pv
door pveraar Dec 16, 2013 om 19:09
Auto & vervoer

Afgebroken zadelpen niet onder garantie

Ik heb in 2007 een fiets gekocht. Vorige week was ik op de fiets en brak opeens m'n zadel af waardoor ik op de grond viel. De zadelpen bleek afgebroken te zijn. De fabrikant zegt dat het buiten de garantietermijn valt. Ik heb altijd begrepen dat er zoiets is als te verwachten/normale levensduur. Het lijkt me dat de levensduur van een zadelpen toch zeer lang moet zijn. Ik heb n.l. nog nooit van iemand gehoord dat dit gebeurd. Heb ik gelijk of de fabrikant

10286 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2013 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een zadelpen van 6 jaar oud en daar nog garantie op? Natuurlijk niet. Meestal hebt u op de voorvork een zeer lange garantie op de rest niet.

Afgezien daarvan betekent garantie niet dat iets de "verwachte" levensduur zonder problemen zal meegaan.

ltmvz
door ltmvz - Dec 16, 2013 om 20:57
949 Antwoorden / 18 Vragen

Zou u zich niet beter kunnen richten tot degene van wie u de fiets gekocht heeft?

Even aannemende dat dit niet de fabrikant was.

pi
door pieterwolters - Dec 16, 2013 om 21:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als de zadelpen van aluminium is kan het gebeuren dat deze afbreekt. Het is lastig om op zo'n onderdeel hele lange garantie te geven omdat je nooit kan controleren of deze goed gebruikt is. Als je 'm niet ver genoeg in het frame bevestigd kan de zadelpen afbreken.

pv
door pveraar - Dec 16, 2013 om 21:53
2 Antwoorden / 2 Vragen

hij zat ver genoeg in het frame en is afgebroken aan de rand van het zadel

sw
door swat1500 - Dec 17, 2013 om 00:27
3799 Antwoorden / 0 Vragen

TS beroept zich op niet conform product. Hij moet zich dan wenden tot de leverancier van het product en niet tot de fabrikant van het product tenzij hij het product als consument direct heeft gekocht bij de fabriek. De fabrikant heeft in het eerste geval dus gelijk.

macwouter
door macwouter - Dec 17, 2013 om 04:23
825 Antwoorden / 9 Vragen

Bij de kringloopwinkel hebben ze prachtige herenfietsen voor 25 euro waar gaat dit over.

pv
door pveraar - Dec 17, 2013 om 07:55
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=macwouter schreef op dinsdag 17 dec 2013, 04:23]Bij de kringloopwinkel hebben ze prachtige herenfietsen voor 25 euro waar gaat dit over. Waar dit over gaat is dat ik dood had kunnen zijn als er toevallig net een auto was langs gekomen op het moment dat ik languit op straat viel omdat het zadel zomaar afbrak en dat de leverancier geen enkele aansprakelijkheid voelt. Overigens heb ik met het servicecenter contact gehad wat ik had opgekregen van de winkel waar ik de fiets gekocht heb.

Bovendien heb ik niets aan een herenfiets ;-)

ltmvz
door ltmvz - Dec 17, 2013 om 09:03
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=macwouter schreef op dinsdag 17 dec 2013, 04:23]Bij de kringloopwinkel hebben ze prachtige herenfietsen voor 25 euro waar gaat dit over.
Laten wij hopen dat deze reactie niet serieus bedoeld is.

di
door digioma - Dec 17, 2013 om 15:07
646 Antwoorden / 29 Vragen

Kan het niet zo zijn dat na 7 (zeven) jaar intensief gebruik een vorm van metaal/materiaal moeheid optreedt?Geen idee hoe zwaar je bent en hoe dikwijls je deze fiets hebt gebruikt, maar al fietsende (al dan niet over stoeprandjes en hobbels) en het op- en afstappen heeft ook dit onderdeel heel wat te lijden gehad.

jo
door jonigold - Dec 18, 2013 om 11:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

vorig jaar hetzelfde meegemaakt. fiets 7 jaar oud. heb rechtstreeks de fabrikant benaderd. kreeg gratis nieuwe (aluminium) zadelpen en vriendelijk verzoek om op hun kosten de gebroken pen op te sturen voor nader onderzoek.

pk49
door pk49 - Dec 18, 2013 om 11:37
243 Antwoorden / 2 Vragen

heb ik ook een keer gehad.Pure materiaal moeheid en een voortdurend te zware belasting kan dit afbreken veroorzaken.De producent heeft op materiaal willen bezuinigen en heeft het allemaal te dun en te licht gemaakt.En aangezien fietsen steeds lichter gemaakt moeten worden,meestal als verkoopargument,zul je dit vaker tegenkomen.Ik heb meteen bij de aanschaf van mijn nieuwe elektrische fiets een verende en zware zadelpen gekocht.Die kun je n.l. op te verwachten belastbaar gewicht kopen.Kun je vrij pijnlijke konfrontaties met je zadelpen vermijden.

ik
door ike2 - Dec 18, 2013 om 12:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of dit onder de garantie valt. Wat ik wel weet is dat je eerder kans hebt, dat deze pen afbreekt als je boven of rond de 100 kg weegt. Mijn man heeft het een keer meegemaakt midden in de stad Deventer en hij weegt 99 kg. Voor hetzelfde geld gebeurt dit ergens achteraf en dan sta je mooi te kijken.

Zijn beide broers, die rond de 100 kg wegen (ze zijn allemaal erg lang, boven de 2 meter) hebben het ook al mee gemaakt. Bij een broer breekt steeds de bout van de zadelpen af. Hij heeft al meerdere malen gevraagd aan de fietsenmaker of hij geen andere bout of oplossing heeft, omdat het nogal vervelend is, als je om de drie maanden een nieuwe bout moet halen en het risico op vallen.

Het is dus niet zo, dat het bijna nooit voorkomt. Ik denk dan ook dat de fietsindustrie dit probleem serieus moet nemen en er probeert een oplossing voor te vinden. Je kunt hierdoor echt lelijk te val komen.

ja
door jan e man - Dec 18, 2013 om 13:11
10 Antwoorden / 0 Vragen

zo,n pen draai je er voor een paar eurietjes er zelf toch ff in ??

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 18, 2013 om 14:57
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Bij de betere bekende merken is het meestal 10 jaar garantie op frame en voorvork, en ik twijfel over deze pen.

Omdat het niet een te hoog geplaatste is maar zadel, is dit zadel ooit extra vast gedraaid dus wegens te hard aandraaien beschadigd?

Verder is een gevallen fiets die een klap kreeg op zadel via de hefboom nog een mogelijkheid daar hij daardoor is beschadigd, en de klem van het zadel zelf zit op 1 punt dus kan het daar breken.

Of het RVS of Aluminium is zou niets moeten uitmaken omdat het zwakkere Aluminium juist dikker zou moeten zijn voor dezelfde sterkte.
Daarom vermoed ik dat als de fiets niet is gevallen dat wegens draaien zadel op de pen een kras is ontstaan en daarna te hard aandraaien verder is gescheurd.

Maar zonder iets gezien te hebben is het slechts theorie dus ik geef geen enkele garantie maar het slechts sterke vermoedens die kant op.

Als je wilt claimen, dan moeten ze deze pen onder Frame deel claimen omdat losse delen als Stuur er ook buiten vallen....
Die raken ook wel eens bij vallen de grond en een afgebroken stuur viel er ook buiten....