chesspot
door chesspot Nov 3, 2012 om 12:14
Auto & vervoer

Autobedrijf Wallinga in Haarlem

Auto gekocht bij autobedrijf Wallinga. Je mag toch aannemen dat hij iets zegt over de gebreken van de auto. zodat je dit kunt meenemen in je beslissing over de koop van de auto. Maar hij zegt niet dat de rechterachterwiellager kapot is. Zodat als je boven de 30 à 40 km/uur komt, het klinkt of er een raket vlak boven je hoofd afgeschoten wordt. De dag erop zei hij het voor 90,- te zullen maken. Is gebeurd, maar 't kostte 100,- . Heb ik maar betaald. Toen kon ik er harder mee rijden. Maar meteen bleek je niet in de vijf te kunnen komen. Bij ieder schakelen naar hogere versnelling reuze herrie. Bleek de koppeling stuk. Had hij moeten zeggen. Met de prijs van de reparatie erbij. Had ik op die grond kunnen beslissen deze auto wel of niet te kopen. Nu kan ik de auto alleen in een slakkengang gebruiken. Hopeloos. Nu het kouder wordt blijkt ook de verwarming in de auto het niet te doen. Kleumen dus. En kunnen de beslagen ruiten niet schoon geblazen worden. Weinig zicht op deze manier. Kan ik nog verhaal halen? Of moet ik de consumentenbond inschakelen? Kan ik nog iets bij deze garage bereiken, denkt U. Zijn redenering : "gekocht is gekocht. Ik heb je lekker bij de neus genomen". Bij deze Wallinga kun je beter geen auto kopen.

8369 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat raar dat je dit alles tijdens de proefrit hebt gemist.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dat reden iemand zo te bedonderen?

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe oud is de auto en welke KM stand. Ik vermoed dat de autal behoorlijk oud is. Met al die gebreken.Hij moet wel goedkoop zijn geweest dat u vlug heeft besloten zonder nadere onderzoek gadaan te hebben.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kansloos, u heeft ook onderzoeksplicht één daarvan is een gedegen proefrit. Blijkbaar heeft u niet proefgereden want een defecte wiellager en versnellingsbak vallen direct op.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op zaterdag 3 nov 2012, 12:49: Is dat reden iemand zo te bedonderen?

Als je zo graag bedonderd wil worden blijkbaar wel.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op zaterdag 3 nov 2012, 12:14: Kan ik nog verhaal halen? .

Nee, dan had je voor aankoop maar een Aankoopkeuring moeten laten doen........

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me altijd meteen af hoeveel voor zo'n auto is betaald. Vreemd dat dat in het verhaal achterwege blijft.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik de reacties goed begrijp, mag je een oude, invalide vrouw met krap budget , die niet zonder auto kan, wel bedonderen. Had ze maar handiger moeten zijn.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar ik beveel toch aan nooit een auto te kopen bij Wallinga uit Haarlem.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op zaterdag 3 nov 2012, 15:14: Als ik de reacties goed begrijp, mag je een oude, invalide vrouw met krap budget , die niet zonder auto kan, wel bedonderen. Had ze maar handiger moeten zijn.

Iedereen wordt bedonderd als ze zich laten bedonderen tegenwoordig.
Jezelf informeren en alles (laten) controleren dus voor je iets doet of koopt.........

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op zaterdag 3 nov 2012, 15:14: Als ik de reacties goed begrijp, mag je een oude, invalide vrouw met krap budget , die niet zonder auto kan, wel bedonderen. Had ze maar handiger moeten zijn.

Ach die lieve verkoper die een oud vrouwtje bedonderd terwijl ze hem op zijn blauwe ogen vertrouwde is gewoon een handelaar die wil verkopen. U bent niet de enige die er intrapt. Toch een vraag wat betreft de kachel, u komt er nu pas achter dat deze niet werkt betekent het dat u de auto al langer in bezit hebt?

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

za. 13 october koop gesloten.
wo. 17 october geleverd.
vr. 19 october geklaagd over de herrie (wiellager)
wo. 24 october reparatie wiellager.
do. 25 en vr. 26 october geklaagd over koppeling. Antwoord : "belt U woensdag terug dan is Piet er"
wo. 31 october dus opnieuw gebeld. Geen sjoege.
do. 1 nov. nogmaals geklaagd.
za. 3 nov. op Kassa gezet.

Aangeboden voor 700,- op autokopen.nl
Ook voor die prijs gekocht.
Golf, diesel, bouwjr1997
Nadrukkelijk gevraagd : kan ik er het eerste jaar probleemloos mee rijden. Antwoord : natuurlijk, hij is tot maart APK gekeurd. U krijgt er geen problemen mee.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rijd al bijna 50 jaar auto en heb heel wat tweedehands auto's in mijn leven gekocht. Maar deze nadrukkelijke oplichterij is iets van de laatste paar jaar.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

700 euro. Geen proefrit gemaakt. Geen enkel onderzoek vooraf gedaan. Auto 15 jaar oud.
Wat verwacht je??

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op zaterdag 3 nov 2012, 22:59: 700 euro. Geen proefrit gemaakt. Geen enkel onderzoek vooraf gedaan. Auto 15 jaar oud.
Wat verwacht je??

Vragen om moeilijkheden. Maar als je zo'n oud vrouwtje bent dan had u iemand mee moe ten nemen die het voor u zou kunnen belijken. Maar een auto voor 700 euro is natuuerlijk al af gescreven.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoals zo vaak gezegd en geschreven laat een aankoop keuring verrichten door bv dekra.
een goede monteur meenemen is ook een mogelijkheid.
u heeft een onderzoeks plicht.
een verhaal heeft altijd twee kanten.
u bent wel erg naief geweest in mnijn optiek als u de waarheid schrijft.
op google is ook veel tevinden.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op zaterdag 3 nov 2012, 15:14: Als ik de reacties goed begrijp, mag je een oude, invalide vrouw met krap budget , die niet zonder auto kan, wel bedonderen. Had ze maar handiger moeten zijn.

Nee natuurlijk niet. Oude invalide vrouwtjes met een krap budget zijn niet verplicht een proefrit te maken of op enige wijze een aankoop onderzoek te doen. Daarvoor maakt de wet een uitzondering.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op zaterdag 3 nov 2012, 15:14: Als ik de reacties goed begrijp, mag je een oude, invalide vrouw met krap budget , die niet zonder auto kan, wel bedonderen. Had ze maar handiger moeten zijn.

Als ik het goed begrijpt, is dat u de commentaren niet wil begrijpen en er dan zo probeert gelijk te krijgen.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

*voor die prijs en met die leeftijd, kun je nu eenmaal een berg problemen verwachten

*informeer zelf even naar de scrootprijs, dan voorkom je in elk geval een bodemloze put

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik weet niet wat je wilt. Als iets 6x goed gaat betekent dat niet dat het de 7e keer ook goed moet gaan. Dan heb je misschien wel 6x geluk gehad. De onderzoeksplicht is aan jou en iemand meenemen bij zo'n koop is sterk aan te bevelen. Maar een auto van 700 euro... daar kun je toch niet al te veel van verwachten, dat zou je toch wel moeten weten.

Zwemmer

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op zaterdag 3 nov 2012, 15:14: Als ik de reacties goed begrijp, mag je een oude, invalide vrouw met krap budget , die niet zonder auto kan, wel bedonderen. Had ze maar handiger moeten zijn.

U had juist in Uw situatie er alles aan moeten doen om niet "bedonderd" te worden.

Als je een krap budget hebt, oud/invalide en afhankelijk van een auto bent is dit exact een goede reden om goed op letten bij de aankoop van een goedkope/oude auto.

Ik heb laatst een 19 jaar oude auto gekocht voor weinig, maar wel even na laten kijken op de belangrijkste punten. Nu weet ik dat er voorlopig geen groot (achterstallig) onderhoud aankomt.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2012 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zie hier regelmatig dit soort verhalen maar:
wat verwacht je voor 700 euro een nieuwe fiets is duurder.
ik kan geen auto betalen in de redelijke prijsklasse(rond de 5000 euro) en koop er dan ook geen !!!!!

uote=chesspot schreef op zaterdag 3 nov 2012, 22:42]za. 13 october koop gesloten.. 17 october geleverd.
vr. 19 october geklaagd over de herrie (wiellager)
wo. 24 october reparatie wiellager.
do. 25 en vr. 26 october geklaagd over koppeling. Antwoord : "belt U woensdag terug dan is Piet er"
wo. 31 october dus opnieuw gebeld. Geen sjoege.
do. 1 nov. nogmaals geklaagd.
za. 3 nov. op Kassa gezet.

Aangeboden voor 700,- op autokopen.nl
Ook voor die prijs gekocht.
Golf, diesel, bouwjr1997
Nadrukkelijk gevraagd : kan ik er het eerste jaar probleemloos mee rijden. Antwoord : natuurlijk, hij is tot maart APK gekeurd. U krijgt er geen problemen mee.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is erg sneu!

Maar, voordat u de aankoop van een auto gaat doen!

Het werd dus al eerder geopperd, u dient ten alle tijden een gedegen aankoop onderzoek te laten verrichten, dit kan geschiede bij de onafhankelijke institutenn van of de Dekra of de ANWB, vaak kan men ook terecht bij de merk dealer!
Let wel: deze aankoopkeuring kost u wel een bedrag van ongeveer 285,00 euro!!

Verder heeft de verkopende partij een meldingsplicht, ja, u leest het goed!!
De verkopende partij heeft dus een meldingsplicht, dit gaat dan over de eventuele gebreken aan dit voertuig, hij mag echt niets verzwijgen!!

Mevrouw/meneer had dus beter een goede kennis die verstand heeft van auto's mee kunnen nemen. Een monteur had dus ook gekund.
U kan ook nog informatie inwinnen bij "hetjuridischloket.nl " Dat is volgens mij gratis, u kunt dus hun een e-mailtje sturen, waarna u een contact adres toegewezen krijgt.
Vfraag wel even nar de eventuele kosten die u kwijt zou kunnen zijn voor deze raad, dit is wel gratis.

Er is een heel misschien, dat deze mevrouw/meneer deze auto kan terug brengen, omdat de verkopende partij in gebreken is verbleven, hij heeft dus de actuele informatie achter gehouden die hier wel op zijn plaats was geweest.
Wettelijk gezien heeft de verkoper de fout gemaakt, die tot een ontbinding van dit contract kan leiden.
Maar ik zeg er wel bij, een hele kleine misschien!!

Het maakt dus echt niet uit, wat de prijs van deze auto bedraagt, of het nu 400,00 euro is of 3.000,00 euro!

Hij heeft dus ook nog de toezegging gedaan, dat deze auto echt probleemloos een jaar mee zou gaan, en toezeggingen zijn ook bepalend in dezen!

De APK heeft dus niets van doen met de deugdelijkheid van een voertuig, dit is een moment opname, dat op dit tijdstip de auto nog veilig bereden kan worden.
Maar dat biedt ook geen enkel garantie!

Dus TS, ik zou evenn ten rade gaan middels een e-mailtje bij "hetjuridischloket.nl "

Ik hoop dat u het geluk mag hebben dat u hier mee geholpen zou zijn, er zijn zoveel louche handelaren in Nederland, die het helemaal niet zo erg serieus nemen hoe en wat er allemaal met hun ondeugdelijke auto's die zij verkopen gebeurt!
Sommigen zijn eigenlijk gewoon criminelen!

Jammer dat u niet dicht in mijn omgeving woont, ik had u wel kunnen helpen om dit wagentje in orde te kunnen maken, Golf is een van mijn specialiteiten, maakt niet uit welk type.
Gezien de klachten die u heeft, is het niet zo'n erg groot probleem, om deze Golf weer helemaal tip-top te krijgen.

Dit kunt u beter laten doen door een goed hobby-ist die veel kennis heeft van auto's, dit scheelt u erg veel aan geld wat u dient uit te geven.
Ik zelf heb heel erg veel service en reparaties verricht voor mensen met een kleine of een hele kleine beurs. Dit moet men niet doen uit winst bejag! Help elkaar eens, i.p.v elkaar de grond in te trappen!

Ik vind het grof gezegd erg schandalig dat een auto handelaar zo onbeschoft en onbetrouwbaar is, en mensen oplicht voor een paar Euro's.
.

Beter is het ook, om de bedrijven eens via Google te bekijken, soms staat er wel eens een bepaald commentaar bij de naam vermeld op Google.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het grof gezegd erg schandalig dat een auto handelaar zo onbeschoft en onbetrouwbaar is, en mensen oplicht voor een paar Euro's.

Welkom in de echte wereld....

Mooi hoor, al die ellenlange bijdragen van je, maar de helft van wat je schrijft klopt gewoon niet:

Je schrijft over een meldingsplicht terwijl je gemakshalve de onderzoeksplicht maar even weglaat?

Weer een quasi-klok-klepel-deskundige....

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de pagina van de consumentenbond staat dat een mondelinge mededeling van de verkoper je ontslaat van de onderzoeksplicht. Ik citeer:

De verkoper is verplicht mededelingen te doen over het schadeverleden van de auto. De verkoper moet onderzoek doen bij de Nationale Autopas (NAP) naar de kilometerstand en is aansprakelijk als de aan jou verstrekte informatie achteraf niet blijkt te kloppen.
De koper heeft een onderzoeksplicht. Laat daarom een gebruikte auto voor aankoop uitgebreid keuren. Een aankoopkeuring gaat verder dan een APK-keuring en kun je regelen via een autobedrijf of bijvoorbeeld de ANWB.
Als de verkoper iets aangeeft over de auto, dan vervalt daarmee jouw onderzoeksplicht op het gebied waarover de mededeling is gedaan.
Als je uitdrukkelijk met de verkoper hebt afgesproken dat de auto bepaalde eigenschappen moet bezitten, dan vervalt jouw onderzoeksplicht op dit gebied.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een heel ander ding. U gebruikt de afbeelding van Katrien Duck, weet u dat een leger aan advocaten van Disney de hele wereld afzoekt en googelt om het Disney merkenrecht te kontroleren !!. Ik adviseer u om de beeltenis niet meer te gebruiken want u krijgt een forse Amerikaanse schadeclaim omdat u zonder schriftelijke toestemming u oneigenlijk gebruik maakt van het merkenrecht.
De advocaat die dit voor Disney in Nederland bewaakt zit in Amsterdam.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op dinsdag 13 nov 2012, 18:46: Op de pagina van de consumentenbond staat dat een mondelinge mededeling van de verkoper je ontslaat van de onderzoeksplicht. Ik citeer:

De verkoper is verplicht mededelingen te doen over het schadeverleden van de auto. De verkoper moet onderzoek doen bij de Nationale Autopas (NAP) naar de kilometerstand en is aansprakelijk als de aan jou verstrekte informatie achteraf niet blijkt te kloppen.
De koper heeft een onderzoeksplicht. Laat daarom een gebruikte auto voor aankoop uitgebreid keuren. Een aankoopkeuring gaat verder dan een APK-keuring en kun je regelen via een autobedrijf of bijvoorbeeld de ANWB.
Als de verkoper iets aangeeft over de auto, dan vervalt daarmee jouw onderzoeksplicht op het gebied waarover de mededeling is gedaan.
Als je uitdrukkelijk met de verkoper hebt afgesproken dat de auto bepaalde eigenschappen moet bezitten, dan vervalt jouw onderzoeksplicht op dit gebied.

De consumentenbond is geen wetgever, derhalve kan iedere nitwit regels maken. Als die niet door een wet worden ondersteund: gebakken lucht...

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op dinsdag 13 nov 2012, 21:56:
De consumentenbond is geen wetgever, derhalve kan iedere nitwit regels maken. Als die niet door een wet worden ondersteund: gebakken lucht...

Dan nog is het lezen wat je wilt lezen.

Als de verkoper iets aangeeft over de auto, dan vervalt daarmee jouw onderzoeksplicht op het gebied waarover de mededeling is gedaan.
Als je uitdrukkelijk met de verkoper hebt afgesproken dat de auto bepaalde eigenschappen moet bezitten, dan vervalt jouw onderzoeksplicht op dit gebied.

Zouden ze het echt over de rechterachterwiellager gehad hebben?

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

chesspot schreef op dinsdag 13 nov 2012, 18:46: Op de pagina van de consumentenbond staat dat een mondelinge mededeling van de verkoper je ontslaat van de onderzoeksplicht.

De consumentenbond doet wel vaker uitspraken die nergens op slaan.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 13 nov 2012, 22:25:
De consumentenbond doet wel vaker uitspraken die nergens op slaan.

Baseer je dat ergens op of is dit ook zo'n uitspraak?

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

d-man schreef op dinsdag 13 nov 2012, 22:30:
ikbenik schreef op dinsdag 13 nov 2012, 22:25:
De consumentenbond doet wel vaker uitspraken die nergens op slaan.

Baseer je dat ergens op of is dit ook zo'n uitspraak?

Natuurlijk baseer ik dat ergens op.

Als ik daar op in ga, krijgen we een topic van 30 pagina's.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dat erg dan? Lijkt mij beter dan ongefundeerde uitspraken.

ve
door verwijderd - Nov 17, 2012 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wallinga heeft niet verteld dat de rechterachterwiellager stuk was, dat de verwarming het niet doet, dat de koppeling stuk is.

Ik gebruik al jaren "Katrien" als logo. Nooit een probleem geweest.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2012 om 03:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op dinsdag 13 nov 2012, 17:28: Ik vind het grof gezegd erg schandalig dat een auto handelaar zo onbeschoft en onbetrouwbaar is, en mensen oplicht voor een paar Euro's.

Welkom in de echte wereld....

Mooi hoor, al die ellenlange bijdragen van je, maar de helft van wat je schrijft klopt gewoon niet:

Je schrijft over een meldingsplicht terwijl je gemakshalve de onderzoeksplicht maar even weglaat?

Weer een quasi-klok-klepel-deskundige....

Dcz,

Volgens mij mist u toch een groot gedeelte van het verhaal, kijkt u eens goed boven aan mijn relaas, staat daar niet zo iets als een aankoop onderzoek, wat men kan laten verrichten door onafhankelijke instituten.
EEN AANKOOP ONDERZOEK IS GEWOON PRECIES HET ZELFDE ALS EEN ONDERZOEKSPLICHT. Voor als u het nog niet wist! Zie Dekra en ANWB!

Nu bent u dus de Quasi-Klepel-Klok figuur, u leest niet eens wat er vermeld word, en gaat maar zitten kwaken, terwijl u niets heeft doorgelezen, en onzin gaat zitten ventileren!

Dus eerst goed lezen, en dan pas eens een zinnig antwoord geven, niet eerst kwaken en dan gaan lezen, ik hoop dat u dit voortaan wel gaat doen.

En ik weet wel zeer zeker dat het allemaal klopt, het staat vermeld in het WB.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2012 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ik weet wel zeer zeker dat het allemaal klopt, het staat vermeld in het WB.

Omdat ik nogal dom ben kun je vast uitleggen wat een WB is...?

Ik ken nl. alleen een WBvSr of een WBvSv....

als je mij terecht wil wijzen moet je wel zorgen dat je gehele posting klopt....

of bedoel je misschien een BW?

Kennis genomen van je verhaal, nu ga ik weer wat nuttigs doen: PV's maken....

ve
door verwijderd - Nov 18, 2012 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, moet je zeker gaan doen, maak je eens nuttig.

En het klopt dus ook helemaal!!

Veel succes dcz

ve
door verwijderd - Nov 19, 2012 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op het APK keuringsrapport bij welke kilometerstand de auto in 2011 is gekeurd en let vooal ook op de opmerkingen die event. bij ADVIES punten staan
Heeft de auto na die APK keuring niet veel gereden . dan staat zeker het advies achterwiel lager vernieuwen erop, enz enz . ( hiermee wil ik zeggen dat dan de handelaar!!! het had moten weten .
En bij de volgenden aankoop echt wel even met de auto gaan rijden binnen enbuiten de bebouwde kom, want de genoemde gebreken zal dan iedere chauffeur ( al is die nog zo a- technisch) ontdekken!!!