ru
door ruben8888 Apr 16, 2016 om 20:07
Auto & vervoer

Auto kapot, wel of geen garantie?

Ik heb 18 januari een andere auto gekocht,
een seat leon 1.9 TDI

nu is op 12 april mijn motor kapot gelopen, (drijfstang door het blok heen)
nu staat in mijn koop overeenkomst dat ik de bovag garantie heb afgekocht,
dit heb ik gedaan omdat dit mij 1500 euro scheelde,
en kreeg ik een ''best select' garantie van de garage op mijn auto
dit hield in 3 maanden garantie op krukas, drijfstanglagers, en andere belangrijke delen van de auto
met een max aantal kilometers van 5000

nu is mijn auto binnen 3 maanden kapot gegaan, (drijfstanglagers)
en heb ik 5030 km gereden, nu willen ze mij niet helpen,
maar aangezien de schade enorm is, door een garage laten uitrekenen en die zeggen
ongeveer €3500, vind ik dat ze mij hier niet mee kunnen laten zitten, omdat dit binnen de 3 maanden valt,
en een behoorlijk probleem is.

Is hier nog iets tegen te doen?

mvg Ruben

5858 6 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - Apr 16, 2016 om 20:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hoeveel hebt u uiteindelijk voor de auto betaald?

In principe valt u buiten de garantie, want u voldoet niet aan de voorwaarden. Het zou er dan om moeten gaan wat u mag verwachten van uw auto voor wat u er voor heeft betaald. Dat valt dan onder het noemertje conformiteit, wat men ook wel wettelijke garantie noemt en buiten de gewone garantie die een dealer geeft valt.
Wat heeft de dealer gezegd over de staat van de auto toen u hem kocht?

ru
door ruben8888 - Apr 16, 2016 om 20:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

de auto koste mij €5000
toen ik hem kocht zeiden ze tegen mij dat het een goede en nette onderhouden auto was,
dit is ook de reden dat ik de bovag garantie eraf heb gekocht, omdat ze van deze garage de 3 maanden garantie erop geven.
volgens dit bedrijf zat er een distributieriem op die nog geen 8000 km oud was, dus recent vervangen, ook verder zag de auto er tip top uit,
starten/rijden/ alles was ook goed,

nu vond ik op wikipedia dat er bij BLS motoren af en toe een drijfstang naar buiten kan komen zonder enige aanleiding,
dus ik kan hier helemaal niks aan doen.

maar de schade is nu wel zo groot, klaarmaken kost zoveel geld dat ik het eigenlijk niet vind kunnen omdat het nog wel binnen de 3 maanden valt,

ik heb ook een proefrit gemaakt in deze auto, dat betekent dat op het moment dat ik de auto kocht, de kilometerstand ook een paar kilometer hoger is dan op mijn aankoopformulier staat, wat weer inhoud dat vanaf het moment van verkoop tot het moment van kapotlopen v/d motor ik waarschijnlijk wel onder die 5000 km zit,

ja
door jackyh - Apr 16, 2016 om 20:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

De garage wil u vast wel helpen, maar dan tegen betaling. Misschien willen ze wel een korting geven als zij de reparatie mogen uitvoeren. Is het 3 maanden en max. 5000 km of is het 3 maanden of 5000 km. Als het het laatste is dan kunt u terugvallen op de termijn van 3 maanden.  Volgensmij ligt daar nog wel een mogelijkheid. Succes.

ru
door ruben8888 - Apr 16, 2016 om 20:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

ze willen mij inderdaad helpen, door de kosten van een andere motor te delen, de rest is dus voor mij.
het was 3 maanden garantie met een maximum van 5000 km...

zoekster1
door zoekster1 - Apr 16, 2016 om 21:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Om u wat te helpen geef ik u hier een uitspraak van een rechter in het geval van gebreken die dusdanig zijn dat u niet meer (veilig) de weg op kunt met de auto. Die tweedehands auto heeft 1750 gekost en er was helemaal geen garantie.

De verkoper heeft de schade voor een groot deel vergoed gekregen, omdat de defecten binnen 6 maanden na aankoop ontstonden. Er wordt binnen 6 maanden na aankoop vanuit gegaan in de wet dat de defecten aan het product zijn te wijten, tenzij de verkoper kan aantonen/bewijzen dat het aan uw rij/gebruiksgedrag ligt. U mag er verder vanuit gaan dat een tweedehands auto van 5000 euro langer dan krap drie maanden normaal gebruikt kan worden. Daarbij heeft de verkoper u ook nog medegedeeld dat de auto in goede staat was, dus dat mag u er dan ook van verwachten.

klik HIER voor het vonnis. Het zit dus niet zo dat als u geen garantie meer heeft dat u helemaal geen rechten meer heeft. Hier heeft de verkoper immers het verweer '“Sorry, wij kunnen niks voor u betekenen. Wij hebben u geen garantie gegeven en dat betekent dat wij niet aansprakelijk zijn voor een tweedehands auto die wij, voor weinig geld aan klanten verkopen.”  Maar dat houdt voor de rechter geen stand. De koper houdt toch zijn recht op een product/auto dat doet wat je ervan mag verwachten, in ieder geval dat je er (veilig) de weg mee op kan. En in de eerste 6 maanden na aflevering staat de koper behoorlijk sterk wat betreft zijn rechten.

Nu probleem 2, gaat een verkoper/dealer ermee akkoord dat de reparatie gratis is? Ik denk van niet, die zal er zijn eigen argumenten wel voor aanvoeren. U zou wel met dit vonnis naar de dealer kunnen gaan en er een betere deal uit kunnen proberen te slepen dan dat u er nu uit heeft gehaald. Een andere optie hier meteen al een juridische procedure over te gaan voeren. Maar mij lijkt flink druk zetten en er dan beter uitkomen een snellere en wat makkelijkere optie.

Succes!

ha
door halex Apr 16, 2016 om 23:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Verschil is wel dat de verkoper in de uitspraak zich beriep op het feit dat hij geen garantie heeft gegeven. TS heeft in ruil voor € 1.500 korting zelf bewust afgezien van de garantie. Zonder juridische poespas zou ik het redelijk vinden dat TS alsnog die € 1.500 betaalt en de garagehouder de overige kosten voor zijn rekening neemt. Dat lijkt mij alleszins redelijk.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 16, 2016 om 23:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster, bij het vorige auto-garantie topic plaatste u exact dezelfde tekst en verwijzingen. Heeft u voor diverse onderwerpen standaard teksten op uw pc in gebruik?
Garantie afkopen is een bewuste keuze dan verspeel je je rechten. Laat ts eerst die 1500 euro korting terugbetalen en dan pas over garantie gaan praten  Wel zo eerlijk.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Apr 17, 2016 om 00:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt rechten niet afkopen die van dwingend recht zijn. Garantie kan afgekocht worden, het recht op een goed product niet. Wat betreftt dat antwoorden op elkaar lijken kan ik maar een ding zeggen: ik moet iedereen die hier een vraag stelt wel gelijk behandelen. Ik kan niet denken, Nou die vorige vraagsteller heeft al dit antwoord gehad, ik moet nu weer een ander antwoord bedenken. Het wordt overigens wel wat makkelijker voor iedereen als jullie je reacties gewoon als antwoord geven, want dit verdwijnt in de marge. Garantie moet verder altijd iets extra's zijn op het gewone recht op een product dat beantwoordt aan de overeenkomst. Bijv. bewijslast omkering, garantie op iets wat buiten het gewone recht valt om een goed werkend product te hebben gekocht.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 17, 2016 om 00:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de duidelijkheid Halex en Diewillik zijn het niet met me eens. Zoekt en gij zult vinden....