no
door nowak Dec 13, 2010 om 16:12
Auto & vervoer

Benzineverbruik Hyundai Atos

Hallo,

Ik heb een Hyundai Atos uit 2002, tot voor kort reed ik op een tank van 30 liter ongeveer 300 km in de stad (1:10).
Sinds een paar weken echter gebruikt hij ineens veel meer bezine (1:8). Het is een automaat. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.

9562 5 Rapporteer

f.weele
door f.weele - Dec 13, 2010 om 17:54
1085 Antwoorden / 27 Vragen

het is sinds een paar weken ook kouder geworden. Denk aan het gebruik van de kachel met de blower aan, de achterruitverwarming, meer weerstand in de autom. versnellingsbak en motor doordat het langer duurt eer de olie op temperatuur is. Het eerder aanschakelen van de verlichting. Allemaal zaken die energie gebruiken
die aangeleverd moet worden door de motor. Omdat ook alle bewegende delen kouder zijn dan in de zomermaanden heb je ook meer weerstand en dus verbruik
van meer energie.
In de zomermaanden verbruik je ogenschijnlijk minder benzine omdat door de warmte deze uitzet in de tank. Daarom in deze periode nooit helemaal tot de nok toe volgooien.
m.vr.gr.

grindweg
door grindweg - Dec 13, 2010 om 20:57
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is een normaal verschijnsel voor al ook nog met de wat kortere ritten die u maakt denk ik.

ri
door ricardo1970 - Dec 15, 2010 om 22:59
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel normaal dat een auto meer brandstof gaat verbruiken met koud weer zoals dat van de afgelopen weken. Behalve de grotere weerstand (olie, dynamo) die de motor moet overwinnen is de lagere koude start temperatuur een belangrijke oorzaak, vooral de eerste kilometers. De motor heeft de eerste kilometers extra brandstof nodig en wordt pas zuinig als de motor z'n normale bedrijfstemperatuur (ca. 70 graden) heeft bereikt. Hoe kouder het is hoe langer het duurt voor die temperatuur bereikt is. Daar komt nog bij dat de warmte uit de kachel afkomstig is van het koelwater van de motor. Als we meer warmte vragen uit de kachel, zal het ook langer duren voor de motor op temperatuur is.

Een meer verbruik van 20% op het gemiddelde verbruik is dus niet zo vreemd. Tijdens de eerste kilometers van een rit kan dat oplopen tot 50%.

Nou vindt ik jou normale verbruik van 1 op 10 wel erg hoog.

f.weele
door f.weele - Dec 16, 2010 om 09:16
1085 Antwoorden / 27 Vragen

vrij normaal geloof ik voor deze kleine automobielen met autom. versnellingsbak. Ik zelf rijd in een suzuki alto van 2000 met autom. versn.bak. Ook bij mij is het verbruik in stadsverkeer (kleine stukjes) 1: 10. Op de grote weg verbruik ik bij een constante snelheid van ca. 85 km/u ongeveer 1:15.
m.vr.gr

=ricardo1970 schreef op woensdag 15 dec 2010, 22:59: Het is heel normaal dat een auto meer brandstof gaat verbruiken met koud weer zoals dat van de afgelopen weken. Behalve de grotere weerstand (olie, dynamo) die de motor moet overwinnen is de lagere koude start temperatuur een belangrijke oorzaak, vooral de eerste kilometers. De motor heeft de eerste kilometers extra brandstof nodig en wordt pas zuinig als de motor z'n normale bedrijfstemperatuur (ca. 70 graden) heeft bereikt. Hoe kouder het is hoe langer het duurt voor die temperatuur bereikt is. Daar komt nog bij dat de warmte uit de kachel afkomstig is van het koelwater van de motor. Als we meer warmte vragen uit de kachel, zal het ook langer duren voor de motor op temperatuur is.

Een meer verbruik van 20% op het gemiddelde verbruik is dus niet zo vreemd. Tijdens de eerste kilometers van een rit kan dat oplopen tot 50%.

Nou vindt ik jou normale verbruik van 1 op 10 wel erg hoog.

invalide
door invalide - Dec 16, 2010 om 10:09
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet dat slappe banden dit 20% hogere verbruik ook kan veroorzaken.

Er waren dus ooit 29 kinderen op school die ik een fiets met slappe banden gaf en daarna mochten ze met kei harde hetzelfde rondje rijden en nu weten zij hoe belangrijk dit is.

Maar ook de eerder genoemde gelden en hoe is het onderhoud?
Een auto van iemand met tekort geld was na montage nieuwe bougie kabels en schoon blazen luchtfilter, geen geld voor nieuwe dus ook flink zuiniger.

Dus hoe is Uw auto wat onderhoud betreft?