E-bike accu geeft beperkte actieradius
Mijn E-bike is na 7 jaar toe aan een nieuwe accu, na een aantal diepteontladingen en beperkte actieradius. Deze nieuwe accu heb ik via een officiële en goed aangegeschreven fietsenwinkel besteld en laten plaatsen. Je zou verwachten dat na aansluiten hiervan de actieradius weer als vanouds zou zijn. Dat is echter niet het geval. De actieradius blijft laag, zo'n 19 km na volledig opladen. Bij aanschaf werd mij gezegd dat 40-50 km zeker haalbaar moet zijn. De eerste dag na aanschaf was de actieradius nog 35 km, na 1 dag 25 km en nu dus 19 km. Nu zegt de monteur dat dit komt omdat het display nog de oude gegevens in het systeem heeft staan en dus moet 'leren' van het gebruik op de nieuwe accu en dan vanzelf de berekening aanpast en op den duur vanzelf een hogere actieradius zal weergeven. Dit lijkt mij een broodje aap verhaal. Of klopt dit wel?
Ik heb zelf het idee dat ik een 2e handsaccu heb gekregen maar wel de volle mep heb betaald. Eigenlijk ben ik dus helemaal niet tevreden met het geleverde product. Kan ik meteen al mijn geld terugvragen of moet ik genoegen nemen met de oplossingen die de winkel biedt? En tot hoe lang heb ik evt. garantie? Mogelijk doen ze moeilijk als ik teveel km maak maar ik heb de fiets ondertussen wel nodig voor mijn werk.
Dat "leren" is eerder iets van mijn auto die gechipt is?
U had beter naar een echte specialist kunnen gaan want een nieuwe accu geeft meer dan 19 kilometer.
Bij onderstaande zaak kunt u zelfs hogere wattages en betere accu's krijgen. Hebben mij ook prima geholpen en 600 euro bespaard(we hebben 2 Giant E-fietsen.
Die fietsenwinkel kletst. Dat display zal waarschijnlijk ook geüpdatet moeten worden, maar die nieuwe accu hoeft niets te leren. Uw actieradius moet veel hoger zijn.
Dus klacht indienen.
of moet ik genoegen nemen met de oplossingen die de winkel biedt?
En wat zijn die 'oplossingen'?
Dat 'leren' van het display is onzin.
En tot hoe lang heb ik evt. garantie?
Dat ligt er aan onder welke voorwaarden je die accu aangeschaft hebt.
Staat er iets zwart op wit?
De actieradius is véél te laag. Het is dan een accu met laag vermogen.
Ter info: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
Dank voor de snelle reacties. De oplossingen zouden zijn dat ik de fiets weer meekrijg en vooral km ga maken om daarmee de actieradius te vergroten. Ik wil ze best het voordeel van de twijfel geven en gaan testen. Maar als ik dit zo lees, word ik met een kluitje in het riet gestuurd.
De accu is hetzelfde type als de accu die vervangen is. Daar was bij aanschaf de actieradius 40 km. Ik kan in het diagnoseformulier niet terugzien wat het vermogen van deze accu is.
Bij navraag over garantie werd ik verwezen naar de factuur en het bijbehorende diagnoseformulier. Daar staan verder geen voorwaarden op.
Wij dachten dus dat onze Giant accu's kapot waren, er werd niets meer geladen. 2 dezelfde laders en dito accu's(400W Litihium)
Bij de door mij eerder genoemde winkel gingen ze testen/doormeten en bleek dat de accu's(nieuw 540 euro per stuk) helemaal in orde waren.
Beide laders waren stukgegaan, als een soort tijdbom.
Deze kosten 109 euro per stuk.
Oplossing:
Een 2ehands Giant lader met twee stekkers er aan zodat beide fietsen voortaan op 1 lader kunnen.En dat voor maar 75 euro.
Oorzaak: dag en nacht in het stopcontact is niet goed voor die delecate apparaatjes.
Ik heb de "nieuwe" lader aan een stekkerblok met schakelaar gezet. Accu vol? Schakelaar uit. Weer wat geleerd.
Dat een accu na 7 jaar aan vervanging toe is i.v.m. diepteontladingen is ook een broodje aap.
Waar komen die diepteladingen vandaan, wanneer de trapondersteuning uitvalt is de accu gewoon leeg, het batterij bewakingssysteem schakelt de accu op tijd uit.
Aleen wanneer een lege accu te lang zo laat liggen kan de accu door zelfontlading te ver leeg raken.
Heb zelf 4 accu's uit 2010, elk nu nog goed voor zo'n 70 km actieradius.
Het probleem zou ook in de oplader of de electronica van de fiets kunnen zitten.
Of u een gebruikte accu heeft zou u denk ik aan de behuizing kunnen zien.
Een accu af fabriek zou geen krassen mogen vertonen, bij het op en van de accuslede te halen onstaan er krassen.
Probeer in ieder geval eens een andere oplader, best kans dat uw oude accu het nog gewoon goed doet.
De nieuwe en oude accu blijken nu dezelfde actieradius te hebben, toeval?
Kan ook zijn dat er iets met fietselectronica is, haal de accu uit de fiets als u op uw werk bent, de accu er pas in als u ook daadwerkelijk gaat fietsen.
Ik heb de oude accu meegekregen dus dat kan het niet zijn. Serienummer van de oude accu klopt ook met de originele aankoopbon.
Ik heb het nieuwe diagnoseformulier naast het oude gelegd. Er is geen verschil, behalve dan natuurlijk de gebruiksinfo.
Het is niet helemaal een broodje aap verhaal. Een nieuwe accu zal na enkele malen ontladen en laden pas volledig geactiveerd zijn.
Dat het display moet "leren" is wel onzin. Na gebruik de accu aan de lading zetten en dan moet het verbeteren. Zo niet dan is er mogelijk iets mis met de accu lader. Is er een zwaardere accu geplaatst zou het kunnen dat de lader dit kan hebben.
Als het goed is staat er op de zijkant of de onderkant hoeveel vermogen uw nieuwe accu heeft.
Staat een getal van (3) cijfers gevolgd door Wh.
En indien het een Nimh accu betreft klopt het zeker wel dat het enige keren duurt van opladen/ontladen voor de accu zijn volledige capiciteit bereikt heeft.
Maar dat merkt u vanzelf wel.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Glasvezel voor de prijs van een auto!!
Offerte aangevraagd voor aanleg van glasvezel in woning. Kost maar liefst €10.664,00 Is hier iets aan te doen? Lees meer
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer