ho
door houben2482 Oct 18, 2011 om 10:37
Auto & vervoer

Auto APK keuring

Geachte heer/mevrouw,

Kan een garage c.q. keuringsstation de prijs van een auto APK keuring verhogen als de RDW een steekproef heeft gehouden?

Met vriendelijke groet,

Hans Houben

702 4 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 18, 2011 om 10:40
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan de je een vaste prijs hebt afgesproken met de garage voor de keuring. Dus tenzij de garage een gebrek geconstateerd heeft waar iets aan gedaan moest worden om door de keuring te komen, kun je niet zomaar een vooraf afgesproken prijs verhogen.

vladja
door vladja - Oct 18, 2011 om 11:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Elke dag worden er willekeurig een aantal APK-keuringen aangewezen voor een steekproef, handmatig aangevuld met steekproeven bij bedrijven/keurmeesters, die ze om welke reden dan ook extra in de gaten willen houden. De controle-mogelijkheid is dus een vast onderdeel van een APK-keuring.

Alleen als ze vooraf aangeven bij een steekproef extra kosten te zullen berekenen, kunnen ze naderhand de prijs verhogen. Je kan dan zelf beslissen of je wil meegokken op goedkoper (omdat er geen steekproef is gehouden) of duurder (je hebt de pech ingeloot te zijn).

Zonder opgave vooraf, is de prijs inclusief steekproef.

Vladja

na
door naataalie - Oct 19, 2011 om 14:14
129 Antwoorden / 20 Vragen

nee, daar hoef je niet extra voor te betalen. wij hebben het ook eens gehad met een apk keuring en toen we de auto gingen ophalen kwamen wij erachter dat de anwb de auto ook heeft 'gekeurd', ze chekken dan gewoon of de keuring correct heeft plaatsgevonden. ze kontroleren dan de keuring van de garage en daar heeft de eigenaar van de auto niets mee te maken.

kn
door knotskabouter - Oct 20, 2011 om 14:27
9 Antwoorden / 0 Vragen

Als de auto door de RDW wordt goedgekeurd hoef je, bij een bona fide garage, niets te betalen. Ook als de auto door de RDW wordt afgekeurd zou ik niets betalen want tenslotte heeft de keurmeester van de garage zijn werk niet goed gedaan (waarom anders een 'afkeur' door de RDW ?). Maar er zijn altijd beunhazen die een gokje wagen en hopen dat er geen steekproef komt en als dat toch gebeurt de klant laten betalen. Geloof ook niets van die bedrijven die een APK aanbieden voor b.v. € 15.00. Wedden dat ze iets vinden waardoor ze de prijs kunnen opschroeven ? Overigens bestaat er ook de mogelijkheid, dat als een garage uw auto afkeurt u zelf de RDW kunt vragen te 'herkeuren'. Net zoals dat bij een normale steekproef mag u dan niets meer aan de auto (laten) doen in afwachting van de RDW keurmeester. Maar ik ken garages die ook dit aan hun laars lappen en in afwachting van de APK keurmeester nog snel even iets repareren. Met alle risico vandien want als ze betrapt worden kunnen ze meteen het bordje "APK Keuringsstation' van de muur halen en de betreffende (garage)keurmeester kan zijn pasje voor minstens 6 maanden inleveren.