cc
door ccj309 Feb 9, 2022 om 16:09
Auto & vervoer

Boordcomputer van mijn auto

een aantal maanden geleden is mijn auto aangereden terwijl hij geparkeerd stond, geen getuigen. Nu heb ik van iemand gehoord dat de garage de boordcomputer kan uitlezen en dat daarop ook staat wanner ik met de auto heb gereden en wanneer die heeft stilgestaan. Klopt dat?
Ik heb mijn eigen garage gebeld en die kunnen dat niet maar misschien een andere garage of de dealer wel, zei de garagehouder.
Nu nwil ik graag weten of dat wel of niet mogelijk is, dit ivm de verzekering, zodat ik kan bewijzen dat de auto stil stond op het moment dat hij werd aangereden.

3251 15 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 9, 2022 om 16:18
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat dit per boordcomputer verschillend is. Een auto uit het goedkope segment heeft een eenvoudigere boordcomputer dan een BWM van een ton.

rj
door rjw - Feb 9, 2022 om 16:20
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Als de informatie er is moet een merkdealer dit uit kunnen lezen. Maar zelfs als het opgeslagen wordt is het de vraag of het na een aantal maanden nog steeds beschikbaar is. Het kan zijn dat de informatie na een bepaalde tijd wordt overschreven.

ne
door neodutchio - Feb 9, 2022 om 16:27
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als u bij uw geparkeerde auto terug komt en ziet schade, dan belt u toch de politie om een PV op te maken? En daarmee gaat u naar het waarborgfonds. Waarom wilt u achteraf nog iets gaan bewijzen?
En als antwoord op uw vraag, er zijn auto's met een simkaart die uitgelezen kunnen worden. Maar die data word niet lang opgeslagen. En of uw auto een simkaart heeft kunnen wij hier niet nagaan.

justmeagain
door justmeagain Feb 9, 2022 om 22:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

Het waarborgfonds betaald pas uit als er 2 getuigen zijn. Geen getuigen geen geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2022 om 16:41
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn vraag aan u is van wie u dat heeft gehoord. Er zullen ongetwijfeld wel auto's zijn waari rijden of stilstaan wordt bijgehouden zoals vooral in taxi's en vrachtauto's.
Bij 'normale' personenauto's is dat volgens mij niet mogelijk. Hoe dan ook, bij mijn auto kan dat niet.

En als al gezegd (@NEODUTCHIO) , bij een schadeoorzaak als deze is het van uiterst belangom melding te doen bij de politie en tevens het hebben van foto's.
Tenslotte, als het ook even kan, getuigen.

rj
door rjw Feb 9, 2022 om 18:22
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de heel veel nieuwe(re) auto's is dit standaard. Ik kan in de app van mijn auto precies zien wanneer ik heb gereden, wat de gemiddelde snelheid was, hoe lang ik heb gereden, hoeveel brandstof ik heb gebruikt tijdens die rit, wat het gemiddelde brandstofverbruik is sinds dat de auto is geleverd, bandenspanning, inhoud van de benzinetank, etc. En in de auto zelf wordt nog veel meer opgeslagen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2022 om 18:46
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, toch jammer, dat kan ik met mijn auto ook maar het is niet mogelijk om te zien / na te gaan waar en wanneer ik dan waar dan ook ergens geparkeerd stond!!!!
 En ik kan mij absoluut niet voorstellen dat dat bij u wel het geval is. En de vraag gaat over bewijslast: ik stond stil en geparkeerd!

Jammer, dus weer eens een onjuiste reactie? Of moest u weer eens zonodig?!

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2022 om 16:45
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Bij tesla's is dat zeker het geval, de dader wordt ook gefilmd, maar of dat bij een auto van de laagste prijs ook zo is ..........

mi
door miennaamishaaz - Feb 9, 2022 om 17:35
725 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak gebruiken garages een speciale adapter waarmee ze de computer kunnen uitlezen.

Dit zou u ook zelf kunnen doen, je kan al een adapter zoals dit halen voor 15 euro op aliexpress.
{kijk wel uit dat je de correcte haalt, omdat je anders de auto niet kan uitlezen}

afhankelijk van de auto, kan het wel of niet zijn dat dit soort data is gelogged met timestamps.

br
door bravehenk Feb 9, 2022 om 18:16
206 Antwoorden / 0 Vragen

Met een stekkertje van 15 euro kan je echt geen auto uitlezen.Heb je een geavanceerde uitlees apparatuur nodig. Als dat stekkertje van 15 auro dat allemaal kan hoeft een garage geen duizenden euro's aan apparatuur  en software aan te schaffen..

mi
door miennaamishaaz Feb 9, 2022 om 19:26
725 Antwoorden / 1 Vragen

@braveHenk
Je kan dit wel met zo'n stekkertje.

https://lifehacker.com/how-to-unlock-a-treasure-trove-of-useful-data-from-your-1563366446

https://www.obdsol.com/knowledgebase/on-board-diagnostics/what-is-an-obd-adapter

De apparatuur die jij bedoelt kan ook de boord-computer programmeren, dit is vaak wat garages hebben.

Een OBD adapter kan dit alleen uitlezen, meer niet.

sw
door swat1500 - Feb 9, 2022 om 17:41
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Moderne auto's hebben inderdaad een soort "zwarte doos" die uitgelezen kan worden door de dealer van het betreffende merk. Een en ander is dus afhankelijk van het merk, type en bouwjaar van uw auto.
In dit geval heeft u daar niets aan. U krijgt uw schade alleen vergoed als uw auto all risk is verzekerd en dan is niet relevant of deze wel of niet stil stond. Bent u WA verzekerd dan krijgt u ongeacht of u nu wel of niet stil stond uw schade niet vergoed via uw verzekering.
Voor uw claim bij het waarborgfonds is ook niet relevant of uw auto wel of niet stil stond.

ma
door malty - Feb 9, 2022 om 18:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zou u daarmee willen/kunnen bewijzen?
U zult een getuigen moeten vinden die verklaart dat er nog geen schade was toen uw auto daar geparkeerd werd. U zult ook niet kunner bewijzen wanneer de auto aangereden werd lijkt me.

br
door bravehenk Feb 9, 2022 om 18:24
206 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt anders betaald waarborgfonds echt niet uit. Het zijn geen filantropen.Kijk maar eens op website waarborgfonds en je hebt een eigen risico van 250 euro

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 9, 2022 om 21:22
2119 Antwoorden / Vragen

Al zou u bewijzen dat uw auto op 13 maart om 15:00 stilstond, hoe bewijst u dan dat hij op 13 maart om 15:00 aangereden is?

in
door inno1 - Feb 9, 2022 om 22:21
123 Antwoorden / Vragen

Nee. Zie https://www.vaartland.nl/blog/auto-advies/auto-technologie/wat-is-een-boordcomputer . En alle antwoorden voor en na mij zijn van mensen die het ook niet weten :)

justmeagain
door justmeagain - Feb 9, 2022 om 22:33
623 Antwoorden / 8 Vragen

Belangrijker als aantonen dat u stil stond is aantonen wie u aangereden heeft. Ga eens terug naar die plek en kijk of er camera's zijn, videodeurbellen of auto's met een dashcam. Maak daar wat werk van want bewijzen dat u stil stond zal geen verzekering overstag doen gaan.

cc
door ccj309 - Feb 10, 2022 om 11:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb bij de politie een pv laten opmaken en ik heb bij het waarborgfonds een claim ingediend. Ik heb getuigen dat ik de auto onbeschadigd heb geparkeerd en ik heb ook getuigen die gezien hebben dat ik de auto beschadigd heb teruggevonden.  Echter de expert van het waarborgfonds beweert dat ik zelf de schade heb veroorzaakt. dus als ik kan bewijzen dat ik  tussen die twee momenten niet met de auto heb gereden, dan heb ik volgens mij zwart op wit dat iemand anders de schade heeft veroorzaakt.
er hangen daar geen camera's en ik heb ook geen andere automobilist gevonden met een dashcam.
De auto is een nissan note uit 2017. Dus bijna 5 jaar oud.

ro
door ronny530 - Feb 10, 2022 om 13:08
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt me niet dat een Nissan Note zo geavanceerd is dat de boordcomputer bijhoudt waar en wanneer u ergens met de auto geweest bent. Een dealer kan de boord en motorcomputer wel uitlezen op storingen maar niet op tijdstippen dat de auto niet gebruikt is. Als de expert van het waarborgfonds stelt dat u de schade zelf heeft veroorzaakt zou een contra expertise kunnen overwegen maar die kosten zouden voor eigen rekening kunnen komen.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Feb 10, 2022 om 14:59
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is de reden dat de expert van mening is dat je zelf de schade hebt veroorzaakt?

cc
door ccj309 Mar 3, 2022 om 16:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er zitten een aantal horizontale krassen en een aantal deuken in de zijkant van de auto.
het feit dat er horizontale krassen in zitten bewijst volgens de expert dat ik de schade zelf heb veroorzaakt. ik zou volgens hem langs een muurtje oid zijn gereden, maar bij die parkeerplaats zit nergens een muurtje. Over de deuken zwijgt hij.

panter22
door panter22 Mar 4, 2022 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is wel heel vreemd die horizontale krassen en deuken in de zijkant. En je buitenspiegel was niet ingeklapt?
Ben je al bij een schadebedrijf geweest? Misschien weten ze daar wat de oorzaak van je schade kan zijn.