Vezels stuk + vlekken in crème kleurige trenchcoat na behandeling stomerij
Op 5 november heb ik mijn crème kleurige trenchcoat bij de plaatselijke supermarkt aangeboden. Deze supermarkt heeft een haal- en brengpunt voor een stomerij. Op deze jas zaten zand/modder vlekjes van de laarsjes van mijn neefje en omdat de jas licht van kleur was dacht ik: ‘’ik breng hem naar de stomerij waarna ik heb in de kast kan opbergen zodat ik hem in het voorjaar van 2021 weer kan dragen’’.
De plaatselijke supermarkt heeft deze jas vervolgens naar de stomerij verstuurd. Bij het opsturen heb ik een briefje meegegeven met de volgende opmerkingen:
- Niet wassen - Niet bleken - niet in de droger - strijken laag - chemisch reinigen mag met elk oplosmiddel BEHALVE trichloortehyleen.
In de week daar op kon ik de jas weer bij de plaatselijke supermarkt ophalen. Tot mijn verbazing zaten er hardnekkige vlekken in de vezels én waren er vezels stuk. Ik was hier niet van op de hoogte gesteld door de stomerij, van hen heb ik niks gehoord.Het personeel van de plaatselijke supermarkt was dit ook al opgevallen dus in overleg besloten we dat ik de jas niet mee naar huis nam maar daar liet. In de tussentijd ben ik gebeld door een medewerker van de stomerij en hebben we besloten de jas nogmaals op te sturen naar de stomerij en nogmaals een lijstje met opmerkingen mee te geven wat wel en niet mag en ook dat wanneer mijn jas aan kwam de gene die de jas ging behandelen contact op ging nemen met mij voordat ze aan een behandeling begonnen.
Vervolgens kwam de stomerij met het antwoord dat wanneer ze hem nog een keer gingen behandelen de jas alleen maar meer stuk ging. Daarop besloten de jas zo terug te nemen en duidelijk met de medewerker via mail en telefoon afgesproken dat we tot een passende oplossing zouden komen over de jas aangezien ik hem naar mijn mening stuk terug kreeg.
Er is een maand overheen gegaan voordat ik de jas weer had en zodoende heb ik foto's gestuurd van wat ik zag, waarna de directeur van de stomerij mij vroeg om hem te bellen. Hij ontkent alles en zegt dat zij de vlekken niet veroorzaakt kunnen hebben en dat de vezels al stuk waren voor het aanleveren. Hij verwees me naar NETEX een partij die op kosten een onderzoek instellen wie schuldig is.
Maar mocht ik nou mijn gelijk niet krijgen moet ik zelf betalen. Ik vind dat dit te lang geduurd heeft, de stomerij niet netjes contact met mij heeft opgenomen na het in mijn ogen vernielen van de jas en daarom de kosten hoe dan ook van het onderzoek op zich moet nemen maar hier is de directeur van de stomerij het niet mee eens. Wat kan ik doen?
(er zijn meerdere afbeeldingen maar kon maar eentje toevoegen)
Topantwoord
Zat er dan geen reinigingsvoorschrift in de jas, dat u een briefje mee moest geven?
Nee deze zaten niet in de jas, daarom opgeschreven en bijgevoegd!
Waar zitten de kapotte vezels want deze kunnen, lijkt me, ook stuk gegaan zijn door de laarsjes van het neefje.
Onder 1 van de vlekken, ik heb mijn neefje van de grond getild en zo kwam het zand op mijn jas. Daardoor kunnen vezels niet stuk gaan lijkt me. Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld vezels van je broek al stuk gaan als je er mee tegen een tafel aan schuurt oid.
Eerst maar eens kijken wat de waarde is van de jas op dit moment. Of het de moeite waard is om er iets mee te doen.
Hoe oud is die jas. Heb je de aankoopbon nog?
Kijk in de algemene voorwaarden. Als het de schuld is van de stomerij, dan wordt rekening gehouden met de gebruiksduur,
Nieuwwaarde krijg je niet vergoed,
https://www.netex.nl/wp-content/uploads/2020/01/Leveringsvoorwaarden-2018.pdf
Bedankt voor je antwoord, de jas wordt nog steeds voor de zelfde prijs verkocht en ik heb de jas zelf in mei gekocht.
Het enige dat ik nu kan bedenken is: ge op zoek naar een stomerij die zelf stoomt en vraag daar om een 2e opinie. Zo men daar dan een andere mening heeft beschikt u over enig bewijs om de stomerij in kwestie nader aansprakelijk te stellen. Ik vrees echter dat het ook dan een zeer lastige kwestie kan zijn.
Ook mijnerzijds de vraag: geen reinigingsvoorschrift in de jas? En de opmerking dat de vezels best al stuk kunnen zijn gegaan door de laarsjes van uw neefje of iets specifieker, hoe kwam de modder. etc er op? (Simpel aanraken met laarsjes betekent m.i. dat moddeer er dan zo kan worden afgeveegd).
En ook nog de vraag: hoe beijst u dat de stomerij niet heeft gehandeld volgens de door u aangegeven wijze?
Misschien is het wel het beste idee om geen verdere actie te ondernemen omdat in gebreke stellen (als juridische mogelijkheid) naar mijn mening niet tot een voor u positief resultaat zal leiden. (voor info daarover zie: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/)
Bedankt voor uw antwoorden, dat is een goede tip!
De reinigingsvoorschriften staan niet duidelijk op de jas en de vezels waren niet stuk voor die tijd. Heb de plekken zelf eerst goed bekeken om dat ik twijfelde de jas zelf niet te wassen om dit gedoe dus te voorkomen. Mijn neefje heb ik van de grond getild (buiten), zo is hij met zijn laarsje langs mijn jas gegaan en bleef er zand/modder op mijn jas achter wat onder zijn laarsje vandaan kwam. In principe kun je dit inderdaad gewoon weggeven maar omdat het wat nat was, daarom schrijf ik ook modder, bleef het lichtelijk op de jas zitten.
Ik vind dat de stomerij had moeten aangeven dat ze dit niet fatsoenlijk konden behandelen en daardoor de jas gingen verniellen. En bijvoorbeeld de risico's dan voor mijn rekening waren. Bij teruggave hebben ze ook niks gezegd maar heb ik zelf en de supermarkt medewerker de vlekken geconstateerd. Dat vind ik geen service voor een stomerij die zich de nummer 1 van Nederland noemt.
Geachte Marlies,
Om welke supermarkt gaat het?
Met die megawinsten tijdens deze Corona crisis zou het hen sieren om de jas te vergoeden.
De supermarkt heeft hier nietd mee te maken. De supermarkt fungeert als servicepunt voor een stomerij. De supermarkt stoomt of reinigt niets. Dus of het nu AH, Jumbo of Dirk is totaal irrelevant.
@Justmeagain,
Als de betaling via de supermarkt gaat, is de supermarkt het aanspreekpunt.
De betaling gaat via de stomerij, deze supermarkt fungeer dus alleen als servicepunt! En dat hebben ze meer als gedaan, zij hebben namelijk ook met de stomerij gebeld en aangegeven dat dit zo niet kon. Ik had ook akkoord gegaan met een gedeelte voor de vergoeding van de jas, maar zelfs daar willen ze niet in mee.
Geachte Marlies,
Het enige (mijn inziens) wat u hier nog kunt doen is de naam van de supermarkt noemen en van de stomerij.
Wij als consumenten zijn dan gewaarschuwd.
Ik vind het slechte service van deze bedrijven.
Hallo Marlies De Boer ,
Lees hier eens alle informatie over Netex ,
https://www.netex.nl/netexcare/consumentenklacht/
Veelgestelde Vragen ,
https://www.netex.nl/veelgestelde-vragen/
Bedankt ik ben op de hoogte van NETEX en hun handelswijze, maar ik sta niet in voor de kosten hiervoor. Dit omdat de stomerij mij niet tijdig heeft geinformeerd en lang deed over de communicatie.
Goedemorgen, n.a.v. uw nadere toelichting is dit een tip voor u: https://www.klachtenkompas.nl/?bedrijf=stomerij-supervorm (Citaat van de site >) Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online klachtenplatform kun je gratis een klacht indienen. Doel is dat je samen met het betreffende bedrijf of instantie tot een oplossing komt. Deelname van bedrijven is vrijblijvend en alle klachten worden openbaar gemaakt. Zo kan iedereen zien of er klachten over bedrijven zijn en hoe die daar mee omgaan.
Succes!
Dankjewel!
Bij aankoop kon U weten dat dit naast kwetsbare kleur ook lastig te reinigen stof is gemaakt.
Uw kleinkind optillen? Eigen risico.
Ik koop liefst gemakkelijker materialen en doe het zelf op handwas... eerst spoelen onder douche is vaak voor modder voldoende en met wol/handwas middel in wasbak en laten drogen op houtje.
Verder is het altijd slim om voor ter reiniging of herstel aangeboden goederen een goede foto te maken.
Jas of Telefoon, je moet bewijs hebben van schadevrij ingeleverde.
Alleen dan kun je claimen dat de schade na inleveren is ontstaan.
Wie eist bewijst en voor elke ingeleverde, Jas of product ter reparatie maakt niets uit....
U eist, dus u bewijst. Als u zeker bent dat de jas goed was voor u die inleverde dan zal een onafhankelijk onderzoek dit tonen. Die weten echt wel wat gebeuren kan bij een stomerij en herkennen de schade. Dat kan u iets kosten, maar nergens staat geschreven dat uw recht halen gratis is. Een zak patat haal je ook niet voor niets, recht ook niet. Misschien is een nieuwe jas goedkoper.
Was het wel zand/modder en geen klei.
Mijn ervaring is dat kleivlekken er zelfs niet na 1 wasbeurt uitgaan. Na meerdere wasbeurten vervagen de kleivlekken pas. Dus met stomen zal dat hetzelfde probleem zijn.
Overigens kunt u een dergelijke jas goed zelf wassen. Ik was zelfs mijn suède broek en jassen in de wasmachine (suède en leer wassen, dienen wel op een specifieke manier te gebeuren, dus niet zelf zonder meer doen!!).
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen
Ik heb eenderde van in de tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit
Goedemiddag,
Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta
...
Lees meer
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer