ps
door psyaquarius Oct 16, 2007 om 18:23
Auto & vervoer

Consumentenrecht Citroen C3 kapotte stuurhoes

Hopelijk kunt u mij meer vertellen over het volgende:


Onze belgische Citroen C3 heeft volgens een nederlandse citroen garage een kapotte stuurhoes (elektrisch). Dit is een bekend probleem bij citroen. De auto was bijna 3 jaar.


Dit kost zonder arbeidsuren alleen al 1300 euro. Er werd ons verteld dat als het een nederlandse citroen zou zijn deze kosten op de importeur konden worden verhaald (of deels). Omdat dit een bekend probleem is wat niet bij zo'n jonge auto mag voorkomen.


 Omdat het een belgische auto betreft moesten we dit maar navragen bij een belgische citroen dealer die dan contact zou moeten opnemen met citroen belgie. Vandaag heb ik te horen gekregen dat er geen tussenkomst zal plaatsvinden, omdat de auto te oud zou zijn.


Nu is mijn vraag hoe sterk dat we hierin staan en hoe nu te handelen.  De auto is nog niet gemaakt, moet dit perse bij een citoen garage in belgie zijn of mag dit ook in nederland?


Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie!


 

692 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2007 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

U zult moeten nazien of de Belgische wetgeving hiervoor uitkomst biedt want in Nederland moet u voor zo'n geval terug naar de dealer die de auto verkocht heeft. Er is sprake van een consumentenkoop.
De importeur heeft al laten weten dat ze geen garantie verlenen zodat er niets anders rest dan de verkoper aan te spreken.
Volgens de Nederlandse wet zou u overigens slechts recht hebben op de vergoeding van een deel van de reparatiekosten. Ik schat tenminste 50% als vergoeding of bijdrage.



ve
door verwijderd - Oct 16, 2007 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

garantie is wereld wijd maar coulace word van geval tot geval bekeken. voor al als het geen terugroep actie is. maar een stuur hoes kost geen 1300euro. dus zal er wat anders moeten zijn. maar wat ? kunt u daar iets exacter in zijn

ve
door verwijderd - Oct 16, 2007 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Psyaquarius,


Bedoelt u niet het stuurhuis?


Daarvoor is, ook in België (zo ik her en der lees op internet), een terugroepactie geweest. Meld u dus bij de Belgische dealer en vraag waarom u geen oproep heeft ontvangen.


Succes, Canna

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Klopt, bij navraag blijkt dit het stuurHUIS te zijn.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

En dan.......
De europeesche wetgeving gaat naar mijn mening nog boven de landelijke wetgeving en daarop kan deze mijnheer zich volgens mij op beroepen!

Is er een landelijke terugactie geweest van Citroën dan lijkt het mij dat Citroen waar dan ook in Europa dit moet laten gelden voor alle Citroenbezitters.

Men is dus van Citroenzijde in dit geval kennelijk ernstig nalatig geweest.

Aangetekende brief naar Citroen Nederland;
---------------------------------
Voor opmerkingen over uw Citroën of Citroën-dealer:
Citroën Nederland BV
T.a.v. Customer Relations
Postbus 75895
1070 AW Amsterdam
--------------------------------

De Vrije Vogel



ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

als citroen nederland niets doet dan bij een ander garage bedrijf bv een universeel bedrijf een gereviseerd stuurhuis laten plaatsen. is veel voordeliger en zeker net zo goed kijk bij mijn bedrijf van de bovag site en zoek in uw beurt. en war is er met het stuurhuis aan de hand of wat is de klacht??

ve
door verwijderd - Apr 7, 2008 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
0
ve
door verwijderd - Apr 7, 2008 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Update:


Vorig jaar hebben we een brief gestuurd naar de fabriek van Citroen in Parijs (deze hebben we laten vertalen in het frans door een vertaler). Eind januari krijgen we een brief van Citroen Brussel in het frans terug. Ik dacht met mijn beperkte frans dat we niets terugkregen, nu blijkt dat erin staat dat we weliswaar niet meer in de garantie periode zaten. Maar dat de Citroen monteur die hem gemaakt heeft maar een brief moest schrijven waarin staat dat het om een abnormaal defect ging en dus niet met normale slijtage te maken had. De brief is nu afgegeven aan de betreffende citroen dealer.
Hoe het uiteindelijk afloopt, laat ik nog weten.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik ben benieuwd!

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Update juni 2008:


Ik heb contact opgenomen met de Citroen dealer en garage Koelman (zuid-limburg). De brief is er achtergelaten en hij zou er naar kijken. Hij gaf wel aan dat hij niets op papier wil zetten over abnormale defecten of dat het geen slijtage betreft. Op mijn vraag waarom niet vertelde hij dat hij een dealer is en Citroen niet zal afvallen. Op mijn vraag of de monteur niets zou kunnen schrijven, vertelde hij dat hij er nog minder mee te maken had. Ik gaf aan dat k de brief niet hoefde te hebben en dat hij deze direct kan versturen naar Brussel. Dit wil hij niet doen. Hij heeft de brief doorgespeeld naar Citroen Nederland. Na 2 maanden nog niets gehoord. Weer contact met Koelman opgenomen, hij zei dat hij ook nog niets had gehoord. Heb ik zelf gebeld met Citroen Nederland, die zeggen dat Koelman dit moet oplossen. Vervolgens Citroen Belgie gebeld, maar daar kwam ik ook niet verder.


Mijn vraag is of ik mag verwachten dat Citroen Koelman mij hierin helpt. Zijn er juridische aspecten waar ik het op kan gooien?


Koelman ziet mij als klant niet meer terug, totaal geen service door hemzelf. Betekent niet dat iedereen zo onwillend is bij Koelman, ene Peter heeft me met een ander Citroen probleem uitstekende service verleend.


Verder heeft garage AUTOFIT te Voerendaal ECHTE service gegeven, ze hebben de auto voor niets !!!! naar de Citroen garage gesleept en hebben altijd meegedacht met dit probleem. Niets dan lof voor dit bedrijf!!!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer

sn
snokiedeath - Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.  Om ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer