Rob Wijkstra
door Rob Wijkstra Oct 9, 2024 om 16:51
Auto & vervoer
Annulerigskosten Fatbike-discounter

Hallo,

3 oktober 2024 heb ik een Ouxi v8 fatbike besteld bij Fatbike -discounter.com
na de bestelling geplaatst te hebben kreeg ik netjes mijn factuur in de mail
maar er waren 2 punten die mij meteen opvielen
1: Er staat geen Framenummer op de factuur (deze heb je nodig i.v.m. verzekering)
2: Op de factuur staat geen levertijd maar er word gezegd: Wanneer de bestelling onderweg is word u op de hoogte gesteld.
Het laats genoemde punt (2) vond ik raar... ook omdat dit pas na de betaling word aangegeven.
Nu heb ik donderdag 3 okt gebeld over info hoe dit verder gaat.. de telefonist gaf aan dat ik zou worden terug gebeld worden door de baas, dit omdat hij geen antwoord had op die vraag. status: niet terug gebeld
Vrijdag 4 oktober weer gebeld met dezelfde vraag over de lengte van de levertijd en hoe het zit met het framenummer, ook hier had  de volgende telefoniste geen info over en beloofd mij dat ik zal worden terug gebeld, status: niet teruggebeld.
zaterdag 5 oktober gebeld, bandje van centrale dat door oveweldigende drukte zij zaterdag niet bereikbaar zijn.
maandag 6 oktober gebeld met alweer dezelfde vraag over levertijd en framenummer, de telefoniste geeft aan hier geen idee van te hebben en beloofd dat ik word terug gebeld, status niet terug gebeld.
woensdag 8 oktober, weer gebeld met alweer dezelfde vraag over levertijd, framenummer en geef ik aan dat ik al meerdere malen heb gebeld en mij belofd was dat ik terug gebeld werd omdat niemand info had over levertijd etc etc ditmaal geeft de telefoniste aan in haar woorden: Oww heeft niemand dit verteld van de telefonistes(collega's)? alle leveringen hebben vertraging opgelopen en daarom is het onduidelijk wanneer de fietsen worde geleverd!
ook lees ik net met grote verbazing via een artikel op het Parool dat sinds 21 september de Ouxi V8 illegaal is verklaard door de EU Commissie in Nederland! dit word nergens aangegeven op de Website, bij deze maak ik de keuze om de bestelling te annuleren via de mail.. en wwarempel nog geen 5 minuten reageert de eigenaar van de website Fatbike-discounter.com als volgt:
Goedemiddag,

Van onze klantenservice kreeg ik het bericht door dat u uw bestelling wenst te annuleren.
In het geval van een annulering brengen wij een annuleringstarief van 250,00 euro in rekening (zoals vermeld in onze voorwaarden).

Indien dit akkoord is verneem ik graag uw definitieve annulering, wij verwerken de terugbetaling dan nog de zelfde dag.

Met vriendelijke groet,

Let wel, dat dit buitenom dat het belachelijk is, ik via IDeal in 3 al een aabetaling van  267,28 heb gedaan
wat moet ik nu doen? aangezien de eigenaar mij natuurlijk niet terug gaat bellen.

Met vriendelijke groet,

Robert Wijkstra

4638 13 Rapporteer
1paul
door 1paul - Oct 9, 2024 om 17:00
3344 Antwoorden / 0 Vragen

je moet doen wat je zelf wilt en als de voorwaarden verstrekt zijn of goed vindbaar zijn op de site zul je deze moeten betalen, feit dat iets illegaal is om te gebruiken op de openbare weg maakt nog niet dat het niet verkocht mag worden!!

zijn de voorwaarden niet aan je verstrekt VOOR de koop dan zijn ze niet geldig maar ook dan, zie je gelijk maar eens te halen, jouw ja tegen hun nee of andersom..

Goede les, voortaan eerst uitzoeken wat je wilt, wat er op de markt is en of dit mag scheelt een hoop gedoe en vooral ook teleurstelling, bestel je dan uiteindelijk zoek je uit of er goed of juist slechte referentie's zijn voor een specifiek bedrijf dan wel produkt..

ju
door juliomariner Oct 9, 2024 om 17:02
1386 Antwoorden / 2 Vragen

De vraag is ook of de (eventueel)( verstrekte leveringsvoorwaarden aan de wet voldoen anders kun je deze eenzijdig nietig verklaren.
Hte lijkt erop de de verkoper nattigheid voelt omdat hij wel kan
reageren als TS de koop annuleerd.

Rob Wijkstra
door Rob Wijkstra Oct 9, 2024 om 18:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dan ook het artikele van de Parool bij de mail geleverd aan Fatbike discounter met het feit dat de fiets als sinds 21 septmber 2024 illegaal is verklaard in NL.
Nergens geven zij dit aan op hun website, wel verkopen zij nog steeds deze Ouxi V8 als een crazy deal!

ju
door juliomariner Oct 9, 2024 om 19:34
1386 Antwoorden / 2 Vragen

ze verkopen dus iets wat ze niet kunnen leveren want ze komen niet door de douane.

1paul
door 1paul Oct 10, 2024 om 08:15
3344 Antwoorden / 0 Vragen

artikel was bij mij niet langsgekomen maar daar heb je zeker een punt mee, denk dat ze dan niet meer er onderuit kunnen om je je centjes terug te geven en de koop te ontbinden..

Succes!!

ju
door juliomariner Oct 10, 2024 om 12:14
1386 Antwoorden / 2 Vragen

De kans is natuurlijk aanwezig dat de verkoper niet meer in staat is terug te betalen aangezien ze de fietsen waarschijnlijk vooruit hebben moeten betalen. Tja en die zijn dus in beslag genomen. Ze dachten even snel rijk te worden en dat valt dus een beetje heel erg tegen.

ju
door juliomariner - Oct 9, 2024 om 17:01
1386 Antwoorden / 2 Vragen

U dient schrifetlijk de koop te ontbinden aangezien de verkoper niet kan leveren wat wel is aangeboden namelijk een in Nederland legale fatbike.
Stel dat u binnen 14 dagen het aanbetaalde bedrag op uw rekening wilt hebben en dat u anders de vordering uit handn gaat geven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 9, 2024 om 17:09
2273 Antwoorden / Vragen

Even een gewetensvraag, dit lijkt mij ook de logische volgorde maar zou je TS ook adviseren naar een deurwaarder te gaan gegeven de handel en het bedrag?

ju
door juliomariner Oct 9, 2024 om 17:14
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Dat ligt eraan of het een principekwestie is of niet, dus hoe je door het bedrijf behandeld voelt.
Daarbij dreigen en doen zijn 2 verschillende dingen.

Rob Wijkstra
door Rob Wijkstra Oct 9, 2024 om 18:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal er achteraan, heel er bedank voor het meedenken!

ju
door juliomariner Oct 9, 2024 om 19:32
1386 Antwoorden / 2 Vragen

en voor €250,00 een deurwaarder inzetten kan zich prima lonen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 9, 2024 om 17:12
11663 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rob Wijkstra ,

Maak gebruik van herroepingsrecht i.p.v. annuleren , zie de voorwaarden art 6/ en 7 , klik op de rode regels .

Art 7 :

Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten voor zijn rekening. In een geval van een annulering brengt de webwinkelier een bedrag van 250,00 euro in rekening voor onder andere het rijklaar maken van de fatbike, het voorbereiden van het transport en het uitvoeren van de bijhorende administratie

https://www.fatbike-discounter.com/policies/terms-of-service

Fatbike - Discounter is aangesloten bij webwinkelkeur ,

https://www.webwinkelkeur.nl/webshop/Fatbike-Discounter-Nederland_1220068

Wat betekent het EU-verbod?

Wat de Europese ban van de Ouxi V8 betreft: volgens de EU geldt voor de Chinese fatbike een verkoopverbod met terugwerkende kracht tot 31 maart. Dealers mogen het model niet meer verkopen en gebruikers mogen er niet meer op rijden. Omdat de fatbike als bromfiets wordt aangemerkt zijn een rijbewijs, helm en verzekering verplicht. Ook moeten bestuurders minimaal 16 jaar oud zijn.

https://www.parool.nl/nederland/kans-groot-dat-meer-illegale-fatbikes-verboden-worden-alle-gevaarlijke-fatbikes-moeten-van-de-weg~bb61c285/

Rob Wijkstra
door Rob Wijkstra Oct 9, 2024 om 18:40
Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor de reactie!
ik had deze over het heroepingsrecht over het hoofd gelezen

Mabelle
door Mabelle Oct 9, 2024 om 19:00
632 Antwoorden / 1 Vragen

Kopieer en plak dat stuk van het EU verbod ook even in je mailtje. Deze shop is fout bezig, die moet je gewoon stevig van repliek dienen om datgene te krijgen waar je recht op hebt, namelijk AL je geld, GEEN annuleringskosten.

marita5
door marita5 Oct 9, 2024 om 23:59
11663 Antwoorden / 15 Vragen

@robwijkstra , graag gedaan , suc6 . Volg ook het advies van @mabelle

sira
door sira - Oct 9, 2024 om 17:17
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Hij zal geen framenummer hebben kunnen aangeven, omdat de fiets nog uit China (Alibaba/AliExpress) moet komen.

Dat de fatbike illegaal is, zegt niets. Veel jonge automobilisten rijden met niet-goedgekeurde uitlaten of te donkere folie op voor- en zijruiten, want het mag namelijk wel verkocht worden.

De meeste bedrijven rekenen annuleringskosten. U moet dus even op de site, de bestelpagina of factuur kijken of daar de voorwaarden staan aangegeven.

Mabelle
door Mabelle Oct 9, 2024 om 17:25
632 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de fatbike illegaal is, zegt wel wat! Er is een verkoop verbod! De douane zal ze daarom niet door laten.

sira
door sira Oct 9, 2024 om 17:31
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Verbaast mij helemaal niet, het zijn sowieso al ondingen. Begrijp niet dat ouders, na alle berichten in de media over ongevallen, toch nog zo'n fiets gaan kopen. Ze komen bij Alibaba/AliExpress vandaan.

Rob Wijkstra
door Rob Wijkstra Oct 9, 2024 om 18:45
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Sira,

In dit geval was de fiets voor mijzelf bedoelt
ik ben een 40 jarige man met een midlife crisis
:0

sira
door sira Oct 9, 2024 om 19:39
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Oh jee, maar u kunt ook een gevaar op de weg zijn of worden met een fatbike ;-))

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - Oct 9, 2024 om 17:24
632 Antwoorden / 1 Vragen

Die fietsen worden ook nooit meer geleverd aan die discounter, ze komen niet langs de douane. Dit merk is illegaal verklaard en mag in winkels absoluut NIET meer verkocht worden. Op moment van bestellen, hadden ze ook allang niet meer op hun site mogen staan. https://www.bright.nl/nieuws/1227168/fatbike-ouxi-v8-is-illegaal-verklaard-door-de-eu.html

Je maakt de koop ongedaan omdat a) het product nooit meer geleverd gaat worden en b) omdat ze een illegaal product aanbieden. Ga dus niet akkoord met die annuleringskosten en laat die Discounter weten dat je de ACM in gaat schakelen om melding te doen van illegale verkoop als ze niet binnen 5 werkdagen de volledige som op je rekening storten.

Rob Wijkstra
door Rob Wijkstra Oct 9, 2024 om 18:28
Antwoorden / 1 Vragen

dank je wel voor jouw reactie, wat houd ACM in als ik vragen mag?

Mabelle
door Mabelle Oct 9, 2024 om 18:39
632 Antwoorden / 1 Vragen

Zie deze link voor meer uitleg  https://www.acm.nl/nl De consumentenkant van ACM is https://www.consuwijzer.nl/ ACM kan ook fikse boetes uitdelen aan bedrijven/organisaties/webshops enz. enz. als zij zich niet aan de wettelijke regelgeving houden.

Rob Wijkstra
door Rob Wijkstra Oct 9, 2024 om 18:50
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor de snelle reactie, ik zal zometeen op de site kijken van acm!

Mabelle
door Mabelle - Oct 9, 2024 om 18:55
632 Antwoorden / 1 Vragen

Zet in je mailtje ook nog even dat als je je geld niet volledig binnen 5 dagen terug krijgt, je overweegt (we zullen het nog niet te dreigend maken, daarom 'overweegt') consumentenprogramma's als Radar en Kassa voor hulp te benaderen. Met slechte publiciteit zijn ze meestal niet zo happy, zal ze geen 250 euro waard zijn.

ju
door juliomariner Oct 9, 2024 om 19:24
1386 Antwoorden / 2 Vragen

daar zou ik als bedrijf niet van onder de ondruk zijn. Hoeveel lans is er dat zo'n programma er een onderwerp van maakt? 1%?

sira
door sira Oct 9, 2024 om 19:45
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Laat Rob Wijkstra aangeven dat hij de ACM zal informeren i.v.m. een verkoopverbod en dat hij het dossier inmiddels aan zijn advocaat/rechtsbijstand heeft overhandigd.

rj
door rjw - Oct 10, 2024 om 15:36
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Fatbikes vind ik al idiote overbodige producten, maar als je ziet via wat voor verkoopkanalen die dingen worden aangeboden dan zou toch bij alle kopers alarmbellen moeten gaan rinkelen? Handelaren ergens achter op bedrijventerreinen, vage discounters, etc.

Wat mij bij ons in de stad weer opvalt is dat deze fietsen (die meestal toch niet supergoedkoop zijn) weer het meeste te zien zijn in de wijken die niet de rijkste zijn van de stad. Als mensen hun geld aan dit soort rommel uitgeven blijven ze arm. Een beetje hetzelfde als met vuurwerk: het meeste vuurwerk wordt afgestoken in de armste wijken.

pe
door pebk Oct 11, 2024 om 13:24
597 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel dit geen antwoord op de vraag is, ben ik het wel met u eens.

Echter is een van de oorzaken dat deze ondingen zo populair zijn in bepaalde wijken juist dat ze niet zo duur zijn. Voor nog geen 1000 Euro koop je ze al, terwijl een normale e-bike al snel 1500+ Euro is.

Gr
door GreesjeG - Oct 11, 2024 om 14:01
14 Antwoorden / Vragen

Beste Rob, je ziet aan de antwoorden, denk na en zoek uit wat voor bedrijf dit is, voordat je iets bestelt. Alleen al de naam 'Fatbike discounter' zou een reden kunnen zijn om er niet te kopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2024 om 14:11
16979 Antwoorden / 202 Vragen

Deze discounter heeft een Nederlands adres  Adres hoofdkantoor : (geen bezoekadres)
Keurenplein 41 (Unit E7956)
1069CD Amsterdam

en is het zaak om op basis van de al gegeven aanwijzingen de aankoop schriftelijk te annuleren en die brief aangetekend te verzenden. Hoe dan ook is het een absoluut gegeven dat deze discounter de genoemde fatbike niet zou mogen leveren aangezien die qua motrorvermoge.uitvoering volstrekt illegaal is.
Hoe dan ook adviseer ik u om  nu u al heeft aangegeven te annuleren niet te betalen en dan afwachten of 'men het lef heeft' om een incassovordering in te stellen niet betalen en afwachten wat re reactie zal zijn. Zo men dat toch zou doen zult u m.i. zeer sterk staan als het inderdaad ook tot een procedure zou komen mits u dan wel reageert met alle argumenten die er zijn om te annuleren, vooral ook het illegaal zijn voor gebruik op de openbare weg. www.juridischloket.nl  Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

ka
door kaartendraak - Oct 11, 2024 om 14:50
204 Antwoorden / 2 Vragen

Zal wel niet gewaardeerd worden, maar mijn vraag is: waarom een fatbike en niet gewoon een normale fiets zoals het zou horen? Ga naar een fietsenwinkel, daar hebben ze zat mooie, zelfs elektrisch ondersteund als je perse niet moe wil worden....

@q
door @qwerty@ - Oct 11, 2024 om 17:27
93 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, de OUXI V8 wordt nog steeds aangeboden, zelfs als MEGADEAL !!!!
Ik snap gewoon niet dat zo'n tent nog mag bestaan met die illegale bikes.