Ik moet een pakket ontvangen van POSTNL . Nu zegt de app dat het pakket door d
Ik wacht al sinds 30- juli op mijn pakket via POSTNL. . Heb al verschillende keren gebeld met de klantenservice .
Postnl zegt dat alleen de verzender een onderzoek in kan laten stellen waar het pakket is gebleven. Maar de verzender doet dit niet , ook niet na verschillende verzoeken van mij . .En dus heb ik nog steeds mijn pakket niet ontvangen.
Topantwoord
Hallo Hendrik56 ,
Bij wie of welke webshop heeft u iets besteld , zijn deze nergens bij aangesloten ?
U moet bij de verzender zijn , deze heeft een overeenkomst met Post.nl , u niet .
Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven.
De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat je eventuele schade die ontstaat door het kwijtraken ervan, kunt verhalen op die bezorgdienst.
Is je poststuk 'gewoon' verstuurd, dus niet aangetekend? Dan is de bezorgdienst niet aansprakelijk voor het kwijtraken ervan. Dit staat doorgaans ook vermeld in de algemene voorwaarden.
In het geval van een aangetekende zending is het postbedrijf wel aansprakelijk, zij het in beperkte mate:
- Voor een brief die aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 50 euro.
- Voor een pakket dat aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 500 euro.
Met andere woorden: als je aangetekende brief of pakket kwijtraakt in de post, kun je daar maximaal 50, respectievelijk 500 euro voor vergoed krijgen. Voor een zending met een hogere waarde is het dan ook wellicht verstandig om te kiezen voor een verzekerde verzending.
Klagen? Gebruik een voorbeeldbrief
Ongeacht of het een verzekerde, aangetekende of gewone zending is die is kwijtgeraakt, kun je als verzendende partij een klacht indienen, met het verzoek om een onderzoek in te stellen.
Als je de ontvanger bent en dus geen overeenkomst hebt met de bezorgdienst, vraag dan in elk geval de verzender (die dus wel zo'n overeenkomst heeft) om een klacht in te dienen.
Daarnaast kun je zelf (als ontvanger) ook een klacht indienen en daarmee vragen om een onderzoek. Volgens artikel 7 van de Postwet moet het postvervoerbedrijf namelijk een procedure hebben voor de behandeling van klachten van afzenders én ontvangers .
Voorbeeldbrief , klaag als ontvanger , klik op de rode regel .
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/poststuk-kwijtgeraakt-klaag-als-ontvanger/
Als u uw pakket niet ontvangt is het eenvoudig, de verkoper moet er voor zorgen dat u uw artikel fysiek in handen krijgt. Zoniet moet hij het of opnieuw verzenden of crediteren. Stuur de verkoper 1 email en 1 gelijke brief met artikel ontvangen binnen 14 dagen. .Anders ontbindt u de verkoop en dien de verkoper het volledige bedrag terug betalen.
Beetje laat om te antwoorden, maar is me niet duidelijk waar u iets besteld heeft. überhaupt is de verzender alleen aan te spreken, niet PostNL. Zoals iedereen al stelt. Maar mij is alleen niet duidelijk: heeft u via Marktplaatst iets besteld? Dan zal het moeilijker worden. Maar dat lees ik niet in uw vraag.
Als al gezegd in iets andere woorden: de verzender is aansprakelijk voor goede verzending en ook bezorging. Dat is dus degene die aangesproken dient te worden.
Zo er problemen zijn dien de verzender de vervoerder aan te spreken. De enige uitzondering kan zijn indien u zelf klip en klaar kunt bewijzen dat de vervoerder in gebreke is en dat dan juridisch een uitermate lastige zaak.
Ergo: stel de verzender in gebreke en zie daarvoor o.a. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/
Zolang zij niet kunnen aan dat het bezorgd is, zijn zij verantwoorderlijk. Is het een Nederlandse webshop ? Of iets uit het buitenland ?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer