Pascal1
door Pascal1 Sep 29, 2021 om 19:24
Auto & vervoer

Auto wel of geen schade

Ik reed van middag waar het heel smal was
Ik ging door een bocht waar het
Heel smal was en waar een auto stond  te wachten
Ik reed  er langs ik weet alleen niet of ik deze auto wel of niet geraakt hebt ik heb geen klap gehoord niks Mischien alleen lichte geschampt
Auto toeterde niet en auto achter mij ook niet
Vervolgens ben daarna paar straten verder gestopt  waar plek was   om te stoppen gekeken naar mijn auto ik heb geen schade   aan mijn auto vervolgens ben ik terug gereden om te kijken of de gene die ik Mischien per ongeluk heel licht heb geraakt dit was ongeveer 10 minuten later dat ik terug was om dat het druk was niemand meer tezien op plek wat moet ik hier mee moet ik dit melden bij de politie
Graag hoor ik julie reactie tegemoet

6121 12 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 29, 2021 om 19:30
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pascal,

Het antwoord op uw vraag is : nee.

Er rijden zo vaak auto's tegen de spiegels van mijn geparkeerde auto.....

"Er kraait geen haan naar".....

sw
door swat1500 Sep 29, 2021 om 22:39
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Dan woont u in een verkeerde buurt. Als ik dat zie gebeuren en ik kan het kenteken noteren of fotograferen dan waarschuw ik altijd de eigenaar van de getroffen auto.
Schade veroorzaken en doorrijden zonder identiteit kenbaar te maken is een strafbaar feit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 30, 2021 om 00:13
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

Hier in Amsterdam houden veel fietsers zich niet aan de verkeersregels.

Ik heb er wel eens een op mijn motorkap gehad omdat "meneer" het nodig vond om door rood licht te rijden.

Meneer had een krom wiel, ik wat krassen op mijn bumper.

Wij besloten om gewoon door te rijden.....althans hij lopend.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 30, 2021 om 11:17
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik had vanmorgen een auto die vol door rood ging,  ik trok rustig op bij groen en Boem...!

Mijn Daf  vrachtwagen is met lading niet snel in optrekken en  de lading kan bij noodstop  schuiven.

Net als de fiets bij G.A.    ik remde  traag en  Toyota  Loss dus!

Maar als er geen sporen zijn was het gewoon krap en niets aan de hand blijkbaar.....

Ik heb het moeilijker want de opleggen waarmee ik rij  is  beide kanten vol met  krassen en butsen.

Maar als een Amsterdammer  ½ meter van de stoep parkeerde, dan  kreeg die wel een leuk streepje,

ga echt niet  op sleepauto wachten  met file er achter.

Maar in Amsterdam lijken wel andere regels te gelden.

tenormin
door tenormin Oct 1, 2021 om 01:02
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@ga, ik vind het een pure ramp om in Amsterdam je met een auto te verplaatsen. Je komt bijna nooit door de file van fietsers heen. Die ook nog hun "eigen regels" kennelijk hebben gemaakt: gewoon doorrijden, niet op verkeerslichten letten enz. Goede morgen, by the way.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 1, 2021 om 03:10
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Met name de "ebikers" zijn vaak levensgevaarlijk bezig, een enkele uitgezonderd :

Vooral de bezorgers lappen de verkeersregels aan hun laars.

Vaak nog met koptelefoon op hun hoofd, dus als je toetert, horen ze je niet.

Vergeet de yuppen met hun elektrische bakfietsen niet, die vaak met hun zware bakfietsen nog even snel voorrang nemen van links want zij denken "met mijn kids in de bak stoppen auto's wel".....

En "last but not least" een enorme toename van kinderen en volwassenen met hun elektrische stepjes en "automatische" 2 wielers zonder kenteken, die kris-kras over het trottoir scheuren.....

mahadma
door mahadma - Sep 29, 2021 om 19:31
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Het heeft mijns inziens geen zin iets te melden als er effectief niets gebeurd is. Dus geen actie ondernemen verder. Per slot is er geen schade.

Pascal1
door Pascal1 Sep 29, 2021 om 19:33
2 Antwoorden / 2 Vragen

Aan mijn auto niet ik weet niet of aan andere auto schade is ik ben terug gereden maar deze was toen al weg

sw
door swat1500 Sep 29, 2021 om 22:40
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Bij twijfel altijd melden bij de politie. Beter 1x teveel melden dan te weinig en strafbaar zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 29, 2021 om 19:32
2118 Antwoorden / Vragen

Dus u heeft geen indicatie dat u schade hebt veroorzaakt en heeft zelf ook geen schade. Waar maakt u zich dan druk over? Of heeft u wellicht nog iets toe te voegen aan het verhaal?

Pascal1
door Pascal1 Sep 29, 2021 om 19:35
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet dus niet of ik auto geraakt
Maar ik hoorde geen klap
En ik heb ook geen schade
Als ik hem geraakt heel licht
Maar wil ook niet dat ik achter af wordt gebeld je hebt schade gemaakt

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 29, 2021 om 19:50
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Wacht even af, het kan zijn dat er geen schade door u is veroorzaakt en mocht er een reactie komen dan moet de eventuele claim aannemelijk zijn.

sw
door swat1500 Sep 29, 2021 om 22:41
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Afwachten kan strafbaar zijn. Je bent alleen niet strafbaar als je het (mogelijke) ongeval binnen 12 uur bij de politie meldt.

tenormin
door tenormin - Sep 29, 2021 om 20:17
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ach, buitengewoon netjes van u. Maar u bent gaan parkeren waar het kon, uw auto nagekeken, geen schade gezien en teruggegaan naar de plek "waar de andere auto" er niet meer stond. U kunt immers niets meer doen dan wat u heeft gedaan? Mocht er een weinig schade zijn, misschien waren er camera's, mocht u toch per ongeluk een auto hebben geraakt. Maar meer dan uw best heeft u niet kunnen doen, hoor. Was iedere autorijder maar zoals u.

Pascal1
door Pascal1 Sep 29, 2021 om 21:13
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor tips ik denk ook niet dat ik auto geraakt heb aan gezien ik geen schade zelf heb maar ik wel ook niet dat ik straks gebeld wordt door politie uw bent door gereden na dat uw schade heeft gemaakt
Dus vandaar mijn vraag moet ik dit melden bii de politie

tenormin
door tenormin Sep 29, 2021 om 21:19
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@pascal1, u hoeft dit niet te melden bij de politie en zou er al iets uitkomen: dan hoeft u alleen uw vraag bij Kassa te overleggen, (en de antwoorden); dan kan de politie ook zien wat voor pogingen u heeft ondernomen. Maar het zal best met een sissertje aflopen, hoor.

sw
door swat1500 Sep 29, 2021 om 22:43
3799 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet veplicht een betrokkene bij ongeval zijn identiteit direct ter plaatse behoorlijk kenbaar te maken of, als dat niet mogelijk is, binnen 12 uur te melden bij de politie. Doet men dit niet dan is men strafbaar.
Pogingen en goede voornemens om de andere partij te vinden tellen niet mee.

tenormin
door tenormin Sep 29, 2021 om 23:29
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Is okay @swat1500, wat je al dan niet verplicht bent. Ik zou zeggen, als het jou overkomt volg je je eigen raadgeving maar op.

sw
door swat1500 Sep 30, 2021 om 08:25
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Dat doe ik inderdaad want betrapping kan vergaande gevolgen hebben. Verzekeraars hebben geen medelijden met doorrijders en stoppen vaak na een dergelijk incident de verzekering en plaatsen de cliënt op de zwarte lijst.
Gevolg veel problemen met het kunnen afsluiten van een nieuwe verzekering.
Een kleine aanrijding kan dan grote gevolgen hebben.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 30, 2021 om 11:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als er op Jouw voertuig geen  sporen te vinden zijn heb je niets geraakt.

Als er op andere voertuig wel sporen zitten kan dit eerder veroorzaakt zijn.

Wie eist bewijst en bij schadevrije auto  ga je gewoon vrijuit als de Politie langs zou komen.

sw
door swat1500 Sep 30, 2021 om 13:31
3799 Antwoorden / 0 Vragen

TS geeft aan dat hij twijfelt of hij de auto wel of niet geraakt heeft. Als je 100% zekere weet dat je niets geraakt en dus ook geen schade veroorzaakt hebt dan hoef niets te melden. Mocht je toch als verdachte gehoord gaan worden dan zal dus ook zo moeten verklaren.

Pascal1
door Pascal1 Sep 30, 2021 om 19:49
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb vandaag een schade huis gebeld en die zie als jij geen schade hebt dan is eigenlijk 100 procent zeker dat andere auto ook geen schade heeft

ma
door malty - Sep 29, 2021 om 21:13
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat u stopt om te kijken of u schade had zegt mij genoeg.
Die auto in de bocht kon geparkeerd staan en als de bestuurder er niet in zit kan deze niet toeteren.
Als het in een bocht gebeurt zal de wagen achter u het waarschijnlijk niet hebben kunnen zien.
Waarom zou u het niet melden bij de politie als u vermoed dat u geen schade hebt veroorzaakt.

Pascal1
door Pascal1 Sep 30, 2021 om 19:53
2 Antwoorden / 2 Vragen

Voor zekerheid wil ook geen gezeik achter af
Ik vandaag schade huis gebeld en die zei als jij geen schade heb dan heeft andere auto ook eigenlijk 100 procent geen schade

sw
door swat1500 - Sep 29, 2021 om 22:38
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat een betrokkene bij een verkeersongeval de plaats van een ongeval niet mag verlaten zonder de identiteit behoorlijk kenbaar te maken.
U sluit niet 100 % uit dat u, ondanks dat u geen schade heeft, een andere auto heeft geraakt. U dient dit (datum, tijd en plaats ongeval) bij de politie te melden. U heeft daarvoor tot 12 uur na het (mogelijke) ongeval de tijd om dit straffeloos te doen.
Meldt u dit op tijd en er is schade dan heeft u niet strafbaar gehandeld en kan een en ander via de verzekering afgehandeld worden.
Meldt u dit op tijd en er is geen schade dan gebeurt er verder niets met uw melding.
Meldt u niets en de andere partij heeft uw kenteken genoteerd dan bent u strafrechtelijk in overtreding (boete tussen de 550 en 1000 euro) en aansprakelijk voor de schade. Daarnaast loopt u een aanzienlijk risico dat uw verzekering wordt beeindigd en u nergens anders terecht kunt (zwarte lijst).

Er worden veel schades veroorzaakt door bestuurders die vervolgens hun identiteit bekend maken. Om die reden stijgen ook de de prenies van de verzekeringen.

tenormin
door tenormin Sep 29, 2021 om 23:33
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Foutje in je zin: er worden veel schades veroorzaakt door bestuurders die hun identiteit bekend maken. U zal bedoelen: die hun identiteit niet bekend maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 30, 2021 om 00:27
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

Men moet dan wel met bewijzen komen.

Als het voertuig van de tegenpartij geen schade heeft, kan iedereen wel zeggen, dat die persoon schade heeft gereden.

Als bewijs kan bijvoorbeeld een filmopname zijn of een foto.

sw
door swat1500 Sep 30, 2021 om 08:21
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard als men aansprakelijkheid ontkent zal degene die vergoeding eist aannemelijk moeten maken dat er wel aansprakelijkheid is. Dit kan ook door getuigen of technisch bewijs naast de foto's of beelden.
Overigens staat dit los van de verplichting de identiteit bekend te maken bij een verkeersongeval. Die verplichting geldt voor alle betrokkenen los van de vraag wie aansprakelijk is voor het ongeval.

sw
door swat1500 Sep 30, 2021 om 08:22
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin, inderdaad een typefout van mijn kant.

ma
door malty Sep 30, 2021 om 09:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is geen schade, lak van de andere auto op de bumber?
TS heeft het over, misschien licht geschampt.

Pascal1
door Pascal1 Sep 30, 2021 om 19:58
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja als ik hem geraakt heb was heel licht  geschampt
Heb vandaag schade huis gebeld die zei als jij geen schade hebt heeft andere auto ook geen schade dat is eigenlijk 100 procent zeker

1paul
door 1paul - Sep 30, 2021 om 08:37
3185 Antwoorden / 0 Vragen

als je zelf geen schade hebt is het zeer onwaarschijnlijk dat de ander wel schade heeft, hou het in de gaten of er een melding komt en komt die er niet laat het dan gaan....

Pascal1
door Pascal1 Sep 30, 2021 om 19:47
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nog even van middag een auto schade bedrijf gebeld en die zei zelfde als jij geen schade hebt is eigenlijk 100 procent zeker dat andere auto ook geen schade heeft

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 30, 2021 om 10:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn mening: neen. U heeft al gedaan wat u kon en heel erg netjes is gelet op het gegeven dat er velen zijn die wel schade veroorzaken en 'lekker'doorrijden'.

Zo er toch nog een melding zou komen lijkt het mij dat er dan toch ook voldoende bewijs dient te worden geleverd dat u met uw auto de schade heeft veroorzaakt.

Pascal1
door Pascal1 Sep 30, 2021 om 20:00
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb schade huis gebeld en die zei als jij geen schade hebt is eigenlijk 100 procent dat andere auto ook geen schade heeft

ma
door malty - Sep 30, 2021 om 10:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als u twijfelt of u de ander geraakt hebt, behoort u het voorval aan de politie te melden.
Doordat de auto niet meer op die plaats stond, toen u na 10 min. terug kwam kunt u het niet controleren.

Pascal1
door Pascal1 Sep 30, 2021 om 20:02
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb schade huis gebeld en die zei als jij geen schade hebt dan heeft andere auto ook geen schade dat is  eigenlijk 100 procent zeker zei die

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 30, 2021 om 11:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zonder schade is er voor deze op een Hoek geparkeerde  erg lastig bewijsbaar.

Op een hoek of in een bocht parkeren is altijd al verhoogde risico die  deze  tegenpartij heeft genomen.

Gewoon rustig afwachten en  als jou  auto niets heeft  moet hij bewijzen  hoe  dat  bij hem er op kwam, en niet bij eerder  is veroorzaakt.

Pascal1
door Pascal1 Sep 30, 2021 om 15:42
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor alle reactie
Ik heb dit ook even aan een schade herstel bedrijf gevraagd
En die zie als jij geen schade hebt
Is kans dat andere auto schade heeft eigenlijk
Niet mogelijk hij zij jij moet dan ook schade hebben ik ben net nog maals om auto heen gelopen en heb geen schade aan mijn auto

mo
door mof - Oct 1, 2021 om 11:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, hoeft u niet te melden. Politie doet er niets mee. Als de ander eventueel beweerd dat u schade heeft veroorzaakt moet die dat bewijzen. En u kunt rustig zeggen dat u niets heeft gemerkt, ook achteraf geen schade aan uwvoertuig heeft waargenomen, en dat u daarom heeft aangenomen geen wezenlijke schade te hebben veroorzaakt.