JesseB
door JesseB Jun 1, 2021 om 16:52
Winkels & webshops

Kosten voor te laat betalen, maar deel bestelling niet geleverd

Twee maanden geleden heb ik een aantal dingen bij Otto.nl besteld en daarbij gekozen voor de optie 'achteraf betalen'. Nu is een deel netjes na een paar dagen geleverd, maar een ander deel (een kleed) is nooit geleverd. (Na meermalen contact, uiteindelijk hebben zij hem zelf als retour opgegeven. Zucht.) Maar nu dit eindelijk een oplossing heeft, heb ik wel extra kosten bovenop mijn rekening gekregen voor het te laat betalen. Is dit rechtmatig? Ik ga er zelf vanuit dat de betaaltermijn pas in gaat nadat je de bestelling in zijn geheel ontvangen is, of had ik op de een of andere manier dat eerste deel al moeten betalen?

Misschien zit de crux hem in de 'retour' status, dat suggereert dat ik hem wel ontvangen heb, maar zelf terug gestuurd heb? De extra kosten zijn direct boven op de rekening gekomen nadat het kleed als retour gezet is.

Mvg, Jesse

5786 13 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 1, 2021 om 16:56
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Als de bestelling in gedeelten geleverd wordt is het de bedoeling dat het eerst geleverde alvast betaald wordt maar dat moet dan wel van tevoren duidelijk aangegeven zijn, anders even contact opnemen.
https://www.otto.nl/contactform/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 1, 2021 om 17:01
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, niet helemaal. Het behoeft niet vooraf te zijn aangegeven. Niet ontvangen betekent hoe dan ook niet betalen. Bij niet ontvangen geldt dit: Onverschuldigde betaling: Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling. Bij niet ontvangen is er geen rechtsgrond om toch betalen van het geheel af te dwingen.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 1, 2021 om 17:04
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft, het kan gebeuren dat een bestelling uit verschillende onderdelen bestaat en er daarom ook een andere verzendingsinstructie ontstaat. Het geleverde kan alvast betaald worden.

JesseB
door JesseB Jun 1, 2021 om 17:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft De bestelling bestond inderdaad uit verschillende onderdelen, waarvan het eerste deel wel geleverd is.

@sjoppy Maar dan geld voor elk deel van de bestelling dat op andere momenten geleverd wordt een andere betalingstermijn? Ik heb inderdaad contact gezocht met Otto, maar voordat ik hoog en laag mijn recht probeer te halen, wou ik toch even checken of het zit zoals ik denk dat het is. Het leek me logischer dat een betalingstermijn ingaat zodra een bestelling in zijn geheel geleverd is, niet per deel van de bestelling.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 1, 2021 om 17:49
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@jesseb,
het komt voor dat er meerdere bestellingen worden gedaan om op hetzelfde adres geleverd te worden.
Het kan dus voorkomen dat een bestelling op voorraad is en dan geleverd wordt terwijl een andere later bij de leverancier aankomt en dus later bezorgd wordt maar dat moet van te voren aangegeven zijn, misschien is u dat ontgaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 1, 2021 om 16:57
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Indien iets niet is geleverd behoeft u het ook niet te betalen. Dat is zelfs bij wet geregeld m.b.t. onverplichte betaling. Men kan u dus niet tot betalen dwingen.
Het deel dat u wel heeft ontvangen dient u uiteraard wel te belalen en dat zou ik als ik u was dan ook doen. Zie verder o.a. https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  Ik kom zo nog even bij u terug om te zien of Otto een keurmerk heeft en er dus ook een geschillencommisie dienst kan bewijzen.

Dat is inderdaad het geval https://www.thuiswinkel.org/leden/otto/certificaat  U kunt ook dit: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/otto.nl benutten, gratis ervice van de consumentenbond.

Aanvullend, zie ook nog dit:
Onverschuldigde betaling Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling.    M.a.w. er is geen rechtsgrond om volledige betaling áf te dwingen' (of zelfs gewoon te vragen. Bron: Onverschuldigde betaling | Wet & Recht (wetrecht.nl)

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2021 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had natuurlijk ook vast het geleverde kunnen betalen, maar ze mogen pas extra kosten rekenen als zij u gemaand hebben om te betalen en u dat na 14 dagen nog niet gedaan hebt.

Dus neem contact op met Otto.

Topantwoord

Je
door Jeff59761 - Jun 1, 2021 om 17:06
43 Antwoorden / 1 Vragen

Dit vond ik op internet dus de extra kosten lijken mij onterecht: De zichttermijn gaat in als het product wordt geleverd door de verkopende partij. Bij een levering die bestaat uit meerdere deelleveringen gaat de zichttermijn in nadat de complete bestelling is ontvangen. Voor een dienst geldt het moment dat de dienst door de koper is besteld.

JesseB
door JesseB Jun 1, 2021 om 17:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

@jeff59761 Dit lijkt mij ook het meest voor de hand liggende. Ik heb contact met de klantenservice gezocht en hoop dat ze ergens een fout gemaakt hebben en ook tot deze conclusie komen.

justmeagain
door justmeagain Jun 1, 2021 om 23:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

Betaling gaat via externe partij. Heeft niets met zichttermijn te maken wel met betaaltermijn.

sw
door swat1500 - Jun 1, 2021 om 17:37
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Waar u zelf vanuit gaat heeft geen relevantie. Wat staat er in de voorwaarden die Otto hanteert bij betaling achteraf?
U kunt die voorwaarden niet naar eigen inzicht aanpassen.
Incasso kosten mogen pas berekend worden na een eerste kosteloze aanmaning.

ne
door neodutchio - Jun 1, 2021 om 18:22
5157 Antwoorden / 12 Vragen

En toen u de factuur kreeg met betalingstermijn voor de al geleverde spullen, waarom niet even contact gezocht met Otto? Niets doen, blijkt ook hier weer, een slecht idee.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2021 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stel u koopt vier stoelen en er worden er vast twee geleverd en de andere twee volgen, dan is het niet logisch dat u al gaat betalen. Maar koopt u vier stoelen en een kast, de kast komt en stoelen nog even niet, dan zou ik de kast vast betaald hebben.

Maar afgezien daarvan, als men even twijfelt, pak de telefoon en vraag het na.

Maar zoals gezegd, bent u helemaal niet gemaand, dan zijn de extra kosten onterecht.

sira
door sira - Jun 1, 2021 om 21:04
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Artikelen die je hebt ontvangen en gehouden, dien je binnen de termijn te betalen. Het artikel dat je nog niet hebt ontvangen, staat hier los van en behoeft dus ook nog niet betaald te worden (ook al was het 1 bestelling).

Bestel je 2 artikelen welke bedoeld zijn om gecombineerd te dragen en 1 artikel wordt geleverd en artikel 2 heeft vertraging, dan neem je even contact op met Otto en maken zij een aantekening, want je weet niet of beide artikelen dezelfde kleur hebben en je weet ook nog niet of artikel 2 jou wel past. Tenzij je er al van overtuigd bent dat je artikel 1 houdt, ongeacht je artikel 2 wel of niet ontvangt, dan betaal je toch artikel 1.

Heel logisch.

mo
door mof - Jun 2, 2021 om 12:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

JA, als u iets ontvangt hoort u te betalen. HEt hangt van de exacte gebruikersvoorwaarden tekst af of u kunt wachten tot de volledige bestelling binnen is.

ho
door honza23 - Jun 2, 2021 om 15:25
261 Antwoorden / 3 Vragen

Let op: als zij het als retour boeken zien zij het als (in 1e instantie) geleverd; en dan hebben ze recht op tijdige betaling.
Zorg er dus voor dat dat geregeld wordt: als niet geleverd moet dat ook zo op papier staan.

aurora1
door aurora1 - Jun 2, 2021 om 18:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Regels voor extra kosten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/hoogte-incassokosten

Op eigen houtje gaan rommelen met betalingen wegens bijv. retourzenden is doorgaans onverstandig. Gewoon betalen en naderhand wordt het opgelost.

rufus1
door rufus1 - Jun 2, 2021 om 19:33
10 Antwoorden / 5 Vragen

Je had ook kunnen kiezen voor: afleveren als alle bestelde items leverbaar zijn.

JesseB
door JesseB - Jun 3, 2021 om 11:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de geintreseerde; Otto heeft uiteindelijk de extra kosten van de rekening gehaald. Of dat is gedaan uit coulance of omdat het volgens de regels/voorwaarde zo geregeld is kan ik niet met zekerheid zeggen.

Overigins ben ik het wel met een aantal reacties eens, het was handiger geweest om in ieder geval al wel voor de spullen te betalen die ik al eerder ontvangen had.