Salinsky
door Salinsky Jun 18, 2018 om 19:49
Auto & vervoer

Auto deugt niet (MET BOVAG GARANTIE)

Hallo,
om een lang verhaal kort te maken, heb ik op 5 januari j.l. een BMW 116i uit 2006 gekocht, met 6 maanden BOVAG garantie.
Hiervan was de distributieketting opgerekt, waarop ik na 1 maand eigenaar te zijn, meerdere keren de ANWB heb ingeschakeld om foutcodes uit te lezen, elke keer dezelfde code.
De garage at er echter geen brood van, en zei dat ik "met de code in het systeem terug moest komen", ondanks dat ik een foto van de uitleesapparatuur met de foutcodes had.
Nadat ik met de codes in de auto terug kwam, hebben zij zelf de codes gewist en mijn probleem toen niet opgelost, en mijn klachten (geratel in de motor, hoog verbruik) niet serieus genomen.
Na ongeveer 5 maanden ging het uiteindelijk helemaal mis. De auto viel stil op de snelweg, waar ik toen met 130KM/u reed.
Na lang gedoe startte het kreng gelukkig weer, en ben ik z.s.m. van de snelweg afgegaan, waar hij aan het einde van de uitrit zijn laatste adem uitblies.
De auto klonk van te voren als een tractor en kwam niet op gang. Na de 2e keer uitvallen, startte hij niet meer.
Via de ANWB afgesleept, want de garage wilde hem niet komen halen (ondanks dat zij een autoambulance en een pechhulp service hebben).

Na lang geleuter hebben ze uiteindelijk de ketting en toebehoren toch maar vervangen.
Na de reparatie, rijdt de auto echter niet meer zoals voorheen, in negatieve zin.
Hij komt niet op snelheid (je hoort de motor véél te veel werken om op snelheid te komen), hij slaat regelmatig af bij lagere toeren, en start daarna niet meer op. Pas na 5 minuten doet hij het weer. De startmotor hoor je duidelijk nadraaien als de motor eindelijk gestart is (het klinkt bijna alsof de startmotor teveel moeite moet doen om hem aan te zwengelen). De ketting is bij opstarten ook nog altijd hoorbaar, terwijl dit niet het geval zou moeten zijn.

Bij de reparatie hebben ze de cilinderkop verwijderd, maar mijn olie vervolgens niet bijgevuld, kortom, slordig werk.
Tevens lijkt het oliepeil met de dag lager te worden, waar hij voorheen gewoon een vaste stand hield (zowel warm als koud het oliepeil gecontroleerd).
Na 1 dag mijn auto terug gehad te hebben van deze zware operatie, heb ik hem dus weer terug moeten brengen. De garage ontkent echter dat er ook maar iets mankeert aan de auto. Echter, één van de personeelsleden zei letterlijk tegen mij: "Er is iets mis met je auto, maar wij kunnen niet vinden wat."

Ik heb geen vertrouwen meer in de garage, en al helemaal niet in de auto, waarmee ik naar Spanje zou rijden eind juli.
Ik zou het liefst mijn geld terug hebben, en op zoek gaan naar een betrouwbaarder vervoersmiddel, wat zijn mijn mogelijkheden en de stappen die ik moet ondernemen om te bewijzen dat de auto niet deugt?

7887 13 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2018 om 19:54
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Klacht indienen bij Bovag.
Garage houdt zich m.i. niet aan garantievoorwaarden en gedraagt zich als beunhaas. Let op: de auto is wel 12 jaar oud. Behoort evenwel goed te zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2018 om 19:54
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Klacht indienen bij Bovag.
Garage houdt zich m.i. niet aan garantievoorwaarden en gedraagt zich als beunhaas. Let op: de auto is wel 12 jaar oud. Behoort evenwel goed te zijn.

Salinsky
door Salinsky - Jun 18, 2018 om 19:58
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,
bedankt voor de snelle reactie.
Ik weet dat de auto oud is, echter voor de zogenaamde "BMW standaard" is deze "net ingereden" (heeft 155.000 op de teller).
Met garantie en al, heb ik voor de auto 8000 euro betaald, dat is voor mij een flinke som (ik ben nog student).

De garagehouder "probeert" echter wel te helpen, althans, zo wilt hij overkomen.

Maar als ik u vertel dat ik, alleen voor de reparatie van de ketting (die uiteindelijk pas kwam toen het al te laat was) 6x daar ben geweest, verklaart u mij voor gek.

Het is inderdaad een auto van 12 jaar oud, echter hij deed het vóór de reparatie beter dan ná de reparatie (op die laatste rit na dan).

Gr
door Grunn1 Jun 18, 2018 om 23:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een BMW van 12 jaar oud is volgens de BMW standaard?? nog maar net ingereden. Wat een onzin. En 155000 km is zeker niet te vergelijken als net ingereden ook niet voor een BMW. Is dat ding in de Efteling gebouwd ofzo?
Het is een auto van 12 jaar oud met al anderhalve ton op de teller en dat is ook voor een BMW al aardig wat.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 18, 2018 om 20:46
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Salinsky ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2018 om 21:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou in ieder geval met het ding niet naar Spanje gaan.
U had vooraf de auto moeten laten keuren. Heeft u wel gecontroleerd of de km stand wel klopte en hoeveel eigenaren de auto gehad heeft?
Dat u student bent is irrelevante informatie voor de vraag. Het enige dat ik daarover kan zeggen is dat als het een opmerking is om "krap bij kas" aan te geven, dat u al jong en vroeg boven uw stand lijkt te leven, iig wat betreft de auto en dat die dan een heel domme keuze is.
Een BMW rijden is een dure grap, hoge kosten verzekering, wegenbelasting, reparaties,  onderdelen enz.
Via de link van @marita5 kunt u uw eventuele mogelijkheden lezen.

Salinsky
door Salinsky Jun 18, 2018 om 21:53
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, bedankt voor uw reactie, Nee ik ga er inderdaad niet mee naar Spanje totdat het probleem is opgelost. Het was niet om aan te geven dat ik "krap bij kas" zit, maar om even te benadrukken dat ik niet zomaar een barrel van 2000 euro heb gekocht, maar gespaard heb voor een fatsoenlijke auto waar ik jaren mee vooruit zou moeten kunnen, en dat het wel een fikse som is om neer te tellen als het product door de fout van de garagehouder niet meer werkt zoals het hoort. Het is al een fikse som voor iemand die 40 uur in de week kan werken.

Pas na de reparatie van de ketting (door garage), loopt de auto merkbaar minder.
Hij is gekeurd, goed onderhouden (aantoonbaar), en reed tot voor de reparatie op die ene dag na perfect.

aurora1
door aurora1 Jun 18, 2018 om 22:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met alleen de koop van een  auto bent u er niet. U leest over de relevante informatie heen nl wat het kost om een dure auto te rijden. Ook voor veel mensen die 40 uur/week werken is het veel te duur. En als je zelf geen monteur bent met ook nog kennis van bmw's dan zit je nog meer in de kosten.
Ik zou met deze auto ook niet verder weg gaan dan binnen Nederland, ook niet als hij gerepareerd is. Het kon weleens een afgeragde probleemauto zijn. Ik zou ook nog de historie van deze auto uitzoeken via de RDW.

tijger1
door tijger1 Jun 18, 2018 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@salinsky
Het kan natuurlijk zijn dat u een 30 jarige student bent met een rijke pa, maar als ik alleen al denk aan de verzekeringspremie voor een jongere, want u zult geen 75% no-claim hebben en de wegenbelasting, plus de gewone onderhoudskosten, dan denk ik dat een 12 jaar oude BMW voor € 8.000 voor u een zeer onverstandige aankoop is geweest.

En dan zelfs nog zonder aankoop keuring.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 18, 2018 om 23:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Aurora,  Ik rij al jaren BMW , de onderdelen zijn juist helemaal niet duur,  Opel en bijvoorbeeld Hyundai zijn  veel duurder in onderhoud.  Daarnaast levert een BMW altijd nog iets op dus minder snelle afschrijving. Meer rijcomfort en minder uitval en juist heel weinige reparaties

aurora1
door aurora1 Jun 19, 2018 om 14:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kletspraat.

Salinsky
door Salinsky Jun 19, 2018 om 17:45
2 Antwoorden / 2 Vragen

Met alleen de koop ben ik er inderdaad niet, maar het onderhoud kan ik prima betalen en voor een aardig deel ook zelf doen.

Ik ben natuurlijk geen monteur, en daarbij is het vervangen van een distributieketting specialisten werk, dus niet weggelegd voor een beunhaas.

Zelf heb ik, met het oog op de BOVAG garantie, niets aan de auto gedaan, omdat de garantie dan komt te vervallen.

Ik heb géén rijke ouders en betaal netjes voor mijn eigen zaken, de verzekering is niet "onbetaalbaar", ik heb sinds mijn 18de mijn rijbewijs, sinds mijn 20ste een eigen auto en ik zit nu op 3 schade vrije jaren.
Ja, ik betaal meer premie omdat ik jong ben, echter zijn het geen idiote bedragen die ik niet zou kunnen opbrengen, ik betaal voor WA+ 83 euro per maand, en in augustus betaal ik (voor zover ik weet) nog minder, omdat ik dan niet meer onder de categorie beginnend bestuurder val.

Of een BMW wel of niet de juiste keuze geweest is voor mij, is niet de reden dat we hier aan het praten zijn, de ondeugdelijke reparatie, waarna mijn auto slecht rijdt is dat wel.

Ik vind BMW prettig rijden, het gaat me niet om "status", die "status" was ik als jongen in de zorg sector toch al kwijt- Dan ben je niet stoer, daar kan een BMW geen verandering in brengen, en een Porsche, Ferrari of Lamborghini evenmin.

Ik heb hem gekozen, vanwege de voor mij belangrijke eigenschap: Hij reed ontzettend prettig, volgens de aankoopkeuring was hij goed èn ik heb er garantie op.

Bij de aankoop was er, ook door de monteur die hem de aankoopkeuring gaf, niets op aan te merken. Misschien heeft hij niet gemerkt dat er iets mis was met de ketting, maar ook dat doet verder niet ter zake, daar dit onder de garantie viel en (na lang gedoe) is gerepareerd.

Het punt van deze vraag was: Mijn auto is ondeugdelijk "geworden" na een m.i. beunhazen reparatie aan de distributieketting, kan ik dan wèl of níet mijn geld terug vorderen.

aurora1
door aurora1 Jun 19, 2018 om 17:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft meer dan 1 antwoord op uw vraag gehad. U begon zelf over "student" zijn. Ondanks uw lange (en niet zo relevante) verhaal blijf ik op mijn standpunt staan. Ik vraag me inmiddels ook af wat voor studie u eigenlijk doet. En of u een beetje een flinke spaarrekening heeft of dat deze auto op afbetaling gekocht is.

ma
door malhy2 Jun 19, 2018 om 19:40
309 Antwoorden / 13 Vragen

welkom op het forum salinsky,

Je zult er inmiddels wel achter zijn dat er hier op dit forum leden zijn die niet willen dat u de keuzes maakt die zij nooit zouden maken.
Vragen beantwoorden doen zij ook liever niet wel graag maar door blijven ratelen over de fouten die u in hun ogen begaat.
Ik hoop dat u ergens anders wel antwoorden op uw vragen kunt vinden.
in ieder geval succes met de problemen, ik zou contact zoeken met de bovag en eventueel de importeur.

Gr Ed

Salinsky
door Salinsky Jun 20, 2018 om 17:58
2 Antwoorden / 2 Vragen

@aurora
Degene die irrelevante zaken aanhaalt ben jij zelf.
Ik maakte alleen de opmerking dat ik een student ben, om aan te geven dat 8000 euro voor mij nogal een bedrag is om uit te geven aan een auto die achteraf, door toedoen van de garage, niet meer loopt zoals hij moet.
Volgens mij lees je zelf over de relevante informatie heen, want als je goed gelezen had, had je gezien dat ik NERGENS geklaagd heb over de kosten van het onderhoud en/of reparaties die buiten de garantie zouden vallen.
Ik klaag over een reparatie, die onder de garantie is uitgevoerd, waarna mijn auto niet meer rijdt zoals hij moet.

Ik studeer Verzorgende IG als BBL leerling, als ik mijn papiertje heb, wil ik verder voor ambulancechauffeur.
Zo kom ik momenteel aan mijn geld.
Dan weet je dat, ookal doet het niet ter zake.

Salinsky
door Salinsky - Jun 18, 2018 om 21:35
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,
Op de site van consuwijzer had ik reeds gekeken.
Het is mij echter niet geheel duidelijk hoe ik verder moet.
Volgens het juridisch loket ligt de bewijslast (dat de auto WEL in orde is, in mijn geval) bij de verkoper.
Het enige dat hij aanbiedt is dat ik, op eigen kosten, naar een BMW garage mag gaan met de auto, om hem te laten controleren. Hij biedt niet aan dit zelf te doen (om zijn gelijk dan dus te bewijzen).
Het is tot nu toe altijd een getouwtrek geweest om iets onder de garantie gerepareerd te krijgen, waarbij mijn klachten telkens ontkend worden door de garagehouder.
Moet ik uiteindelijk dan wel of niet aantonen dat de auto niet deugdelijk is? De klachten zijn namelijk wisselend, de ene keer gaat het wel goed, de andere keer rijdt de auto alsof hij op sterven na dood is.

Topantwoord

v.
door v.d.Heyden - Jun 18, 2018 om 21:57
15 Antwoorden / Vragen

Garage dient zich te houden aan de BOVAG garantievoorwaarden, daarom heb je ook BOVAG garantie. En dat de BMW 12 jaar oud is doet niet ter zake.
Zoals Gerritaltena al adviseerde, neem contact op met de BOVAG, die hebben niet voor niets een geschillencommissie voor dergelijke zaken.
Wellicht verstandig om nog een keer persoonlijk het gesprek met de verkoper aan te gaan, komt daar niks uit kun je alsnog aangeven dat je de BOVAG in gaat schakelen.

v.d.Heyden

Salinsky
door Salinsky Jun 18, 2018 om 22:04
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,
Bedankt voor uw reactie.

Ik zal zeker met BOVAG contact opnemen, ik ben namelijk vandaag nog bij de garage geweest om mijn ongenoegen te uiten op een beschaafde manier.
De garagehouder houdt voet bij stuk en beweert bij hoog en laag dat de auto niet anders rijdt, echter hij heeft er geen 5 maanden in gereden toen hij nog reed zoals ie moest.
Daarnaast is dat dezelfde gast die me keer op keer ervan verzekerde dat de ketting in orde was, terwijl dat ook een broodje aap verhaal was.
Helaas zal het dan via de geschillencommissie van de BOVAG moeten lopen, aangezien mijn klachten worden weggewuifd met nonsens zoals "je leenauto had meer vermogen dus je beeldt het je in".
Ik heb tevens een andere 116i (precies dezelfde auto als die van mij) test gereden om te vergelijken en die rijdt heel anders, maar ook dat boeide de garagehouder niet.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 18, 2018 om 23:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo,
om een lang verhaal kort te maken

Aankoopkeuring  moeten doen.  Dat is kort maar waar.

Salinsky
door Salinsky Jun 18, 2018 om 23:56
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,
Wel of geen aankoopkeuring doet m.i. niet ter zake wanneer ik aanspraak maak op mijn garantie.

Daarbij, heb ik de auto wel degelijk laten keuren voor de aankoop, echter kun je een defecte distributieketting moeilijk vaststellen zonder de motor te lichten, zeker omdat hij bij de aankoop nog geen geluid maakte.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 19, 2018 om 00:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Oké , die keuring is top maar
echter kun je een defecte distributieketting moeilijk vaststellen zonder de motor te lichten, zeker omdat hij bij de aankoop nog geen geluid maakt

Dat klopt echt niet,  een BMW specialist ruikt dit bij wijze van spreken.  Rij zelf net als mijn vriendin al minimaal 10 jaar BMW dus weet wel wat wel en niet te constateren valt.
Ik baal wel plaatsvervangend voor je,  zonde man,  zo'n mooie auto met deze klachten. Succes

Salinsky
door Salinsky Jun 19, 2018 om 07:12
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,
Het probleem is niet zo zeer dat de ketting niet deugt, want dit is (na lang gedoe) onder de garantie gerepareerd. Echter, de reparatie is m.i. niet goed gedaan, waarna er klachten mbt prestatie en afslaan motor zijn ontstaan.
Ik heb toevallig net mijn gespreksgeschiedenis in de App van de garage even bekeken.
Ik zie niet waar ik een foto kan uploaden, maar er staat in elk geval in "het afstel gereedschap kwam niet 100 procent overeen..."

newmikey
door newmikey - Jun 19, 2018 om 07:58
830 Antwoorden / 0 Vragen

Geld terug gaat hem, ook bij een BOVAG garage, niet worden vrees ik. Ook bent u wel erg goedgelovig met het napraten van zo'n urban legend over "net ingereden" BMW's met 150K op de teller. Kijk eerst maar eens wat contact met de BOVAG u oplevert. Auto wel onafhankelijk (ANWB) gekeurd vóór aankoop mag ik hopen, zeker met een barrel van 12 jaar oud?

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2018 om 10:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bovag laten bemiddelen:

Klacht over een BOVAG-autobedrijf

Heeft u een klacht over een BOVAG-autobedrijf en komt u er samen met de ondernemer niet uit? Dan helpen we u graag om de klacht zo goed mogelijk op te lossen. Dat doen we geheel onafhankelijk, gratis en volgens de geldende voorwaarden. Met onze handige tool geeft u snel en eenvoudig uw klacht door. Vul de gevraagde informatie in en verstuur uw klacht. Eén van onze medewerkers neemt dan zo snel mogelijk contact met u op om alles door te nemen. Naar BOVAG Hulp bij klachten

Heeft u vragen over het invullen van de tool of over onze werkwijze? Neem dan contact met ons op via hulpbijklachten@bovag.nl.

Klachtenprocedure BOVAG Hulp bij klachten

Alle autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, zijn verplicht om klachten van particulieren volgens de geldende voorwaarden  op te lossen. Wij proberen voor beide partijen een aanvaardbare oplossing te vinden. Dat doen we volgens een reglement dat we zowel aan u als aan het BOVAG-autobedrijf voorleggen.

Hulp bij klachten gebeurt meestal telefonisch en als het niet anders kan schriftelijk. Soms is het wenselijk of zelfs noodzakelijk dat er technisch onderzoek gedaan wordt voordat er een bemiddelingsvoorstel kan worden uitgebracht. Dat wordt gedaan door een onafhankelijk expertisebureau. Aan zo’n onderzoek zijn wél kosten verbonden. Deze zijn voor rekening van de partij die opdracht geeft voor het onderzoek.

De Geschillencommissie

Lukt het niet om er met behulp van onze tussenkomst uit te komen, dan kunt u uw klacht of meningsverschil eventueel ook aan De Geschillencommissie voorleggen. De Geschillencommissie is een onafhankelijke stichting die bestaat uit verschillende commissies die klachten over specifieke onderwerpen behandelen. BOVAG is aangesloten bij de Geschillencommissie Voertuigen. Deze commissie is erkend door de overheid, dus een goede procedure en onpartijdige beslissingen zijn gewaarborgd. U kunt er ook voor kiezen om direct contact op te nemen met De Geschillencommissie.

(Bron)

me
door mein33 - Jun 19, 2018 om 14:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Na lang geleuter hebben ze uiteindelijk de ketting en toebehoren toch maar vervangen.

En verder is er niets in het inwendige van de motor beschadigd ? Kan het me niet voorstellen.
Als de distributieketting over de vertanding is getrokken en de motor er daardoor met veel kabaal mee stopt, dan is echt niet alleen het vervangen van de ketting en toebehoren de oplossing van het probleem.
De kans dat de kleppen beschadigd zijn, de zuigers van de kleppen een opduvel hebben gehad en er verder nog het e.e.a. verbogen is zeer wel aanwezig.
Vandaar dat de motor nu ook niet netjes draait en tevens een oliebootje is geworden.
Ben er van overtuigd dat er veel meer met de motor aan de hand is dan 'beun van om de hoek' u wil doen geloven.
Laat uw auto inspecteren door een ANWB erkend keurstation zodat u een onafhankelijk keuringsrapport heeft over de huidige toestand waarin de motor van uw auto zich bevindt.
Bij de ANWB kunt u info krijgen over een gecertificeerd keurstation bij u in de buurt.

En dat reisje naar Spanje met dit voertuig kunt u maar beter uit uw hoofd zetten, want dat wordt gegarandeerd een drama als er tevoren geen aanvullende reparatie wordt uitgevoerd.

Salinsky
door Salinsky Jun 19, 2018 om 17:53
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het reisje naar Spanje gaat door, maar inderdaad in géén geval met deze auto.

De garage claimt dat ze de cilinderkop naar een revisiebedrijf hebben gestuurd ter controle.
(ik stel mij voor dat zo'n controle niet gratis is? Ik heb er echter geen factuur van ontvangen of mogen inzien)
Het revisiebedrijf schijnt een groen licht te hebben gegeven, en dat er dus niets beschadigd was.

Hierna hebben ze de ketting vervangen, hiervan heb ik dan weer wel een factuur ontvangen, om bij een eventuele verkoop aan te kunnen tonen dat de ketting vervangen is.

Ik heb na lang zeuren en dreigen met inschakelen rechtsbijstand, toestemming gekregen om de auto bij een BMW garage te laten controleren, als daar dan uit blijkt dat mijn klachten geheel gegrond zijn (wat ik zelf wel nagenoeg zeker weet, na een testrit in een andere BMW 1 serie, zelfde bouwjaar en specs die qua prestaties vele malen beter rijdt dan de mijne nu) zal ik in ieder geval sterker staan met mijn klacht bij de garagehouder en bij een eventuele ontbinding van het koopcontract.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2018 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@salinsky

En wie gaat die controle dan betalen?

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2018 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik de klachten over die auto zo lees, staat hij niet “op tijd” zoals ze dat noemen. Dus die ketting zit niet goed, om over andere verborgen schade maar niet te spreken.

me
door mein33 - Jun 19, 2018 om 17:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

met 6 maanden BOVAG garantie.

Adviseer u om eens bij de BOVAG te controleren of u wel echt 6 mnd. garantie onder de BOVAG-voorwaarden heeft gekregen.
Veel van die "beun om de hoek" handelaren pronken wel met Bovag garantie, maar hebben geen contract met BOVAG en daarmee is het woordje BOVAG en de daarbij behorende garantie op uw garantiebewijs helemaal niets waard.

Salinsky
door Salinsky Jun 20, 2018 om 17:52
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,
De garage staat er op de BOVAG website bij.
Hij is wel degelijk BOVAG lid, zelfs al gedraagt hij zich er niet naar.
Het is tevens een relatief hoog aangeschreven garage met over het algemeen goede beoordelingen.