IngeborgL
door IngeborgL Sep 21, 2022 om 15:52
Winkels & webshops

Klqacht over Marktplaats

Ik probeerde advertentie te plaatsen op Marktplaats. Lukte niet om account aan te maken via de website, via de app kreeg ik een foutmelding dat advertentie niet geplaatst kon worden.
Na heel veel heen en weer gechat (duurde erg lang voor ze m'n vraag begrepen!!) kreeg ik de melding dat mijn account niet geopend kon worden vanwege wellicht frauduleuze actviteiten in het verleden!!
Ik heb in een ver verleden (meer dan 20 jaar geleden) iets gekocht via Marktplaats, had toen een ander email adres, dus hoe kan het in hemelsnaam zijn dat ze hier nu mee komen!
Ik vraag me af hier meer mensen last van hebben en of jullie hier als consumentenprogramma meer meldingen over hebben gehad. Ik heb inmiddels de klacht ook al neergelegd bij ACM

Hieronder de melding van Marktplaats:
Wij doen regelmatig controles om frauduleuze activiteiten op ons platform te voorkomen. Hiervoor gebruiken wij allerlei informatie die wij hebben over oplichting of andere verdachte zaken uit het verleden. Wanneer blijkt dat wij jouw account of advertenties op enige wijze kunnen koppelen aan deze frauduleuze activiteiten sluiten we het account uit voorzorg. Om die reden kan ik je account ook niet heropenen.

4688 5 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 21, 2022 om 15:58
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat het IP adres bij hen nog bekend is en een ander account is dan niet voldoende om niet herkend te worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 21, 2022 om 21:54
2055 Antwoorden / Vragen

Na twintig jaar? Dat geloof ik niet. Dan denk ik eerder dat het oude mail adres en het nieuwe adres aan iets als "dezelfde persoon" zijn gelinkt.
Zou makkelijk oplosbaar moeten zijn met een vers Gmail of Outlook adres en een VPN. Aan de andere kant dat doen de echte oplichters ongetwijfeld ook en die proberen ze te weren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2022 om 16:03
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Over iets soortgelijks zijn in het verleden ook al eens vragen gesteld op deze site die ik echter nu niet kan terugvinden. U heeft al een klacht neergelgd bij de ACM. Ik kan u oook wijzen op https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/marktplaats/details?companyId=5d9f318e-09a9-42b6-b1be-3a43978deaa0  en zie ook dit met de opmerking van mij dat communicatie via chat niet altijd efficiënt lijkt en het beter schriftelijk kan dus op 'de ouderwetse manier'.

U kunt bovendien ook een melding doen bij de politie omdat de reactie van Markplaats een onbewijsbare beschuldiging is van mogelijk frauduleus handelen.

sw
door swat1500 Sep 21, 2022 om 23:59
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ben benieuwd wat u verwacht dat de politie met die melding zou moeten gaan doen.
MP beschuldigt TS nergens van maar stelt alleen dat TS kennelijk een te groot risico is.

Een MP account niet iets waar je recht op hebt. Het is aan MP wie wel en geen (nieuw) account mag aanmaken.
Net als dat een verzekeraar een nieuwe klant wel of niet kan aannemen.

tenormin
door tenormin Sep 22, 2022 om 00:54
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@swat1500, met je eens, alleen, het zou wel zuur zijn als dit na 20 jaar alsnog kan gebeuren. Maar goed, beter een te voorbarige handeling van Marktplaats dan geen handeling.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 22, 2022 om 09:52
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ter kennisname: http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/266.html  n.a.v.  gegeven reacties.

sw
door swat1500 Sep 22, 2022 om 19:20
3779 Antwoorden / 0 Vragen

266 sr is niet relevant omdat mp niet openbaar te kennen geeft dat ts zich mogelijk schuldig heeft gemaakt aan frauduleuze handelingen. Ik vermoed dat ts deze info per mail of telefoon gesprek heeft gehoord. Het is zijn of haar keuze geweest om deze informatie vervolgens openbaar te maken op deze site.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 23, 2022 om 10:01
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@SWAT1500, inderdaad, ik heb (ook) de toelichting nog eens goed doorgelezen.

sira
door sira - Sep 21, 2022 om 18:25
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Dit zijn van die onduidelijke meldingen.
Probeer het gewoon morgen nog een keer en anders een kaartje ophangen bij de supermarkt.

sw
door swat1500 - Sep 21, 2022 om 23:55
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zou kunnen is dat u gebruik maakt van een ip adres of een email adres dat bij MP is gelinkt aan eerdere frauduleuze handelingen. MP blokkeert dan dat ip adres of email adres. Dat wil niet zeggen dat u dus fraude heeft gepleegd maar personen die of het het betreffende ip adres of email adres gebruikten.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 22, 2022 om 10:09
426 Antwoorden / 2 Vragen

U zult niet de eerste en ook niet de laatste zijn die een "nieuw" mailadres aanmaakt en vervolgens overal bij inloggen wordt beschuldigd van frauduleuze activiteiten. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dit mailadres eerder is gebruikt door een oplichter en die vervolgens nooit meer heeft  ingelogd, waardoor dat mail adres na zoveel tijd is vervallen en weer beschikbaar is gekomen. Met alle gevolgen van dien voor de nieuwe gebruiker van dit mailadres. Dit is helaas iets wat steeds vaker voor zal komen. Ook bij het activeren van een "nieuw" 06 nummer gebeurd dit soort dingen steeds vaker.