al
door alje Feb 4, 2008 om 20:34
Auto & vervoer

Benzine verbruik

mijn vraag is


ik heb een kia picanto


verbruik in nederland op shell  1-16.5


verbruik op duitsche shell benz  1-21.5


dat verschil vind ik veel   weet iemand hoe dat kan


alje

3246 18 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 5, 2008 om 00:09
1094 Antwoorden / 2 Vragen
0

Gigantisch groot verschil waar ik geen verklaring voor heb. Maar ik zou dus zeggen: Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan ! Veel rijplezier en tank ze in Deutschland.


hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 5, 2008 om 13:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen
0

alje,
Hoe is dit verschil gemeten? Over hoeveel tijd/km?

Dergelijke verschillen kunnen gemakkelijk ontstaan door scheefstand van de auto bij het tanken, scheve belasting in de auto, verschil in bandenspanning, tegenwind of meewind, veel wind of weinig wind, volbeladen of lege auto, voor onderhoud of na onderhoud van de motor, file of geen file, bij koud weer de motor stationair laten draaien of niet.

Zo zal er nog wel meer aan randcondities op te noemen zijn.
Als u er blij van wordt is het goed.

Hardware ERror MAN.



al
door alje - Feb 5, 2008 om 14:05
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

hallo


het is zo gemeten


getankt in Ten Post  shell station


rustiggereden  100/110 het was niet druk  naar Duitsland Soltau 300 km  1.16.


op de zelfde dag over de zelfde weg op dezelfde dag terug  met tegen wind


gereden met snelheden van 130/140/150 km


bij aankomst in Ten Post dierekt getank en 1 op 21.5


terugweg ongunstiger  volgede tankbeurd 1/18


daarna weer 1/16.5 ongeveer


het nieuwe auto rijden weet ze het niet


doorverwezen naar postbus 51 weet het niet


bij kia krijg ik de indruk dat ze het niet willen weten

al
door alje - Feb 5, 2008 om 14:13
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

voor Hardware ERror MAN.


dat is niet van toepassing


ik weet hoe er getankt en gereden moet worden en wat van invloed is vroeger monteur geweest


opleiding ook bij shell gehad 


alje

ru
door ruudathome - Feb 6, 2008 om 13:42
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het is een brandstof en vermogenkoppel verhaal.

Ik heb zelf een ford escort 1.6 16v dohc

als ik euro 95 tank en ik rij 80 km/h in de vier en dan rij ik rij volgens het nieuwe rijden dan haal ik met 20 euro nog geen 120 kilometer (van de week nog getankt).
Als ik rij met dezelfde liters in mijn tank en rij op de maximale motorkoppel dan rijd mijn escort zuiniger met 80 km/h in zijn drie haal 135 km op maximale koppel.
Haal ik ditzelfde geintje uit met euro 98 dan kom ik op 150(total) of 165 km (shell v-power) met maximale moterkoppel.
Dus ik rij dan met :

    Hoge motorkoppel (de pk's omzetten in snelheid)
    en een hogere octaan gehalte in de benzine.

Als de octaan gehalte omhoog gaat zul je dit ook wel merken aan de auto dat die dan echt wil werken.

Dit is mijn visie hierop en wat ik ook in de praktijk heb uitgetest.

Mijn vriendin heeft een fiesta mk 3 en ik heb er een keer vpower in gegooid en toen ze terug kwam van haar werk vroeg ze of ik iets aan de auto gedaan had omdat het ineens als een beestje weg wil rijden.

Ik kan alleen het verschil tussen euro 98 en vpower niet vinden maar het kan hetzelfde zijn.






johanpc
door johanpc - Feb 6, 2008 om 14:00
1379 Antwoorden / 2 Vragen
0

de duitse autosnelwegen zijn meestal van beton en hebben een verkanting dit zou een lagere rolweerstand opleveren daardoor kan je er veilig harder rijden en zou het dus ook brandstofsparen.


heb ik op tv gezien in een programma van een amerikaanse omroep, daar werd gezegd dat de duitse autosnelwegen de beste terwereld zijn maar de aanleg is extra duur daar tegenover schijnt het onderhoud naar verhouding erg goed koop tezijn.

flipjeburum
door flipjeburum - Feb 6, 2008 om 14:14
155 Antwoorden / 6 Vragen
0

@ ruudathome,

Theoretisch klopt je verhaal, maar even een rekensommetje:

Je zegt: ik rij op 20 euro, 120 km. Dat is met een benzineprijs van €1,45 ongeveer 13,5 liter benzine. Dat is dan dus een verbruik in z'n "4" van 120/13.5 = 1:9!! Met een Escort 1.6??? En 1:10 in z'n "3".
Stel je tankt die 13,5 liter met ron98 benzine en je komt 150 km ver dan nog is je verbruik 1:11 en met V power dus 1:12. Er zit dus verschil in, maar je bent aan het goochelen met verschillende soorten benzine.
Ik neem aan dat TS in Duitsland gewoon 'dezelfde' Shell benzine heeft getankt. Dan is een verschil van 5 liter per km wel heel veel. Kan het ook niet verklaren, gegeven de omstandigheden waarmee dit gemeten is.

Flipje





flipjeburum
door flipjeburum - Feb 6, 2008 om 14:17
155 Antwoorden / 6 Vragen
0

5 liter per km moet uiteraard 5 km op een liter zijn

al
door alje - Feb 6, 2008 om 19:56
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

hoe verklaar je dan de heen reis over de zelfde weg op de zelfde dag


ik stond ook te kijken maar het is waar dacht eerst dat de meter stuk was


kan er ook niets aan doen.


alje

4711
door 4711 - Feb 6, 2008 om 20:04
885 Antwoorden / 2 Vragen
0

Afslag, niet die van autoweg maar van het vulpistool.....
Als je in Nederland meer kunt vullen en Duitsers eerder deze laten afslaan zou je dit kunnen verklaren!
Ik weet dat ik vroeger in Duitsland na afslag deze iets optilde en zo nog vele liters extra kon tanken, dus de afslag in vulpistool zal vermoedelijk de oorzaak zijn, en die verschillen dus, omdat dit wettelijk geregeld is daar!




hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 6, 2008 om 20:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen
0

Dag Ruud;

Mogelijk maakt u een denkfout.

Met maximum koppel rijden wil niet zeggen dat u dan zo zuinig mogelijk rijdt! Dat heeft alleen met racen en scheuren te maken en zo snel mogelijk van stilstand op 100 zitten.

U stelt dat u volgens het nieuwe rijden rijdt, maar dat doet u juist niet.

Volgens het nieuwe rijden dient u zo snel het toerental dit toelaat opschakelt naar een hogere versnelling.

Met 80 km/uur zou u dan in de 5-e of, indien mogelijk in de 6-e versnelling dienen te rijden.

Hardware ERror MAN. (Past meer dan 15 jaar het "nieuwe"rijden toe. Hoezo nieuw?)



hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 6, 2008 om 20:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen
0

Johan, dat kan de verklaring zijn. Had ik zo gauw niet aan gedacht.

In Duitsland is veel meer ervaring met beton(wegen) autowegen dan hier.
Onkel Adolf liet daar al mee beginnen. Er zijn daar inderdaad veel meer betonwegen van goede kwaliteit dan in Nederland. De betonnen kardinaalshoed (rondweg A1) bij Hengelo is allemaal stukken en brokken. Het lijkt wel na een bombardement. Dat wordt ook asfaltbeton.

Beton is harder dan asfaltbeton. Derhalve "kleeft" beton minder aan de banden dan asfaltbeton. dat rijdt zuiniger. Goed Johan!
Je mag mijn punten hebben.

Zou dat door Shell komen dat hier zoveel asfalt ligt? Die hebben er zat van en leveren de brandstof ook nog. Dat is dubbel verdienen!
Zal wel een goede lobby hebben bij RijksWaterStaat. Oh, dat is waar ook, de Oranjes hebben toch veel aandelen Shell? Dat ik daar niet eerder op kwam.
Net als zoveel strooizout op straat: AKZO belangen.... De straat gaat
eraan kapot en dat helpt Shell weer.
Een samenzwering. En wij maar betalen....

Hardware ERror MAN.



holstein
door holstein - Feb 6, 2008 om 20:49
922 Antwoorden / 16 Vragen
0

Je kunt op een gegeven moment ook teveel bezoig zijn met verbruik en zuinig rijden, want zo'n verschil is gewoonweg niet mogelijk, zoals jij het aanfgeeft, dat moet een andere oorzaak hebben.
Sorry, maar het wil er bij mij niet in......

an
door andreas08 - Feb 7, 2008 om 19:48
15 Antwoorden / 0 Vragen
0

luchtweerstand van de auto verandert niet behalve als de auto gepoetst is


het octaan getal is wel van belang omdat de computers hier op reageren door aanpassingen als in beide landen 95 is getankt moet dat niet uitmaken


dan heb je nog te maken met rolweerstand en dit is volledig afhankelijk van de wegenbouwers en overheden


ten leste zo,n test moet altijd onder gelijkblijvende omstandigheden getest worden en in beide richtingen afgelegd worden

al
door alje - Feb 8, 2008 om 14:39
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

hallo


ik wil nog even dit zeggen


ik heb de vraag ook gesteld bij een Radio rubriek toeters en bellen op


Radiortv Noord op zaterdag middag na de vraag stelling belden er veel luisterraars op waarbij ook dat verschil was opgetreden


bv fiat 1op 11   duitse benziene 1 op 14


ik weet nu ook  dat  het benzine in Deutsland anders is dan hier in nederland


het duitse kwalliteit was Toen alleen te verkrijgen in Duitsland


en volgens shell Duitsland nu ook in Denemarken Polen en Belgie


maar niet in Nederland


dit inverband met grote auto s   Audi Mercedes BMW


wat hier van waar weet ik niet maar het een verklaring zijn


alje

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 8, 2008 om 23:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen
0

@ andreas:

Je hebt gelijk met je opmerking over gelijkblijvende omstandigheden.

Die heb je NOOIT op straat.

Dus vergelijken op een INDOOR rollenbank met belastbare rollen.

Tank na iedere rit leegmaken en steeds vullen met dezelfde hoeveelheid brandstof van het andere merk/kwaliteit.

Pas dan is een betrouwbare gevolgtrekking te maken. Laat dit dus over aan mensen die hierover kunnen beschikken. Aan hypotheses heb je niets. Zinloze discussie.

Hardware ERror MAN.



ba
door baad - Mar 11, 2008 om 23:23
7 Antwoorden / 2 Vragen
0

Ik heb bij mijn Picantootje, dat nu overigens al 2 maanden met een gebroken krukas wacht op een fatsoenlijke reaktie van KIA voor de herstelkosten, vergelijkbare ervaringen. Om een juiste meting te kunnen doen moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat er na de rit evenveel benzine ingetankt zit als ervoor. Bij verschillende pompen heb ik gemerkt dat het wel 5 liter kan schelen voor de pomp afslaat.
Met de mijne heb ik gemiddeld 1 op 15 a 16 gereden, wat wel veel minder is dan het door KIA beloofde verbruik, maar relatief tov andere Picanto-rijders niet slecht is.
Zie ook maar de uitzending die TROA/RADAR daar 2 jaar geleden aan wijdde: http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=676



pa
door patrickj_1 - Mar 18, 2008 om 15:32
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

er is een oplossing om de auto zuiniger te laten lopen. er is een lucht filter op de markt welke van een ander materiaal is gemaakt dan het filter weke standaard in de auto geplaatst word. standaard gaat er een papier lucht filter in. in papier zit heel veel weerstand (probeer maar eens door een krant heen teblazen) nu is het andere type filter van katoen gemaakt. door het katoen gaat de lucht wel makkelijker heen (blaas maar eens door een katoenenzakdoek)


De motor kan nu makkelijker de benodigde lucht binnen halen, waardoor hij in principe kracht overhoud. omdat de motor nu dus minderkracht hoeft televeren gaat het brandstof verbruik naar beneden. Een ander GROOT voordeel is dat dit filter nooit vervangen dient te worden, maar 1x per 60.000km gereinigd dient te worden, dus bespaar je op het niet vervangen van de papieren filters elke beurt, en je spaart het milieu omdat er niet elke keer een oud filter weggegooid dient te worden.


ik heb dit filter via een bedrijf in eindhoven gekocht. www.sportfilters.nl en het koste me 55 euro. er is ook een bedrijf in Zantvoort welke deze filters verkoopt; EFKA import. het onderdeel nummer is 33-2930. sinds ik dit filter geplaatst heb is het verbruik naar beneden gegaan en lijkt het of de auto ook fijner rijd.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer

sn
snokiedeath - Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.  Om ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer