in
door ina10 Jun 6, 2010 om 13:53
Auto & vervoer

Advies gevraagd

Beste Mensen,

Graag zou ik van jullie wat advies willen ontvangen, want ik sta in dubio.
Ik heb een auto gewonnen. Helemaal super, want tot voor kort overkomt dat in mijn beleving alleen maar anderen. Maar nu niet dus. Ik ben echt helemaal door het dolle heen. Ben superblij ermee
Alleen.......heb ik geen rijbewijs. Ik heb meerdere malen lessen genomen, maar moest helaas altijd voortijdig stoppen wegen gezondheidsredenen. Ik ben altijd van plan geweest verder te gaan met mijn lessen, maar door mijn medicijngebruik (ik gebruik 3 soorten morfine) zit dat er niet meer in. Daar kwam ik dit weekend achter bij het CBR. Ik heb vanwege mijn medicijngebruik in ieder geval een rijverbod en aangezien het er helaas niet meer naar uit ziet dat ik ooit nog van deze medicatie afkom, mag ik dus nooit meer een gemotoriseerd voertuig besturen.

Het beste zou daarom zijn om de auto te verkopen. Ik zou het geld ook goed kunnen gebruiken. Misschien ook in de toekomst voor een behandeling in het buitenland en anders om mijn huis zo aangenaam mogelijk te maken. Maar dat terzijde.

Maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

* Kan ik de auto het best in ontvangst nemen en het daarna (particulier)verkopen? Of in ontvangst nemen en dan aan de dealer verkopen? (ik heb wel eens gehoord dat de waarde van de auto met helft verminderd, als je alleen al de garage uitrijdt.Daarnaast werd mij door een goede kennis verteld, dat wanneer mensen een nieuwe auto willen kopen (en dus de volle pond willen betalen), ze dan toch sneller naar een dealer gaan ivm met garantie en onderhoud (overigens moet de auto op mijn naam geschreven worden)

*Kan ik het beste nu al met de dealer contact opnemen? De situatie uitleggen en vragen naar de mogelijkheid de auto niet op naam te laten zetten en direct terug te verkopen aan den dealer zelf.

* Kan ik het beste contact opnemen met de organisator van de prijsvraag en daar de situatie uitleggen? Vragen wat de mogelijkheden daar zijn.

De organisator neemt volgens de voorwaarden de kansspelbelasting voor haar rekening. Maar hoe zit dat als ik ipv de auto , geld ontvang of als ik de auto verkoop. Moet ik dan alsnog kansspelbelasting betalen over de auto?

Ik heb de voorwaarden bekeken en er staat nergens dat je in bezit moet zijn van een rijbewijs. Ik neem aan dat zij mij de prijs dan niet meer kunnen ontnemen?

Al met al, een hoop vragen; Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. In ieder geval al hartelijk bedankt.
Groet, Ina

16876 29 Rapporteer

poltol
door poltol - Jun 6, 2010 om 14:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Gefeliciteerd.
Dat is nog eens een meevaller.
Neem kontakt op met de loterij.
Die hebben [natuurlijk] veel vaker met dit bijltje gehakt.
Die weten hoe dit voor u het voordeligste te regelen is.
Laat u door anderen, de betweters, niets wijs maken.
Begin dus altijd bij de uitreiker van de prijs, het telefoonnummer zal wellicht op de bevestigingsbrief staan.

Heel veel succes met het geld, poltol

kiran
door kiran - Jun 6, 2010 om 17:13
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@ina10

Gefeliciteerd! U zou met de organisatie kunnen overleggen, maar of je inplaats van de auto een geld bedrag krijgt? Een weg te geven auto komt meestal van een sponsor. En als je een geldbedrag krijgt, is dat mogelijk een symbolische.

Nu heb ik nooit een auto gewonnen en er dus ook nooit mee te maken gehad. Maar als ik u was ... aannemen en navragen wat de dealer bij inname ervoor wil geven, je hebt dan een indicatieprijs, dan zelf er een prijs van maken en zien of je de auto particulier kan verkopen. [dealer zal er toch ook op willen verdienen]

Maar 't blijft heel jammer dat u er niet zelf in kunt rijden.
Zal je net zien he, sou nie mogge magge!

edwardus
door edwardus - Jun 6, 2010 om 17:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het is inderdaad zo dat een dealer of andere autohandelaar je meestal een lagere prijs zal bieden en dat deze een stuk hogere prijs zal vragen wanneer hij de auto verkoopt. Je kunt natuurlijk altijd onderhandelen over de prijs. Deze wagen is n.l. fonkelnieuw, dus er valt voor hun niks af te dingen kwa mankementen / slijtage etc.

Het is wel zo dat voorraad een risico inhoudt voor een handelaar, de wagen neemt ruimte in voor onbekende tijd en ook hij moet nog maar zien 'm weer te verkopen voor een acceptabele prijs.

Wanneer je 'm aan een particulier wilt verkopen, dan moet je (a) maar net een klant vinden die (b) jou een mooie prijs wil geven en (c) ook jij weet niet van te voren hoe lang dat gaat duren. Stel je voor dat je er 5 maanden mee moet leuren, dan is die auto ook niet meer als nieuw te verkopen. Gedurende die tijd ben je houderschapsbelasting verschuldigd en je moet een onbekend aantal mensen ontvangen en proefritten laten maken voordat iemand 'm koopt. Het lijkt me niet per se een voordeel om 'm particulier te verkopen.

Wellicht heeft de organisator inderdaad vaker met dit bijltje gehakt en hebben ze een pasklare oplossing, bijv. de waarde van de auto in contanten. Kansspelbelasting moet ook worden afgedragen als er een auto gewonnen wordt, dus ik denk dat dat lood om oud ijzer is. Kijk maar eens hier: klik.

ag
door agathatet - Jun 6, 2010 om 21:18
17 Antwoorden / 3 Vragen

Van harte gefeliciteerd met het winnen van een auto! Ik snap dat je in dubio staat wat te doen, aangezien je geen rijbewijs hebt en er nooit een zal krijgen.

Volgens mij moet je bij de degene zijn die de prijs uitreikt/verloot, als je daar je verhaal doet zullen zij wel met je meedenken lijkt mij.

Ik heb zelf 2 maanden geleden een LCD TV van 82 cm gewonnen. Ik sprong - net als jij, want dat gebeurt alleen bij anderen- een gat in het dak. Echter ik had al een gewone beeldbuis TV staan van 82 cm. En ik wilde eigenlijk, als ik dan toch aan de LCD ging, gelijk een grotere maat TV. Ik heb ook in dubio gestaan wat te doen. Ik ben toen naar het bedrijf (KPN) gegaan waar ik de TV gewonnen had en heb mijn dillema voorgelegd, ik heb heel netjes gezegd dat ik heel blij met de prijs was, maar of het goed was of ik met bijbetaling een grotere TV mocht kiezen. Ze zeiden: dit hebben we nog nooit meegemaakt! Ja, ik kon dat alleen maar beamen. Ze dachten even na en deden er verder niet moeilijk over. Ik ben naar de plaatselijke leverancier gegaan, die de gewonnen TV had geleverd, hun het verhaal verteld en ik kon zonder problemen tegen de normale winkelwaarde de TV inruilen op een grotere nieuwe TV. Ik was zo blij dat ik toch- ondanks mijn chroom- doorgezet had want nu kijk ik dus inmiddels met veel plezier naar de door mij gewenste maat TV.

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt.

in
door ina10 - Jun 7, 2010 om 00:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vanavond een mail gestuurd naar de medewerkster van de organisator van de prijsvraag en de gehele situatie uitgelegd. Hoop morgen wat meer te weten..

Nogmaals bedankt!

ga
door gabberpiet - Jun 7, 2010 om 13:35
136 Antwoorden / 23 Vragen

gefeliciteerd ina10

maar juich niet te hard een nieuwe auto kan worden meegerekent bij de belastinggegevens van volgend jaar ( auto kan worden omgezet in euro,s en kan worden meegerekend bij je inkomsten --dus moet je er belasting over betalen !! )

dit is de reden dat er veel mensen die auto,s weer verkopen omdat zij de premie inkomstenbelasting niet kunnen betalen.

dus goeie raad ?? hou dit geld apart !!

kleinepier
door kleinepier - Jun 7, 2010 om 13:40
42 Antwoorden / 0 Vragen

goeden dag wees maar niet bang dat hij op naam gezet word want je heb geen geldig rijbewijs en dan kan dat niet en je kunt hem ook niet verzekeren daar moet je ook een geldig rijbewijs voor hebben mijn zoon had dit ook maar heb er GROTE probleemen gehad met de rwd was ook niet verzekerd kosten € 750 boete dus gewoon naar de loterij en een afspraak maken geen auto maar geld ????

snel0026
door snel0026 - Jun 7, 2010 om 13:58
62 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gabberpiet schreef op maandag 7 jun 2010, 13:35]
een nieuwe auto kan worden meegerekent bij de belastinggegevens van volgend jaar ( auto kan worden omgezet in euro,s en kan worden meegerekend bij je inkomsten --dus moet je er belasting over betalen !! )

Wat een onzin!!!! Een bezit van een auto is GEEN belastinginkomen. Bij het verkrijgen is al kansspelbelasting betaald, dus hoeft er over het verkrijgen geen belasting meer betaald te worden.

Ina: verstandig dat je de loterij hebt aangeschreven. Zij hebben hier beslist een oplossing voor.

daanv
door daanv - Jun 7, 2010 om 14:09
14 Antwoorden / 3 Vragen

@gabberpiet, Hoe kom je aan die gegevens dat de auto nog eens wordt opgeteld bij je inkomstenbelating? Er wordt toch al kansspelbelasting over gerekend?
Weet je ook in welke box die auto belast zou worden en wat verandert er aan wanneer je de auto verkoopt.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die de verzekering (vaak all risk) en de houderschapbelasting niet willen betalen.

@Ina10 Je hebt er m.i. goed aan gedaan om contact met de lotterij organisatie contact op te nemen. Die zullen je niet de volle nieuwprijs uitkeren maar waarschijnlijk keren ze je meer uit dan een dealer je er voor geven wil. Krijg je minder dan 75% van de nieuwwaarde aangeboden dan zou ik het proberen bij een daeler of hem particulier te verkopen. Bij het laatste krijg je waarschijnlijk wel problemen bij de ternaamstelling van de auto op jouw naam. Alhoewel ik wel iemand ken die geen rijbewijs heeft maar wel een auto. Ze gebruikt de auto door haar kleinkinderen haar te laten rijden. Hiervoor geeft ze haar kleinkinderen dan een niet afgesproken gift.

gr
door groggy - Jun 7, 2010 om 14:09
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ina10,

Gefeliciteerd! Naast alle tips hierboven, kan je overwegen de gegevens van de auto, de consumenten-/ vraagprijs te plaatsen. Wie weet zijn er onder de lezers enkele geïnteresseerden, Bij interesse kunnen lezers een bod doen! Plaatst eventueel op ook op markpl

Reserveer ......% ook voor de Blauwepakken!(AASGIEREN)

succes,

jansje
door jansje - Jun 7, 2010 om 14:19
131 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo , nou idd ten eerste Van Harte gefeliciteerd

ten 2de

ook mijn vriendin haar dochter heeft eens een auto gewonnen, zij moest echter wel iets tekenen, dat zij hem pas na 1 jaar mocht verkopen.

hoop dat, dat bij u dus niet het geval mag wezen.

s6 ermee

ga
door gabberpiet - Jun 7, 2010 om 14:19
136 Antwoorden / 23 Vragen

ik kan alleen zeggen dat mijn collega hetzelfde heeft meegemaakt -

groetjes

hauwert
door hauwert - Jun 7, 2010 om 14:22
11 Antwoorden / 1 Vragen

@ina10.

Als ervaringsdeskundige, ik won nl 7 jaar geleden ook een auto en had toen nog een vrij nieuwe auto. Ik heb contact opgenomen met de organisator en de zaak uitgelegd en gezegd, dat ik wel voor de foto symbolisch de auto wilde ontvangen, maar verder prijs stelde op contanten. Zij hebben dit prima geregeld, de kansspelbelasting is door hen betaald en ik ontving de waarde van de auto minus btw, was E. 15.000,- op mijn rekening.
Een fluitje van een cent dus.
Wat de belasting betreft, het enige waar je eventueel belasting over betaalt is vermogensrendementheffing indien je spaargeld meer is dan de belastingvrije voet van E. 20.500,-

geer56
door geer56 - Jun 7, 2010 om 15:04
100 Antwoorden / 9 Vragen

Gefeliciteerd
Alleen even over de belasting
dat verward mensen altijd die zeggen de kansspel bel is toch al bettaald !
Maar je inkomen stijgt met de waarde van je prijs. Stel dat jezelf 25000 verdiend betaal je daar zo'n 11 tot 20 % belasting over stel je win een miljoen dan zegt de belasting ue inkomen over dit jaar is 25000 + 1 miljoen =1.025000 en ga je dus 52% over de top betalen en zo per schaal naar beneden tot je aan je verplichtingen hebt voldaan.
Dat weten mensen vaak niet maar het is precies zo met wat je er bij zou verdienen anders zou dat zwart geld zijn dus ook al is er kansspel bel betaald blijft en altijd inkomsten bel over om te betalen.

snel0026
door snel0026 - Jun 7, 2010 om 15:24
62 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=geer56 schreef op maandag 7 jun 2010, 15:04]Gefeliciteerd
Alleen even over de belasting
dat verward mensen altijd die zeggen de kansspel bel is toch al bettaald !
Maar je inkomen stijgt met de waarde van je prijs. Stel dat jezelf 25000 verdiend betaal je daar zo'n 11 tot 20 % belasting over stel je win een miljoen dan zegt de belasting ue inkomen over dit jaar is 25000 + 1 miljoen =1.025000 en ga je dus 52% over de top betalen en zo per schaal naar beneden tot je aan je verplichtingen hebt voldaan.
Dat weten mensen vaak niet maar het is precies zo met wat je er bij zou verdienen anders zou dat zwart geld zijn dus ook al is er kansspel bel betaald blijft en altijd inkomsten bel over om te betalen.

De enige belasting die je betaalt is de fictieve rente-inkomsten van 4% over het spaarsaldo. Die inkomsten worden belast met 30%, dus betaal je over je spaargeld 1,2% inkomstenbelasting, na aftrek van het vrijgesteld bedrag.
Voor een alleenstaande is dat € 20,661,- en voor een echtpaar het dubbele, dus € 41.322,-. Dus alleenhet spaartegoed boven deze bedragen wordt belast met 1,2% inkomstenbelasting. Als je de auto niet verkoopt, dan gebeurt er niets. De auto op zich is geen spaar-tegeoed. Als je de auto verkoopt en je zit met je spaargeld al boven het vrijgestelde bedrag, dan betaal je over de verkoopprijs van de auto 1,2% inkomstenbelasting.

Voorbeeld: Je hebt zelf aan spaartegoed € 10.000,- en je verkoopt de auto voor € 15.000,- dan is je spaartegoed in totaal € 25.000,-. Je betaalt dan over € 25.000,-- minus € 20.661 = € 4.339,- belasting en dat is dan 1,2% = € 52,00.

En..........het is altijd nog zo, dat ik liever € 100.000,- belasting betaal dan helemaal niets. Mijn inkomsten zijn er dan ook naar!

ve
door venicefan - Jun 7, 2010 om 15:42
4 Antwoorden / 3 Vragen

Even een adviesje naar aanleiding van de reacties i.v.m. de inkomstenbelasting e.d.
Wanneer je er GEEN verstand van hebt, reageer daar dan ook niet over. Dat is heel erg verwarrend en frusterend voor degene die de vraag stelt.
Alleen snel0026 weet precies hoe het zit en dat is dan ook het enige preciese antwoord.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 7, 2010 om 16:04
1961 Antwoorden / 1 Vragen

wees maar niet bang dat hij op naam gezet word want je heb geen geldig rijbewijs en dan kan dat niet

8 jaar geleden had ik ook nog geen rijbewijs, maar wel een auto gekocht en ook op mijn naam gezet.
Toen kon het dus wel.

ad
door ad65 - Jun 7, 2010 om 16:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ina,
Allereerst van harte gefeliciteerd, ontzettend leuk om een auto te winnen. Maar met het winnen heb je er blijkbaar ook het probleem bij om hem weer kwijt te raken, liefst tegen een redelijk bedrag, wat je dan ook weer goed kunt gebruiken, zo blijkt uit je verhaal. Mijn advies:
Advies 1:Laat alle mail over belastingen links liggen, laat je pret er niet door bederven, want ik heb zelden zoveel onzin gelezen. De auto valt niet onder de inkomstenbelasting en voorlopig ook niet onder de fictieve rendementsheffing.
Advies 2: Overleg met uitkerende instantie en informeer naar de mogelijkheden.
Mag je hem zelf verkopen of bieden ze een bedrag? Bieden zij een te gering bedrag, bv slechts de helft van de verkoopwaarde, vertel dan je verhaal in je kennissenkring. Tweedehands kopers kopen graag van een vertrouwd persoon en hier krijgen ze een kans.
Advies 3: Met medewerking van de afleverende dealer kun je de auto wellicht zelf verkopen maar op zijn terrein laten staan. (meerwaarde voor hem is dat het misschien toch een nieuwe klant oplevert)
Advies 4: Als je via internet ga verkopen, ga niet in op buitenlandse mails die je ongetwijfeld zult krijgen, ook niet als ze het geld eerder overmaken.
Heel veel succes

in
door ina10 - Jun 7, 2010 om 17:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Allemaal,

Wow, wat een reacties allemaal ..bedankt!
Ik heb contact gehad en ze hebben het volgende kunnen voorstellen.
Zij kunnen helaas niet direct geld geven ipv de auto. Het is namelijk een gesponsorde actie en deze gaat via Citroen. Wel hebben zij kunnen voorstellen dat ik de auto en verzekering bij de prijsuitreiking ook eventueel op naam mag stellen van mijn ouders. Na de prijsuitreiking mag ik doen met de auto wat ik wil, dus ook verkopen. Alleen mag ik niet direct onderhandelen met de dealer zelf.
Ik zit dus niet aan de auto vast voor bijvoorbeeld een jaar; wat je bij veel acties hoort.
Verkopen moet wel lukken...heb via internet al wat advies gevonden waar je allemaal op moet letten bij de verkoop van een auto en heb gelukkig in mijn vriendenkring een 2e handsdealer zitten , die mij wel wilt helpen.
Voor wat betreft het geld en de belasting komt het ook wel goed. Ik zet sowieso 2/3 weg op de bank. De andere 1/3 investeer ik in het afmaken van mijn huisje, mezelf verwennen met nieuwe kleding en bril en een studie zodat ik wellicht in de toekomst vanuit huis kan werken. Ik zit helaas voor 100% in de WAO, maar zie voor mezelf in de toekomst nog wel mogelijkheden om vanuit te gaan werken. Dus een studie is wel een mooie investering. Ga dan overigens waarschijnlijk belastingkunde studeren, dus wie weet kan ik in de toekomst iemand anders hier op het forum wel tot dienst zijn bij vragen over belastingen. ;-)
In ieder geval nogmaals bedankt voor alle hulp en reacties.
Groetjes,

vladja
door vladja - Jun 7, 2010 om 17:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Legitimeren

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor/TNT-postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met:
* een geldig Nederlands rijbewijs
of
* een geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift (niet ouder zijn dan 3 maanden) van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente (GBA).

U hoeft dus niet in het bezit te zijn van een rijbewijs om een voertuig op naam te laten zetten. U kunt het ook met een paspoort + GBA-afschrift of met één van onderstaande legitimatiemiddelen regelen.

Zie verder bij de RDW...

Vladja

ju
door juleo - Jun 7, 2010 om 18:02
7 Antwoorden / 0 Vragen

Niet, want als je hem via de dealer verkoopt dan ben je al de helft kwijt en particulier moet je garantie geven. Dus een goede kenneis???. Kijk in het verleden met gewonnen auto's. wat in de handel omging was niet mals.

M.vrgr. L.Olislagers

ro
door ron530 - Jun 7, 2010 om 18:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je zou de auto in ontvangst kunnen nemen en bovag dealer kunnen gaan, zolang het maar geen Citroen dealer is. De nieuwe dealer zal niet de hoofdprijs betalen maar is toch de beste optie, Garantie gaat gewoon over naar de nieuwe eigenaar.

at
door atwee - Jun 7, 2010 om 18:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, als het om de fiat punto gaat wil ik hem wel?
Om welke auto gaat het?
Als het goedkoper als bij de dealer is heb ik wel zin.
Ik ben geen handelaar, maar opzoek naar een koopje
[edit - emailadres verwijderd - de redactie]

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 7, 2010 om 19:22
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een Citroën.

js
door jserle - Jun 7, 2010 om 19:30
30 Antwoorden / 1 Vragen

HoeraaaaaaH
YES !
Ik heb een prijs gewonnen
maar nou now by exident they died shit....
You provide the most when . . . .

now

Name
sex
profesion
credidcard

Ja hoor gaan we weer !

leoroos
door leoroos - Jun 7, 2010 om 23:21
11 Antwoorden / 7 Vragen

Om wat voor auto gaat het?

leoroos
door leoroos - Jun 7, 2010 om 23:24
11 Antwoorden / 7 Vragen

Iets specifieker; Om wat voor type Citroën gaat het?

simsam
door simsam - Jun 7, 2010 om 23:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Goedenavond ( nog net )

Beste Ina.

Heel vervelend voor je, zo'n mooie prijs te winnen en daar geen gebruik van te kunnen maken.
Ik zit zelf ook in de WAO ( 80/100 procent ) afgekeurd, maar voor mijn dochter (Malu) zijn we op zoek naar een andere auto, dus als het niet lukt met een dealer op de sponser van deze "wedstrijd", dan hoop ik dat je enig begrip hebt voor een alleen verdiener met een nog studerende partner.

Maar in eerste instantie hoop ik voor je, dat je wat kan regelen met die organisatie/dealer

met vr. gr.
Ted

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 8, 2010 om 03:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Ina:

Gefeliciteerd. Je komt er wel uit.
Wanneer je die 2/3 van het bedrag op de bank zet, maakt het niet uit of je even over die belastingvrijstelling komt, wanneer het vóór het einde van het jaar er maar weer af is tot het max. vrijstellingsniveau.

Hardware ERror MAN.
===========================================
@ atwee en Serle:

Lezen jullie wel eens vóórdat je onzin gaat typen?

H.