he
door heidy Sep 10, 2009 om 11:42
Auto & vervoer

De omgekeerde wereld?? scooter diefstal

Een kennis van mij werkt bij een cateringbedrijf.
Zij gaat er altijd op haar scooter naartoe.
Daar vlakbij is een loods voor kranten ophalen
Haar scooter werd gestolen.
Iemand dacht dat de scooter in die loods stond en belde de eigenaar.
Die kwam meteen en opende de loods en daar stond de scooter.
Zij de politie gebeld om aangiften te doen.
Nu vertelde de politie dat als ze sporenonderzoek moesten doen dat er eerst afstand gedaan moest worden van de scooter.
De scooter zou dan van de mensen zijn die hem gestolen hadden en hun moesten dan bepalen wat daarmee zou gebeuren.
Dat is toch de omgekeerde wereld?????
Dit is toch van de gekke.
Waar sta je nou als eigenaar????
De dief die wint.

863 10 Rapporteer

ki
door kimnl - Sep 19, 2011 om 15:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

dat slaat idd echt nerfens op nee!

tdehond
door tdehond - Sep 19, 2011 om 16:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als u daarmee uw rechten verliest, dan zou ik geen afstand doen.

ma
door marnix1 - Sep 20, 2011 om 09:13
256 Antwoorden / 22 Vragen

@dehond, de verdachte wordt gevraagd afstand te doen, niet de eigenaar. ik heb hetzelfde gehad toen boefjes mijn kentekenplaat hadden geroofd, zij moesten afstand doen en ik kreeg, na aangifte, mijn spullen terug.
@heidy, het is inderdaad van de zotte dat het systeem zo werkt, enige geruststelling is er wel voor u; Meestal doet verdachte, eventueel na enige druk van politie, wel afstand.

tdehond
door tdehond - Sep 20, 2011 om 09:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=marnix1 schreef op dinsdag 20 sep 2011, 09:13]@dehond, de verdachte wordt gevraagd afstand te doen, niet de eigenaar. ik heb hetzelfde gehad toen boefjes mijn kentekenplaat hadden geroofd, zij moesten afstand doen en ik kreeg, na aangifte, mijn spullen terug.
quote]

Uit: "De scooter zou dan van de mensen zijn die hem gestolen hadden maak ik op dat de eigenaar eerst afstand van de scooter moet doen.
Uit uw verhaal begrijp ik dat - als ik een fiets of ander item zou stelen - daarmee eigenaar zou worden van het gestolen item. Dat zou wel heel bizar zijn.

ma
door marnix1 - Sep 20, 2011 om 09:31
256 Antwoorden / 22 Vragen

dehond, de zin die u aanhaalt is wat ongelukkig geformuleerd, lees hem nog eens, dan ziet u dat TS warschijnlijk bedoelt wat ik zeg.
En "afstand doen" ergens van, houdt niet beslist in dat men eigenaar is.

birdies
door birdies - Sep 20, 2011 om 11:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Misschien even naar de datum kijken? Dan zul je zien dat dit topic al 2 jaar oud is en reageren dus geen enkele zin meer heeft!

tdehond
door tdehond - Sep 20, 2011 om 12:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=marnix1 schreef op dinsdag 20 sep 2011, 09:31]dehond, de zin die u aanhaalt is wat ongelukkig geformuleerd, lees hem nog eens, dan ziet u dat TS warschijnlijk bedoelt wat ik zeg.
En "afstand doen" ergens van, houdt niet beslist in dat men eigenaar is.

U heeft het meegemaakt dus ik neem aan dat uw variant klopt. Diefstal loont dus. :(

natuurmens
door natuurmens - Sep 20, 2011 om 12:43
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ik lees ik dacht dat de scooter in de loods hoorde? Dat is wel een mooie maar er moeten ook braak sporen op de scooter zijn. Wil je recht kunnen halen.

Het komt erop neer dat de gene die de scooter in de loods heeft gezet ter goede trouw zou hebben gehandeld. Dat het niet zo is moet jij kunnen aantonen. Dat gaat een hoop tijd inzitten. De eigenaar van de loods heeft wel de loods geopend en gereageerd. Maar als het goed is moet jij kunnen aantonen dat het jouw scooter is. Een brommer is registreert dus moet de gene aantonen dat hij/zij op zijn naam heeft staan.
Soms is terug stelen de korte klap, maar dat mag ook niet.

tdehond
door tdehond - Sep 20, 2011 om 12:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=natuurmens schreef op dinsdag 20 sep 2011, 12:43]Soms is terug stelen de korte klap, maar dat mag ook niet.

Alhoewel ik tegen stelen ben, lijkt mij dat wel de meest snelle oplossing van het probleem, gezien de moeizame procedure die de politie volgt om uw rechtmatig eigendom terug te kunnen geven.

hutch
door hutch - Sep 20, 2011 om 14:10
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Heidy,

de politie zal een verdachte vragen om vrijwillig afstand te doen van datgene wat bij hem/haar wordt aangetroffen en waarvan vermoedt wordt, dat dit van misdrijf afkomstig is.

Het wordt wel in beslag genomen. Dat zogenaamde 'vrijwillig; afstand doen, maakt het makkelijker om het terug te geven aan een eigenaar, indien deze bekend is. Het is aan de politie/het OM om aan te tonen/te bewijzen dat dit niet zo is. Het kan zelfs zo zijn, dat voorwerpen terug gegeven dienen te worden, als de 'echte' eigenaar niet te vinden is....... ondanks dat het (grote) vermoeden er is, dat dat voorwerp niet van degene is, bij wie het aangetroffen is.

In uw geval zal de scooter in beslag genomen worden. U kunt uiteraard d.m.v. documenten en/of getuigen aantonen dat het uw scooter is. Als de (foute) 'eigenaar' niet kan bewijzen dat deze van hem/haar is, en geen 'vrijwillige afstandsverklaring' wil tekenen, zal de rechter hierover een uitspraak doen.

En ja, formeel wordt de persoon die het voorwerp weg neemt, eigenaar daarvan, tot dat het tegendeel bewezen is.

Gr. Hutch