dhiemstra01
door dhiemstra01 Aug 7, 2014 om 13:27
Auto & vervoer

Auto

Ik heb sinds kort een vw golf gekocht, nu had ik de olie laten verversen incl nieuw filter. Nu heeft hij in korte tijd alle olie er door de uitlaat er uit gegooid. De vorige eigenaar zegt dat we er te dunne olie in hadden gedaan 10-40 elf. Hij gooide er altijd 20-60 in. Klopt dat wat de vorige eigenaar zegt, ik zie geheel geen olie bij de motor, en hij lekt ook geen olie. Wie kan mij hier een antwoord op gegeven..

7082 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 7, 2014 om 13:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....nu had ik de olie laten verversen incl nieuw filter. Nu heeft hij in korte tijd alle olie er door de uitlaat er uit gegooid......
En wat zegt de garage er over? Of was het een beun?

dhiemstra01
door dhiemstra01 - Aug 7, 2014 om 14:02
53 Antwoorden / 82 Vragen

Nee 't is geen beun het is een echte garage, maar ik zit wel in Servië. De garage houder zegt dan is hij die dikkere olie gewend, en dat is dan de reden dat hij die dunnere er uitgegooid heeft. Maar ik heb daar nog nooit eerder van gehoord, nu heb ik ook geheel geen verstand van auto's. Maar ik dacht misschien is er iemand die hier wel wat vanaf wist, of eerder er van gehoord had.

edrick3
door edrick3 - Aug 7, 2014 om 14:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dhiemstra01,

Kijk ter info eens wat deze site aangeeft. Klik op het eerste plaatje en vul je gegevens in.

Suc6

me
door mein33 - Aug 7, 2014 om 15:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als de olie er zgn. via de uitlaat uitgaat dan had u een grote dikke vette rookpluim uit de uitlaat moeten zien komen en dat zou dan echt niet het probleem zijn van te dunne olie,
Ik veronderstel, maar weet dat dus niet zeker, als er geen rookpluim uit de uitlaat komt/kwam, dat de garage te weinig olie heeft gebruikt bij het verversen en er gelijk na het verversen al sprake was van een te laag oliepeil.
Mogelijk heeft de garage een foutje gemaakt en de olie gevuld zonder rekening te houden met het oliefilter. Voor het (bij)vullen van de olie worden twee hoeveelheden aangegeven, met en zonder oliefilter.
Als de auto geen duidelijke aanwijzingen geeft van een defect of storing, dan de olie tot het juiste oliepeil bijvullen en gewoon gaan rijden en de olie regelmatig peilen.
Oliepijlen doe je als de motor enige tijd niet heeft gedraaid en de auto op een vlakke horizontale ondergrond staat.

Succes.

dhiemstra01
door dhiemstra01 - Aug 7, 2014 om 19:06
53 Antwoorden / 82 Vragen

[quote=mein33 schreef op donderdag 7 aug 2014, 15:20]Als de olie er zgn. via de uitlaat uitgaat dan had u een grote dikke vette rookpluim uit de uitlaat moeten zien komen en dat zou dan echt niet het probleem zijn van te dunne olie,
Ik veronderstel, maar weet dat dus niet zeker, als er geen rookpluim uit de uitlaat komt/kwam, dat de garage te weinig olie heeft gebruikt bij het verversen en er gelijk na het verversen al sprake was van een te laag oliepeil.
Mogelijk heeft de garage een foutje gemaakt en de olie gevuld zonder rekening te houden met het oliefilter. Voor het (bij)vullen van de olie worden twee hoeveelheden aangegeven, met en zonder oliefilter.
Als de auto geen duidelijke aanwijzingen geeft van een defect of storing, dan de olie tot het juiste oliepeil bijvullen en gewoon gaan rijden en de olie regelmatig peilen.
Oliepijlen doe je als de motor enige tijd niet heeft gedraaid en de auto op een vlakke horizontale ondergrond staat.

Succes.
Bedankt ik zal het in de gaten houden, want ik heb ook nooit een rookpluim of iets dergelijk gezien. En het is een witte auto en ik zie ook geen oolie aanslag op de auto... Dus vrienden ik bedankt jullie vriendelijk voor jullie antwoorden

gompy2
door gompy2 - Aug 7, 2014 om 19:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dhiemstra01 schreef op donderdag 7 aug 2014, 13:27]Ik heb sinds kort een vw golf gekocht, nu had ik de olie laten verversen incl nieuw filter. Nu heeft hij in korte tijd alle olie er door de uitlaat er uit gegooid. De vorige eigenaar zegt dat we er te dunne olie in hadden gedaan 10-40 elf. Hij gooide er altijd 20-60 in. Klopt dat wat de vorige eigenaar zegt, ik zie geheel geen olie bij de motor, en hij lekt ook geen olie. Wie kan mij hier een antwoord op gegeven..Als zuigerveren versleten raken gaat een motor olie gebruiken.
Men probeert dat wel eens op te lossen door een dikkere olie te gebruiken.
Dat werkt wel wat, het olie verbruik schijnt er in de meeste gevallen wel door te verminderen, maar versleten zuigerveren krijg je nooit meer goed uiteraard.
Ook voegt men wel eens extra middelen aan de motorolie toe die als het ware nog een soort "dichtingseffect" creëren bij de zuigerveren.

Zuigerveren kunnen ook "vast" gaan zitten.
Daardoor sluiten ze ook niet goed meer af.
Ze zijn dan als het ware een beetje vastgekoekt aan de zuigers.
Ook daar zijn toevoegingen voor (motorflush) die dat grotendeels kunnen oplossen.

Laat eerst de compressie van de vier cilinders maar eens opmeten, dan weet je meer.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 7, 2014 om 19:58
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Bij een nieuwe Golf is 5W 30 normaal...
bij versleten is 10W 40 beter om verbruikt te beperkten...
En 20W50 voor extreem veel Km....

Mijn VW 2.5 Tdi bus heeft daarom ook die 20W50 Siroop die extra dik is.....
Kun je wel verwachten na 560.000 Km!

Dikkere olie en rustig warm draaien bij koude start is nu eenmaal goedkoper dan revisie...

wimmi20
door wimmi20 - Aug 11, 2014 om 04:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat oliedikte verhaal is nogal onzin.
10 w 40 is een gebruikelijke viscositeit.
Vraag : is het diesel of een benzine motor ?
Na hoeveel kilometer was het oliepeil laag ?
En heeft u zelf het oliepeil gecontroleerd na het verversen ?

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 09:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik denk dat @gompy2 gelijk heeft.
De olie moet ergens naar toe en als er geen zichtbaar lek is, zal het door de uitlaat gaan.
Dan zou je wel wat donkere rook moeten zien, maar als het druppelsgewijs gaat hoeft dat niet heel erg op te vallen.
Dikkere olie is op zich geen oplossing van het probleem, maar kan het olieverbruik wel wat verminderen.
Als de zuigerveren 'kleven' kunnen reinigingsmiddeltjes wellicht helpen.
Het beste is natuurlijk de motor demonteren, maar dat zal aanzienlijke kosten met zich meebrengen.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 11, 2014 om 12:29
641 Antwoorden / 77 Vragen

Om een lang verhaal kort te maken: Pijl de olie en kijk precies hoever olie op de pijlstok staat.
Doe dat liefst voor er gereden is. dus 's morgens b.v. anders spelen andere factoren een bijkomende rol.
Kijk na 1000km op precies dezelfde manier weer opnieuw.
Je kunt dan zien of het pijl gezakt is. Is dat hetzelfde als 1000km eerder, dan is alles 100% OK.
Is het pijl duidelijk gezakt, dan is er een probleem. Ook mag het pijl niet gestegen zijn, want dan kunnen er nog heel andere problemen zijn.
Let wel op! Controleer in die 1000km wel regelmatig of er nog genoeg olie in zit. Te weinig olie is einde motor! Maar controleer de exacte stand na 1000km onder dezelfde omstandigheden als de eerste keer.

si
door sibora - Aug 11, 2014 om 14:20
30 Antwoorden / 2 Vragen

Voor mij een bekent verhaal ; toen ik nog een bedrijf had, en in mijn wagens olie ververst waren had ik het zelfde probleem.maar als ik zelf een goede olie had gekocht en deze zelf aanvulde , was het opgelost geen olie verbruik meer ! nu spreek ik over vrachtwagens, maar dat is het zelfde. Weet u dat verhaal over olie verversen, heb zelf een golf de olie zit er al 50.000 kilometer in ; nooit ververst !!!!
gebruikt geen druppel olie ! en laten ze niet zeggen dat het niet gaat ! mijn honda heeft 34 jaar gelopen met drie keer olie verversen motor nog 100 % alleen plaatwerk was op.Zo gaat het dus ook, maar dat is een ander verhaal.

ce
door cees291 - Aug 11, 2014 om 14:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ligt er voor een motor in benzine of diesel en wat heeft die motor al gedraaid? 20W60 lijkt wel voor landbouwvoertuigen. Als je een blauwe rookpluim ziet bij gas geven of los laten dan verbruikt hij olie. Dit kan langs de zuigerveren maar ook via de kleprubbers verdwijnen via verbranding. Het kan dus nooit zo maar uit het oliecarter lopen of er moet een plug pakking of de carterpakking lek zijn maar dan moet er olie op de grond liggen. Laat de compressie eerst eens testen. Het ziet er naar uit dat je misschien wel een miskoop hebt gedaan.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 11, 2014 om 15:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Al die adviezen en meningen zijn leuk en aardig.
Maar zolang vraagsteller mijn vragen niet heeft beantwoord kun je geen mening geven.
Als het een dieselmotor betreft kan er hoog olieverbruik zijn zonder uitlaat rook.
De motor ziet de olie als brandstof, en verbrand deze vaak bijna rookloos.

ka
door kasperarie - Aug 11, 2014 om 17:12
16 Antwoorden / 4 Vragen

Zelf ook een keer gehad,bleek de carterontluchting dicht te zitten,nadat dit was verholpen geen last meer gehad

ki
door kieskeurig - Aug 11, 2014 om 19:01
25 Antwoorden / 0 Vragen

Is het een TDI, dan is het heel goed mogelijk dat de turbo overleden is, de turbo wordt gekoeld en gesmeerd door de motorolie, bij speling gaat hij olie lekken en dat komt dan via de uitlaat er uit.