He
door Heksjehupsakee Sep 12, 2017 om 18:08
Auto & vervoer

E-bike accu geeft beperkte actieradius

Mijn E-bike is na 7 jaar toe aan een nieuwe accu, na een aantal diepteontladingen en beperkte actieradius. Deze nieuwe accu heb ik via een officiële en goed aangegeschreven fietsenwinkel besteld en laten plaatsen. Je zou verwachten dat na aansluiten hiervan de actieradius weer als vanouds zou zijn. Dat is echter niet het geval. De actieradius blijft laag, zo'n 19 km na volledig opladen. Bij aanschaf werd mij gezegd dat 40-50 km zeker haalbaar moet zijn. De eerste dag na aanschaf was de actieradius nog 35 km, na 1 dag 25 km en nu dus 19 km. Nu zegt de monteur dat dit komt omdat het display nog de oude gegevens in het systeem heeft staan en dus moet 'leren' van het gebruik op de nieuwe accu en dan vanzelf de berekening aanpast en op den duur vanzelf een hogere actieradius zal weergeven. Dit lijkt mij een broodje aap verhaal. Of klopt dit wel?

Ik heb zelf het idee dat ik een 2e handsaccu heb gekregen maar wel de volle mep heb betaald. Eigenlijk ben ik dus helemaal niet tevreden met het geleverde product. Kan ik meteen al mijn geld terugvragen of moet ik genoegen nemen met de oplossingen die de winkel biedt? En tot hoe lang heb ik evt. garantie? Mogelijk doen ze moeilijk als ik teveel km maak maar ik heb de fiets ondertussen wel nodig voor mijn werk.

7537 19 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Sep 12, 2017 om 18:12
704 Antwoorden / 2 Vragen

Dat "leren" is eerder iets van mijn auto die gechipt is?

U had beter naar een echte specialist kunnen gaan want een nieuwe accu geeft meer dan 19 kilometer.

Bij onderstaande zaak kunt u zelfs hogere wattages en betere accu's krijgen. Hebben mij ook prima geholpen en 600 euro bespaard(we hebben 2 Giant E-fietsen.

https://www.accuworld.nl/

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2017 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die fietsenwinkel kletst. Dat display zal waarschijnlijk ook geüpdatet moeten worden, maar die nieuwe accu hoeft niets te leren. Uw actieradius moet veel hoger zijn.

Dus klacht indienen.

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2017 om 18:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

of moet ik genoegen nemen met de oplossingen die de winkel biedt?
En wat zijn die 'oplossingen'?
Dat 'leren' van het display is onzin.
En tot hoe lang heb ik evt. garantie?
Dat ligt er aan onder welke voorwaarden je die accu aangeschaft hebt.
Staat er iets zwart op wit?
De actieradius is véél te laag. Het is dan een accu met laag vermogen.
Ter info: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is

He
door Heksjehupsakee - Sep 12, 2017 om 18:33
10 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de snelle reacties. De oplossingen zouden zijn dat ik de fiets weer meekrijg en vooral km ga maken om daarmee de actieradius te vergroten. Ik wil ze best het voordeel van de twijfel geven en gaan testen. Maar als ik dit zo lees, word ik met een kluitje in het riet gestuurd.
De accu is hetzelfde type als de accu die vervangen is. Daar was bij aanschaf de actieradius 40 km. Ik kan in het diagnoseformulier niet terugzien wat het vermogen van deze accu is.
Bij navraag over garantie werd ik verwezen naar de factuur en het bijbehorende diagnoseformulier. Daar staan verder geen voorwaarden op.

tdmduc
door tdmduc Sep 13, 2017 om 13:10
704 Antwoorden / 2 Vragen

Wij dachten dus dat onze Giant accu's kapot waren, er werd niets meer geladen. 2 dezelfde laders en dito accu's(400W Litihium)
Bij de door mij eerder genoemde winkel gingen ze testen/doormeten en bleek dat de accu's(nieuw 540 euro per stuk) helemaal in orde waren.

Beide laders waren stukgegaan, als een soort tijdbom.

Deze kosten 109 euro per stuk.

Oplossing:

Een 2ehands Giant lader met twee stekkers er aan zodat beide fietsen voortaan op 1 lader kunnen.En dat voor maar 75 euro.

Oorzaak: dag en nacht in het stopcontact is niet goed voor die delecate apparaatjes.

Ik heb de "nieuwe" lader aan een stekkerblok met schakelaar gezet. Accu vol? Schakelaar uit. Weer wat geleerd.

Ge
door Genee - Sep 12, 2017 om 18:53
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat een accu na 7 jaar aan vervanging toe is i.v.m. diepteontladingen is ook een broodje aap.
Waar komen die diepteladingen vandaan, wanneer de trapondersteuning uitvalt is de accu gewoon leeg, het batterij bewakingssysteem schakelt de accu op tijd uit.
Aleen wanneer een lege accu te lang zo laat liggen kan de accu door zelfontlading te ver leeg raken.
Heb zelf 4 accu's uit 2010, elk nu nog goed voor zo'n 70 km actieradius.

Het probleem zou ook in de oplader of de electronica van de fiets kunnen zitten.
Of u een gebruikte accu heeft zou u denk ik aan de behuizing kunnen zien.
Een accu af fabriek zou geen krassen mogen vertonen, bij het op en van de accuslede te halen onstaan er krassen.
Probeer in ieder geval eens een andere oplader, best kans dat uw oude accu het nog gewoon goed doet.
De nieuwe en oude accu blijken nu dezelfde actieradius te hebben, toeval?
Kan ook zijn dat er iets met fietselectronica is, haal de accu uit de fiets als u op uw werk bent, de accu er pas in als u ook daadwerkelijk gaat fietsen.

panter22
door panter22 - Sep 12, 2017 om 19:07
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zou naar een andere fietsenwinkel gaan en daar de fiets laten doormeten.

He
door Heksjehupsakee - Sep 12, 2017 om 19:16
10 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb de oude accu meegekregen dus dat kan het niet zijn. Serienummer van de oude accu klopt ook met de originele aankoopbon.

Ik heb het nieuwe diagnoseformulier naast het oude gelegd. Er is geen verschil, behalve dan natuurlijk de gebruiksinfo.

He
door Heksjehupsakee - Sep 12, 2017 om 19:17
10 Antwoorden / 6 Vragen

Het is overigens een Nimh-accu, dus geen Liion.

gerbera
door gerbera - Sep 12, 2017 om 21:57
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Het is niet helemaal een broodje aap verhaal. Een nieuwe accu zal na enkele malen ontladen en laden pas volledig geactiveerd zijn.
Dat het display moet "leren" is wel onzin. Na gebruik de accu aan de lading zetten en dan moet het verbeteren. Zo niet dan is er mogelijk iets mis met de accu lader. Is er een zwaardere accu geplaatst zou het kunnen dat de lader dit kan hebben.

ba
door bakkersjors - Sep 13, 2017 om 13:23
48 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is staat er op de zijkant of de onderkant hoeveel vermogen uw nieuwe accu heeft.
Staat een getal van (3) cijfers gevolgd door Wh.
En indien het een Nimh accu betreft klopt het zeker wel dat het enige keren duurt van opladen/ontladen voor de accu zijn volledige capiciteit bereikt heeft.
Maar  dat merkt u vanzelf wel.

holstein
door holstein - Sep 13, 2017 om 17:25
922 Antwoorden / 16 Vragen

Heeft de fiets in die 7 jaar wel eens een software update gehad, anders zou ik dat eerst eens laten doen.

pk49
door pk49 - Sep 13, 2017 om 20:53
243 Antwoorden / 2 Vragen

het zou me niet verbazen als er oude accu's in zijn geplaatst. Er hoeven maar een paar slechte exemplaren tussen te zitten om de werking van het gehele accupak aan te tasten. Natuurlijk moet de efiets meteen een veel betere bereik hebben met nieuwe accu's. Ik heb die van mij een aantal maanden geleden laten vervangen en het bereik is als toen de efiets nog nieuw was. Dat de display niet klopt zou kunnen, maar na een reset zou het weer de goede waarde moeten aangeven. Ik zou 'ns een hartig woordje met de fietsenmaker gaan wisselen. Ik vermoed dat u bent opgelicht.

vu2615
door vu2615 - Sep 13, 2017 om 21:07
81 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien

vu2615
door vu2615 - Sep 13, 2017 om 21:08
81 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heb je hier wat aan: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/hoe-ver-kom-ik-met-een-volle-accu/

ha
door haverkamp - Sep 26, 2017 om 20:30
54 Antwoorden / 1 Vragen

Is het goedgekomen met uw fiets?
Het kan wel dat de nieuwe accu zo leeg gereden moet worden, dat het batterij management systeem, de fiets uitschakelt.
Op die manier zou de nieuwe capaciteit aangepast moeten zijn.

He
door Heksjehupsakee - Oct 25, 2017 om 15:48
10 Antwoorden / 6 Vragen

Problemen met de accu zijn inderdaad verholpen door frequent gebruik. Actieradius is inmiddels opgelopen tot ruim 60 km.

gerbera
door gerbera Oct 25, 2017 om 16:02
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Mooi dat het beter gaat, bedankt voor het terug melden.

panter22
door panter22 Oct 25, 2017 om 16:02
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig, opgelost. Bedankt voor het terugmelden.

Cv
door CvM - Oct 25, 2017 om 16:53
1 Antwoorden / Vragen

Geacte Heksjehupsakee,
Even wat consumentenregels omtrent garantie:
- de algemene garantie zegt dat een produkt moet doen wat een gemiddelde consument ervan mag verwachten. Als de winkel tegen u zegt dat u met de accu minstens 40km moet kunnen fietsen dan is dat een garantie.
- de eerste 6 maanden na aankoop heeft u een extra garantie. U hoeft alleen te vertellen dat het produkt niet doet wat u - als gemiddelde consument - ervan mag verwachten. U hoeft niet te bewijzen dat dat zo is. De winkel moet u dan 100% garantie geven. Dwz: de accu zodanig maken dat u er langere tijd wel de beloofde km mee kan rijden.
- na die 6 maanden zou u in principe moeten bewijzen dat het aan de accu ligt en niet aan een ander onderdeel van uw fiets. Maar in de praktijk wordt die soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
- komt u er met de winkel niet uit en blijft u vinden dat u niet de accu hebt gekregen die u mocht verwachten, dan kunt u de koop ongedaan maken. Juridisch heet dat de koop ontbinden. U stuurt dan de accu terug (bewijs van verzenden bewaren!) en de winkel moet u binnen redelijke tijd - zeg een maand - uw geld terugbetalen.
- probleem is vaak dat die terugbetaling of veel te lang op zich laat wachten of gewoon niet gebeurt. In dat geval zou u kunnen overwegen naar een geschillencommissie of de kantonrechter te stappen. Ga in dat geval eerst te rade bij het gratis Juridisch Loket, te vinden in iedere provinciehoofdstad (0900-8020, 25ct/min). Vaak hebben ze spreekuren in de provincie.
- kijk of de winkel is aangesloten bij de BOVAGgeschillencommissie. Zie de 2e tip hieronder.

Tip bij toekomstige aankopen:
- als u iets duurders koopt - zeg boven de €100 - en de winkel doet u een belofte of toezegging, laat dat dan nadrukkelijk op de aankoopbon zetten. Bij online aankopen staan de toezeggingen meestal al op de website. Kopieer die naar uw eigen PC/mobiel/etc. Dan heeft u later een bewijs van die beloftes.
- ga bij duurdere aankopen naar een winkel die is aangesloten bij een geschillencommissie. Meer dan 40 bedrijfstakken hebben zo'n commissie. Info bij www.degeschillencommissie.nl. Misschien betaalt u wat meer voor uw aankoop maar dan heeft u bij problemen een goede, makkelijke en snelle manier om een vastgelopen conflict opgelost te krijgen.

Met vriendelijke groet,
CvM