er
door erwtton Feb 5, 2007 om 20:23
Auto & vervoer

Boete betalen?

Goedenavond,

De vriend van onze dochter kwam bij ons met hevige schrik, want hij had bijna 50 kilometer te hard gereden. Goed stom, stom stom, maar ik zag op zijn beschikking een automerk staan, waar hij dus niet  in reed. Dit is dus eigenlijk een 'vormfout'. Moet hij dan eigenlijk die boete wel betalen. Het was z'n eigen stomme schuld en dat besefte hij ook echt wel, maar er staat een heel ander automerk op dan wat hij heeft en in reed.

Zijn hier mensen die hier wat van af weten?

330 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 5, 2007 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer hij is staande gehouden zal dit niet uitmaken, wel wanneer hij alleen was gefotografeerd.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2007 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.

Dit is geen vormfout. Een vormfout is een verkeerde tenlaste legging in de dagvaarding. Of verkeerde datum en tijdstip. Dit is gewoon een vergissing die door de rechtbank recht gezet kan worden. De overtreding is gemaakt, daar komt hij niet onderuit.

Succes, libra.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2007 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wetboek van Strafvordering - Artikel 359a

1. De rechtbank kan, indien blijkt dat bij het voorbereidend onderzoek vormen zijn verzuimd die niet meer kunnen worden hersteld en de rechtsgevolgen hiervan niet uit de wet blijken, bepalen dat:
a. de hoogte van de straf in verhouding tot de ernst van het verzuim, zal worden verlaagd, indien het door het verzuim veroorzaakte nadeel langs deze weg kan worden gecompenseerd;
b. de resultaten van het onderzoek die door het verzuim zijn verkregen, niet mogen bijdragen aan het bewijs van het telastegelegde feit;
c. het openbaar ministerie niet ontvankelijk is, indien door het verzuim geen sprake kan zijn van een behandeling van de zaak die aan de beginselen van een behoorlijke procesorde voldoet.
2. Bij de toepassing van het eerste lid, houdt de rechtbank rekening met het belang dat het geschonden voorschrift dient, de ernst van het verzuim en het nadeel dat daardoor wordt veroorzaakt.
3. Het vonnis bevat de beslissingen vermeld in het eerste lid. Deze zijn met redenen omkleed.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2007 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Het moge duidelijk zijn dat het wetsartikel dat door "nowhere" wordt vermeld, hierop niet van toepassing is. Men spreekt in dit wetsartikel over vormfouten, en zoals al eerder is verklaard, is hiervan geen sprake!

Ergo, boete betalen!

ve
door verwijderd - Feb 11, 2007 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

hij mag blij zijn als hij zijn rijbewijs nog heeft!!!