er
door erikenjolanda Nov 1, 2010 om 21:36
Auto & vervoer

Annuleringskosten autoreparatie

Goedenavond,

Een dealer heeft bij APK vastgesteld dat er twee onderdelen vervangen zouden moeten worden, een remklauw en een ashoes. Aangezien ik onderbouwde twijfel had heb ik een second opinion laten doen bij een andere garage. Deze kwam met dezelfde afkeurpunten, echter de voorgestelde reparatiekosten vallen bijna 50% lager uit. (750 om 370 euro.) heb daar dus ook een afspraak gemaakt en vandaag de dealer afgebeld. De afspraak stond pas voor woensdag, echter kon de dealer zich niet inhouden, en heeft erg boos gereageerd. Wat ik wel niet dacht om nu nog te annuleren en dat wij een mondelingen afspraak hebben. Hij brengt ons 60 euro annuleringskosten in rekening, voor bestelde onderdelen. Echter zijn dit toch standaard onderdelen, en is een termijn van twee dagen toch heel redelijk om kosteloos te kunnen annuleren. klopt zijn handelswijze, of zou het een kosteloze annulering moeten zijn?

3583 4 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Nov 1, 2010 om 21:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Annulering kan alleen sprake van zijn als er een afspraak is gemaakt. Je vermeldt niet of dat wel of niet het geval is.

Indien wel, dan lijkt het me wel zo redelijk dat je daar inderdaad een vergoeding voor betaalt, want jij kunt niet oordelen over welke onderdelen al dan niet toch al in voorraad zijn en welke monteurs er al dan niet stonden opgesteld voor jouw reparatie.

Als er géén afspraak is gemaakt (ook geen mondelinge) dan kan hij hoog of laag springen, maar dan is er ook geen sprake van annulering.

Volgens mij kun je nu zelf met deze informatie beoordelen welk van de twee mogelijkheden van toepassing zijn.

er
door erikenjolanda - Nov 1, 2010 om 22:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, niet echt duidelijk verwoord. we hadden een afspraak (mondeling) en ik heb de afspraak 2 dagen ervoor geannuleerd.

an
door anicu - Nov 1, 2010 om 22:02
110 Antwoorden / 0 Vragen

En weer iemand die denkt dat de dealer wel even de annulering zal pikken.

Wees maar blij dat het blijft bij die 60 euro. En reken maar dat je daar ook niet meer welkom bent. Want de dealer heeft tijd gereserveerd voor jou, de dealer heeft spullen besteld voor jou en de dealer heeft ook nog eens de APK gedaan. Van die APK wordt hij niet rijk maar van de werkzaamheden na die keuring kan hij wel zijn garage draaiende houden

De grootste fout die jij gemaakt hebt is er vanuit te gaan dat de dealer wel zou begrijpen dat je naar een ander gaat. Je had eerst moeten overleggen toen je ontdekte dat de prijs bij een ander lager uit zou vallen en niet de afspraak maken voor reparatie. Op die wijze geef je de dealer waar je eerst was de gelegenheid om te reageren. Hij had wat van de prijs af kunnen doen of hij had geen zaken meer willen doen met jou. In dat laatste geval had je geen gezeur gehad omdat die dealer dan geen onderdelen had hoeven te bestellen.

Nu zit je met de gebakken peren (en die zijn niet te eten).

elenay
door elenay - Nov 1, 2010 om 23:48
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ook een mondelinge afspraak is een afspraak, maar ik heb dat eens gehad met een TV die ik elders goedkoper zag en toen kreeg ik toch maar mooi het verschil terug.

De dealer kan toch zo de onderdelen annuleren?

Ik zou hem gewoon de optie geven om het dan maar voor hetzelfde bedrag
te doen als die andere. Zo niet, dan betaalde ik het in iedergeval niet, ondanks wat de rest zou zeggen.

Dan zou hij voor die 60 euro naar een advocaat moeten.

Dure grap lijkt me, smile.