ch
door chantalverdonk Jun 10, 2013 om 21:56
Auto & vervoer

Eigen Verklaring voor rijlessen?

Mijn dochter heeft voor haar vriendje via vakantieveilingen.nl 3 motorrijlessen gewonnen voor slechts 20 euro. De rijschoolhouder (Rijtop uit Geleen) stelt verplicht dat een Eigen Verklaring wordt aangevraagd. Het geval wil dat het vriendje in Amsterdam ook al rijlessen neemt en daar al een EV heeft aangevraagd. CBR gebeld. Deze zegt: voor alleen rijlessen is een EV absoluut niet nodig. Alleen als daadwerkelijk examen wordt gedaan. Dit vermeld aan rijschoolhouder. Maar hij houdt vol dat het moet. Is een kopie dan goed? Nee, dit accepteert de rijschoolhouder niet. Mag de jongen dan zelf een EV afsluiten (voor de 2e keer dan maar, via de website van het EV). Nee, rijschoolhouder zegt dat het per se via hem moet. Kosten via hem 45 euro. Bij het CBR is het 23,80 euro. Wat we ook zeggen, de rijschoolhouder wil alleen maar dat we 45 euro op zijn rekening storten voor een papiertje dat helemaal nergens voor nodig is, iets wat hij zelf ook weet. Als het Rijtop echt te doen was geweest om een Eigen Verklaring, dan hadden ze allang een kopie geaccepteerd. Mijn indruk is daarom dat Rijtop helemaal geen EV zal afsluiten voor het vriendje van mijn dochter.
Vakantieveilingen.nl gecontacteerd. Die zeggen dat dit mag als de rijschoolhouder dat van te voren heeft aangegeven. Het CBR zegt ongeveer hetzelfde; zij gaan niet over wie wel en wie niet en voor hoeveel een Eigen verklaring wordt aangevraagd. Terwijl het zo'n kleine moeite zou zijn een aanvraag te retourneren of weigeren als betreffende persoon er al een heeft aangevraagd dat jaar (voor zelfde voertuig). De Ombudsman gaat alleen over of de overheidsinstantie de klant netjes behandelt. En bij de BOVAG is deze rijschoolhouder niet aangesloten. Mijn indruk is dat deze rijschoolhouder, en hij niet alleen, misbruik maakt van het vacuum dat het CBR laat aan de rijschoolhouders om te pas en te onpas de klanten een EV te laten afsluiten. Voor deze dienst rekent Rijtop bijna 100% van de prijs, maar andere rijschoolhouders vragen er ook flink extra voor. Maar goed, een beetje dienstverlening mag wat kosten, het doorsturen van een aanvraagformuliertje is niet niks, per slot van rekening. Maar dat Rijtop de smoes van een Eigen Verklaring gebruikt om wat extra geld los te peuteren ruikt naar pure oplichting, naar mijn mening. Wat kan ik nog doen?

5772 11 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jun 10, 2013 om 23:46
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk niets. Het was kennelijk bekend dat een EV moest worden aangevraagd als onderdeel van deze aanbieding. Door de aanbieding te accepteren ga je akkoord met de voorwaarden onder welke deze aanbieding wordt gedaan.
20 euro voor drie motor rijlessen is spot goedkoop en daarmee kan een rijschoolhouder niet rendabel kunnen draaien. Hij zoekt dus duidelijk wegen om zijn omzet op te krikken en nieuwe leerlingen binnen te trekken.

Oplichting is het niet want de voorwaarden waren immers bekend. Feitelijk probeert u de rijschoolhouder "op te lichten" door te proberen onder de voorwaarden uit te komen.

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2013 om 23:57
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Alweer een beetje vreemd. U schrijft: Uw dochter heeft voor vriend 3 motorrijlessen gewonnen. Voor €20,00. Dat is sowieso geen winnen. Betalen zou er dan beter bij passen. Dus €65,00 = 'winnen' voor Rijtop uit Geleen.

ch
door chantalverdonk - Jun 11, 2013 om 01:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

swat1500 heeft mijn vraag niet goed begrepen cq gelezen. We voldeden prima aan de voorwaarden, we hadden al een EV en waren zelfs bereid er nog een aan te vragen! Een overbodig document, nota bene. Stel je voor: je gaat op reis naar een land waarvoor inentingen verplicht zijn. Je regelt dat en boekt vervolgens een ticket bij een reisbureau dat als voorwaarde stelt dat je ingeent bent. Je zegt dat je al inentingen hebt maar het reisbureau zegt: kan me niet schelen, stort geldbedrag (2x zo hoog) toch op mijn rekening. Duidelijker?
Tegelijkertijd legt swat1500 misschien wel de vinger op de zere plek. De rijschoolhouder kan niet rendabel draaien en zoekt dus andere wegen om zijn omzet op te krikken. Begrijpelijk maar laat ie dat dan doen op een correcte manier. Een Eigen Verklaring is gewoon niet nodig voor losse rijlessen. Laat hem dan een "toegangskaartje" voor zijn eigen rijschool verplicht stellen of zo. Maar daar trapt natuurlijk niemand in.
Vakantieveilingen.nl werkt per opbod. Heb je geluk dan kun je een koopje weghalen. Als je dat als aanbieder niet kunt hebben moet je niet meedoen.
Maar meer nog dan om de rijschoolhouder, die gewoon gebruik maakt van de onwetendheid van mensen en de bureaucratie bij het CBR, gaat het mij om het CBR zelf dat een houding aanneemt van onverschilligheid ten aanzien van het gebruik van hun eigen instrumenten. Zij hebben het instrument ontworpen en de regels voor gemaakt maar zien niet toe op hoe ermee wordt om gegaan. Dat vind ik pas echt suf.

alexishoop
door alexishoop - Jun 11, 2013 om 02:48
562 Antwoorden / 6 Vragen

laten wij als kassaleden maar duidelijkheid geven aan vakantieveilingen & Rijtop uit Geleen

HET MAG NIET. indien de verklaring is niet noodzakelijk is voor de uitvoering van de tegoedbon. bovendien mag je zelf aanschaffen digitaal of op papier en die 1 jaar geldig.

diadino
door diadino - Jun 11, 2013 om 12:54
49 Antwoorden / 2 Vragen

sorry hoor, maar waarom doe je dan ook aan zo'n veiling mee?? de info op de site van vakantieveilingen is duidelijk over de extra kosten en ieder weldenkend mens kan toch begrijpen dat die veiling is bedoelt als opstapje naar een ruimer pakket lessen.
en persoonlijk vind ik het een beetje raar, dat als je al lest in amsterdam ,dan ook nog eens in geleen te gaan lessen. motorles is niet zoiets als een CDtje die je op meerdere plaatsen kan kopen, les haal je bij een goede rijschoool en ga je niet bij diverse rijscholen bij elkaar sprokkelen....
of TOP een goede kan ik niet zeggen, kom niet uit die buurt.....
in mijn ogen doet top niets fout, alles is helder, enige die iets fout heeft gedaan is hooguit je dochter door deze veiling te winnen...... :-)
niet slim om op iets te bieden waar je niets aan hebt, je loopt altijd het risico om dan per ongeluk te winnen

diadino
door diadino - Jun 11, 2013 om 12:57
49 Antwoorden / 2 Vragen

PS. misschien is een eigen verklaring niet noodzaelijk, maar het geeft wel duidelijkheid, zo weet ik uit eigen kennissenkring dat het handig was geweest om deze voortijdig in te vullen, toen deze pas ingevuld werd na vele lessen, bleek dat betreffende persoon op medische gronden niet aan het examen mocht deelnemen van het CBR (en niet bij 1 persoon, maar meerdere)

ch
door chantalverdonk - Jun 11, 2013 om 15:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg het niet duidelijk uitgelegd, geloof ik.
1. De site is helemaal niet duidelijk over extra kosten, de site vermeldt het nodig hebben van een Eigen Verklaring.
2. Rijtop biedt geen volledig rijlessenpakket aan maar slechts drie losse rijlessen, precies wat mijn dochter wil hebben voor haar vriendje. Extra rijervaring naast de gewone lessen in Amsterdam in een andere omgeving. Ideaal. Wat bedoel je, sprokkelen, onzin.
3. En ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen: DE EIGEN VERKLARING WAS ER AL.
4. en dan nogmaals: het gaat me niet om Rijtop, het gaat me om overheidsinstanties die instrumenten in het leven roepen waar verkeerd mee wordt omgegaan.

diadino
door diadino - Jun 11, 2013 om 16:42
49 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=chantalverdonk schreef op dinsdag 11 jun 2013, 15:35]Ik krijg het niet duidelijk uitgelegd, geloof ik.
1. De site is helemaal niet duidelijk over extra kosten, de site vermeldt het nodig hebben van een Eigen Verklaring.
2. Rijtop biedt geen volledig rijlessenpakket aan maar slechts drie losse rijlessen, precies wat mijn dochter wil hebben voor haar vriendje. Extra rijervaring naast de gewone lessen in Amsterdam in een andere omgeving. Ideaal. Wat bedoel je, sprokkelen, onzin.
3. En ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen: DE EIGEN VERKLARING WAS ER AL.
4. en dan nogmaals: het gaat me niet om Rijtop, het gaat me om overheidsinstanties die instrumenten in het leven roepen waar verkeerd mee wordt omgegaan.

hoi chantal,
goede gedachte, maar niet echt handig.
voordeel van lessen op dezelfde locatie:
minder afleiding van de omgeving omdat deze bekend is,
je hoeft niet te wennen aan een andere motor, instructeur, lesprogramma,
geen last van CBR regeltjes.

vroeger was er een mogelijkheid om naast het lessen rijervaring op te doen, in de 80er jaren is dit (misschien niet geheel onterecht) afgeschaft ........

wat CBR betreft, da's inderdaad een aparte organisatie, almachtig en niet altijd geheel duidelijk, heb al genoeg met ze mee gemaakt waar je vraagtekens bij kan zetten (persoonlijke ervaringen en van collega's), soms lijkt het volledige willekeur zoals ze weken helaas..

dearagain
door dearagain - Jun 11, 2013 om 20:30
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*bedoel je deze zaak:

Rijschool Rijopleidingscentrum Top

Adres Zwaluwstraat 20
6165TG GELEEN
Telefoon 06 43283234

Website www.verkeersschoollimburg.nl

mo
door motormuis_4875382 - Jun 2, 2014 om 21:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring met Rijtop is dat ze je verplicht de EV af laten nemen maar je vervolgens niet aanmelden bij het CBR. Ondanks herhaalde verzoeken per mail en via de telefoon (ineens verbinding verbroken en niet terug bellen) om dit toe te lichten of alsnog in orde te maken, Heel jammer, niet alleen van het geld maar ook voor het vertrouwen dat je iemand geeft, ongeacht voor hoeveel je de veiling hebt gewonnen.

ch
door chantalverdonk - Jun 5, 2014 om 12:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt motormuis voor je reactie. Jouw ervaring bevestigt mijn onbehaaglijke gevoel bij deze rijschool, namelijk dat ze niet betrouwbaar zijn en het geld dat ze opstrijken voor de EV gewoon in eigen zak steken. Heel kwalijk en een verkapte manier van eh.. hoe zal ik het noemen?
Vraag is: wat doe je eraan? temeer daar het een tamelijk wijdverbreide manier lijkt te zijn van rijschoolhouders om een extra centje te 'verdienen'.
Overigens hebben wij geen gebruik meer gemaakt van de drie lessen, de 25 euro is mijn dochter dus wel kwijt. Maar het staat ons te zeer tegen te betalen voor iets (de Eigen Verklaring) waarvan je weet dat het niet waar gemaakt zal worden; ze gaan echt niet iemand die drie rijlessen komt volgen aanmelden bij het CBR.