em
door emile123456 Jun 17, 2017 om 22:50
Auto & vervoer
2e hands importauto's herkennen en hun cv vinden.

Als je een 2e hands auto zoekt kun je vermoeden dat het een importauto betreft. Dat is best handig om te weten. In Duitsland hebben ze geen NAP, dus terugdraaien van een teller is veel makkelijker.

Nu kun je op de website van de rdw nagaan of er een verschil is tussen eerste toelating (ter wereld) en eerste afgifte kenteken in Nederland.
Ga naar
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uw-gegevens-in-het-kentekenregister-inzien-.aspx

en klik op 'vervaldatum en historie'.
Je ziet dan een
'Datum eerste toelating'  (Dit is de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd, waar ook ter wereld)
en

'Datum eerste afgifte Nederland' (De datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst in Nederland is geregistreerd.)

 Is daar een verschil, dan is de auto dus mogelijk ooit import geweest. Het komt ook voor dat de eerste afgite Nederland niet eens beschikbaar is. (Hoe dat kan?)

Het is helaas ook zo dat er auto's op internet staan waar helemaal geen kenteken op beschikbaar is of een kenteken dat niet klopt. Hierdoor kun je niets nagaan qua NAP of importhistorie.  Als een bedrijf dat niet doet worden sommige mensen meteen superargwanend, dus ook voor de rest van het aanbod van andere auto's van dat bedrijf. Dus dat bedrijf slaan ze meteen over. Misschien jammer eigenlijk, maar ja, je wil nu eenmaal geen risico lopen en een bedrijf dat dingen lijkt te verstoppen, is dubbel verdacht.

Het probleem is nu dat je niet verder kan kijken dan de gegevens van de RWD. Je weet dus ook niet of de auto 5 jaar over de Autobahn veel kms heeft gereden of 5 jaar stil heeft gestaan. Eigenlijk wil dat zeggen dat elke auto met een gat in z'n cv een risico heeft. Naarmate dat gat (aantal jaren) groter is kunnen de kilometers steeds verder afwijken.

Mijn vraag is nu,
- Hoe kom je erachter dat de auto echt de km heeft gereden die op de teller staat? Kan dat uberhaubt?
- Hoe moeilijk of makkelijk is het om de gegevens van de NAP te vergelijken met het onderhoudsboekje dat misschien makkelijk na te maken is? Boekje, stempeltjes, klaar 'historie'.
- Moeten we niet gewoon allemaal massaal de NAP gaan checken? Moet de overheid dat niet laagdrempelig openzetten?
- Is er een een of andere EU-registratie zodat we kunnen zien wat de historie van een auto is als ie uit het buitenland komt?
- Is dit een leuk/zinvol/angsaanjagend onderwerp voor Kassa met don'ts en the do's ?

7753 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jun 17, 2017 om 23:06
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als u vindt dat Kassa er iets mee moet doen moet u contact met hun zoeken, u bent nu op het forum.

Europees is er niets geregeld qua kilometerstanden. U zult uit moeten gaan van de boekjes. Bel gerust een garage op waar de auto in onderhoud is geweest, die kunnen u zo de kilometerstand van toen geven. Dan kunt u zien of het logisch is.
Boekjes namaken is lastig en ook al zou het gebeuren, na een telefoontje met de garages uit het boekje kunt u dat ook weer afstrepen.
Zit er geen boekje en kenteken bij is het nog makkelijker, weglopen. Een garage/verkoper die goed te werk gaat heeft de info paraat. Niets aanwezig is per definitie onbetrouwbaar.

En NAP checken, op de site van de rdw staat of de kilometerstand logisch is of niet.

U moet geen beren op de weg gaan zoeken, er zijn hulpmiddelen en kansen zat om te weten te komen of iets kloppend is of niet. Maar wel een compliment naar u toe, u doet huiswerk bij een auto, dat zien we ook vaak anders hier.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2017 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zou u er van zeggen als u gewoon een tweedehands Nederlandse auto koopt? Dan hebt u al die hoofdbrekens niet. Er zijn hier genoeg oude bakken. Simpel.

marita5
door marita5 Jun 18, 2017 om 08:12
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1 , Ts heeft wel vaker last van hoofdbrekens , lees bij zijn /haar profiel de gestelde vragen zegt genoeg .

ro
door ronny530 - Jun 18, 2017 om 09:27
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Het RDW kijkt bij de keuring voor import auto's eigenlijk nergens naar wat betreft de km stand. De km stand wordt overgenomen uit de auto en krijgt het stempel "geen oordeel" mee. De NAP is sinds het RDW km standen beoordeeld en beschikbaar stelt eigenlijk overbodig geworden en dus zeer laagdrempelig geworden. Zolang EU landen de kentekenregisters niet met elkaar koppelen blijft er een gat in km stand als de auto in of uitgevoerd wordt dus blijft het een gok of de km stand kloppend is. Toch zijn er een aantal zaken te controleren om vast te stellen of de km kloppend zou kunnen zijn denk aan de algehele staat van het interieur, de mate van slijtage van het stuurwiel, de pedaalrubbers en de opdruk van de knoppen die willen door overmatig gebruik nog wel eens vervagen. De map met de handleiding en het onderhoudsboekje moet compleet zijn dus als enkel het onderhoudsboekje aanwezig is en de rest niet dan is de kans aanwezig dat die gekopieerd is. Alle bijbehorende sleutels dienen bij de auto mee geleverd te worden, dienen origineel te zijn en mogen geen overmatige slijtage vertonen want een auto met 20.000 km op de klok met versleten sleutels roept wel vragen op. Dit zijn punten de een eventuele koper zelf kan controleren maar nog veel beter is het om voor de aanschaf een aankoop keuring bij een erkend keuringstation uit te laten voeren, een goede verkoper zal er geen moeite mee hebben maar als de verkoper daar moeilijk over doet de auto laten staan.

jo
door jorisw - Jun 18, 2017 om 09:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De oplossing is simpel: meer Europa (of beter: meer EU). Dat is de enige structurele oplossing voor dit soort zaken.

me
door mein33 - Jun 18, 2017 om 12:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 Is dit een leuk/zinvol/angsaanjagend onderwerp voor Kassa met don'ts en the do's ?

Denk het niet en zeker niet omdat het "angstaanjagend" zou zijn.

Een beetje slimmerik gaat:
Zelf vanuit het buitenland een auto invoeren.
Zelf zoeken op merk, type, uitvoering, extra's en Km.stand en gaat dan zelf even kijken, om vervolgens te kopen of niet, maar gaat in beide situaties als een tevreden mens naar huis.
Invoeren kunt u zelf doen, maar het kan ook uitbesteed worden.
Werkt allemaal prima en je krijgt veel meer waar voor je geld dan in Nederland.
Liever een Duitse autobahnracer met 200.000 km op de teller dan een Nederlandse fileverslinder met de helft van die km's ;-))

Wi
door Willem1963 - Jun 18, 2017 om 13:17
8 Antwoorden / Vragen

Wat je ook nog kan doen, het chassisnummer checken bij de importeur.

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2017 om 15:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u vragen voor Kassa heeft kunt u beter naar beneden scrollen en via Contact uw vraag stellen. Lijkt me trouwens geen onderwerp voor een uitzending, compleet onzin.
Koop een nieuwe auto dan heeft u al die malle vragen niet, koop een Nederlandse auto dan ook heeft u deze "problemen" niet. Vooral geldt dat als u een tweedehandse auto niet bij een handelaar koopt maar bij een gerenommeerde garage.
Ik dacht trouwens dat je de "echte" kilometers kunt opvragen maar dat je daar dan voor moet betalen, dus maar eens beter op die website kijken.
Ik val niet onder "we" en "we" moeten al helemaal niets.
Ik heb sterk de indruk dat u zich verveelt.

pe
door pebk Jun 19, 2017 om 12:59
581 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik heb sterk de indruk dat u zich verveelt."
Aldus Aurora1, met 10587 antwoorden in 9 jaar en een week (gefeliciteerd nog).
Dat is 3.2 antwoord per dag...

tenormin
door tenormin Jun 19, 2017 om 18:43
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@pebk, als u zich aan het vervelen ben, zou zeggen: kijk eens, gezellig, op andere profielen, met veel minder " vlieguren"  maar korter aanwezig.

mienkereltie
door mienkereltie - Jun 19, 2017 om 12:41
11 Antwoorden / 5 Vragen

Halex, mij is altijd geleerd, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.........

ek
door eksterika - Jun 19, 2017 om 13:39
9 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het Duitse NDR programma 'Einfach Genial' van 11 juni jl. zag ik de oplossing voor u. De echte km.stand blijkt op veel meer plaatsen opvraagbaar te zijn in je auto dan alleen via de (aangepaste) km.teller. Daarvoor had een slimme ICt jongen 'Carly' uitgevonden. Je kunt de zending terugkijken via http://www.mdr.de/einfach-genial/eg-app-gebrauchtwagenkauf-manipulationen-betrug-erkennen-100.html
Het is eigenlijk wonderlijk dat de Nederlandse RDW zelf nog niet zoiets heeft uitgedacht, aangeschaft. Veel succes ermee.

ho
door honza23 - Jun 19, 2017 om 13:54
261 Antwoorden / 3 Vragen

Bij sommige auto's staan de km's ook in het interne systeem van de auto, uit te lezen via een OBD-diagnose systeem.
Simpelste oplossing: koop je een import-auto in NL, laat hem dan onafhankelijk keuren (met vraag om km-historie/OBD-uitlezen) en geef aan dat je een km-garantie op de aankoopbon wilt.
Importeer je zelf: neem kontakt op met de garages die op de onderhoudspapieren staan, die kunnen in hun systeem dan alle info zien van deze auto.
En ja, in Duitsland zelf schat men in dat minimaal 35% van de auto's een teruggedraaide teller heeft.
ps: voor de prijs van een 3 jaar oude Duitse rammelbak kan je ook gewoon een nieuw Dacia Logan MCV kopen :). Heb je 3 jaar garantie, en nul km's.