt uit mijn koelkast. De lade eronder staat al open gebarsten.
Dan moet ik meer dan een maand wachten op een AEG expert. Die zegt dit is niet meer te repareren deze koelkast is niet nieuw en is al eens gerepareerd.
Krijg wel een nieuwe koelkast,maar de schade willen ze niets van wete
...
Lees meer
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest
...
Lees meer
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst. Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij. Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer