T_
door T_Wolt Feb 19, 2020 om 18:36
Winkels & webshops

Problemen met bestelling van planten

Hallo,

Ik heb afgelopen 14 december een bestelling geplaats bij een online webshop voor 3 verschillende soorten (volwassen) planten, 2x plant A, 1x plant B en 1x plant C, de planten zijn besteld tijdens een 1+1 zolang de voorraad strekt actie. Omdat het bedrijf van 9 december tot 6 januari dicht zat zouden alle bestelling vanaf 6 januari worden hervat, normaal zou het pakket een levertijd hebben van 1 werkdag, maar het pakket van mij stond op 25 januari pas klaar voor verzending en op 29 januari heb ik het pas ontvangen. Het ging hier om levende planten, normaal zouden die worden beschermd tegen uitdrogen, kou en verpletting ect. dit was bij mij dus niet het geval. Ook had ik verwacht met de actie een totaal van 4x A, 2x B en 2x C te krijgen, wat dus helaas ook niet zo was. In plaats van 4x A, 2x B en 2x C, heb ik 2x A (beide uitgedroogd en misvormd) 4x B (waarvan 2 uitgedroogd en dood) en 2x C (waarvan 1 stekje en dood). Nu heb ik contact met de webshop opgenomen en foto's opgestuurd en wordt er beweerd dat er niks mis mee is en ze aan de specificaties voldoen, vervolgens kreeg ik ook te horen dat op moment van verzenden hun voorraad op was en ik daarom een stekje kreeg van B (maar dood) en maar 2x A in plaats van 4x. Wel hebben ze schuld bekend door het niet goed inpakken van de planten en ik daarom 15% korting op mijn volgende aankoop kan krijgen of €2,- terug krijg per plant (totaal €8,- terug op aanschafwaarde van €34,-).  Is er iets wat ik hier aan kan doen? ik wordt hier gewoon bedrogen. Mvg, Tim

5807 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 19, 2020 om 18:44
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo T-Wolt ,

Welke webshop is dit ?

T_
door T_Wolt Feb 19, 2020 om 20:18
Antwoorden / 1 Vragen
tenormin
door tenormin - Feb 19, 2020 om 18:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee waar u gekocht heeft maar veel Plantensites, o.a. onderstaande: hebben dezelfde voorwaarden, dus ik zou zeggen, lees dit eens.
https://www.directplant.nl/klantenservice/garantie

marita5
door marita5 Feb 19, 2020 om 18:58
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , Wat betekent : hebben dezelfde voorden ?

tenormin
door tenormin Feb 19, 2020 om 19:16
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Gecorrigeerd @marita5, mijn denkvermogen is sneller dan mijn te typen woorden. ;-)

marita5
door marita5 Feb 19, 2020 om 19:21
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet niet of iedere plantensite dezelfde voorwaarden heeft .

tenormin
door tenormin Feb 19, 2020 om 19:52
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee. maar ik ben bang dat we weer met een TS te maken hebben die geen antwoord geeft. Vind dat eigenlijk behoorlijk frustrerend. Maar de meesten plantensites hebben wel/ niet goed geld terug garantie. Inderdaad: alleen weten we niet waar besteld. Waarschijnlijk de Bollenstreek, daar zitten de meesten.

T_
door T_Wolt Feb 19, 2020 om 20:33
Antwoorden / 1 Vragen

De planten zijn besteld bij https://orchideeen-shop.nl/klantenservice, hier staat ook vermeld dat bij hun alle planten zijn uitgesloten van herroepingsrecht.
uitzondering hier op is wanneer de reden gegrond is en door de ''teamleider'' is goedgekeurd.

ju
door juliomariner - Feb 19, 2020 om 18:51
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, hier in ieder geval nooit meer kopen. Levende wezens koop je ook niet op het internet. Koop ze gewoon in een stenen (bij planten meestal glazen) winkel, vaak genoemd bloemist of tuincetrum, u kunt dan irl de kwaliteit beoordelen en ze zullen u ook geen planten die al dood zijn verkopen.

T_
door T_Wolt Feb 19, 2020 om 20:22
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, normaal zou ik hier ook niet voor hebben gekozen, maar het zijn speciale planten voor het terrarium die alleen in gespecialiseerde zaken te koop zijn. de planten zelf zijn dood gegaan door het slecht inpakken door een volgens hun nieuwe werknemer.

Boesta
door Boesta Feb 21, 2020 om 12:38
27 Antwoorden / Vragen

@JulioMarinier

Onzin!

Als je bij een goede zaak je plantenkoopt gaat het gewoon goed. Wij kopen al jaren planten voor onze tuin online. Hier zitten in het voorjaar ook zeer jonge plantjes bij. gaat altijd goed. Als er enkele plantjes zijn die iets minder zijn of zoals 1 keer beschadigd (door het vervoer) wordt het gewoon vergoed en/of er worden nieuwe plantje stoegezonden.  wij bestellen zelfs planten uit Duitsland en Belgie.

Als je gewoon bij een goede webwinkel (zie de reviews) je plantenkoopt gaat het gewoon altijd goed! Onzin om te beweren dat je "Levende wezens" (planten)  niet online zou kunnen kopen...

ju
door juliomariner Feb 21, 2020 om 12:47
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zeg niet dat het niet zou kunnen maar als u ze in een gewone winkel koopt weet iu in ieder geval zeker dat alle planten goed zijn en nog leven. Bij online aankopen is dat altijd onzeker omdat u ze niet zelf kunt uitzoeken.
Ik heb ook wel eens planten online keocht maar zie er geen voordelen in. Ik vind de online aanbieders vaak erg duur en de kwalitiet maar zo zo

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2020 om 19:52
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Tja. Laat het een leer zijn om nooit meer levende zaken op afstand te bestellen. Dit op basis van de ervaring die ik had met 2 Bonzaiboompjes die door de gever online waren besteld. De bijgevoegde meststof was het enige dat niet was verdroogd (vloeibaar in een flesje)

ju
door juliomariner Feb 20, 2020 om 08:31
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is wel humor

ne
door neodutchio - Feb 19, 2020 om 20:18
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als u in een supermarkt een aktie ziet 1+1 gratis, pakt u er dan 1 uit het schap en denkt u dan bij de kassa een tweede te krijgen? Als u dus maar 1 plant besteld, dan krijgt u maar 1 plant. Had u er 2 besteld hoefde u er maar eentje betalen.

Verder is het gissen. Een plant kan er slecht uitzien, maar toch weer snel opbloeien. Uw verwachting hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid of wat normaal is. Maar vanaf deze plek is daar geen uitspraak over te doen.

T_
door T_Wolt Feb 19, 2020 om 20:26
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas werkt het op die webshop niet zo, als ik er 2 bestel dan betaal je er ook voor 2, en krijg je er gratis 2 bijgeleverd (normaal gesproken).

Ik geef het ook nooit direct op met planten, ze hebben bijna 3 weken in een speciaal terrarium gestaan in de hoop weer terug te komen maar dat is helaas niet gebeurd.

ne
door neodutchio Feb 19, 2020 om 21:18
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Elk bedrijf werkt met voorraadbeheer. Als er 100 klanten besteld worden, dan staan er 100 planten op de balans. Als er 50 planten verkocht worden staan er dus nog 50 op de balans. Als zij dan 50 planten gratis gaan toevoegen aan de levering, dan klopt hun voorraad niet meer.

Beps
door Beps Feb 21, 2020 om 12:49
75 Antwoorden / Vragen

Dan kan het nog in de tijd zitten waar ze dus wel hun recht kunnen laten gelden van "geen herroepingsrecht", (wat niet mag lees hier) maar u heeft 3 weken gewacht i.p.v. de binnen 2 weken recht op herroeping en zo staan ze dus wel in hun recht.
Maar als het bedrijf zich een beetje schaamt dan vergoeden ze het gewoon, nu krijgen ze een slechte reclame (zelfs op de extra reclame +1 gratis, want die kan niet geloofd worden) en als ik een nieuwe klant zou zijn koop ik hier dus niet.

marita5
door marita5 - Feb 19, 2020 om 20:32
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@T-Wolt ,

Deze webshop is nergens bij aangesloten .

Lees hier de voorwaarden m.n Art 10 -11 - 12 - 13

https://orchideeen-shop.nl/pdf/algemene_voorwaarden_orchideeen_shop_nl.pdf

Het ging hier om levende planten, normaal zouden die worden beschermd tegen uitdrogen, kou en verpletting

Vorst verzekering

Met deze optie sluit u voor €2.95 per plant een verzekering af tegen kouschade. We zullen zorgvuldig bekijken welke isolatiematerialen nodig zijn bij uw bestelling, gebaseerd op de temperaturen in de plaats van bestemming. Bestellingen zullen dus na toevoegen van deze verzekering niet standaard in een isolatiedoos worden verstuurd.

Heeft een verzekerde plant ondanks onze isolatiematerialen toch vorstschade opgelopen? Geen probleem, wij zullen de planten in overleg met u vervangen of vergoeden!

T_
door T_Wolt Feb 19, 2020 om 20:47
Antwoorden / 1 Vragen

Claessen Orchids biedt zeer veel aandacht aan de verwerking van uw bestelling. Alle bestellingen worden zeer zorgvuldig ingepakt om de kans op eventuele beschadigingen tijdens transport zoveel mogelijk te beperken. Ook in de winter garanderen wij een veilige levering bij gebruik van de Vorstverzekering (t.w.v. €2.95 per plant).

nu is het erg lastig in te schatten wanneer je zo'n verzekering af moet sluiten, vooral omdat er tussen de bestelling en het leveren 1,5 maand heeft gezeten. maar gelukkig was de schade niet veroorzaakt door kou maar door uitdrogen, waar hun wel verantwoordelijk voor waren en schuld voor hebben bekend. en toch weigeren ze de planten te vervangen of vergoeden.

marita5
door marita5 Feb 19, 2020 om 20:59
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Neem eens contact op met Consuwijzer , https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

tenormin
door tenormin Feb 19, 2020 om 21:17
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nu ga ik jou even plagen @marita5, wat is Consuijzer? ;-)

marita5
door marita5 Feb 19, 2020 om 21:24
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Goed gezien , afkorting Consulaat van ijzer ;-)) U laat mij lachen en terecht , vind het wel grappig . Bots Weder Bots ;-)) inmiddels gecorrigeerd .

T_
door T_Wolt Feb 19, 2020 om 21:49
Antwoorden / 1 Vragen

@marita5, bedankt, ik zal dat eens proberen.

marita5
door marita5 Feb 19, 2020 om 21:51
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

tenormin
door tenormin Feb 19, 2020 om 22:02
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Leuk hé @marita5. Maar je weet inmiddels wel dat we het, beiden, alleen maar goed bedoelen. ;-)

aurora1
door aurora1 - Feb 19, 2020 om 22:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voortaan planten dus maar om de hoek bij een plantenzaak of bij een supermarkt kopen. Wel zo vers, handig, goede kwaliteit, en voordelig. Veel keuze ook.

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2020 om 14:58
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De planten zijn besteld bij https://orchideeen-shop.nl/klantenservice, hier staat ook vermeld dat bij hun alle planten zijn uitgesloten van herroepingsrecht.

En juist dat laatste zegt mij meer dan genoeg, dit zou betekenen dat ze u van alles, dood of verdoogd, kunnen zenden zonder dat u het recht heeft op garantie. Hoe mooi de afbeeldingen ook zijn, daar bestellen is vragen om problemen.

sinypots
door sinypots - Feb 21, 2020 om 12:35
55 Antwoorden / 1 Vragen

NIET online bestellen, ga gewoon naar de lokale bloemist.

ne
door neodutchio - Feb 21, 2020 om 12:55
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het is maar de vraag of planten wel onder het herroepingsrecht vallen:

  • Zaken die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken
    Denk hierbij bijvoorbeeld aan tuingrond welke bij levering gestort wordt in de tuin.

Als je een plant in de tuin zet, vermengd die met de grond en zijn er externe factoren die van invloed kunnen zijn op de levensduur.

zoekster
door zoekster - Feb 21, 2020 om 16:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Of een plant onder het herroepingsrecht valt, daar kun je over discussieren, maar  hoe dan ook heeft u bij elke aankoop het recht op een goedwerkend product, een product dat beantwoord aan de overeenkomst. Dat lijkt me hier niet het geval. U heeft dode, uitgedroogde planten en stekken ontvangen en dat was niet de overeenkomst, u heeft  recht op vervanging voor nieuwe levende planten, stekken of uw geld terug. Ze geven zelf ook nog toe dat de planten slecht zijn ingepakt. Ik vind zo'n vorstverzekering ook nogal debiel, in principe is de verkoper verantwoordelijk voor een goede aflevering tot aan de deur.

Hoe dan ook klinkt dit als een waardeloze webshop die waarschijnlijk niet veel op heeft met klantenbinding. Nooit meer wat kopen. Voor dat bedrag stap je toch niet naar de rechter.

sira
door sira - Feb 21, 2020 om 19:44
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Zijn het inderdaad orchideeën? Dan is uitdroging haast onmogelijk. Ik heb in de keuken al ruim 3 maanden orchideeënstekken liggen (zonder grond en zonder water), maar van uitdroging is geen sprake.
Advies: plant en verzorg ze, ook de beide delen van de afgebroken stek. Goede kans dat ze toch nog leven. Gebruik wel orchideeëngrond, want in gewone kamerplantengrond zitten teveel meststoffen. Een orchidee is een parasitaire plant en heeft daarom weinig verzorging en voeding nodig. Ik geef mijn planten 1x in de 2 weken een beetje water.

Het kan wel zijn dat het tijdens de verzending te koud is geweest. De orchideeën komen per slot van rekening uit de kas en dan is de overgang naar de kou te groot. Een kas wordt gelijkmatig verwarmd met een hoge luchtvochtigheid en in een transportbusje is de temperatuur dan veel te laag.

Mochten er overigens liefhebbers in de omgeving van Eck en Wiel (Betuwe) wonen, de stekken die ik hier heb liggen, mogen gratis afgehaald worden. Het betreft hier de kleinbloemige, roze/lila Cattleya orchidee. Bloeit nagenoeg het hele jaar door.
Indien interesse, laat het me even weten. De vraag is alleen hoe, want privéberichten zijn hier niet mogelijk.

zoekster
door zoekster Feb 21, 2020 om 23:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je kunt altijd een tijdelijk emailadres aanmaken. Eentje die je daarna nooit meer gebruikt.