ro
door roden Mar 20, 2006 om 23:26
Auto & vervoer

Algehele :OV Jaarkaart.

Waarom komt er geen z.g (GRATIS OPENB. Vervoer ) ???


Dus een soort O.V.jaarkaart vergelijkbaar als een lidmaatschapskaart van de ANWB !!


Voorwaarde moet moet zijn dat er voldoende Openbaar vervoer komt zodat iedereen altijd van A {iedere plaats} naar B kan ,per trein of bus en anders per taxy. Dit moet geregeld worden door de overheid.


Prijs van lidmaatschap ?? :kan zeer laag zijn,immers veel veel minder wegen nodig. En goed voor milieu.


Wie schaft er nog een eigen auto aan als je voor bedrag X altijd net zo snel per OV kaart kan reizen?  Zeker als de belasting op eigen auto gelijktijdig nog duurder word ?


O.Bijstra


 


oene_jannie @wanadoo.nl


 

936 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mi
door mikro - Mar 21, 2006 om 06:30
68 Antwoorden / 5 Vragen
0

Ik denk dat je je eigen vraag al beantwoord door te stellen dat er voldoende openbaar vervoer moet zijn en je altijd net zo snel per OV-kaart kunt reizen.


Volgens mij zijn er in Nederland vele plaatsen waar aan deze voorwaarden wordt voldaan, maar ook heel veel plaatsen waar nog lang niet aan deze voorwaarden wordt voldaan.

johandv
door johandv - Mar 21, 2006 om 21:07
94 Antwoorden / 4 Vragen
0

Dit is een site voor vragen en GEEN forum!!

sc
door scaramouche - Apr 16, 2006 om 20:42
4 Antwoorden / 0 Vragen
0

Die ene kaart wordt al binnen niet al te lange tijd gerealiseerd in de vorm van de OV chipkaart. Elke vorm van openbaar vervoer zal hier gebruik van maken maar ook andere diensten zullen naar verwachting per ov chipkaart worden geleverd zoals fietsverhuur, greenwheels autoverhuur en waarschijnlijk kun je straks zelfs je kopje koffie op het station van je chipkaart laten afschrijven. Goedkoper zal het niet worden, de eerste aanschaf voor de persoonsgebonden pas was een prijs aan geplakt van ca 7,50 euro, maar door politieke druk zal die prijs hoogswaarschijnlijk lager gaan uitvallen. Men is er nog niet helemaal over uit wat het minimum bedrag op de chipkaart moet worden. Bij de NS moet je denken aan minimaal het bedrag wat voor een dagkaart moet worden neergeteld.


Er zijn straks 2 manieren van betalen voor de reis die je maakt. Vooraf kun je in een automaat je reis intoetsen die vervolgens dan in de chip wordt geladen en het bedrag tegelijkertijd afgeschreven. De reiziger kan controleren of e.e.a. goed is geregistreerd middels de automaat en de conducteur/controleur leest met een mobiel apparaat af of alles in orde is. De tweede manier zal zijn dat je chipknip wordt gesignaleerd bij het binnentreden van het vertrek station en wederom bij het verlaten van het aankomst station. Wanneer op welke manier dan ook geen registratie plaats vindt bij het verlaten van het aankomst station zal automatisch een bedrag ter hoogte van een dagkaart worden afgeschreven.


Dus wel één kaart, maar niet voordeliger. Het lag in de bedoeling de kaart al in 2006 in te voeren maar er zijn nog wat technische problemen. Het systeem komt uit Hong Kong waar men hooguit 2 kaartsoorten hanteert. In Nederland moet het systeem voor ca 200 kaartsoorten geschikt worden gemaakt en dat is tot nu toe nog niet gelukt. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat er een aantal kaartsoorten zullen verdwijnen.

ro
door roden - Apr 17, 2006 om 00:03
1 Antwoorden / 3 Vragen
0

Een chipkaart of strippenkaart is niet wat ik bedoel.Dat lost de file's echt niet op.


Ik denk aan een persoonlijke pas,zoals wij die kennen van de ANWB;dus een kaart?OK U rijdt gratis. Maar de kaart is niet gratis,ook die van de hulpdiensten niet.


Wat mag (moet ! ) die kaart dan kosten.Dat laat ik graag aan deskundigen van de overheid over,zij moeten ook de verantwoordelijkheid dragen voor het goed functioneren van het geheel.


Heb wel een idee natuurlijk :Wat kost gemiddeld het bezit en gebruik van een auto per jaar,De prijs mag ongeveer de helft zijn van deze kosten.


Maar de aanschaf van zo'n lidmaatschapskaart moet ,in ieder geval  voor iedere autobezitter wel verplicht worden.(Samen op de goede weg zeg maar)


Gebruik van de kaart is niet verplicht,maar lijkt me wel een vanzelfsprekend gevolg !!


Wedden dat de file's binnen een jaar zijn verdwenen?!!!


Maar voorwaarde blijft: Dat de overheid voor voldoende openbaar vervoer zorgt. Dus binnen redelijke tijd van A naar B kan,vergelijkbaar met taxy-gebruik.


Het is inderdaad een resolute oplossing,maar met lapmiddeltjes kunnen we de groei niet stop zetten en de zeer grote verkeers- en milieu problemen niet meer oplossen.


Nu nog de politieke wil en moed en we kunnen weer jaren verder met het zelfde asfalt en minder energie misbruik.


Iedereen blij dus.


Groetjes, De gewone nuchtere Nederlander.


Oene Bijstra


oene_jannie@wanadoo.nl

sc
door scaramouche - Apr 17, 2006 om 10:59
4 Antwoorden / 0 Vragen
0

Momenteel staan wij er zo voor dat, de NS als uitgangspunt nemend, als zich er morgen 50% meer reizigers zouden aandienen er enorm grote problemen zouden ontstaan. Er is simpelweg niet genoeg materieel om de mensen te vervoeren en als dat er zou zijn dan kunnen veel treinen niet langer worden gemaakt dan ze nu al zijn omdat de lengte van de perrons van de stopstations onderweg de maximum lengte aangeven. Propvolle treinen zijn niet veilig omdat er in geval van nood geen vluchtwegen meer zijn, de trein niet meer goed op de baan ligt en ik persoonlijk teveel raadselachtige "spookstoringen" met deuren heb mogen meemaken dat ik persoonlijk niet eens tegen een buitendeur van een trein aan zou willen staan, laat staan er tegen aan gepropt. Dan is er ook nog een praktisch probleem van aanvoer naar stations, en dan met name de parkeergelegenheden omdat NS-Vastgoed veel lucratievere dingen met die grond wil doen, zij worden immers ook puur en alleen op hun cijfers afgerekend, en geen belang heeft bij voordelig parkeren voor de mensen die van de trein gebruik willen maken. Overigens sturen de lokale gemeentelijke bestuurders daar vaak ook op aan omdat het hun een doorn in het oog is als zij opbrengsten uit de parkeergelden mislopen omdat er gratis of voordeliger dan het omliggend gebied op NS terrein wordt geparkeerd door niet-reizigers. NS-Reizigers doet in personenvervoer met treintjes en huurt daartoe het materieel van NS-Materieel, zijn fasciliteiten bij NS-Stations en moet voor elke treinrit het baangebruik inkopen bij de beheerder van de infrastructuur Prorail (wat ook de reden is dat er sinds een aantal jaren niet meer snel een extra trein kan worden gecreëerd als dat nodig is). Overigens zijn de bedragen die een railvervoerder moet neertellen voor het gebruik van de rails niet mis te verstaan en zijn zij naar ik mij herinner verleden jaar met 350% verhoogd (gaat indirect naar de overheid) zodat de nood wel zeer hoog moet zijn om extra treinen over het toch al overbelaste spoorwegnet te laten lopen.


Naar mijn mening zijn wij op de verkeerde weg en een van de weinige redenen voor veel mensen om de trein te nemen is dat het ze door de strot wordt gedrukt omdat de wegen dicht zitten en de parkeerproblematiek in steden groot is, net omdat het zo plezierig is om de auto voor de trein in te ruilen. Het is destijds een politieke keuze geweest om het openbaar vervoer te privatiseren en veel mensen die destijds hard hebben lopen schreeuwen dat het goed was het alleenrecht van de NS (en van het streekvervoer) te doorbreken zijn nu de hardste klagers. Het lijkt mij vrij logisch dat als er flinke bedragen moeten worden geboden bij aanbestedingen, er flinke bedragen moeten worden neergeteld voor het gebruik van de fasciliteiten zoals de rails en ga zo maar door, daarbij het maatschappelijk belang wordt ingeruild voor het belang van investeerders, de reizigers er voorlopig niet beter op zullen worden. Degene die als winnaar uit de bus komt bij een aanbesteding is er allerminst zeker van dat hij bij het aflopen van die consessie een verlenging krijgt en zal er dus alles aan doen om in die periode een zo hoog mogelijk rendement te behalen en daartoe zullen de kosten zo veel mogelijk worden gedrukt. 


Gratis en / of beter openbaar vervoer? Vergeet het maar. Het station waar dat nog gerealiseerd had kunnen worden zijn wij reeds jaren gepasseerd toen de NS geprivatiseerd en opgesplitst werd in vele scherven en het eigendom en beheer van de infrastructuur van ze werd afgenomen. Dure aanbestedingen van rail- en streekvervoer is de realiteit van vandaag.


Realiseer je goed met wie je destijds hebt mee lopen brullen, bedenk wat je destijds zwaar hebt mee laten wegen toen je ging stemmen. Misschien ben je zelf wel medeschuldig aan deze puinhoop en anders ben je het slachtoffer van de kortzichtigheid van anderen, niks aan te doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 17, 2006 om 11:10
16948 Antwoorden / 202 Vragen
0

Mag ook ik u attenderen op de forum site van Kassa die hiervoor bedoeld is?

sc
door scaramouche - Sep 18, 2006 om 18:13
4 Antwoorden / 0 Vragen
0

Iemand stelt hier een vraag, de discussie of die vraag hier thuis hoort daargelaten, en ik weet vanuit mijn achtergrond het antwoord. Dan zou het toch te zot voor woorden zijn wanneer ik niet vrij zou kunnen reageren omdat iemand aanstoot zou kunnen nemen aan de plaats waarop dit plaats vind.


Het is aan de webmaster om een vraag te verplaatsen of te verwijderen. Indien u het met bepaalde zaken niet eens bent dient u zich dan ook tot hem te richten.


Zolang bovenstaande niet heeft plaatsgevonden mag ik aannemen dat het mij is toegestaan antwoord te geven op de vraag.

ze
door zeurpiet - Jan 28, 2007 om 12:09
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

De vraagsteller vraagt: waarom komt er geen gratis OV?


1) Gratis OV bestaat niet; OV-maatschappijen werken niet gratis. Ook genationaliseerde OV-bedrijven kosten geld. Dat geld betalen we samen.


2) Gratis of heel goedkoop OV in België leidde daar tot het volgende: mensen die vroeger gingen lopen of fietsen pakken de bus, automobilisten blijven voor het grootste deel de auto nemen. De veronderstelling van de vraagsteller dat een groter en goedkoper OV-aanbod leidt tot minder autoverkeer gaat volgens mij slechts zeer beperkt op; er is een categorie reizigers die nog niet met het OV gaat als ze er geld bij krijgen.


3) het prijsmechanisme heeft een belangrijke functie bij het vaststellen van de wensen van de reiziger; als hij bereid is om een substantieel bedrag te betalen voor zijn reis, mag je aannemen dat hij blij is met wat hem geboden wordt. Veel mensen hebben geld voor een auto maar gaan met de trein naar hun werk. Gratis OV neemt deze prikkel weg, en baant de weg voor een OV-systeem dat nog slechter aansluit bij de wensen van de reizigers dan nu het geval is. Waarom zouden OV-bedrijven dan immers nog luisteren naar de signalen van de reiziger?


4) Gratis OV is in strijd met het beginsel dat naarmate iemand meer van een bepaalde dienst gebruikmaakt, hij hiervoor ook meer dient bij te dragen. Andersom geformuleerd: waarom dient iemand die nooit op reis gaat evenveel te betalen voor 'gratis' OV als iemand die elke dag tussen Enschede en Den Haag pendelt?


concluderend antwoord op de vraag: degenen die hierover beslissen zijn het kennelijk niet met de veronderstellingen van de vraagsteller eens.


 


 


 


 


de vraag naar OV stijgt niet evenredig met het dalen van de prijs, bovendien komt de extra vraag vooral van mensen die anders thuis waren gebleven of de fiets hadden genomen en  


 

labswans
door labswans - Jan 28, 2007 om 12:22
1918 Antwoorden / 10 Vragen
0

zeurpiet : reageer maar op de reacties die recent zijn en niet op puder dan half jaar, de mensen zijn vrijwel altijd al van een probleem af


 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ri
Rick van Oosten - Sep 17, 2024 om 23:02
Vakantie & reizen

Kan Booking.com alles maken?

Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten.  Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer

Re
ReeNee - Sep 18, 2024 om 11:57
Huishouden & energie

Klacht over Ista

Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer