mo
door monicaatje Jun 6, 2006 om 21:55
Auto & vervoer

Aanrijding met stilstaande fiets

Hoi,

Ik heb per ongeluk met achteruit rijden met de auto van mijn vader een fiets die tegen een boom aan stond geraakt. (deze zag ik niet dmv volle auto en deze stond pal achter auto) Deze fiets is total los verklaard, (enige wat er was was de frame verbogen bij kettingkast?)

Het is met mijn vader zijn auto gebeurd, deze heeft een eigen risico van 250 euro kan het ook via de wa verzekering van mijn vader, (ik woon nog thuis en heb dus geen eigen wa verzekering)

571 3 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jun 6, 2006 om 22:16
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo Monica,

Van de ANWB site:

Een WA-verzekering dekt alleen maar uw eventuele aansprakelijkheid tegenover anderen, bijvoorbeeld tegenover een andere weggebruiker, wegmeubilair, of een passagier in uw auto. Voor een motorvoertuig is een WA-verzekering verplicht. Een WA-verzekering dekt niet de schade aan uw eigen voertuig, ook als u hieraan totaal geen schuld heeft. Ook zal zij niet uw schade op de tegenpartij verhalen. Een WA-verzekeraar komt in actie wanneer u aansprakelijk wordt gesteld.

Dus je eigen?? WA verzekering dekt de schade niet.

Groetjes

johandv
door johandv - Jun 6, 2006 om 22:43
94 Antwoorden / 4 Vragen

schade veroorzaakt door een motorvoertuig kan niet verhaald worden op een gezins- of particuliere WA verzekering. De WA verzekeraar van de auto zal de schade wel betalen, maar kijk eerst eens of het niet voordeliger is de schade zelf te betalen (ivm verlies no-claim), aannemende dat de schade boven het eigen risico van € 250 uitkomt.

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 7, 2006 om 01:06
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad kan de schade alleen op de W.A.M. van de auto worden geclaimd en voor de schade is van belang de dagwaarde van de fiets. Als het frame krom is en dat zal wel het geval zijn dan is de fiets al snel total-loss. Aan de hand van merk/type en kleur kunt u het bouwjaar bij de vakhandel achterhalen mocht u de opgave van tegenpartij niet geheel vertrouwen om op die wijze de dagwaarde te checken.