Ro
door Roosvdmeer Sep 2, 2023 om 14:23
Winkels & webshops

Mag de DEKA MARKT de vouwkrat met borg weigeren terug te nemen?

De Deka markt is gestopt met bezorgen op 2 juni. Bij bezorging werd er gebruik gemaakt van vouwkratten waar je 5 euro borg voor betaald.

Ik heb nog een stapel liggen en wilde deze nu terug brengen, maar nu blijkt dat deze voor eind 30 juni ingeleverd hadden moeten zijn. Mag dat zomaar?

4900 15 Rapporteer

Ja
door JannyBoe - Sep 2, 2023 om 14:30
570 Antwoorden / Vragen

Hallo Roos, hebt u ook persoonlijk contact gehad of gaat het alleen om het bericht op hun website?
Ik zou het zeker persoonlijk proberen.
En een email/brief aan het hoofdkantoor als dat niet werkt.
Ik kan er geen regels over vinden maar pesroonlijk vind ik het erg kort door de bocht qua termijn.
Succes en hopelijk lukt het alsnog.

mahadma
door mahadma - Sep 2, 2023 om 14:39
11707 Antwoorden / 51 Vragen

U zal zeker een laatste keer bezorgen ontvangen hebben. Daar kan dus ook een inleverdatum genoemd zijn. Het is nu twee maanden geleden, dus de enige optie die ik zie voor u is om met de kratten naar de winkel te gaan en daar het een en ander te regelen.

ne
door neodutchio - Sep 2, 2023 om 14:51
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Per 2 juni is Dekamarkt al gestopt met bezorgen. Vanaf toen kon er nog 4 weken lang de kratten ingeleverd worden. Sowieso kon bij elke bezorging de kratten mee terug gegeven worden, hoe u dan aan een stapel kan komen....

tenormin
door tenormin - Sep 2, 2023 om 15:55
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Helaas, u bent wel op tijd gewaarschuwd, dus waarom u kratten ging 'sparen'' is me een raadsel. Kennelijk plaats voldoende. Ik geef altijd de kratten en plastic tassen (bij de Jumbo dan) gelijk mee. Ook €5,00 per krat en €0,10 per plastic tas, die overigens gerecycled zijn. Overigens, mijn PLUS is een half jaar geleden ook gestopt met bezorgen, geen personeel. Is waarschijnlijk ook de reden van uw Deka Markt? Want ook bij Supers die bezorgen (den) is de voorraad om kratten te hebben veel ruimte nodig. Die ze nu nuttiger kunnen gebruiken. In ieder geval  heeft u bijna 3 maanden de tijd gehad en, kennelijk, niet op gelet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 2, 2023 om 16:44
2246 Antwoorden / Vragen

Dat lijkt mij veel te restrictief, ik zou schriftelijk klagen.

sw
door swat1500 - Sep 2, 2023 om 16:53
3851 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan "zomaar" aangezien daar wettelijk niets over geregeld is.
Kennelijk is er aangekondigd dat tot 30 juni de kratten ingeleverd kon worden.
Dat lijkt een wat korte termijn. Maar er kan niet zonder meer gesteld worden dat deze termijn onredelijk kort was.
Een en ander staat en valt met de vraag of de einddatum voldoende duidelijk is gecommuniceerd.
Dat u pas 2 maanden na de sluitingsdatum reageert is anderzijds ook wat aan de late kant.
Immers, was het redelijk om aan te nemen dat Deka een ruime termijn zou hanteren voor het kunnen inleveren van de kratten?
Zoals al gesuggereerd neem contact met de Deka op, niet via de service balie van een filiaal, en doe een beroep op coulance. Wellicht wordt me dan coulant tegenover u.

rj
door rjw Sep 2, 2023 om 19:25
3360 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie nergens wat de termijn was, dat vermeldt TS niet. Het enige wat inderdaad wel opvalt is dat TS zelf heel erg traag is.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 2, 2023 om 19:56
7342 Antwoorden / 3 Vragen

Het klopt dat de kratten tot eind juni en niet later konden worden ingeleverd.

https://www.dekamarkt.nl/services/bezorgservice

Bo
door Bobot - Sep 2, 2023 om 20:45
28 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt erop dat er helemaal geen uiterlijke inlevertermijn bestond voor het terugkrijgen van de borg (?) en Dekamarkt deze termijn pas bedacht heeft toen zij besloten om te stoppen met bezorgen.

Als dat zo is, heeft Dekamarkt de voorwaarden eenzijdig gewijzigd en dat mag niet.

ro
door ronny530 - Sep 3, 2023 om 08:42
2882 Antwoorden / 41 Vragen

U was wel op de hoogte gebracht dat de Deka Markt zou stoppen met de bezorgservice en lijkt mij ook tot wanneer u de vouwkratten in kon leveren.
De gegeven link werkt nu niet meer maar er stond wel dat de vouwkratten tot 30 juni in te leveren waren.
De vouwkratten behoren tot de bezorgservice en als die bezorgservice definitief stopt dan stopt ook het ruilsysteem van de vouwkratten en heeft u tot een bepaalde datum de tijd om de resterende vouwkratten in te leveren of bij de laatste bezorging alle vouwkratten aan de bezorger mee te geven.
Ik snap eigenlijk niet waarom u aan een stapel kratten komt want steeds weer 5 euro borg per vouwkrat betalen maken de boodschappen extra duur en die borg had u niet hoeven te betalen als u de in uw bezit zijnde vouwkratten had meegegeven want zo werkt een ruilsysteem en ook dat had u bij het beginnen met de bezorgservice kunnen weten.
Het nu wel zo dat de vouwkratten in uw eigendom zijn vervallen en voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.

wi
door wilhelmina59 - Sep 3, 2023 om 09:28
547 Antwoorden / 0 Vragen

€5 per krat. Denk dat ik van de hoeveelheid statiegeld er dan staat best wel een week van kan eten.
Als Deka Markt luid en duidelijk  communiceert tot wanneer er kon worden ingeleverd kunt u niet na die datum nog verwachten dat de kratten kunnen worden geaccepteerd. Gebruik ze als opslag voor statiegeld flessen en blikjes.

ka
door kaartendraak - Sep 4, 2023 om 10:39
203 Antwoorden / 2 Vragen

Zelf gaan gebruiken of verkopen, er zijn vast mensen die ze voor een prikkie bij je willen komen halen, kost je nog steeds geld, maar dna heb je tenminste nog iets. Tenzij Dekamarkt dat niet leuk zou vinden en ze ze dan alsnog terug willen voor je borggeld, geef het eens aan bij ze.

Ja
door JannyBoe - Sep 4, 2023 om 11:54
570 Antwoorden / Vragen

Is er al een oplossing @ROOS?

Verder: Deka Markt heeft het letterlijk over 'statiegeld'. Een termijn van 28 dagen zou maar zo eens juridisch helemaal niet houdbaar kunnen zijn.
AH heeft bijvoorbeeld een inlevertermijn van 5 jaar voor statiegeldbonnen.
Verder maakt de winkel niet van tevoren in voorwaarden kenbaar wat de geldigheidsduur voor inleveren is. Alleen achteraf.

Ik zou er zeker niet mee akkoord gaan maar misschien is het al lang opgelost.
Hopelijk lezen we de afloop nog eens.

ne
door neodutchio Sep 4, 2023 om 12:43
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat niet om een statiegeldbon, dat is wel wettelijk vastgelegd. Zodra je statiegeld inlevert en er een bon voor terug krijgt, dan heb je formeel gezien een vordering. Maar dat heeft TS nu niet.

Ja
door JannyBoe Sep 4, 2023 om 13:51
570 Antwoorden / Vragen

Klopt hoor, het is geen bon.
Maar een ding.
Ben benieuwd of een rechter een verschil of overeenkomst ziet.

Blijft wel over dat er van tevoren in voorwaarden geen termijn gesteld is.
Alleen achteraf.

mo
door mof - Sep 4, 2023 om 12:26
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Als ze u niet persoonlijk hebben benaderd of in ieder geval een algemene waarschuwing hebben afgegeven toen u de kratten bewaarde of in de tijd voordat de limiet afliep dan moeten ze de kratten gewoon terugnemen.

ma
door marleenvanh - Sep 4, 2023 om 13:37
461 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer dat duidelijk vermeld was ruim vòòr 30 juni, dan ja, want dan heeft U niet goed opgelet.... dus.

Ja
door JannyBoe Sep 4, 2023 om 13:48
570 Antwoorden / Vragen

Wat is 'ruim'? Vanaf 17 mei verschijnen er persberichten over.
Op 2 juni meldt het bedrijf het op de website. En op 30 juni stopt het statiegeld.

Ik kan het niet ruim vinden maar erg krap.

SoJu
door SoJu - Oct 27, 2023 om 20:50
1 Antwoorden / Vragen

Nee dat mag niet. Dekamarkt heeft de overeenkomst eenzijdig opgezegd. Ze moeten uw borg gewoon teruggeven.

Het wordt echter lastig om voor een paar tientjes naar de rechter te stappen.

ne
door neodutchio Oct 27, 2023 om 22:19
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Welke overeenkomst is opgezegd? Dekamarkt is gestopt met bezorging. Er was geen overeenkomst tussen de bezorgafdeling en TS. Ten minste, enkel voor de bezorgde boodschappen. Daarna is de overeenkomst klaar.
Iedereen doet regelmatig boodschappen, wekelijks is normaal te noemen. Dat wil zeggen dat TS 4 keer de kans had gehad om die stapel kratten, wat ook niet normaal is, in te leveren.