pe
door peterbee Jun 11, 2014 om 19:09
Auto & vervoer

Annulering order na vermelding te lage prijs

ik heb een bagagedrager gekocht bij internetwinkel Allwheels, betaald, bestelbevestiging ontvangen.

Hierna meld de eigenaar dat er "door een storende fout op de website" een te lage prijs is vermeld, en dat hij de order annuleert en zal crediteren.

Mag dit ? en wanneer is een order dan definitief, of bindend ?

2304 24 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 11, 2014 om 19:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo peterbee,

Ja, dat mag als er sprake is van een duidelijke fout in de prijsstelling.

Om welke gaat het? Klik hier.
Is de prijs ondertussen aangepast?

Met vr.gr.

alfatrion
door alfatrion - Jun 11, 2014 om 19:25
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In beginsel is een overeenkomst bindend, maar er zijn uitzonderingen. Kunt u aangegeven voor welk bedrag u de bagage drager heeft gekocht en voor welke bedragen deze elders wordt aangeboden?

pe
door peterbee - Jun 11, 2014 om 20:16
58 Antwoorden / 5 Vragen

De prijs is inmiddels ( dat is snel ! ) verhoogd van € 29,95 naar € 59,95 op de site.

http://www.allwheels.nl/fiets-onderdelen/bagagedragers/drager-voor-heavy-duty-276-pantherblack-matt/

er waren er 2 die duidelijk goedkoper waren, ik dacht dat het aan de kleur zou liggen ( heb zwart- glans nodig, maar een matte besteld vanwege het prijsverschil )

Ik heb na de betaling nog gebeld met de vraag of ze al snel op de post zouden gaan, en 10 minuten later krijg ik de annulering.

de 2 en de 5 liggen toch niet echt naast elkaar op het toetsenbord ?

Alfatrion : intrigerend ....... welke uitzonderingen zouden er kunnen zijn.

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2014 om 20:43
10968 Antwoorden / 34 Vragen

De uitzondering is als het een kennelijke fout/vergissing is. Wat inhoudt dat de prijs zo laag is, dat het duidelijk is dat de prijs niet klopt.
Ik denk dat dit net een te lage prijs is. Ik zie dit soort 'heavy duty' bagagedragers ook voor rond de 50 euro, 45 euro op z'n laagst. Dan zou het nog een speciale aanbieding kunnen zijn...

Maar troost u, anders was het nog heel lastig om uw recht te krijgen, als de verkoper niet meewerkt.

pe
door peterbee - Jun 11, 2014 om 20:57
58 Antwoorden / 5 Vragen

het zijn er 3 die goedkoper waren, zoals vermeld op Beslist.nl. ( deze prijzen zijn op deze site nog onveranderd )

http://www.beslist.nl/products/fietsen/fietsen_484521/r/Gazelle_Heavy_Duty_NL/page_2/

Verkoper stelt nu dat koop onder voorbehoud is van prijswijzigingen en/of zetfouten.
Maar een zetfout ? in 3 gevallen ? en een prijswijziging nadat de koop al is gesloten ?

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2014 om 21:10
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Onder voorbehoud van prijswijzigingen is onzin. Koop is koop.

Maar een typefout zou kunnen. Wat wel gek is, dat hij alleen jouw product heeft gewijzigd en de andere twee niet. Vraag hem of die andere twee wel goed zijn geprijsd, dan kun je nl ook deze voor 29,95 opeisen. Dat alleen een zwarte kleur 30 euro meer zou rechtvaardigen, nee, dat is niet geloofwaardig.

alfatrion
door alfatrion - Jun 11, 2014 om 21:10
1659 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben het hier over oneigenlijke dwaling. Er is sprake van oneigenlijke dwaling wanneer een van de partijen de overeenkomst niet wilde en de ander in de gegeven omstandigheden er niet redelijkerwijs van uit mocht gaan dat de een dat wel wilde.

De verkoper zal stellen dat hij de overeenkomst niet wilde. Als u dit gemotiveerd kunt betwisten dan wordt het interessant om te zien hoe de verkoper aan zijn bewijst gaat voldoen. Maar laten we er vanuit gaan dat u dit niet gemotiveerd kunt betwisten. Dan gaat het om of u er vanuit mocht gaan of de verkoper deze overeenkomst wilde.

In beginsel geld dat u er niet vanuit mag gaan dat de verkoper een overeenkomst wilt waarbij een product ver onder de markt prijs wordt verkocht. Daarbij is ook relevant of het gaat om een actie. Verder is ook relevant of u heeft onderzocht of de verkoper dit wilde. Het Otto arrest, waarbij de verkoper een fout had gemaakt van een factor 10, had wel eens heel anders kunnen aflopen wanneer de kopers aan de verkoper de vraag hadden gesteld of deze de televisie echt voor honderd euro hadden willen verkopen. En al helemaal als ze de vraag nog een keer hadden herhaald: "weet u dat echt heel zeker?"

alfatrion
door alfatrion - Jun 11, 2014 om 21:17
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een soortgelijk drager gevonden bij TuinEnBouwmarkt.nl gevonden voor 27 euro. Mijn voorlopige schatting is dat de verkoper zich daarom geen succesvol kan beroepen op oneigenlijke dwaling. Dit betekent dat u de levering kunt afdwingen of elders een dekkingsaankoop kunt sluiten en het verschil op de verkoper kunt verhalen.

tenormin
door tenormin - Jun 11, 2014 om 21:46
16927 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 11 jun 2014, 21:17]Ik heb een soortgelijk drager gevonden bij TuinEnBouwmarkt.nl gevonden voor 27 euro. Mijn voorlopige schatting is dat de verkoper zich daarom geen succesvol kan beroepen op oneigenlijke dwaling. Dit betekent dat u de levering kunt afdwingen of elders een dekkingsaankoop kunt sluiten en het verschil op de verkoper kunt verhalen.

Nou, als peterbee zin heeft om over €30,00 het gehakketak wil aangaan: succes ermee. Ik zou akkoord gaat met de creditering en elders een bagagedrager kopen.

pe
door peterbee - Jun 11, 2014 om 21:57
58 Antwoorden / 5 Vragen

Als je nu op de site van Allwheels kijkt en zoekt naar "drager voor heavy " http://www.allwheels.nl/zoekresultaten/?id=76&vlag=nl&searchcategory=zoekmachine&initsearchquery=Zoeken&searchquery=drager+voor+heavy worden er nog steeds 6 drager gevonden in die prijscattegorie/

=zoekster schreef op woensdag 11 jun 2014, 20:43:

De uitzondering is als het een kennelijke fout/vergissing is. Wat inhoudt dat de prijs zo laag is, dat het duidelijk is dat de prijs niet klopt.
Ik denk dat dit net een te lage prijs is. Ik zie dit soort 'heavy duty' bagagedragers ook voor rond de 50 euro, 45 euro op z'n laagst. Dan zou het nog een speciale aanbieding kunnen zijn...

Maar troost u, anders was het nog heel lastig om uw recht te krijgen, als de verkoper niet meewerkt.

pi
door pieterwolters - Jun 11, 2014 om 22:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 11 jun 2014, 21:17]Ik heb een soortgelijk drager gevonden bij TuinEnBouwmarkt.nl gevonden voor 27 euro. Mijn voorlopige schatting is dat de verkoper zich daarom geen succesvol kan beroepen op oneigenlijke dwaling. Dit betekent dat u de levering kunt afdwingen of elders een dekkingsaankoop kunt sluiten en het verschil op de verkoper kunt verhalen.

"Soortgelijke" zegt niet zoveel vanaf een plaatje. Vanaf een plaatje ziet een Skoda Octavia stationwagen er ook wel een beetje uit als een Mercedes C-klasse stationwagen. Maar het is toch een totaal ander kwaliteitsniveau. En dat heb je met bagagedragers ook. Die dragers van rond de 30 euro zijn niet van de kwaliteit als die van 50 euro.

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2014 om 22:21
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 11 jun 2014, 21:17]Ik heb een soortgelijk drager gevonden bij TuinEnBouwmarkt.nl gevonden voor 27 euro. Mijn voorlopige schatting is dat de verkoper zich daarom geen succesvol kan beroepen op oneigenlijke dwaling. Dit betekent dat u de levering kunt afdwingen of elders een dekkingsaankoop kunt sluiten en het verschil op de verkoper kunt verhalen.
Dat is een heel andere, die heeft all wheels voor 24 euro
klik HIER

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2014 om 22:28
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=peterbee schreef op woensdag 11 jun 2014, 21:57]Als je nu op de site van Allwheels kijkt en zoekt naar "drager voor heavy " http://www.allwheels.nl/zoekresultaten/?id=76&vlag=nl&searchcategory=zoekmachine&initsearchquery=Zoeken&searchquery=drager+voor+heavy worden er nog steeds 6 drager gevonden in die prijscattegorie/

[quote=zoekster schreef op woensdag 11 jun 2014, 20:43]

De uitzondering is als het een kennelijke fout/vergissing is. Wat inhoudt dat de prijs zo laag is, dat het duidelijk is dat de prijs niet klopt.
Ik denk dat dit net een te lage prijs is. Ik zie dit soort 'heavy duty' bagagedragers ook voor rond de 50 euro, 45 euro op z'n laagst. Dan zou het nog een speciale aanbieding kunnen zijn...

Maar troost u, anders was het nog heel lastig om uw recht te krijgen, als de verkoper niet meewerkt.

Ik heb het gezien, maar ik denk echt dat het een vergissing is van de verkoper. Niet dat hij vlug de prijs verandert, omdat iemand wil kopen. Hij heeft deze bagagedrager in allerlei kleuren en daarom lijkt het alsof hij alle 6 bagagedragers zo laag heeft geprijsd, maar het is steeds dezelfde bagagedrager.

Ik snap best dat je hem graag wilt hebben voor die prijs, maar in dit geval geef ik de verkoper het voordeel van de twijfel. Als hij de Parisian Pink wel voor 29,95 verkoopt, dan heb je een punt. Je kunt altijd polsen bij All wheels.

pe
door peterbee - Jun 11, 2014 om 22:31
58 Antwoorden / 5 Vragen

okee, maar dit gaat in beide gevallen niet over de drager die ik heb uitgezocht bij Wheels.nl

op de zoekpagina staat 6 dezelfde dragers, in verschillende kleuren, allemaal € 29,95
Ze bestaan dus wel degelijk. En ze worden nog steeds verkocht ( al weet je het natuurlijk maar nooit met deze manie van werken ......)

Persoonlijk vind ik € 30,- toch best wel veel geld. Hakketakken ? Misschien, maar als het bedrijf allwheels.nl zijn klanten zo behandeld, moet je dan maar gewoon € 30,0 bijbetalen en je mond houden?

Mijn eerste vraag was, en is, MAG DIT ? en Wanneer is een koop bindend ?

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2014 om 22:53
10968 Antwoorden / 34 Vragen

De koop is bindend op het moment dat de koper het aanbod van de verkoper aanvaardt. Maar niet in het geval van een overduidelijke fout van de verkoper op de site, waarbij je er vanuit kon gaan dat de verkoper het niet zo bedoelde. Zo is het.

Dus bestel eens die andere kleur, als ze je order zonder morren aannemen, dan heb je een punt. Cancel hem dan meteen telefonisch, omdat je die kleur niet wilt.

Ik zie 7 identieke bagagedragers waarbij er 1 voor 59,95 wordt aangeboden en 6 voor 29,95.
Pantherblack kost 59,95 en de rest is 29,95
Overigens zie ik precies dezelfde Pantherblack voor 64,95 op de site. Dat is maf.

klik HIER en HIER

Die gast heeft echt een megaprobleem met zijn site. Zo kun je geen website runnen. Staat er ook nog 7 dagen bedenktijd bij het artikel ipv 7 werkdagen. Slordig. Slordig.

Waarschijnlijk een gewone winkel die dan ook op het idee is gekomen een webshop te runnen en dan allerlei fouten maakt.

alfatrion
door alfatrion - Jun 11, 2014 om 23:49
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een webwinkel die de wet hoog heeft zitten heeft daar inmiddels 14 dagen staat. Het is al bijna 13 juni.

=pieterwolters schreef op woensdag 11 jun 2014, 22:09: "Soortgelijke" zegt niet zoveel vanaf een plaatje. Vanaf een plaatje ziet een Skoda Octavia stationwagen er ook wel een beetje uit als een Mercedes C-klasse stationwagen. Maar het is toch een totaal ander kwaliteitsniveau. En dat heb je met bagagedragers ook. Die dragers van rond de 30 euro zijn niet van de kwaliteit als die van 50 euro.

ALS dit product in een andere kwaliteitsklasse zit dan heb je een punt. A of B merk is ook nog iets dat mee genomen moet worden. Maar op de prijs kun je niet selecteren want dat is hier nu juist punt van discussie.

forever-nl
door forever-nl - Jun 11, 2014 om 23:52
400 Antwoorden / 11 Vragen

Volgens mij is dit een hele kleine winkel maar dan met een heel groot aanbod. Het keurmerk waar hij bij aangesloten is geeft 1 medewerker aan, maar er zijn 50.000 artikelen verkrijgbaar. Deze combinatie zal waarschijnlijk dit soort fouten doen voorkomen.

Eigenlijk alles wijst daar op, ook het feit dat de prijs nu is aangepast. Als u ondanks deze negatieve ervaring toch nog een redelijk gevoel hebt bij de winkel zou ik proberen wat korting te bedingen op de prijs.

U kunt bijvoorbeeld een mail sturen waarin u aangeeft wat teleurgesteld te zijn maar dat u nog wel graag de fietsendrager wilt hebben en of de winkel bereid is hem te verkopen met een leuke korting op basis van de nieuwe prijs.

alfatrion
door alfatrion - Jun 12, 2014 om 00:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 11 jun 2014, 22:21]Dat is een heel andere
Ik zie daarin niet direct een bezwaar. In het Otto arrest werd er gekeken naar:
- Wel of niet HD ready breedbeeld LCD televisie;
- Wel of geen A merk;
- De zelfde diameter (een inch meer of minder zal geen heel groot bezwaar zijn)
- Nieuw of tweedehands;
- Wel of geen actie.

De prijs van dergelijke televisies in de markt van c.a. 700 euro tot 1300 euro. De koper had moeten onderzoeken of de verkoper deze televisie echt wel voor 99 euro wilde verkopen.

Het gaat alleen om het gevoel van wat dit product zou moeten kosten.

zoekster
door zoekster - Jun 12, 2014 om 10:41
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 12 jun 2014, 00:01][quote=zoekster schreef op woensdag 11 jun 2014, 22:21]Dat is een heel andere
Ik zie daarin niet direct een bezwaar. In het Otto arrest werd er gekeken naar:
- Wel of niet HD ready breedbeeld LCD televisie;
- Wel of geen A merk;
- De zelfde diameter (een inch meer of minder zal geen heel groot bezwaar zijn)
- Nieuw of tweedehands;
- Wel of geen actie.

De prijs van dergelijke televisies in de markt van c.a. 700 euro tot 1300 euro. De koper had moeten onderzoeken of de verkoper deze televisie echt wel voor 99 euro wilde verkopen.

Het gaat alleen om het gevoel van wat dit product zou moeten kosten.
Het is een ander ding, deze is gemaakt voor heavy duty. Bestaat uit twee losse componenten. Dat zijn feiten, ga ik meer op af dan jouw gevoel.

pe
door peterbee - Jun 12, 2014 om 18:18
58 Antwoorden / 5 Vragen

reactie van de verkoper :

" Ga niet lullig lopen doen als het een tientje zou schelen ofzo
Dan schenk ik je die en doe er niet moeilijk over.
Maar hij stond er onder de inkoopprijs op
Maar dat wist jij zelf natuurlijk ook allang
Jij weet ook wel wat die drager echt kost
Niet dan ? "

Leuke zaak, fijne vent ! een voorstel waarbij hij dat tientje zou schenken heb ik niet meer gezien.

aankoopsom is al weer teruggestort, we zijn weer een ervaring rijker !

Allwheels.nl, onthou die naam !

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2014 om 18:40
16927 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=peterbee schreef op donderdag 12 jun 2014, 18:18]
aankoopsom is al weer teruggestort, we zijn weer een ervaring rijker !

Allwheels.nl, onthou die naam !

Zeker onthouden; al was het maar dat het geld keurig is teruggestort.

alfatrion
door alfatrion - Jun 12, 2014 om 20:36
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 12 jun 2014, 10:41]Het is een ander ding, deze is gemaakt voor heavy duty. Bestaat uit twee losse componenten. Dat zijn feiten, ga ik meer op af dan jouw gevoel.
Je neemt een werk (onrechtmatig) integraal over, leest niet (goed) wat er staat, en blaast dan hoog van de toren.

Ik heb het niet over mijn gevoel, maar dat van een gemiddeld geïnformeerde consument. Feit is namelijk dat er bij de beoordeling of een consument er, onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs van uit had mogen gaan dat de verkoper het aanbod wilde doen, moet worden uitgegaan van een doorsnee consument, dat wil zeggen doorsnee geïnformeerd consument. Feit is dat een doorsnee geïnformeerd consument niet per product weet wat het kost, maar dat per groep van producten weet.

Ik kan niet zoveel met argument als "het is een ander product" en "dit product heeft twee onderdelen". Waarom zou bijvoorbeeld een radio die uit twee printplaten bestaat meer moeten kosten dan een radio die uit een printplaat bestaat? En opmerkingen als "voor heavy duty" neem ik met een korreltje zout. Dat soort opmerkingen roepen alle verkoper over hun producten ongeacht de kwaliteit.

zoekster
door zoekster - Jun 12, 2014 om 21:21
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 12 jun 2014, 20:36]
Je neemt een werk (onrechtmatig) integraal over, leest niet (goed) wat er staat, en blaast dan hoog van de toren.

Hahaha, see you in court!

Je bent zelf een blaaskaak.

pe
door peterbee - Jun 12, 2014 om 23:27
58 Antwoorden / 5 Vragen

Waarvan akte .

nog een mail gehad dat ik onaardig doe en hierom verwijderd ben uit de klantenkring van Allwheels.nl.

Dan is het leed van het oneigenlijk overnemen van een stukje tekst opeens zeer betrekkelijk ......

zullen we er over ophouden ? lezers, dank voor uw reacties, en weest gewaarschuwd !

=tenormin schreef op donderdag 12 jun 2014, 18:40:
=peterbee schreef op donderdag 12 jun 2014, 18:18:
aankoopsom is al weer teruggestort, we zijn weer een ervaring rijker !

Allwheels.nl, onthou die naam !

Zeker onthouden; al was het maar dat het geld keurig is teruggestort.