Re
door RenskeGal Jul 19, 2023 om 16:54
Winkels & webshops

Is de keukenboer verplicht ie te informeren over de grote van de afzuigkap? En als hij dit niet gedaan heeft, maar achteraf blijkt dat deze niet goed is, dat je dit zelf als consument mort betalen?

Goedendag allemaal,

8 maanden geleden hebben wij een keuken gekocht, deze volledig laten installeren en ook de voorbereidingen zijn door het bedrijf gedaan, leidingwerk, stucen, periplex, elektra, etc.

In de afgelopen tijd zijn wij erachter gekomen, omdat de afzuigkap niet goed werkt, dat onze koof te klein is en het gat naar buiten ook. Dit hebben wij vernomen van de Samsung monteur, die de afzuigkap kwam beoordelen.

De keukenboer heeft onze oude koof gebruikt, maar wel zonder overleggen ingekort. Ze hebben ons echter nooit geïnformeerd over hoe groot de koof moet zijn voor de afzuigkap. Wij als leek hebben daar totaal geen verstand van en ook niet bij nagedacht.

Nu moet de volledige koof weg gehaald worden en een nieuwe gemaakt worden. Dit kost ons 600 euro.
De keukenboer geeft aan dat dit voor onze eigen rekening is. Echter ben ik zelf van mening dat dit niet onze eigen fout is. Zij hebben de keuken volledig ingemeten, ontworpen, voorbereid en geïnstalleerd.
Na dit te hebben aangegeven wordt er nog steeds gezegd dat wij dit zelf moeten betalen. Klopt dit?

Ik weet niet wat juridisch klopt, als het zo is, betalen wij dit natuurlijk zelf. Maar het voelt niet goed. Daarnaast is de communicatie erg slecht en wachten wij al lang tijd op het maken van een la en plinten onder de keuken.
Aan de andere kant denk ik laat maar, ik betaal alles wel , maar wil dit toch graag weten.
Hopelijk kan u ons advies geven, alvast bedankt.

2699 7 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Jul 19, 2023 om 17:05
857 Antwoorden / 3 Vragen

Er is een monteur van Samsung bij geweest en die gaf aan dat de koof te klein was alsook de afvoer. Heeft hij dat op een of andere manier, hardcopy of digitaal, bevestigd?

Je zegt ook dat de keuken nog niet helemaal afgemonteerd is. Hebben ze aangegeven waarom die la en de plinten nog niet geplaatst zijn? Ik zou zeker niet betalen want dan zou de kans groot kunnen zijn dat ze helemaal niet meer komen.
Volgens mij valt dit onder garantie.

Wat je moet doen is een een brief sturen (aangetekend en per reguliere post) met daarin je grieven, dat je een beroep doet op de garante en dat je het restant van de het bedrag pas betaald als alles naar jouw wens is opgelost. Geef ook aan dat ze maximaal 4 weken de tijd hebben en dat, als ze dat niet zijn of niet reageren, je naar de geschillencommissie gaat maar... dan moeten ze daar natuurlijk wel bij aangesloten zijn. Ander wellicht de gang de rechter.

Tot slot laat een onafhankelijke installateur naar het werk van je leverancier en vraag om een rapportage

sira
door sira Jul 19, 2023 om 19:06
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Er zit duidelijk een storing in dit topic, want ik krijg jou niet geplust, zelfs niet na de laptop opnieuw opgestart te hebben.

sira
door sira Jul 19, 2023 om 19:07
2348 Antwoorden / 24 Vragen

.

sira
door sira Jul 19, 2023 om 19:22
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Toen ik bovenstaande antwoord wilde plaatsen, kreeg ik ook al een (storings)melding, vandaar 2x.

sira
door sira Jul 19, 2023 om 19:22
2348 Antwoorden / 24 Vragen

.

Re
door RenskeGal Jul 19, 2023 om 20:36
Antwoorden / 1 Vragen

Goedendag,

Bedankt voor uw antwoord!
De Samsung monteur heeft dit per mail bevestigd, wat ik ook gelijk door gestuurd heb naar de keukenboer/winkel.

Er gaat veel mis qua communicatie. Elke keer moeten wij weer bellen of het al geregeld is, telkens zeggen ze dat er iemand komt, maar uiteindelijk komt er die dag niemand, terwijl wij thuis zitten te wachten. Als er wel een monteur komt weet hij van een aantal punten niks af en gaat dit dan ook niet maken. Er moest vanalles besteld worden, wat een lange levertijd heeft, aldus het bedrijf. Daarnaast hebben ze meerdere keren het verkeerde besteld. Waardoor de monteur weer kwam, maar uiteindelijk het weer niet kon oplossen.

JMA2
door JMA2 Jul 20, 2023 om 00:10
117 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou zeker niet betalen want dan zou de kans groot kunnen zijn dat ze helemaal niet meer kom.

Ik denk dat er geen keukenboer te vinden is die niet op de dag van levering betaalt wil worden. Iets achterhouden lukt amper.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 19, 2023 om 17:06
857 Antwoorden / 3 Vragen

kreeg tot twee keer toe een foutmelding

tenormin
door tenormin Jul 19, 2023 om 20:20
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Kan je niet eens een antwoord geven: pagina niet gevonden.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 19, 2023 om 17:06
857 Antwoorden / 3 Vragen

kreeg tot twee keer toe een foutmelding

tenormin
door tenormin Jul 19, 2023 om 20:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@thecla58, kan je ook niet plussen en het is nu al bijna 20:20 uur. 20:57uur. Kan kennelijk wel weer. Even lek schieten. Kan je nog steeds geen + geven. Onthoud het dan maar in gedachte. ☺

Redacteur
door Redacteur Jul 20, 2023 om 12:55
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Dit hoort niet, uiteraard. mocht dit (onverhoopt) weer gebeuren, meld het ook even via kassa-online@bnnvara.nl.

rj
door rjw - Jul 19, 2023 om 17:41
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Als ze het wel hadden aangegeven had je de kosten ook gehad. Het is vervelend maar de financiële schade lijkt me beperkt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 19, 2023 om 17:42
2069 Antwoorden / Vragen

Ik kan uw redenering prima volgen en volgens mij zit die keukenboer fout maar dat gaat hij waarschijnlijk nooit toegeven. Als u het de moeite waard vindt zou ik er een zaak van maken, eerst altijd schriftelijk een ultimatum stellen en dan naar een geschillencommissie als die bevoegd is of de kantonrechter. Hebt u een rechtsbijstandverzekering zou ik die inschakelen natuurlijk.

Iv
door Ivo W - Jul 20, 2023 om 09:11
729 Antwoorden / Vragen

Een keukenleverancier is in principe niet verplicht om je vooraf te informeren over de grootte van het benodigde kanaal voor de afzuigkap.

Als u de keuken inclusief montage heeft gekocht, dan is de keukenleverancier wél verplicht om de apparatuur van de keuken te installeren volgens de voorschriften van de fabrikant. Dat houdt in dat tijdens het inmeten onder andere al het leidingwerk gecontroleerd moet worden en waar nodig met de klant de aanpassingen besproken moeten worden. Bijvoorbeeld dat de koof vervangen moet worden omdat de aanwezige luchtafvoer te klein is.

Als klant mag je namelijk verwachten dat na oplevering van de keuken alle apparatuur volledig naar behoren werkt, voor de overeengekomen prijs. De enige juiste oplossing is nu dan ook dat de keukenleverancier zijn foutieve installatie komt herstellen en alle kosten die daarbij komen kijken (open maken koof, installeren nieuwe afvoer, opnieuw aftimmeren en afwerken van de koof) voor zijn rekening neemt