Da
door Daan1991 Nov 2, 2020 om 19:20
Winkels & webshops
MediaMarkt weigert onderzoek afsluiten

Ik heb enkele weken terug een online bestelling geplaatst op de website van MediaMarkt. Pakketje door hun verstuurd, track & trace ontvangen en hopen dat het pakketje zoals belooft tijdig aankomt. Helaas is dit niet het geval. Elke dag schoof de levering met een dag op en nu staat er al een kleine week dat de bezorgtijd onbekend is op de website van PostNL.

Na dagen lang diverse kanalen te hebben geprobeerd, telefonisch werd ik niet goed geholpen, kreeg ik dmv Twitter een antwoord op de vraag of ze bij PostNL erachteraan konden gaan. PostNL zelf wilde geen onderzoek starten, gezien ik niet de opdrachtgever van de bezorging was. Toen kreeg ik een antwoord dat mijn vraag/klacht doorgezet werd naar hun backoffice. Ik kreeg een beetje hoop, tot dat MediaMarkt mij dwong een niet ontvangen verklaring te ondertekenen, met allerlei voorwaardes eraan. Ik vond het een beetje gek, want zowel de track and trace als PostNL bevestigd mij het pakketje (nog) niet bezorgd te hebben. MediaMarkt wilt geen verder onderzoek doen, gezien ik dit formulier niet onderteken.

Mijn geluk is dat ik via Klarna betaling gekozen heb. Dus dmv klantenservice Klarna factuur laten pauzeren. Alleen MediaMarkt komt telkens met dreigingen als ik het formulier niet onderteken niks voor me te betekenen en het onderzoek niet verder af te doen ronden. Hierbij dreigen ze ook bij geen ontvangst geen bestelling anulering, nieuw artikel of factuur te stoppen te gaan doen. Ze dwingen mij het formulier in te vullen. PostNL geeft zelf aan dat dit onzin is, zelfs Klarna beweert dit. Heeft iemand dit ook meegemaakt en hoe heeft diegene dit kunnen oplossen? Ik ga geen formulier ondertekenen... gezien info online bij track and trace te zien is.

7613 15 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Nov 2, 2020 om 19:29
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Media Markt kan zoveel willen. De verzender bewijst. Dus prima dat u niet tekent. En nee, gelukkig heb ik dit niet meegemaaakt. PostNl heeft trouwens gelijk: MM nogmaals, is de verzender, niet u.

MisterMix
door MisterMix Nov 4, 2020 om 12:10
6 Antwoorden / Vragen

T doel van dat formulier is voor hun bewijs dat t pakket echt niet binnen is gekomen, en dat als dat wel zo is dat de klant t retour stuurt. Dit doen ze over t algemeen zodat ze direct een nieuwe verzending kunnen doen zonder onderzoek te hoeven afwachten, zelf ervaring mee bij meerdere webshops o.a. cool blue.
Niet tekenen of invullen moet de ts zelf weten, maar heeft ie alleen zichzelf mee.

diumenge
door diumenge - Nov 2, 2020 om 19:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is exact het probleem met het invullen/ondertekenen van dat formulier, je geeft toch alleen aan dat je het pakket niet ontvangen hebt?

ma
door malty - Nov 2, 2020 om 19:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me geen enkel probleem om het formulier in te vullen, de enige voorwaarde die ik zie is dat u uw medewerking aan postnl zult verlenen.

Da
door Daan1991 - Nov 2, 2020 om 19:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem van ondertekenen is de dwang die opgelegd wordt dit te doen. Aangezien ze me anders niet willen helpen. Terwijl ik al diverse keren heb bewezen niks te hebben ontvangen. De toegevoegde waarde snap ik hiervan niet. Ik bevestig dan hetgeen wat ik al bevestigd heb. Na mijn mening en overigens ook die van PostNL is dit niet nodig om het onderzoek te startte/te sluiten. Ik ben tegen het klakkeloos tekenen en hun probleem met de verzending mijn probleem te maken. Track and trace maakt duidelijk dat ik niks heb ontvangen en MediaMarkt moet dan stappen verder ondernemen.

ma
door malty Nov 2, 2020 om 20:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Mediamarkt wil van u een getekende verklaring dat u het pakket niet ontvangen hebt ongeacht wat postnl ook zegt.
Track en Trace is toch geen waterdicht systeem.
Maar ja, blijf weigeren en er gebeurd niets.
Ben wel benieuwd hoe u bewezen hebt dat u niets ontvangen hebt.

Da
door Daan1991 Nov 2, 2020 om 20:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Door zelf met PostNL te hebben gebeld. Omdat MediaMarkt toen geen antwood gaf, in ieder geval duurde het erg lang. PostNL klantenservice heeft zelf ook in het systeem gekeken en zien geen levering. Tevens ga ik niet al deze tijd besteden als ik het had ontvangen. Oke, bewezen is een groot woord dan, geef ik toe. Maar zo'n formulier verandert er ook niks aan. Ik blijf erbij dat ik tekenen geen toegevoegde waarde vind en ook uiterst klantonvriendelijk, gezien ze nu dus niks doen als ik niet zo'n formulier onderteken. Behoorlijk wantrouwen.

ti
door tilpend Nov 3, 2020 om 06:08
134 Antwoorden / 0 Vragen

Dat jij het geen toegevoegde waarde vindt hebben mag je vinden maar je verklaart ook dat als je het oorspronkelijke pakket alsnog krijgt, dat je MM direct zal informeren dus ik begrijp wel dat ze je deze verklaring willen laten tekenen. Verder zit er geen enkel gevaar aan dus snap eerlijk gezegd niet waarom je zo moeilijk doet.

fr
door frankve Nov 4, 2020 om 22:47
36 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry hoor, maar TrackTrace is geen waterdicht bewijs. Ik heb ook wel eens pakketjes ontvangen, terwijl ze in de app gewoon als "nog te bezorgen" stonden.

Mediamarkt wil gewoon enige zekerheid dat ze niet met een gelukszoeker te maken hebben. Of misschien heeft het ook te maken met verzekeringen of andere zaken.
Ik zou zeggen: doe niet zo moeilijk en verklaar aan MM gewoon dat je het pakket niet ontvangen hebt.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Nov 2, 2020 om 19:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

PostNL kan zoveel vinden, maar daar heb je niets mee te maken zoals je zelf al aangeeft.

Maar succes met je principes, uiteindelijk zal je wel gelijk krijgen inderdaad.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Nov 2, 2020 om 20:43
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Daan1991 ,

Mediamarkt is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/leden/mediamarkt.nl/certificaat

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

MisterMix
door MisterMix Nov 4, 2020 om 12:08
6 Antwoorden / Vragen

Een klacht indienen omdat je als klant zelf weigert iets te doen? Wat zot.

gerbera
door gerbera - Nov 2, 2020 om 22:10
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie het probleem niet, met dat formulier kan Mediamarkt bij PostNL aantonen dat u het pakket niet heeft ontvangen, PostNL een onderzoek kan starten en Mediamarkt de zaak met PostNL verder kan afhandelen. U hoeft maar 1 rondje aan te kruisen en uw gegevens in te vullen (die overigens bij de Mediamarkt bekend zijn) uw handtekening te zetten en klaar is Kees, sorry Daan. Na het onderzoek krijgt u alsnog een (nieuw) pakket toegezonden of uw geld terug tenzij u blijft weigeren.

tenormin
door tenormin Nov 2, 2020 om 23:02
16841 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, ik zou best wel huiverig zijn om iets te tekenen voor Media Markt, een pakje wat niet ontvangen is en waarvan PostNl aangeeft dat het niet is aangekomen c.q. niet is bezorgd. Zoiets, ik dan, zou niets ondertekenen. Wil mijn pakket of annuleren of wat dan ook.

diumenge
door diumenge Nov 2, 2020 om 23:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin, waarom? Het enige wat je verklaart is dat je het pakket niet hebt ontvangen. Waarom daarvoor huiverig zijn?

gerbera
door gerbera Nov 3, 2020 om 10:51
7369 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, je zet een handtekening om aan te geven dat je het pakket niet hebt ontvangen en het naar waarheid hebt ingevuld. Wie weet hoe vaak dat al is misgegaan bij MM het zgn niet ontvangen van een pakketje en zij zich op deze wijze beschermen tegen misbruik.

panter22
door panter22 - Nov 3, 2020 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Er wordt gevraagd naar waarheid het formulier in te vullen.
Wat is daar mis mee als je het pakket niet hebt ontvangen
Als je niet mee wilt werken aan een onderzoek, dan gebeurt er niets en verstrijkt de tijd dat een onderzoek kan worden gestart door MM.
En dan? Moet je op je woord geloofd worden? Track en trace is niet doorslaggevend.
Op een gegeven moment zul je toch moeten betalen.
Of je maakt er een pricipezaak van en gaat door tot de rechter..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 3, 2020 om 09:46
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik vraag mij af waarom u het zichzelf moeilijk maakt door het niet willen ondertekenen van het door MM gevraagde formulier.
Ik zie niet in waarom dat problematisch zou zijn waarbij ik opmerk dat er overduidelijk op dit moment vertraging in levcering is bij Post Nl.

Hoe het ook 'wordt gewend of gekeerd' de verzender is aansprakelijk voor juiste verzending en vind ik wel dat een formulier als gevraagd overbodig zou zijn maar als men dat bij MM graag wenst, ik zie het probleem niet.

U heeft niets ontvangen, u heeft niet betaalt, u heeft bewijs dat u niets heeft ontvangen en met het gevraagde formulier verklaart u dat dan zelf ook nog eens (al lijkt het overbodig, kwaad kan het m.i. niet)

Nog een tip @DAAN1991, als u reageert op een antwoord is het beter om dat rechtsonder dat antwoord te doen bij het veld 'reactie'. Nu maakt u er een reactie van op uw eigen vraag.

MisterMix
door MisterMix - Nov 4, 2020 om 12:07
6 Antwoorden / Vragen

Je vind een briefje tekenen en retour sturen te veel moeite, maar wel hier een topic starten en in de gaten houden etc.

Waarom denkt u hier uw gelijk te halen dat u niet hoeft te tekenen?

Teken, en ze gaan onderzoeken, en sturen miss zelfs wel direct een 2e pakket weg (heb dit zelf met coolblue meegemaakt, na tekenen kwam direct t product alsnog met een nieuwe verzending).
Teken niet, en blijf lekker topics starten voor een pakket wat kwijt is op sites zoals kassa.

U heeft letterlijk 0 reden om niet te tekenen voor die verklaring. En in ieder geval 1 om wel te tekenen.
Uw keuze verder hoor, doe wat je zelf als beste dunkt.

sira
door sira - Nov 4, 2020 om 13:56
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Ik begrijp die halsstarrigheid niet.
Mediamarkt vraagt u niet om een kopie legitimatie of wat dan ook. Zij willen uitsluitend (ook voor hun eigen administratie) dat u een verklaring invult en ondertekent, that's all.

U kunt beter voortaan naar de winkel gaan, dan krijgt u ook niet dergelijke formulieren.

audb
door audb - Nov 4, 2020 om 14:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bestelling anuleren op grond van niet tijdig leveren.

Doen ze dat niet dan een aangetekendebrief sturen dat u van de koop afziet en zet er bij dat u binnen 3 weken uw geld terug wilt.

Maar zet dit ook maar op klachten kompas dan wordt er heel snel actie ondernomen.

En het is niet aan u om te bewijzen dat u het niet heeft ontvangen maar aan de verzender om dat te bewijzen.

Be
door Bessel Dekker - Nov 4, 2020 om 16:30
24 Antwoorden / Vragen

1. U hebt een bestelling gedaan, en uit uw bericht valt af te leiden dat u het artikel (nog steeds) graag wilt hebben.

2. Daartoe vraagt MM u drie dingen te verklaren:

2.a. U zult navraag doen bij huisgenoten en buren. Hebt u daar bezwaar tegen, en zo ja, mag ik dan vragen waarom?

2.b. U zult bij ontvangst MM op de hoogte stellen. Lijkt u dat onredelijk, en zo ja, waarom?

2.c. U zult meewerken aan het onderzoek van PostNL. Lijkt u dat onredelijk, en zo ja, waarom?

De implicatie lijkt me duidelijk: ikbegrijp niet waarom u deze verklaring niet wilt afgeven. Er staat mijns inziens niets onredelijlks in: integendeel, alledrie de condities lijken voor de hand te liggen.

U hebt geen overeenkomst met PostNL, dat klopt. Maar juist daarom kunt u zich ook niet op Track and trace beroepen, dunkt me: dat is een informatiedienst aan u, maar niet vanwege uw contractpartner. U hebt wel een overeenkomst met MM, die bereid lijkt een onderzoek in te stellen. Dat uw contractpartner daaraan basale voorwaarden verbindt, lijkt mij niet onredelijk. Men vraagt gewoon om uw medewerking.

Uiteraard is dat alles mijn overweging, en blijkbaar niet de uwe. Toch lijkt enig begrip voor MM in dit geval op zijn plaats. Aangenomen mag worden dat het bedrijf uw zending niet expres zoek heeft gemaakt, maar integendeel bereid is stappen te ondernemen richting PostNL. Uw medewerking zou daarbij (nog steeds volgens mij) alleen maar behulpzaam zijn.

mo
door mof - Nov 4, 2020 om 17:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Moet u ook niet doen. Mediamarkt moet de zaak oplossen, niet u.

1paul
door 1paul - Nov 5, 2020 om 08:41
3163 Antwoorden / 0 Vragen

ze kunnen u nergens toe dwingen, formulier zal nodig zijn voor interne afhandeling vermoed ik en daar zullen ze een bewijs voor willen hebben maar u bent niets verplicht....

vraag uw geld terug en blijf weg bij MM....

MisterMix
door MisterMix Nov 5, 2020 om 14:20
6 Antwoorden / Vragen

En coolblue en EP en alle andere online elektronica boeren die zn formulier willen bij een mislukte zending. Dan hou je vanzelf geen plek meer over. Wat een advies van lik mn vestje. hahahaha