Complete motor kapot
In mei van dit jaar hebben we (gezin met 5 kinderen) na veel overwegingen, een Renault espace diesel gekocht met bouwjaar 2005 bij een garage. (niet een dealer) Tijdens onze vakantie in Frankrijk ging op de snelweg de dynamo kapot en hebben we onze reis met alternatief vervoer moeten voortzetten, wat overigens door de reisverzekering prima geregeld was. Eenmaal thuisgekomen, was de auto afgeleverd bij de garage waar deze gekocht was en deze vertelden ons dat dit niet onder de garantie viel, ondanks dat de garantie van 3 maanden nog niet voorbij was. Kosten € 500,-. Op 29 december bracht ik 2 van mijn kinderen weg naar een uitje in mijn dorp. Ik reed daar weer weg en schakelde van zijn 1 naar zijn 2. Toen ontstond er een vreselijk geluid en direct stopte de auto er mee. Bij mijn eigen garage bleek dat de motor helemaal kapot was. Er was zelfs een gat in het blok geslagen door een as. Kosten zeker € 5000,- De verkopende partij zegt na telefonisch overleg. Jammer maar helaas en zo ook Renault Nederland. Ik mag er toch vanuit gaan dat als ik een auto koop van 3 jaar, waarvan gezegd wordt dat hij zeker nog 200.000 kilometer kan rijden, dat deze niet na iets meer dan 6 maanden helemaal kapot is? Wie kan ons helpen?
Het gat in het motorblok wijst echter in de richting van het drooglopen
door een gebrek aan oliesmering waarbij waarschijnlijk de krukas door
het blok is geslagen. Voorafgaand hieraan moet al langere tijd het
waarschuwingslampje voor de olie hebben gebrand (tenzij kapot maar dat
wordt bij de start al gecheckt) en moet het geluid van de motor al
enige tijd afwijkend zijn geweest (metalige klank bij draaiende motor)
Als dat inderdaad het geval is dan treft u eigen schuld op grond van het BW http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/101.html
Dag Benaerts,
Het lijkt er op dat de distributie stuk is gegaan, waardoor de motor in soep gelopen is. Dat kan in theorie zelfs met een vrij nieuwe auto.
Hoeveel ECHTE kilometers had de Espace al bij aankoop gedraaid?
Om dit te achterhalen is het onderhoudsboekje, de Nationale Autopas en evt. navraag bij de vorige eigenaar een mogelijkheid. Er wordt nog steeds geknoeid met km-standen, vooral bij relatief jonge auto's uit de lease.
Bij een koeriersbedrijf kan ie makkelijk al 300.000 km gedraaid hebben in 3 jaar. Vaak wordt een auto ingeruild als er flinke kosten komen, b.v. voor groot onderhoud enz. Als dat onderhoud niet op peil gebracht is, kunnen snel problemen komen.
Het is de vraag of de garage vóór aflevering aan u de auto een grote beurt gegeven heeft, inclusief de distributieriem met spanrol vervangen.
Of heeft u de auto gekocht zoals ie daar stond om kosten uit te sparen? Drie maand garantie op een auto van 3 jaar is weinig.
Uw garage houdt wel van getallen van een 5 met nullen. Voor het vervangen van alleen een (ruil)dynamo lijkt me €500,- zwaar overdreven. Of heeft u de defecte dynamo meegekregen?
Zo'n grote klus is dat nu ook weer niet dat er vele honderden aan arbeidsloon in moeten zitten.
Wees verstandig en laat er een gerevideerde ruilmotor in zetten. Misschien doet hij nog wat van de prijs af uit coulance.
Vraag ook elders wat het vervangen van de motorblok door een ruilmotor kost.
Hardware ERror MAN.
In navolging van de andere reacties: heeft u de auto gekocht bij een officiële renault dealer of indien niet wel bij een bedrijf aangesloten bij de BOVAG?
Wat voor soort garantie heeft u? U stelt een garantie van drie maanden, is dat minaimaal een BOVAG garantie geweest. Waarom heeft u de stellingmname geaccepteerd dat een kapotte dynamo niet onder de garantie viel?
Wat geeft de garage aan als oorzaak van het stuklopen?
Als het bedrijf een BOVAG bedrijf is kunt u een klacht indienen bij de geschillencie voertuigen maar dan moet u wel eerst een schriftelijke bevestiging hebben, dat de garage zich niet "schuldig"acht of aansprakelijk. het lijkt mij hoe dan ook zinvol, dat u de garage aansprakelijk stelt omdat u mag aannemen dat een auto, ook tweedehands voldoet aan de verwachting die u er aan mag stellen bij de aankoop op bais van de consumentenbeschermingswetgeving zie:
http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
Het zal u echter wel de nodige moeite gaan kosten.
Beste..
Al meteen had u de uitspraak van de dynamo nooit moeten accepteren. En een kapotte motor, voorgaande reacties geven al de vermoedelijke oorzaak.
Ook nooit moeten accepteren.
Maar wel!!! Types renault die er al na relatief weing kilometers zoveel kosten hebben. U bent niet de enige met een renault die dat heeft.
Ik heb al meerdere mensen gesproken met een renault, Prachtige auto, rijdt perfect, maar alles gaat snel kapot.
Als ik u was probeerde ik hem ( bij een andere goede garage ) te laten repareren met een ruilmotor en dan ... verkopen, want na die kilometers is dadelijk naar alle waarschijnlijkheid de versnellingsbak aan de beurt.!!!!
Het is allemaal wel mooi met die adviezen en raadgevingen,maar als de garage of importeur niets wil doen ben je nergens.Ik heb het zelf mee gemaakt met een fiat ducato camper,hiervan liep,een maand na de garantie van 2jaar,bij 10.000 km de brandstofpomp in elkaar,het was in Frankrijk,reparatie €950,-.
ANWB zei u heeft recht op 80% vergoeding,dus naar de garage(waar ik op 8000km een jaar beurt had laten uitvoeren ivm garantie €450.-) maar na veel gepraat en gedoe,ook met Fiat nederland, kreeg ik maar 40% dus €380,- ik heb dit aangenomen want iets is beter als niets.
De ANWB zei mij nadat ik weer contact had opgenomen en gevraagd had hoe dit kon"mijnheer u heeft een advies gehad en niet verder zeuren"
Dus nogmaals adviezen oke,maar je hebt er weinig aan,neem zoals ik een goede rechtsbijstandverzekeing
Klinkt als distributieprobleem. Zijn de riemen en rollers bij 120.000 wel vervangen? Staat in het serviceboekje? Als de auto bij een renaultdealer in onderhoud is geweest, kan elke dealer je dat vertellen.
Kan ook veroorzaakt zijn door eerder achterstallig onderhoud. In beide gevallen lijkt me de verkopende partij degene die aangesproken moet worden, hoewel dat na 7 maanden een issue kan zijn.
Trouwens, de auto is niet na 6 maanden kapot maar na 3,5 jaar, en dat is wel een verschil, zeker als de historie niet bekend is. Zal wel een gevalletje zijn van jammer maar helaas.
er zijn een paar vragen erg belangrijk voor een juist antwoord. wat voor garantie, bv bovag en staat de garantie op papier .indien bovag garantie neem dan contact op met de bovaggeschillen comissie.er zal een lager uit gelopen zijn. met als resultaat een afgebroken drijfstang en die ver oorzaakt het gat.ren ned heeft er helaas terecht geen boodschap aan. maar wettelijk heeft u mischien wel een punt. overleg indien mogelijk met bv uw rechts bijstand of bij een goede advokaat . de eerste info is gratis. de totale levens duur is niet te voorspellen . er zijn teveel factoren van invloed.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer