be
door benaarts Jan 2, 2009 om 07:49
Auto & vervoer

Complete motor kapot

In mei van dit jaar hebben we (gezin met 5 kinderen) na veel overwegingen, een Renault espace diesel gekocht met bouwjaar 2005 bij een garage. (niet een dealer) Tijdens onze vakantie in Frankrijk ging op de snelweg de dynamo kapot en hebben we onze reis met alternatief vervoer moeten voortzetten, wat overigens door de reisverzekering prima geregeld was. Eenmaal thuisgekomen, was de auto afgeleverd bij de garage waar deze gekocht was en deze vertelden ons dat dit niet onder de garantie viel, ondanks dat de garantie van 3 maanden nog niet voorbij was. Kosten € 500,-. Op 29 december bracht ik 2 van mijn kinderen weg naar een uitje in mijn dorp. Ik reed daar weer weg en schakelde van zijn 1 naar zijn 2. Toen ontstond er een vreselijk geluid en direct stopte de auto er mee. Bij mijn eigen garage bleek dat de motor helemaal kapot was. Er was zelfs een gat in het blok geslagen door een as. Kosten zeker € 5000,- De verkopende partij zegt na telefonisch overleg. Jammer maar helaas en zo ook Renault Nederland. Ik mag er toch vanuit gaan dat als ik een auto koop van 3 jaar, waarvan gezegd wordt dat hij zeker nog 200.000 kilometer kan rijden, dat deze niet na iets meer dan 6 maanden helemaal kapot is? Wie kan ons helpen?

29417 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 2, 2009 om 09:43
1094 Antwoorden / 2 Vragen
0

Het gat in het motorblok wijst echter in de richting van het drooglopen
door een gebrek aan oliesmering waarbij waarschijnlijk de krukas door
het blok is geslagen. Voorafgaand hieraan moet al langere tijd het
waarschuwingslampje voor de olie hebben gebrand (tenzij kapot maar dat
wordt bij de start al gecheckt) en moet het geluid van de motor al
enige tijd afwijkend zijn geweest (metalige klank bij draaiende motor)
Als dat inderdaad het geval is dan treft u eigen schuld op grond van het BW http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/101.html

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 2, 2009 om 10:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen
0

Dag Benaerts,

Het lijkt er op dat de distributie stuk is gegaan, waardoor de motor in soep gelopen is. Dat kan in theorie zelfs met een vrij nieuwe auto.

Hoeveel ECHTE kilometers had de Espace al bij aankoop gedraaid?
Om dit te achterhalen is het onderhoudsboekje, de Nationale Autopas en evt. navraag bij de vorige eigenaar een mogelijkheid. Er wordt nog steeds geknoeid met km-standen, vooral bij relatief jonge auto's uit de lease.
Bij een koeriersbedrijf kan ie makkelijk al 300.000 km gedraaid hebben in 3 jaar. Vaak wordt een auto ingeruild als er flinke kosten komen, b.v. voor groot onderhoud enz. Als dat onderhoud niet op peil gebracht is, kunnen snel problemen komen.

Het is de vraag of de garage vóór aflevering aan u de auto een grote beurt gegeven heeft, inclusief de distributieriem met spanrol vervangen.
Of heeft u de auto gekocht zoals ie daar stond om kosten uit te sparen? Drie maand garantie op een auto van 3 jaar is weinig.

Uw garage houdt wel van getallen van een 5 met nullen. Voor het vervangen van alleen een (ruil)dynamo lijkt me €500,- zwaar overdreven. Of heeft u de defecte dynamo meegekregen?
Zo'n grote klus is dat nu ook weer niet dat er vele honderden aan arbeidsloon in moeten zitten.

Wees verstandig en laat er een gerevideerde ruilmotor in zetten. Misschien doet hij nog wat van de prijs af uit coulance.
Vraag ook elders wat het vervangen van de motorblok door een ruilmotor kost.

Hardware ERror MAN.



heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2009 om 12:28
16848 Antwoorden / 202 Vragen
0

In navolging van de andere reacties: heeft u de auto gekocht bij een officiële renault dealer of indien niet wel bij een bedrijf aangesloten bij de BOVAG?


Wat voor soort garantie heeft u? U stelt een garantie van drie maanden, is dat minaimaal een BOVAG garantie geweest. Waarom heeft u de stellingmname geaccepteerd dat een kapotte dynamo niet onder de garantie viel?


Wat geeft de garage aan als oorzaak van het stuklopen?


Als het bedrijf een BOVAG bedrijf is kunt u een klacht indienen bij de geschillencie voertuigen maar dan moet u wel eerst een schriftelijke bevestiging hebben, dat de garage zich niet "schuldig"acht of aansprakelijk. het lijkt mij hoe dan ook zinvol, dat u de garage aansprakelijk stelt omdat u mag aannemen dat een auto, ook tweedehands voldoet aan de verwachting die u er aan mag stellen bij de aankoop op bais van de consumentenbeschermingswetgeving zie:


www.consuwijzer.nl


http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828


www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html


www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html


http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html


http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html


http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html


http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html


Het zal u echter wel de nodige moeite gaan kosten.

pb
door pbierman - Jan 2, 2009 om 13:45
31 Antwoorden / 6 Vragen
0

Beste..

Al meteen had u de uitspraak van de dynamo nooit moeten accepteren. En een kapotte motor, voorgaande reacties geven al de vermoedelijke oorzaak.
Ook nooit moeten accepteren.

Maar wel!!! Types renault die er al na relatief weing kilometers zoveel kosten hebben. U bent niet de enige met een renault die dat heeft.

Ik heb al meerdere mensen gesproken met een renault, Prachtige auto, rijdt perfect, maar alles gaat snel kapot.

Als ik u was probeerde ik hem ( bij een andere goede garage ) te laten repareren met een ruilmotor en dan ... verkopen, want na die kilometers is dadelijk naar alle waarschijnlijkheid de versnellingsbak aan de beurt.!!!!



wimsophia
door wimsophia - Jan 2, 2009 om 14:02
2 Antwoorden / 0 Vragen
0
wimsophia
door wimsophia - Jan 2, 2009 om 14:17
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is allemaal wel mooi met die adviezen en raadgevingen,maar als de garage of importeur niets wil doen ben je nergens.Ik heb het zelf mee gemaakt met een fiat ducato camper,hiervan liep,een maand na de garantie van 2jaar,bij 10.000 km de brandstofpomp in elkaar,het was in Frankrijk,reparatie €950,-.
ANWB zei u heeft recht op 80% vergoeding,dus naar de garage(waar ik op 8000km een jaar beurt had laten uitvoeren ivm garantie €450.-) maar na veel gepraat en gedoe,ook met Fiat nederland, kreeg ik maar 40%  dus €380,- ik heb dit aangenomen want iets is beter als niets.
De ANWB zei mij nadat ik weer contact had opgenomen en gevraagd had hoe dit kon"mijnheer u heeft een advies gehad en niet verder zeuren"
Dus nogmaals adviezen oke,maar je hebt er weinig aan,neem zoals ik een goede rechtsbijstandverzekeing



divar2
door divar2 - Jan 2, 2009 om 14:26
6 Antwoorden / 1 Vragen
0

weet u wat renault betekend roest en narigheid achtervolgen u lange tijd

th
door thefuture - Jan 2, 2009 om 14:33
31 Antwoorden / 1 Vragen
0

Klinkt als distributieprobleem. Zijn de riemen en rollers bij 120.000 wel vervangen? Staat in het serviceboekje? Als de auto bij een renaultdealer in onderhoud is geweest, kan elke dealer je dat vertellen.


Kan ook veroorzaakt zijn door eerder achterstallig onderhoud. In beide gevallen lijkt me de verkopende partij degene die aangesproken moet worden, hoewel dat na 7 maanden een issue kan zijn.


Trouwens, de auto is niet na 6 maanden kapot maar na 3,5 jaar, en dat is wel een verschil, zeker als de historie niet bekend is. Zal wel een gevalletje zijn van jammer maar helaas. 

grindweg
door grindweg - Jan 2, 2009 om 18:59
2308 Antwoorden / 28 Vragen
0

er zijn een paar vragen erg belangrijk voor een juist antwoord. wat voor garantie, bv bovag en staat de garantie op papier .indien bovag garantie neem dan contact op met de bovaggeschillen comissie.er zal een lager uit gelopen zijn. met als resultaat een afgebroken drijfstang en die ver oorzaakt het gat.ren ned heeft er helaas terecht geen boodschap aan. maar wettelijk heeft u mischien wel een punt.  overleg indien mogelijk met bv uw rechts bijstand of bij een goede advokaat . de eerste info is gratis. de totale levens duur is niet te voorspellen . er zijn teveel factoren van invloed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2009 om 11:26
16848 Antwoorden / 202 Vragen
0

g.@ niet bij iedere advocaat is het eerste advies gratis.

ye
door yexxo - Jan 18, 2009 om 14:22
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste familie,


Ik heb een recentelijk een gelijke ervaring met een renault espace diesel uit 2003. Gekocht met 130d op de teller en 3 jaar oud met het idee om er lang mee te kunnen, aangezien wij slechts 20d per jaar rijden. Motor was helemaal kapot bij 178000. doordat een stukje van de turbo afgebroken bleek te zijn en de motor is ingekomen. Door het defect van de turbo (al rijdend 130km op de snelweg) is ineens alle olie eruitgeblazen en kon ik nog net de vluchtstrook bereiken. De door renault dealer opgegeven schadepost bleek EUR 10.000. te zijn, coulance van renault NL is er niet bij, Renault voelt zich blijkbaar niet aansprakelijk, ook als is de auto volledig bij renault in onderhoud.


Na een zoektoch op internet ben ik er wel achtergekomen dat de oorzaak zoals ik bij andere gebruiker gelezen heb, niet volledig bij jullie hoeft te liggen, relaterend aan oliemeten etc. De reden dat er een gat in het blok zit, is omdat er motorolie in het ontbrandingsgedeelte is gekomen, waardoor de motor op hol slaat. Dit proces eindigt altijd in mechanische schade. De oorzaak kan eveneens een defecte en lekkende turbo zijn geweest, doch ik ben zelf geen automonteur.


Er zitten een aantal mankementen in het ontwerp, die de motoren van renault storingsgevoelig maken. Vooral de turbo-benzinemotoren schijnen daarvan last van, maar ook dieselmotoren van renault zijn zelf een storingsbron. Van een ex renault monteur kreeg ik een lijstje en ja hoor ik had ze zo beetje allemaal wel gehad en gereparaard.


De Renaultdealer zei dat we het best netjes hadden gedaan. meestal gaat de turbo eerder kapot. Op mijn vraag wat het vervangbeleid is, gezien de enorme schadepost kon men mij geen antwoord geven.


Een ruilmotor heb ik nog wel kunnen vinden, doch de kosten en inbouw afgewogen tegen de restwaarde van de auto... Niet gedaan, rekening houdend met wat is de volgende grote reparatie weer.
Enfin heb besloten de auto niet te laten repareren en moest goed EUR20d (ex reparaties, onderhoud etc) afschrijven tussen aanschaf en de motorschade. en dat op 45d km in 2,5 jaar.
(een slechte investering!)


Mijn tip maak een goede overweging wat je alternatieven zijn.
Mogelijk heb je een rechtsbijstand en kan je het hard spelen. (bij 3 jaar oude auto is dit toch kolder!)
OF ruil in en koop een andere en doe wat met je inruilprijs als je nog een goede relatie met je dealer hebt.


Sterkte met je keuze


John

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 15:54
16848 Antwoorden / 202 Vragen
0

u geeft hier een feitelijk heel ander probleem aan en dat is het "opgeblazen zijn"van de turbo! Een groot probleem is, dat dat kan bij de km stand die u noemt. Lastig is dat geen enkele garage of onderhoudschema voorziet in (ook) periodieke controle van een turbo.


Nu kan een turbo ook stuk gaan doordat er teveel olie in het carter is gedaan bij olieverversen waardoor, zeker als de motror warm is geworden, de motorolie overloopt in de verbrandingskamers en de motor daardoor op hol slaat.


Ik heb dat zelf meegemaakt en de "smoes"van de expert was dat nalatig onderhoud de oorzaak was. Nu had deze expert ook "vastgesteld"dat de turbo stuk zou zijn. Na demontage bleek dat helemaal niet het geval te zijn en ondanks een nieuwe smoes van die expert kon toch worden vastgesteld dat nalatigheid van de garage de oorzaak was.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer