Auto
Ik heb sinds kort een vw golf gekocht, nu had ik de olie laten verversen incl nieuw filter. Nu heeft hij in korte tijd alle olie er door de uitlaat er uit gegooid. De vorige eigenaar zegt dat we er te dunne olie in hadden gedaan 10-40 elf. Hij gooide er altijd 20-60 in. Klopt dat wat de vorige eigenaar zegt, ik zie geheel geen olie bij de motor, en hij lekt ook geen olie. Wie kan mij hier een antwoord op gegeven..
.....nu had ik de olie laten verversen incl nieuw filter. Nu heeft hij in korte tijd alle olie er door de uitlaat er uit gegooid......
En wat zegt de garage er over? Of was het een beun?
Nee 't is geen beun het is een echte garage, maar ik zit wel in Servië. De garage houder zegt dan is hij die dikkere olie gewend, en dat is dan de reden dat hij die dunnere er uitgegooid heeft. Maar ik heb daar nog nooit eerder van gehoord, nu heb ik ook geheel geen verstand van auto's. Maar ik dacht misschien is er iemand die hier wel wat vanaf wist, of eerder er van gehoord had.
Als de olie er zgn. via de uitlaat uitgaat dan had u een grote dikke vette rookpluim uit de uitlaat moeten zien komen en dat zou dan echt niet het probleem zijn van te dunne olie,
Ik veronderstel, maar weet dat dus niet zeker, als er geen rookpluim uit de uitlaat komt/kwam, dat de garage te weinig olie heeft gebruikt bij het verversen en er gelijk na het verversen al sprake was van een te laag oliepeil.
Mogelijk heeft de garage een foutje gemaakt en de olie gevuld zonder rekening te houden met het oliefilter. Voor het (bij)vullen van de olie worden twee hoeveelheden aangegeven, met en zonder oliefilter.
Als de auto geen duidelijke aanwijzingen geeft van een defect of storing, dan de olie tot het juiste oliepeil bijvullen en gewoon gaan rijden en de olie regelmatig peilen.
Oliepijlen doe je als de motor enige tijd niet heeft gedraaid en de auto op een vlakke horizontale ondergrond staat.
Succes.
[quote=mein33 schreef op donderdag 7 aug 2014, 15:20]Als de olie er zgn. via de uitlaat uitgaat dan had u een grote dikke vette rookpluim uit de uitlaat moeten zien komen en dat zou dan echt niet het probleem zijn van te dunne olie,
Ik veronderstel, maar weet dat dus niet zeker, als er geen rookpluim uit de uitlaat komt/kwam, dat de garage te weinig olie heeft gebruikt bij het verversen en er gelijk na het verversen al sprake was van een te laag oliepeil.
Mogelijk heeft de garage een foutje gemaakt en de olie gevuld zonder rekening te houden met het oliefilter. Voor het (bij)vullen van de olie worden twee hoeveelheden aangegeven, met en zonder oliefilter.
Als de auto geen duidelijke aanwijzingen geeft van een defect of storing, dan de olie tot het juiste oliepeil bijvullen en gewoon gaan rijden en de olie regelmatig peilen.
Oliepijlen doe je als de motor enige tijd niet heeft gedraaid en de auto op een vlakke horizontale ondergrond staat.
Succes.
Bedankt ik zal het in de gaten houden, want ik heb ook nooit een rookpluim of iets dergelijk gezien. En het is een witte auto en ik zie ook geen oolie aanslag op de auto... Dus vrienden ik bedankt jullie vriendelijk voor jullie antwoorden
[quote=dhiemstra01 schreef op donderdag 7 aug 2014, 13:27]Ik heb sinds kort een vw golf gekocht, nu had ik de olie laten verversen incl nieuw filter. Nu heeft hij in korte tijd alle olie er door de uitlaat er uit gegooid. De vorige eigenaar zegt dat we er te dunne olie in hadden gedaan 10-40 elf. Hij gooide er altijd 20-60 in. Klopt dat wat de vorige eigenaar zegt, ik zie geheel geen olie bij de motor, en hij lekt ook geen olie. Wie kan mij hier een antwoord op gegeven..Als zuigerveren versleten raken gaat een motor olie gebruiken.
Men probeert dat wel eens op te lossen door een dikkere olie te gebruiken.
Dat werkt wel wat, het olie verbruik schijnt er in de meeste gevallen wel door te verminderen, maar versleten zuigerveren krijg je nooit meer goed uiteraard.
Ook voegt men wel eens extra middelen aan de motorolie toe die als het ware nog een soort "dichtingseffect" creëren bij de zuigerveren.
Zuigerveren kunnen ook "vast" gaan zitten.
Daardoor sluiten ze ook niet goed meer af.
Ze zijn dan als het ware een beetje vastgekoekt aan de zuigers.
Ook daar zijn toevoegingen voor (motorflush) die dat grotendeels kunnen oplossen.
Laat eerst de compressie van de vier cilinders maar eens opmeten, dan weet je meer.
Bij een nieuwe Golf is 5W 30 normaal...
bij versleten is 10W 40 beter om verbruikt te beperkten...
En 20W50 voor extreem veel Km....
Mijn VW 2.5 Tdi bus heeft daarom ook die 20W50 Siroop die extra dik is.....
Kun je wel verwachten na 560.000 Km!
Dikkere olie en rustig warm draaien bij koude start is nu eenmaal goedkoper dan revisie...
Dat oliedikte verhaal is nogal onzin.
10 w 40 is een gebruikelijke viscositeit.
Vraag : is het diesel of een benzine motor ?
Na hoeveel kilometer was het oliepeil laag ?
En heeft u zelf het oliepeil gecontroleerd na het verversen ?
Ik denk dat @gompy2 gelijk heeft.
De olie moet ergens naar toe en als er geen zichtbaar lek is, zal het door de uitlaat gaan.
Dan zou je wel wat donkere rook moeten zien, maar als het druppelsgewijs gaat hoeft dat niet heel erg op te vallen.
Dikkere olie is op zich geen oplossing van het probleem, maar kan het olieverbruik wel wat verminderen.
Als de zuigerveren 'kleven' kunnen reinigingsmiddeltjes wellicht helpen.
Het beste is natuurlijk de motor demonteren, maar dat zal aanzienlijke kosten met zich meebrengen.
Om een lang verhaal kort te maken: Pijl de olie en kijk precies hoever olie op de pijlstok staat.
Doe dat liefst voor er gereden is. dus 's morgens b.v. anders spelen andere factoren een bijkomende rol.
Kijk na 1000km op precies dezelfde manier weer opnieuw.
Je kunt dan zien of het pijl gezakt is. Is dat hetzelfde als 1000km eerder, dan is alles 100% OK.
Is het pijl duidelijk gezakt, dan is er een probleem. Ook mag het pijl niet gestegen zijn, want dan kunnen er nog heel andere problemen zijn.
Let wel op! Controleer in die 1000km wel regelmatig of er nog genoeg olie in zit. Te weinig olie is einde motor! Maar controleer de exacte stand na 1000km onder dezelfde omstandigheden als de eerste keer.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.
In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont. Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig."
Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de regeri
...
Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer