gr
door griskha Feb 28, 2006 om 11:50
Auto & vervoer

Autostoelverhoger

wie kan mij helpen ,heb al een mailtje naar de anwb gestuurt maar nog steets geen antwoord gehad .mijn auto is van 1987 een nissan micra,zonder gordels achter ,heb zelf twee hupgordels erin gezet voor het vervoer van kleine kinderen,nu  gaat per 1maart de nieuwe wet in kinderen ook op de achterbank kleiner dan 135 moeten opeen verhoging, moet dat bij mijn ook, ik heb nammelijk het idee dat dat toch niet zo veilig is die verhoging kan je niet vast zetten want er past geen driepunts gordel in de auto en ik denk bij hart remmen dat het stoeltje als projectiel werkt .en het kind komt hoger te zitten dus schiet  uit de gordel ,Ik ben ook aangesloten bij een Gastouderbureau en die weten hier hellemaal geen raad mee ,die zijn lekker voorgelicht.

1343 6 Rapporteer

hutch
door hutch - Feb 28, 2006 om 13:21
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hier een link naar een pdf-bestand van de ANWB, m.b.t. de kinderen achterin: anwb-vervoer-van-kinderen  en ook nog deze  anwb en www.kinderzitjes.nl.

Bij auto's van voor een bepaald bouwjaar is het toegestaan om voorin danwel achterin te zitten, zonder gordel, omdat er toen geen gordels in bevestigd waren.

Echter indien een gordel aanwezig is (u heeft deze er in bevestigd), is men ook wettelijk verplicht hier gebruik van te maken. Ook m.b.t. een kinderzitje.

Als uw kind op dat zitje zit, kan de gordel toch om haar/zijn heup gedaan worden..... zoals het woord "heupgordel" al zegt....

Dit is altijd veiliger, dan helemaal geen gordel.

Had u geen gordels achterin, zouden er ook geen kinderen van onder de 3 jaar achterin mogen zitten.

Gr. Hutch

gr
door griskha - Mar 2, 2006 om 20:04
11 Antwoorden / 16 Vragen

Ik vind het allemaal een gedoe denk je dat je goed doe om een gordel te plaatsen krijg je weer dit nou ik denk dat ikze er dan maar uit haal heb ik van dat helle gedoe geen last meer het is toch noet voor mijn eigen kinderen .

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 4, 2006 om 11:23
1094 Antwoorden / 2 Vragen

U moet zich realiseren dat wat in de wet is geregeld en dat wat voor de veiligheid van inzittenden van belang is. Voor de veiligheid van kinderen mag de portemonnee eigenlijk geen rol spelen. Doen wat nodig is; monteer zelf een set driepuntsgordel volgens voorschrift van de fabrikant en schaf voor weinig geld een stoelverhoger aan, die in combinatie met de 3-punts gordel een uitstekende veiligheid biedt. Of het uw eigen kinderen, pleegkinderen, of andermans kinderen betreft is niet relevant. Voor mijn kleinkind heb ik als baby een zitje gekocht en als peuter een Isofix autostoel van 300 euro.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2006 om 15:13
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad een heel gedoe omdat als je de nieuwe regels letterlijk leest er "geen probleem (wettelijk) zou zijn als u geen gordels zou hebben geplaatst. Geen probleem wettelijk, wel een veiligheidsprobleem omdat toch wel heel duidelijk is dat kinderen ook bij een kleine aanrijding als een raket gelanceerd kunnen worden. U zegt een drie puntsgordel kan niet, ik kan mij niet voorstellen dat de dealer of welke garage dan ook geen oplossing weet. Zou u de gordels weer verwijderen, u heeft geen idee wat dat zou kunnen kosten (m.b.t. veiligheid).

gr
door griskha - Mar 5, 2006 om 15:19
11 Antwoorden / 16 Vragen

beste mensen

het gaat mijn erom dat ik als oppas moeder voor deze dingen moet zorgen en dat de moeder van deze kindjes er niet aan denkt ,en om een autostoelte stoelverhoger  op te halen bij een uitleen instantie heb je een brief nodig en die is veel te laat die krijg ik pas ma de 6 de dus zit ikmet een probleem of zonder gordels of een boete riskeren en bij wie moet ik die dan inleveren .deze instantie zei dat ze zich er niet in verdiept hadden maar de veiligheid in huis daar letten ze wel heel erg op en zoiets niet .en over die driepunts gordel er zitten geen gaten in de zeipanelen van me auto dus vandaar .

hutch
door hutch - Mar 5, 2006 om 16:24
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Een paar (hoofd)zaken vallen mij op: 1987 Nissan Micra - kleine kinderen en oppasmoeder....

Ik wil u niet bang maken, maar ik heb enkele aanrijdingen gezien met o.a. een Micra en soortgelijke (oudere)modellen.

Een paar waren er met dodelijke afloop. Deze auto's (dit soort - vooral de oudere modellen), bieden weinig tot geen bescherming.

Een ongeluk zit in een klein hoekje; iemand anders hoeft maar een fout te maken (zonder dat u er wat aan kunt doen) en voila.....

Het is weliswaar niet mijn zaak, maar ik adviseer u toch het volgende: wat ook uw redenen zijn, laat a.u.b. ALTIJD de kleintjes achterin in een gordel zitten. Altijd beter, dan geen gordel.

U hoeft maar 1x zo'n aanrijding gezien te hebben, laat staan meegemaakt te hebben en u ziet dan, dat ik (en anderen) gelijk hebben.

U zult het zichzelf nooit vergeven, als er iets gebeurd, wat met een gordel voorkomen had kunnen worden.

Gr. Hutch