pl
door plhb Dec 28, 2012 om 12:54
Winkels & webshops

Zuivel over datum

In Digros te Leiderdorp wordt regelmatig gekoelde zuivel in het schap aangeboden waarvan de datum met één dag is overschreden, dat mag toch niet?

3629 24 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 28, 2012 om 13:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=plhb schreef op vrijdag 28 dec 2012, 12:54]In Digros te Leiderdorp wordt regelmatig gekoelde zuivel in het schap aangeboden waarvan de datum met één dag is overschreden, dat mag toch niet?

Nee, die horen uit de schappen verwijderd te worden. Wat let je om daar de bedrijfsleider over/op aan te spreken?

edrick3
door edrick3 - Dec 28, 2012 om 13:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo plhb,

Nee, dat mag niet.
Zou er melding van maken in de winkel.

Met vr.gr.

holstein
door holstein - Dec 28, 2012 om 13:41
922 Antwoorden / 16 Vragen

http://www.houwersholtackers.nl/nieuwsartikel.html?cmsid=1152

In dit stukje staat duidelijk dat het verboden is om melkproducten en eieren na de houdbaarheidsdatum te verkopen.

pl
door plhb - Dec 28, 2012 om 14:05
10 Antwoorden / 3 Vragen

Eerst ben ik met "foute" spullen thuisgekomen, en ben er toen op gaan letten.
Toen ik vijf keer, na constatering van fouten, van de zomer had geprobeerd het personeel (oa servicebalie) erop aan te spreken heb ik (geirriteerd) zo een overtredend pak vla aan zo iemand in handen gegeven, Die reageerde schofterig en riep dat ik hem slecht aansprak. Door de irritatie over het herhaaleffect was de toon ook niet geweldig.
NVWA is op de hoogte van mijn bevindingen, evenals hoofdkantoor van Digros.
Aanspreken van de vestigingsmanager had het gevolg dat hij mij niet te woord wenste te staan en een winkelverbod overwoog; welnu: daarvoor moet een grond zijn en die is er niet. Ik steel verniel en bevuil niet.
Digros Leiderdorp overtreedt de wet en niet ik door er wat van te zeggen.
Ik heb nota bene op 27 december 2012 weer goederen aangetroffen die niet voldoen aan de warenwet. NVWA ingelicht.
Wegens de vorige reacties doe ik dat niet meer via het personeel.
Zijn er meer klanten van Digros Leiderdorp met deze klachten? Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat ik de enige ben.

he
door henkgeleen1967 - Dec 28, 2012 om 14:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon de NVWA bellen en een klacht daar indienen.

wi
door witchy1970 - Dec 28, 2012 om 14:20
5 Antwoorden / 0 Vragen

ik maak mij hier niet meer druk om. Ik geef het af aan een medewerker zonder gemopper en ga door met boodschappen doen.
het er wel eens iets aan gedaan. Friki ingelicht dat de supermarkt de kip opnieuw inpakte. Friki heeft toen de sm aangepakt.
verder doe ik over aso-gedrag van het personeel verslag op twitter of op de fb-pagina. publiek lesgeven noem ik dat.
daarentegen geef ik ook publiek complimenten op dezelfde platforms.

pl
door plhb - Dec 28, 2012 om 16:29
10 Antwoorden / 3 Vragen

bij elke volgende constatering bel ik nvwa, gratis nummer: 0800 0488; ik nodig iedereen uit dat ook te doen bij dit soort constatering.

natuurmens
door natuurmens - Dec 28, 2012 om 17:10
158 Antwoorden / 4 Vragen

Deze producten behoren te worden verwijderd, maar kan best gebeuren dat het over het hoofd worden gezien, maar bij grote hoeveelheden ja daar staan boetes op.

gompy2
door gompy2 - Dec 28, 2012 om 17:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou de klacht direct bij het hoofdkantoor deponeren als je via die filiaalhouder je klacht niet serieus behandeld ziet worden, want dit lijkt echt helemaal nergens op.
klik hier -> Digros = Lekker doen
Daar zou ik vermelden hoe je behandeld bent en dat je meerdere malen hebt geconstateerd dat ze sjoemelen met de houdbaarheidsdatum.

Je zou het ook nog op het Tros-Radar forum kunnen vermelden.
Hier -> Tros-Radar

Ik heb ze zelf al geschreven dat hier een verhaaltje over ze te lezen is.

jo
door jorisw - Dec 28, 2012 om 21:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben toch echt benieuwd hoe TS het personeel nu echt heeft aangesproken. Vrijwel alle mensen reageren normaal als je ze normaal behandelt en normaal aanspreekt.

dc
door dcz - Dec 28, 2012 om 22:31
439 Antwoorden / 1 Vragen

Hier heeft TS dezelfde discussie gedumpt...nog steeds niet tevreden..

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=44&t=127467

.kan me eigenlijk wel voorstellen dat ze daar genoeg van deze persoon hebben. En ja, een winkelverbod kan ook vanwege grensoverschrijdend gedrag, het niet houden aan de regels en overlast veroorzaken.

zoekster
door zoekster - Dec 28, 2012 om 22:57
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dcz schreef op vrijdag 28 dec 2012, 22:31]Hier heeft TS dezelfde discussie gedumpt...nog steeds niet tevreden..

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=44&t=127467

.kan me eigenlijk wel voorstellen dat ze daar genoeg van deze persoon hebben. En ja, een winkelverbod kan ook vanwege grensoverschrijdend gedrag, het niet houden aan de regels en overlast veroorzaken.

Maar nu je ons toch naar dat forum verwijst, daar beweer je dat het gewoon is toegestaan om zuivelproducten te verkopen over de datum, wat vind je dan van dat artikel van holstein.
klik hier

Waarin uitdrukkelijk staat

--Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet, zolang het product zijn normale eigenschappen bezit. Producten als chips, koekjes, vis- en fruitconserven, (fris)drank, chocolade, koffie, mayonaise, etc. mogen dus ook na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum verkocht worden, mits het product geen gevaar vormt voor de gezondheid. Vòòr de houdbaarheidsdatum is de fabrikant verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product, daarna de verkoper.Strikte uitzondering hierop vormen gepasteuriseerde melk, melkproducten en eieren. Het is verboden om deze producten na de houdbaarheidsdatum te verkopen. --

dc
door dcz - Dec 28, 2012 om 23:27
439 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, klopt helemaal! Voor zuivel geldt een beperking.

zoekster
door zoekster - Dec 28, 2012 om 23:33
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Maar dan kun je toch niet op het Radarforum zeggen

"nVWA (da's de juiste schrijfwijze) en Dirk (moedermaatschappij Digros) gaan niets doen want de handelswijze is gewoon tiegestaan".

Ik nam tenminste aan dat jij daar dhc bent. Of is dat iemand anders?

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 29, 2012 om 01:50
468 Antwoorden / 16 Vragen

Mits niet op de verpakking staat 'Te gebruiken tot ...' dan kan het gevaarlijk zijn om het nog te consumeren of te gebruiken.

Staat op de verpakking 'Tenminste houdbaar tot (t.h.t.) ...' dan mag het tegen (flinke) korting alsnog worden verkocht, het moet duidelijk zijn voor de consument dat het product tegen of over de datum is, edoch nog wel binnen een redelijk termijn kunt consumeren of het te gebruiken.

Ook weleens verpakte achterham dagen na de overschreden datum geconsumeerd zonder enig gevolg.

Melk kan ca. 1 week na t.h.t. nog geconsumeerd worden, mits goed gekoeld en de verpakking niet bol staat, de smaak kan dan wel teruggaan. Als de verpakking maar (luchtdicht) gesloten is.

pl
door plhb - Dec 29, 2012 om 12:18
10 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is de handelswijze NIET toegestaan. Bedoelde producten, zoals vla, yoghurt enz, vallen onder het verkoopverbod als de datum is verstreken. Daarvan ben ik door nVWA overtuigd.
Als iemand daarover meermalen vergeefs binnen het bedrijf heeft geprobeerd te klagen kan het zijn dat klager wat geirriteerd raakt; dat is gebeurd, en dan past het niet weg te lopen van de verantwoording en klager toe te roepen (onder het wegrennen) dat hij zijn woorden niet helemaal meer op een goudschaaltje heeft. Dezelfde reactie kwam van de bedrijfsleider toen ik die erop aansprak.
In zo een bedrijf moeten ze wel wat gewend zijn dacht ik. Ik ben niet brutaler of vervelender geweest dan een ander, neen, mijn boodschap beviel ze niet, en dat was het. Ik heb niemand beledigd, alleen maar aangesproken op fouten.
Producten hadden ook geen oranje kortingsstickertje dat een paar dagen eerder (let op: bijna op datum) op pakken kan staan, zoals ik gewend was bij de vestiging in Zoetermeer toen ik daar nog woonde.
Geen vergeten spul, ook al getuige het aantal ervan: meerdere pakken van meerdere producten. Ze stonden prominent vooraan in het schap, maar ik kan niet uitsluiten dat een andere klant ze zo heeft neergezet om anoniem de aandacht te trekken op deze overtreding.
Ik hoopte door open en eerlijk te zijn dit op te lossen maar het kan beter achter ieders rug om. Ik kan moeilijk anoniem blijven omdat mijn achternaam slechts één keer voorkomt in het plaatselijke telefoonboek, en daar nog een bedrijf aan is gekoppeld ook (van een ver familielid dat ik niet ken), in tegenstelling tot de achternaam van de bedrijfsleider aldaar. Daarom heb ik geweigerd mijn naam te geven.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2012 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u komt dat heel regelmatig tegen in die winkel, wordt naar uw idee onheus behandeld en blijft daar komen?

zoekster
door zoekster - Dec 30, 2012 om 11:05
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 30 dec 2012, 10:58]Dus u komt dat heel regelmatig tegen in die winkel, wordt naar uw idee onheus behandeld en blijft daar komen?
Wat maakt het uit? Waarom kan die winkel zich niet aan de wet houden, dat is toch de vraag?

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2012 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 30 dec 2012, 11:05][quote=tijger1 schreef op zondag 30 dec 2012, 10:58]Dus u komt dat heel regelmatig tegen in die winkel, wordt naar uw idee onheus behandeld en blijft daar komen?
Wat maakt het uit? Waarom kan die winkel zich niet aan de wet houden, dat is toch de vraag?

Natuurlijk moet die winkel zich aan de wet houden, maar als ik zo behandeld zou worden als Ts stelt, dan kwam ik daar niet meer.

gompy2
door gompy2 - Dec 30, 2012 om 11:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 30 dec 2012, 11:05]
Wat maakt het uit? Waarom kan die winkel zich niet aan de wet houden, dat is toch de vraag?
Helemaal mee eens.
Maar het schijnt voor veel mensen heel moeilijk te zijn om op een simpele vraag een direct antwoord te geven.
Niet eerder als dat men denkt te moeten ventileren heeft hoe men er zelf over denkt, waar uiteraard helemaal niemand op zit te wachten.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2012 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 30 dec 2012, 11:21][quote=zoekster schreef op zondag 30 dec 2012, 11:05]
Wat maakt het uit? Waarom kan die winkel zich niet aan de wet houden, dat is toch de vraag?
Helemaal mee eens.
Maar het schijnt voor veel mensen heel moeilijk te zijn om op een simpele vraag een direct antwoord te geven.
Niet eerder als dat men denkt te moeten ventileren heeft hoe men er zelf over denkt, waar uiteraard helemaal niemand op zit te wachten.

Nou, nou. Wij zijn geen antwoordmachines.

Ik reageerde op de verdere uiteenzetting van Ts van 28-12, 14.05 en 29-12, 12.18. En dat staat mij helemaal vrij.

gompy2
door gompy2 - Dec 30, 2012 om 11:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 30 dec 2012, 11:29]
Ik reageerde op de verdere uiteenzetting van Ts van 28-12, 14.05 en 29-12, 12.18. En dat staat mij helemaal vrij.

Klopt helemaal, daar ben je ook helemaal vrij in.
En ik reageerde op een reactie van zoekster waar ik het helemaal mee eens ben, met een toelichting dat veel reageerders zich geroepen voelen een mening te moeten geven over iets wat helemaal niets met de vraag te maken heeft.
Als jij denkt dat die schoen je past trek je hem aan, als die niet past, voilà, klaar.

pl
door plhb - Dec 30, 2012 om 12:21
10 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom kom ik daar nog? Ik kende de formule Digros nog uit Zoetermeer en had daar redelijke ervaringen, gewoon een tent zonder nonsens en concurrerend in de prijs. "Over datum" verkopen had ik daar nooit gezien, wel oranje kortingsstickertjes op artikelen waarvan de datum nadert: dan weet de klant waar hij aan toe is: opschieten met opeten.
In eerste instantie denk je dan aan een vergissing, vergeten pak, en bij andere winkels wordt zo een pak dan onmiddellijk verwijderd. Bij Digros in Leiderdorp ging dat anders: ze werden niet weggehaald en keer op keer zag ik ze staan. Uiteraard let ik erop en koop ze niet; er zijn ook mensen die de datum niet lezen, wegens haast, of omdat ze dat niet goed kunnen: mensen met slechte ogen of mensen die het intellectueel wat minder hebben getroffen. Ik denk daarbij bv aan die meneer die bij genoemde winkel voor de wagentjes zorgt. Ook die mensen hoeven niet thuis te komen met spullen die over datum zijn. Misschien vallen de aangetroffen artikelen (gekoelde vruchtenyoghurt en vruchtenvla) toch net niet onder het verkoopverbod, maar dan ook vind ik het hoogst ongewenst dat ze in de schappen staan.

gompy2
door gompy2 - Dec 31, 2012 om 16:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@plhb,

Ik had een mail gestuurd naar Digros over jouw akkefietje.
Heb het volgende retour gekregen:

Geachte heer/mevrouw xxxxxxxxx,

Onlangs hebben wij onderstaande melding van u ontvangen:

Sender: xxxxxxx@gmail.com
Subject: Contactformulier klantenservice

Contactformulier
----------------------------------------------------------
Naam XXXXX
Adres
Postcode
Plaats
E-mailadres mailto:xxxxxxxx@gmail.com
Telefoonnummer
Filiaal Digros - Leiderdorp Winkelhof
Vraag of opmerking
Geachte,
Bij deze wil ik jullie vermelden dat er op het Vara-Kassa forum een melding is gedaan door een klant van Digros-Leiderdorp over een zeer onheuse behandeling
De klant heeft meerdere malen geconstateerd dat er zuivelproducten over de datum verkocht worden en na melding is die klant als het ware bedreigd.
U kunt het zelf lezen als u op onderstaande link klikt:

http://tinyurl.com/d5vsf52

Als dit werkelijk waar is lijkt me dit geen reclame voor Digros en zeker niet bevorderlijk voor de gezondheid van mensen die bij het desbetreffende filiaal hun boodschappen kopen!

Wij kunnen u hierover het volgende melden:

Allereerst willen wij u bedanken voor de moeite die u heeft genomen om contact met ons op te nemen.

Wij bedanken u voor het doorgeven van het forum bericht. Wij zijn inderdaad bekend met de klacht van deze klant. Na onderzoek van het VWA is meerdere malen geconsateerd dat er niks aan de hand is met de zuivelproducten in dit filiaal.

Wij hopen u hierbij voldoende geinformeerd te hebben.

Heeft u nog vragen of opmerkingen over onze reactie, dan kunt u ons daarover altijd bellen. Als u dan het meldingsnummer paraat heeft, kunnen wij uw melding snel terugvinden. U kunt ook uw vragen of opmerkingen naar ons e-mailen. Dat doet u door te reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
----------------------------------

Dit is hun uitspraak en daar moet u het mee doen, zou ene meneer Frank Visser zeggen ;-)