ps
door psyaquarius Oct 16, 2007 om 18:23
Auto & vervoer

Consumentenrecht Citroen C3 kapotte stuurhoes

Hopelijk kunt u mij meer vertellen over het volgende:

Onze belgische Citroen C3 heeft volgens een nederlandse citroen garage een kapotte stuurhoes (elektrisch). Dit is een bekend probleem bij citroen. De auto was bijna 3 jaar.

Dit kost zonder arbeidsuren alleen al 1300 euro. Er werd ons verteld dat als het een nederlandse citroen zou zijn deze kosten op de importeur konden worden verhaald (of deels). Omdat dit een bekend probleem is wat niet bij zo'n jonge auto mag voorkomen.

 Omdat het een belgische auto betreft moesten we dit maar navragen bij een belgische citroen dealer die dan contact zou moeten opnemen met citroen belgie. Vandaag heb ik te horen gekregen dat er geen tussenkomst zal plaatsvinden, omdat de auto te oud zou zijn.

Nu is mijn vraag hoe sterk dat we hierin staan en hoe nu te handelen.  De auto is nog niet gemaakt, moet dit perse bij een citoen garage in belgie zijn of mag dit ook in nederland?

Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie!

692 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 16, 2007 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zult moeten nazien of de Belgische wetgeving hiervoor uitkomst biedt want in Nederland moet u voor zo'n geval terug naar de dealer die de auto verkocht heeft. Er is sprake van een consumentenkoop.
De importeur heeft al laten weten dat ze geen garantie verlenen zodat er niets anders rest dan de verkoper aan te spreken.
Volgens de Nederlandse wet zou u overigens slechts recht hebben op de vergoeding van een deel van de reparatiekosten. Ik schat tenminste 50% als vergoeding of bijdrage.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2007 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

garantie is wereld wijd maar coulace word van geval tot geval bekeken. voor al als het geen terugroep actie is. maar een stuur hoes kost geen 1300euro. dus zal er wat anders moeten zijn. maar wat ? kunt u daar iets exacter in zijn

ve
door verwijderd - Oct 16, 2007 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Psyaquarius,

Bedoelt u niet het stuurhuis?

Daarvoor is, ook in België (zo ik her en der lees op internet), een terugroepactie geweest. Meld u dus bij de Belgische dealer en vraag waarom u geen oproep heeft ontvangen.

Succes, Canna

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, bij navraag blijkt dit het stuurHUIS te zijn.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan.......
De europeesche wetgeving gaat naar mijn mening nog boven de landelijke wetgeving en daarop kan deze mijnheer zich volgens mij op beroepen!

Is er een landelijke terugactie geweest van Citroën dan lijkt het mij dat Citroen waar dan ook in Europa dit moet laten gelden voor alle Citroenbezitters.

Men is dus van Citroenzijde in dit geval kennelijk ernstig nalatig geweest.

Aangetekende brief naar Citroen Nederland;
---------------------------------
Voor opmerkingen over uw Citroën of Citroën-dealer:
Citroën Nederland BV
T.a.v. Customer Relations
Postbus 75895
1070 AW Amsterdam
--------------------------------

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

als citroen nederland niets doet dan bij een ander garage bedrijf bv een universeel bedrijf een gereviseerd stuurhuis laten plaatsen. is veel voordeliger en zeker net zo goed kijk bij mijn bedrijf van de bovag site en zoek in uw beurt. en war is er met het stuurhuis aan de hand of wat is de klacht??

ve
door verwijderd - Apr 7, 2008 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Apr 7, 2008 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Update:

Vorig jaar hebben we een brief gestuurd naar de fabriek van Citroen in Parijs (deze hebben we laten vertalen in het frans door een vertaler). Eind januari krijgen we een brief van Citroen Brussel in het frans terug. Ik dacht met mijn beperkte frans dat we niets terugkregen, nu blijkt dat erin staat dat we weliswaar niet meer in de garantie periode zaten. Maar dat de Citroen monteur die hem gemaakt heeft maar een brief moest schrijven waarin staat dat het om een abnormaal defect ging en dus niet met normale slijtage te maken had. De brief is nu afgegeven aan de betreffende citroen dealer.
Hoe het uiteindelijk afloopt, laat ik nog weten.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben benieuwd!

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Update juni 2008:

Ik heb contact opgenomen met de Citroen dealer en garage Koelman (zuid-limburg). De brief is er achtergelaten en hij zou er naar kijken. Hij gaf wel aan dat hij niets op papier wil zetten over abnormale defecten of dat het geen slijtage betreft. Op mijn vraag waarom niet vertelde hij dat hij een dealer is en Citroen niet zal afvallen. Op mijn vraag of de monteur niets zou kunnen schrijven, vertelde hij dat hij er nog minder mee te maken had. Ik gaf aan dat k de brief niet hoefde te hebben en dat hij deze direct kan versturen naar Brussel. Dit wil hij niet doen. Hij heeft de brief doorgespeeld naar Citroen Nederland. Na 2 maanden nog niets gehoord. Weer contact met Koelman opgenomen, hij zei dat hij ook nog niets had gehoord. Heb ik zelf gebeld met Citroen Nederland, die zeggen dat Koelman dit moet oplossen. Vervolgens Citroen Belgie gebeld, maar daar kwam ik ook niet verder.

Mijn vraag is of ik mag verwachten dat Citroen Koelman mij hierin helpt. Zijn er juridische aspecten waar ik het op kan gooien?

Koelman ziet mij als klant niet meer terug, totaal geen service door hemzelf. Betekent niet dat iedereen zo onwillend is bij Koelman, ene Peter heeft me met een ander Citroen probleem uitstekende service verleend.

Verder heeft garage AUTOFIT te Voerendaal ECHTE service gegeven, ze hebben de auto voor niets !!!! naar de Citroen garage gesleept en hebben altijd meegedacht met dit probleem. Niets dan lof voor dit bedrijf!!!