ja
door jasmijne Mar 17, 2007 om 13:41
Auto & vervoer

Auto stopt soms/regelmatig tijdens heftige regen

Heb een probleem met de auto als het regent, maar alleen als het heel erg regent, niet tijdens een gewone bui, maar bijvoorbeeld bij storm. Maar dat is dus juist een moment dat je dus beslist niet wilt blijven staan.

Ik rij in een Volvo 440 GLE, 1,8. Dus als het stormt en echt vreselijk nat is, dan begint de multiriem te gieren en slaat de auto af. Ik kan dan de auto direct opnieuw starten, loopt dan weer even, ik rij verder en dan is het afwachten wanneer het weer gebeurt. De laatste keer ongeveer 8x op 10 km. Gelukkig op een stille weg.

Dat de dynamo te nat wordt is onwaarschijnlijk, die zit namelijk helemaal bovenin.

Bobine en bougiekabels die te nat worden lijkt me ook onwaarschijnlijk, want dan zou hij toch niet direct weer starten. Hoef ook niet echt door te starten, sleutel omdraaien en lopen.

En altijd eerst dat gieren van die riem, dus als ik dat geluid hoor, dan weet ik het al weer. Gelukkig stormt het niet elke dag. Maar dat maakt het ook zo moeilijk om te vinden.

Iemand een idee?

Groet, Jasmijn

1640 3 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Mar 17, 2007 om 14:00
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het geluid is dus inderdaad het slippen van de v of multie riem.als die slipt mist u ook het toerental signaal met alle gevolgen van dien.controleer de krukas poly en de riem op swpanning.laat even weten hoe of wat.succes

ja
door jasmijne - Mar 17, 2007 om 14:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Grindweg,

Ik ga er mee naar de garage en zal ze vragen hier eens naar te kijken. Kan dit niet bij huis regelen, want daar is blijkbaar een speciaal stuk gereedschap voor nodig en dat heb ik natuurlijk niet. Als het geholpen heeft, zal ik even reageren.

Groet en bedankt voor de tip. Jasmijn

re
door renetjuh - Mar 26, 2007 om 14:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

even voor GRINDWEG , het heeft geen enkel invloed op de motor of de riem wel of niet slipt de motor zal daar niet anders van gaan lopen. u kunt zelf zonder multieriem wel rijden u heeft dan alleen geen voor deel van het opladen van de accu door de dynamo, het lichter sturen door de stuurbekrachtigingspomp , koele lucht van de airco etc . de multie riem heeft niets te maken met toerental of iets anders waardoor de motor slechter zal lopen (tenzij de riem vastgelopen is in een vastgelopen spanrol wat ik onlangs heb meegemaakt) ik denk dat de oorzaak gezocht moet worden in de B.D.P. gever (bovenste dode punt gever) dat die door het vochtige weer slecht contact maakt (kabelbreuk etc)