mo
door monijn Apr 10, 2016 om 10:44
Auto & vervoer

Auto kopen

Mijn vrouw en ik willen een andere auto kopen.
Wij kopen geen nieuwe maar een 2e hands auto van het bouw jaar 2000 tot 2003 bij een garage.
Nu staat er vaak bij meeneem prijs of geen garantie.
Heb ik hier dan werkelijk geen garantie op bijv bij verborgen gebreken of bij mankementen die ik zo niet zie?
Als leek heb ik namelijk geen verstand van auto's en als die voor mijn gevoel goed rijdt zou ik hem meenemen.

5446 15 Rapporteer

getty
door getty - Apr 10, 2016 om 10:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat zo'n auto altijd vooraf keuren door de ANWB.

simon55
door simon55 - Apr 10, 2016 om 10:57
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals Getty alscrijft laat hem door ANWB keuren wordt ie goedgekeurd kosten voor U wordt ie afgekeurd kosten garage

ja
door jackyh - Apr 10, 2016 om 11:33
953 Antwoorden / 4 Vragen

Koop allereerst bij een dealer van een bepaald merk. Koop dan ook alleen dat merk. Check wel of de dealer ook echt als erkend dealer is vermeld voor dat merk. Er wordt dan een redelijke zekerheid ingebouwd. Dealers zijn n.l. behoorlijk kwetsbaar want willen dit dealerschap graag behouden.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 10, 2016 om 17:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom zou je bij een te dure dealer kopen, er zijn zat universele garages die prima auto's en dito service/garantie bieden.
Kopen bij een dealer geeft geen enkele extra garantie op de staat van de auto.

Diewilik

ja
door jackyh Apr 10, 2016 om 18:10
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zal je waarschijnlijk niet verwonderen daar ik het niet met je eens ben. Als je een oude auto koopt wil dat volgens mij zeggen, dat je niet veel geld hebt. Het risico moet je dus grotendeels uitsluiten. Bij een erkende dealer heb je een grootmacht achter je staan n.l. de verlener van het dealerschap die geen slechte naam wil krijgen. Dus liever iets meer geld uitgeven bij een betrouwbare garage.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 10, 2016 om 22:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste JackyH, ik snap wat u probeert te zeggen maar de meeste merkdealers zetten auto's die ouder dan een jaar of zes door naar de handel. Zelf willen ze liever jonge auto's met weinig kms verkopen.
Ik zie bij merkdealers geen auto van 13 tot 16 jaar oud in de showroom staan.
Mvg Diewilik

ja
door jackyh Apr 10, 2016 om 23:38
953 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt. maar zij kunnen je verwijzen naar garage's waar ze handel mee drijven. Dan bouw je een stukje zekerheid in, niet veel maar toch. Je kunt van zo'n oude auto natuurlijk ook niet veel verwachten. Het is meer van God zegene de greep.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 11, 2016 om 16:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat laatste ben ik volkomen met je eens ;-)

ro
door ronny530 - Apr 10, 2016 om 11:35
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Een auto in dit segment zal niet voor garantie in aanmerking komen en wordt door de verkoper niet vooraf gecontroleerd want dat is de verkoper niet verplicht. U kunt zelf al wat onderzoek doen voordat u tot aanschaf overgaat want de km stand is op de site van de RDW in te zien, zijn alle sleutels die bij de auto horen aanwezig en niet te vergeten de onderhouds historie en de handleiding die bij de auto hoort dienen aanwezig te zijn. Check ook of de distributieriem recent is vervangen want vaak worden auto's als ze onderhoud toe zijn van de hand gedaan en draait u voor het onderhoud op. Een nieuwe APK zegt niets over de staat van de auto maar dat de auto aan de minimale eisen qua veiligheid voldoet op het moment van keuren. Als u een leek bent op auto gebied is een aankoopkeuring wel zo handig maar laat die keuring wel voor de aankoop doen en niet na de aankoop want dan bent u al accoord gegaan met de voorwaarden die in het koopcontract staan.

marita5
door marita5 - Apr 10, 2016 om 11:36
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Monijn ,

Lees deze informatie eens door , stappenplan bij aanschaf van een tweedehands auto , klik op de rode regels.

http://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/tweedehands-auto-kopen-waar-op-letten.htm

zoekster1
door zoekster1 - Apr 10, 2016 om 12:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft misschien geen handelsgarantie, maar vanuit de wet kunt u altijd aanspraak maken op een deugdelijk product, een product conform de overeenkomst. Daarbij speelt de prijs wel een rol, als het om een paar honderd euro gaat, dan mag u echt niet veel meer van de auto verwachten. De eerste 6 maanden na aflevering zal er (in de wet) vanuit gegaan worden dat het  verborgen gebrek aan de auto ligt en niet aan uw gebruik. Dit is echter alleen het geval als de auto bij een professional is gekocht, dus bij een garage en niet bij een particulier. U heeft wel een onderzoeksplicht, maar de mededelingsplicht (die er overigens wel is in tegenstelling tot wat Ronny530 beweert) van een professional weegt veel zwaarder.

Ook al geeft de garage geen garantie, er mag vanuit worden gegaan dat een professional de wetenswaardigheden van deze auto kent en dat u als leek over bepaalde zaken, heenkijkt. Het verborgen gebrek moet er wel toe leiden dat u geen normaal gebruik meer van de auto kunt maken, dus er niet mee de weg op kunt.

U kunt er deze uitspraak van de rechter op nalezen. Dit gaat over een tweedehands auto van 1750 euro, waar van alles aan bleek te mankeren. De koper had geen diepgravend onderzoek gedaan, maar won toch de zaak.

De verkoper had als verweer

“Sorry, wij kunnen niks voor u betekenen. Wij hebben u geen garantie gegeven en dat betekent dat wij niet aansprakelijk zijn voor een tweedehands auto die wij, voor weinig geld aan klanten verkopen.”
Maar die vlieger ging duidelijk niet op.

klik voor de uitspraak HIER

Bedenk wel dat als u uw recht wilt halen u daarvoor naar de rechter moet gaan. En dat kan wel eens een stap te ver zijn. Daarom is een keuring altijd aan te raden. Maar ik kan me voorstellen dat als u hem eerst laat keuren en dan blijkt het een waardeloze auto, dat u het niet prettig vindt een paar honderd euro te hebben uitgegeven met als eindresultaat: geen auto.

Als het een dealer is die bij de Bovag is aangesloten, dan heeft u de eerste 6 maanden garantie op uw tweedehands bij een prijs boven de 4500 euro. Maar ik vermoed dat u het over auto's uit een lagere prijsklasse heeft.

Het wordt vanzelfsprekend anders als de verkoper erbij vertelt dat de auto voor de sloop is, of voor onderdelen wordt verkocht. Het staat u overigens vrij vanuit de wet om (stiekem) geluidsopname te maken tijdens de verkoop van de auto, bedenk wel, dit mag u alleen doen van de zakeliijke gesprekken tussen u beiden, u hoeft het echter niet te melden dat u het doet. Daar kunt u later als het er allemaal wat minder vriendelijk aantoe gaat nog profijt van hebben.

hansje klein
door hansje klein Apr 10, 2016 om 12:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waardevol antwoord van 'onze' Zoekster, die hiermee aangeeft, dat de korte staking nu afgelopen is?

zoekster1
door zoekster1 Apr 10, 2016 om 13:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zag dat Diumenge vandaag ook een antwoord had gegeven en hij stond nog wat fermer in de staking dan ik. Daarom permitteer ik me ook een bijdrage. Officieel houd ik 12 april aan ;-) (maar ik geef toe dat het ook voortkomt uit de behoefte om de vraagsteller wat verder te helpen dan de standaard antwoorden)

hansje klein
door hansje klein Apr 10, 2016 om 13:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Geen probleem. Als TS maar goed beslagen naar de verkoper kan (maandagmorgen....), aan achteraf gedoe hebben zij uiteindelijk óok niets.

edison
door edison - Apr 10, 2016 om 13:11
64 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs een auto die al wat ouder is en minder dan 4500 euro kost zou je natuurlijk gewoon een garantie bij kunnen kopen.
Garantie kost geld, dus dat moet je gewoon betalen, maar ik zeg dan op mijn beurt, als de verkoper zo voor zijn auto in staat dan durft hij jou ook voor een redelijk bedrag drie maand of voor mijn part een maand garantie te verkopen.
Die meeneemprijs staat leuk, maar pas goed op, want je kunt flink op je snuit gaan en er zijn auto's en dealers zat waarvan er vast wel zijn die weten dat ze toch wel een degelijke auto verkopen.
Acheraf weten we precies wat we wel en niet hadden moeten doen, maar enige garantie geeft toch een rustiger gevoel, ondanks de kosten en misschien heb je het bij 1 reparatie al dubbel en dwars terug verdiend, want er is altijd wel iets met een oude auto.....

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 10, 2016 om 22:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zoekster heeft aardig haar best gedaan om ons de juridische kant uit te leggen.
Maar zou het niet zo moeten zijn dat de aanspraak op garantie vervalt als het product zijn redelijk te noemen levensduur heeft bereikt.
Bij een auto denk ik aan bv 10 jaar of 250.000 km.
Het Is toch raar als ik een 16 jaar oude auto koop voor 1500 euro ik nog steeds garantie kan claimen. Dan kan de Bovag wel inpakken met de ondergrens van 4500 euro. Als iedere auto toch garantie heeft. Ongeacht leeftijd of aanschafprijs.
Diewilik

tenormin
door tenormin Apr 11, 2016 om 00:20
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat er toch nog vrij veel auto's zijn zoals ondergetekende, heeft. Als ik niet meer kan rijden: auto is van 29 Feb. 2000, staat maar 33000 op de teller. Boodschappen auto. Altijd goed onderhouden. Krijg er nog maar 800€ voor. Ding is wel in heel goede staat nog steeds. Aan zo'n auto krijgt de nieuwe eigenaar een voortreffelijk voertuig. De dealer zou nog een jaar garantie geven. (Werd me gezegd).

jo
door jorisw Apr 11, 2016 om 10:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Boodschappenauto? Zo'n auto die alleen maar korte stukjes heeft gereden en nooit op een fatsoenlijke werktemperatuur is gekomen? Dan heb ik liever een auto met 150k op de teller die alleen snelweg heeft gedaan.

jo
door jorisw - Apr 11, 2016 om 10:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als een verkoper een auto in die prijsklasse zodanig moet onderzoeken voor deze in de verkoop gaat dat er garantie kan worden gegeven dan verdubbeld de prijs...

la
door latb - Apr 11, 2016 om 11:40
27 Antwoorden / 1 Vragen
la
door latb - Apr 11, 2016 om 11:44
27 Antwoorden / 1 Vragen

Een goede raad!
Koop altijd een auto bij een bovaggarage MET garantie.
Met een beurt en nieuwe APK.
Anders komt U misschien in de problemen.
Succes.
latb

tu
door tumbarumba - Apr 11, 2016 om 11:57
13 Antwoorden / 0 Vragen

Effe rond checken a.u.b voordat je afstand van je geld doet ANWB

ha
door harryromijn - Apr 11, 2016 om 12:07
272 Antwoorden / 0 Vragen

Meeneem = meenemen en NOOIT meer terugkomen met claims. Oftewel: geen garantie. Alle rest: ik hoop, dat u ook in UW eventuele zaak de rechter meekrijgt. Of natuurlijk heel veel geluk ermee heb.

Zelf heb ik nog nooit een oude 2e hands auto onder garantie gekocht, maar wel geweten van/bij wie. Kwestie van evrtrouwen, en vertrouwen. Ik kom daarom al dik 25 jaar bij dat 2-persoons garagetje, en heb een 'rij-kontrakt".
Bij mijn eerste kennismaking kon ik daar maar één auto kopen, alhoewel ik een andere wilde. Antwoord: "Nee, die kan jij niet kopen. Ik heb niets met jou te maken maar alles, met degene, die jou naar mij toegestuurd heb". Met dat Fiatje heb ik dik 100.000 km gereden, met nauwelijks kosten.

ma
door marleenvanh - Apr 11, 2016 om 12:10
452 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee of het mag, Geen enkele garantie geven bedoel ik dan,  maar ik zou de auto laten nakijken door de ANWB inderdaad. Wil de verkoper daar niet aan meewerken? Auto laten staan!!

ho
door honza23 - Apr 11, 2016 om 12:13
261 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag eens in de buurt naar betrouwbare garages, er zijn naast de vele oplichters zat betrouwbare kleine garages, en bedenk: beter een goede auto zonder garantie dan een slechte auto met garantie....
En ja, bij auto's van rond 2000-2003 zal de kans op garantie nihili zijn gezien de lage aankoopprijs.
Meldt u anders eens aan op Autoweek.nl, op het forum aldaar worden door veel mensen vragen gesteld omtrent het kopen van een tweedehands auto, zeker als u aangeeft wat uw budget is, hoeveel km's u per jaar denkt te gaan rijden etc etc Want ook voor minder dan € 4.000,- zijn er ook genoeg goede betrouwbare auto's te vinden.