Ch
door Champie76 Feb 11, 2018 om 14:16
Auto & vervoer

Auto verkocht onder valse voorwendselen

Wij hebben 4 weken geleden een auto bij een garagebedrijf gekocht. In de advertentie stond dat het om een 1.0 ging. Nu blijkt dat het dat er een 1.3 motor in zit van een suzuki terwijl wij een daihatsu gekocht hebben.  Wij waren uitdrukkelijk opzoek naar een 1.0 auto. Tijdens het bezichtigen vroegen wij hoe het met de distributieriem was. De man riep gelijk dat er een ketting in zat (wat voor ons een plus punt was) nu zit er toch een riem in en we weten niet hoe oud deze is. Als ik dit had geweten had ik hem nooit gekocht.  Wat zijn nu onze rechten? Wat kunnen wij van ze vragen?

3745 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2018 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rijdt de auto niet goed? Dus u hebt nu een Daihatsu met een zwaardere Suzuki motor er in? En hoe kwam u daarachter? Thuis onder de motorkap gekeken of zo?

Ch
door Champie76 Feb 11, 2018 om 14:28
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben nu idd een daihatsu 1.01gekocht tank afgevuld en daar 400 km mee kunnen rijden. Dit vonden we vreemd. Onder de motorkap gekeken en nu blijkt dat er een 1.31suzuki motor in zit. En dus ook een riem ipv ketting. De auto rijdt overigens prima maar in mijn ogen kunnen we deze (als we zouden willen) niet door verkopen. Daarnaast willen we geen 1.3 en we willen ook geen auto met onbekende informatie over distributieriem... Er werd gezegd ketting welke onderhouds vriendelijk is.

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2018 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou, als ik de aankoop van een tweedehands auto zou overwegen, vóór de aankoop onder de motorkap kijken.

Beter gezegd, omdat ik geen verstand van auto’s heb, zou ik hem voor de aankoop laten keuren.

Dan blijkt vast dat de binnenboel niet overeenstemt met de buitenboel.

marita5
door marita5 - Feb 11, 2018 om 14:22
11545 Antwoorden / 15 Vragen
Ch
door Champie76 Feb 11, 2018 om 14:38
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactier De link van de anwb geeft veel informatie.

marita5
door marita5 Feb 11, 2018 om 14:39
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

me
door mein33 - Feb 11, 2018 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Daihatsu en Suzuki zijn beide eigendom van Toyota en daarmee is het niet zo vreemd dat ze elkaars onderdelen (kunnen/zullen) gebruiken en dat is in heel de autowereld de normaalste zaak.
Het is moeilijk u te raden omdat u blijkbaar alleen bent afgegaan op de verkooppraatjes  van de verkoper en hem op z'n blauw geslagen ogen hebt vertrouwd, wat zeer onverstandig is geweest en vervolgens bent u zelf in gebreke gebleven door, voor de aankoop, geen nader onderzoek te doen.
Er is overigens helemaal niets mis met Suzuki automotoren, ze behoren tot de betrouwbaarste die er zijn, mits goed onderhouden natuurlijk.
Toch zou ik u willen meegeven, als de auto verder geen problemen oplevert, laat bij een officiële dealer een onderhoudsbeurt uitvoeren en de distributieriem vervangen en zo  kunt u (mogelijk) nog jaren plezier hebben van deze auto.

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2018 om 14:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, je hebt natuurlijk ook wel zélf een onderzoeksplicht.
En er is ook nog zoiets als een aankoopkeuring.
Beunhaas of Bovaggarage?
De auto rijdt overigens prima maar in mijn ogen kunnen we deze (als we zouden willen) niet door verkopen.
Hoezo niet?

hansje klein
door hansje klein - Feb 11, 2018 om 15:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Geen geduld - dus eigen schuld ...

U heeft dus deze simpele en gratis RDW-check (ter plekke) óók niet gedaan? Of de kilometerteller-contrôle?

https://www.rdwcheck.nl/informatie-over-de-occasion-aankoopkeuring/

Géén aanvullende checks (vanuit de luie stoel te volgen) en zèlfs niet onder de moterkap gekeken ...

't ja ... wat moet je dáárover nog zeggen @Champie ... ?? behalve mee blijven rijden of tòch maar doorverkopen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 11, 2018 om 16:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik denk dat u een 1.3 motor straks beter in kunt ruilen tov een. 1.0l motor.
Een 1.3 rijdt toch veel fijner, soepeler en motor loopt niet steeds op zijn top.
Niet één garage, niet één monteur en ook geen enkele organisatie kan een  distributie snaar of ketting beoordelen zonder deze te demonteren.

U maakt mij niet wijs dat u met een 1.0l motor van plan bent om tigduizenden kms per jaar te gaan rijden dus die distributie gaat jarenlang mee.

ne
door neodutchio - Feb 11, 2018 om 16:12
5173 Antwoorden / 12 Vragen

En daar gaan we weer. We willen een auto hebben, lopen bij een verkoper naar binnen, praten wat, drinken een kopje koffie en gaan rijdend weer naar huis terug. In de tussentijd bent u wat vergeten:
*Uitgebreide proefrit;
*Zelf de auto helemaal nalopen;
*De history checken op internet;
*Een aankoopkeuring laten doen.

U zal moeten bewijzen dat het valse voorwenselen waren. Misschien heeft deze verkoper de auto ook niet nader bekeken en is er vanuit gegaan dat het om een 1.0 ging. Pas dan heeft u een poot om op te staan.

Ch
door Champie76 Feb 11, 2018 om 20:43
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zijn een heleboel aannames

ne
door neodutchio Feb 11, 2018 om 20:50
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als bovenstaande punten was uitgevoerd waren, was de andere motor en de riem tegen gekomen. Het is dus geen aanname, maar een simpele constatering. Het kan zijn dat er een andere motor in gekomen is met een reden. Dat was gewoon te zien geweest dan.

aurora1
door aurora1 - Feb 11, 2018 om 18:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gefeliciteerd met uw nieuwe auto.
Rijdt hij niet of bent u gewoon verongelijkt omdat u zelf niet vooraf e.e.a. heeft onderzocht of heeft laten onderzoeken, en de auto niet precies zo is als in de advertentie stond of dat u dacht? Waarom en hoe komt u daar nu pas achter? Had u bij die garage dat niet kunnen zien?
Heeft u de autopapieren ook niet vergeleken met de auto zelf, niet op internet gekeken?

Ch
door Champie76 Feb 11, 2018 om 20:42
Antwoorden / 1 Vragen

De auto rijdt heerlijk. Echter wilden wij graag een 1.0 vanwege de zuinigheid.

Ik heb nooit bedacht dat ik bij de aanschaf van een auto moet kijken of er wel een goeie motor in zit. Als men een 1.0 aanbiedt (vermeld in de advertentie) verwacht ik niet dat ik dat moet controleren... Ik heb morgen een gesprek met de verkoper.
Ben benieuwd wat ze er zelf van vinden

aurora1
door aurora1 Feb 11, 2018 om 21:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is helemaal niet gezegd dat een tweedehands auto zoals u denkt w.b. motor zuiniger rijdt. Dat hangt o.a. af van hoe met de auto gereden is, hoe onderhouden, zoveelste eigenaar, enz. enz.
U had de papieren moeten controleren en ook via internet bij de RDW nog controles kunnen doen op kenteken.
Heeft u ook de informatie van de Consuwijzer gelezen? Dus wel vooraf alles goed weten voordat u in discussie gaat met de verkoper. En ook op internet zoeken wat uw merk en type auto met die kilometerstand, die motor, leeftijd, staat van de auto enz. elders kost.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 11, 2018 om 19:08
558 Antwoorden / Vragen

Klopt het kenteken, motor en chassisnummer?

Ch
door Champie76 Feb 11, 2018 om 20:36
Antwoorden / 1 Vragen

Daar zal ik morgen eens naar kijken  Bedankt