an
door ankie grooten May 1, 2023 om 19:28
Auto & vervoer

Electrische vouw fiets. Mijn moeder fietst nog graag en is bang om te vallen.

Ze denkt dat een vouwfiets lager bij de grond veiliger is. Ik kan nergens vinden of dit echt veiliger is. Wie heeft ervaring.

7061 23 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 1, 2023 om 19:32
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Wees aub zeer voorzichtig, een elec fiets en een ongetrainde berijder/ster kan snel ongelukkig terecht komen. Onderzoeken wijzen ook uit dat senioren vaker bij valpartijen en ongelukken betrokken zijn. Ze lijken ideaal, maar maak als het toch een ekec fiets wordt  ga dan naar een fietsenwinkel en maak een proefrit of dit is wat ze wil. Internetshops zijn in uw situatie niet te adviseren.

sira
door sira - May 1, 2023 om 19:33
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Op een vouwfiets kun je net zo hard vallen als met een gewone fiets.
De gewone fiets is in maten verkrijgbaar en anders zadel en stuur lager zetten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 1, 2023 om 20:11
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ankie,

Ik raad u aan om een driewieler-fiets te kopen voor uw moeder : hiermee kun je niet omvallen en je mag ermee op het trottoir fietsen (zie bijgevoegde foto als voorbeeld).

marijke77
door marijke77 May 3, 2023 om 11:27
158 Antwoorden / 3 Vragen

Mag wel op een voetpad maar niet op het trottoir.

john devries
door john devries May 3, 2023 om 11:39
219 Antwoorden / Vragen

Je mag er ook niet op het voetpad fietsen , je bent in de war met voertuigen  voor invaliden. En niet harder 5 km per uur oftewel stapvoets..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 3, 2023 om 12:05
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marijke en John ,

Een driewielerfiets valt onder de verkeersregels van een scootmobiel: uiteraard stapvoets rijden op het trottoir.....;<))

Ozymandias
door Ozymandias May 3, 2023 om 12:30
167 Antwoorden / Vragen

Een regulier driewielfiets valt daar volgens mij niet onder. Dat zijn alleen de gemotoriseerde varianten. Ongeacht, blijft het een onding want wat als je een rolstoeler tegen komt? Hoe gaat dat langs elkaar heen moeten?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 3, 2023 om 12:51
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

Kijk even in de volgende link voor wetgeving :

https://www.scoot2be.nl/informatie/wet-en-regelgeving/

atlas1302
door atlas1302 May 3, 2023 om 13:47
341 Antwoorden / 13 Vragen

Die wil ik ook, heerlijk met 2 boodschappenmanden voor het bier. Een straat is toch breed genoeg? Super zo'n ding en lekker voor de beenspiertjes, kom maar achter die laptop vandaan.

Ozymandias
door Ozymandias May 4, 2023 om 13:47
167 Antwoorden / Vragen

@Geboren Amsterdammer.

Dat artikel had ik ook gevonden maar gaat dus over een scootmobiel. Een gewone driewielfiets met trapaandrijving is dus geen scootmobiel maar een fiets met drie wielen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 4, 2023 om 16:16
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

De driewieler fiets op mijn bijgevoegde foto heeft trapondersteuning.

Maar de breedte is ook van belang.

me
door mein33 - May 1, 2023 om 22:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een vouwfiets is een kleiner model fiets en daarmee ook instabieler vanwege de kleine wielen en het slappe frame in vergelijking met een normale fiets.
De hoogte van het zadel zal t.o.v. een gewone fiets ook nauwelijks lager zijn vanwege de zitpositie.
Zeker geen aanrader voor iemand die toch al niet al te zeker is.

Een optie is misschien om een damesmodel e.bike te nemen met een (zeer)lage instap, zodat op- en afstappen een stuk eenvoudiger is.

Ja
door JannyBoe - May 2, 2023 om 07:46
519 Antwoorden / Vragen

Hallo Ankie, het is niet veiliger. Het frame is minder stabiel dan een regulier frame, de wieltjes zijn kleiner. In combinatie met een relatief hoge zitpositie maakt dit dat zo'n fiets vaak een nerveus stuurgedrag heeft. Als je bang bent om te vallen is dit de slechtste keuze.
Ik sluit me bij de adviezen van @GEBORENAMSTERDAMMER en @MEIN33 aan.
Deze fabrikant heeft behalve een driewieler ook een tweewieler met hele lage instap in het assortiment.
Succes.

john devries
door john devries - May 3, 2023 om 11:35
219 Antwoorden / Vragen

Nee die zijn niet veiliger en zullen de angst om te vallen niet niet wegnemen. Een driewieler is wel een goede optie.

Ozymandias
door Ozymandias - May 3, 2023 om 12:26
167 Antwoorden / Vragen

Het is juist minder veilig en dit kan je heel makkelijk demonstreren aan je moeder. Laat haar het verschil merken tussen het balanceren van een potlood of een bezem op je vinger. Dit toont aan dat de hoogte juist voor een betere balans zorgt.

Maar als ze bang is om te vallen dan kan ze inderdaad beter een driewieler nemen. Als er een ding zeker is, vallen gaat ongetwijfeld een keer gebeuren. En hoe banger je er voor bent hoe sneller het zal gebeuren. Dat hoort eenmaal bij fietsen. Vanaf de eerste dag dat je er op zit kan je er zeker van zijn dat je er ook wel een keertje vanaf valt.

ki
door kievit680 - May 3, 2023 om 12:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw heeft de Gazelle Easyflow , een electrische fiets waarbij je je voeten aan de grond kunt zetten.

Gr
door Grunn1 - May 3, 2023 om 12:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nooit een elektrische fiets kopen als men niet meer volwaardig kan fietsen en bang is om te vallen. Dit is de grootste oorzaak van alle fietsongelukken, oude mensen op een te snelle elektrische fiets en een reactie vermogen die er niet meer is.

Ozymandias
door Ozymandias May 3, 2023 om 12:50
167 Antwoorden / Vragen

^ ook dit inderdaad. Heel goed punt.

me
door mein33 - May 3, 2023 om 13:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GRUNN1 - MAY 3, 2023 OM 12:42
de grootste oorzaak van alle fietsongelukken, oude mensen op een te snelle elektrische fiets en een reactie vermogen die er niet meer is

Een fiets met trapondersteuning hoeft niet sneller te zijn dan een gewone fiets.
Dat je er harder mee kan (25 km/h) met minder te leveren inspanning is een gegeven, maar je hebt zelf de te rijden snelheid onder controle, net als bij een gewone fiets.

Gr
door Grunn1 May 3, 2023 om 13:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onzin. Juist de snelheid maakt het gevaarlijker, of weet je het beter dan alle onderzoeken uitwijzen.

me
door mein33 May 3, 2023 om 13:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niks onzin, je bepaald zelf hoe hard je er mee rijdt, net als bijv. met je auto.

rj
door rjw May 3, 2023 om 16:10
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het probleem is dat er een hoop fietsen zijn waarbij de trapondersteuning slecht bestaat uit het kijken of de het het crankstel beweegt, onafhankelijk van de kracht. Dan kan je dus door bijna niets te doen al 25 km/uur rijden. Beter is het om een fiets te hebben die op basis van trapkracht ondersteuning biedt. Dan moet je ook daadwerkelijk meer kracht zetten om sneller te kunnen rijden. Mocht je dan niet meer zo sterk zijn, dan fiets je ook niet zo snel meer.

atlas1302
door atlas1302 May 3, 2023 om 16:42
341 Antwoorden / 13 Vragen

Juist, de Newton meters zitten in de benen, oftewel de paardekrachten. Als dat afneemt, dan fiets je eenvoudig weg gewoon minder hard en holletje op wordt dan ook een uitdaging. Wel lekker, cardio...ga het ook zeker doen. Naar de sportschool en terug, vol met de manden.

sira
door sira May 3, 2023 om 16:57
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat er veel fietsongevallen gebeuren doordat het gros van de fietsers zich niet aan de regels houdt, ik noem er maar enkele: geen licht of ondeugdelijk licht, geen hand uitsteken, niet over de schouder kijken bij inhalen van een obstakel, met meerderen naast elkaar rijden. niet anticiperen op overig verkeer.
Vaak herken je de fietser ook, je hebt de fietser die uitsluitend fietst en je hebt de fietser die vaker in de auto zit en zo nu en dan op de fiets, maar die dan wel de standaard handelingen uitvoert.

Me
door Meindo May 3, 2023 om 22:39
64 Antwoorden / Vragen

RJW. Helemaal mee eens.

Ja
door JannyBoe May 4, 2023 om 08:34
519 Antwoorden / Vragen

Hoe je aan een fietser ziet of het een veel-fietser is of niet is mij een raadsel @SIRA.
Aan de buitenkant niet te zien.
En dit is de oorzaak van de meeste fietsongevallen volgens onderzoek van de ANWB.
Juist 'over de schouder kijken' is oorzaak nummer 5.

me
door mein33 May 4, 2023 om 09:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het verplicht dragen van een valhelm zou al veel ellende voorkomen !!

1paul
door 1paul - May 3, 2023 om 13:20
3153 Antwoorden / 0 Vragen

driewieler een optie?

heb je ook electrische!

Janzegt
door Janzegt - May 3, 2023 om 13:31
126 Antwoorden / Vragen

Een E-bike is veel stabieler dan een vouwfiets. Vallen heeft vele oorzaken. Een veel voorkomende is de hoge snelheid omdat men te veel ondersteuning kiest.

opaplop
door opaplop - May 3, 2023 om 14:31
76 Antwoorden / 12 Vragen

Kan je moeder beter een elektrische driewieler kopen kan ze niet meer omvallen en hoeft niet meer bang te zijn. En voor jouw een geruststellende gedachte.

opaplop
door opaplop - May 3, 2023 om 14:34
76 Antwoorden / 12 Vragen

Kan je moeder beter een elektrische driewieler kopen kan ze niet meer omvallen en hoeft niet meer bang te zijn. En voor jouw een geruststellende gedachte.

Franske1958
door Franske1958 - May 3, 2023 om 18:00
428 Antwoorden / 2 Vragen

Als  uw moeder bang is om te vallen met een elektrische driewielfiets, er bestaan ook elektrische VIERwielfietsen.
Ik heb even voor de lol gezocht op elektrische vierwielfiets en tot mijn verbazing bestaan deze ook nog.
een link is  HIER  of  HIER te vinden.  Waarschijnlijk bestaan er nog veel meer dan deze twee die in even
snel heb gevonden.

Franske1958
door Franske1958 - May 4, 2023 om 08:39
428 Antwoorden / 2 Vragen

"een electrische fiets waarbij je je voeten aan de grond kunt zetten"

Dat hoort bij iedere fiets te kunnen, kan je niet goed met je voeten bij de grond als je stil staat
dan is ie te hoog. Ik heb een jaartje of 60 geleden al geleerd dat je voeten bij stilstand fatsoenlijk
op de grond moeten kunnen staan.

Ouderen meer ongelukken op een fiets??

Iemand waarbij het reactievermogen of evenwicht is achteruit gegaan die is vaak niet meer in staat om met 1 hand het stuur
vast te houden en de andere hand uit te steken voor een bocht.  Met als gevolg dat er dan maar , net als iedereen doet,
geen hand meer wordt uitgestoken, hetgeen nog meer gevaarlijke situaties tot gevolg heeft.

Coenraad12
door Coenraad12 - May 4, 2023 om 16:05
3 Antwoorden / Vragen

Mijn vrouw wilde perse dat ik een electrische fiets kocht. 1 Week later heb ik hem aan mijn schoondochter cadeau gedaan. Mijn evenwichtsgevoel zorgde ervoor dat ik telkens bijna de sloot inreed :(

me
door mein33 May 4, 2023 om 16:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar dat kan niet aan de trapondersteuning bij een e.bike liggen, daar heeft u dan op een gewone fiets ook last van.

.a
door .aagje - May 5, 2023 om 07:25
19 Antwoorden / 2 Vragen

Een e bike moet je leren rijden ,als je je snelheid afneemt voor de bocht maar niet de snelheid terugschakelt en in de bocht weer trapt vlieg je uit de bocht .het is echt leren omgaan met je snelheid . Helm is sowieso handig om op te doen. Verder snap ik zeker dat een e bike prettig is voor je moeder .dus eerst goed uit proberen bij een winkel waar ze proef mag rijden op het terrein .  Heel veel succes moeder van Ankie .

pa
door pancraz - May 5, 2023 om 09:45
5 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een vouwfiets is het gemakkelijker om het zadel laag te zetten, zodat je met je voeten bij de grond kan.
Dit is doordat het frame bij vouwfietsen lager is, in verband met de opklapbaarheid.
Dus uw moeder heeft daarin gelijk.
Maar het staat los van elektrisch of niet elektrisch, behalve dat een elektrsiche fiets zwaarder is en daardoor misschien iets moeilijker is om mee te manouvreren.

ja
door janobc - May 5, 2023 om 10:15
20 Antwoorden / 5 Vragen

Als je bang bent om te vallen, is het dragen van een fietshelm in elk geval verstandig. En nee, een vouwfiets is niet per definitie veiliger. Die is over het algemeen wel kleiner, maar dat betekent niet dat je zomaar ook beter met jouw voeten aan de grond komt. Dat heeft namelijk te maken met de positie van het zadel ten opzichte van de trapas. Als het zadel meer naar achteren staat, kan het ook lager staan om toch confortabel te kunnen fietsen. Je kunt hiervoor speciale zadelpennen kopen, maar dat is allemaal gedoe. Beter is het om een fiets te kopen die speciaal hiervoor is gemaakt. Dus, ga voor advies naar een goede fietsenzaak die meerdere merken in het assortiment heeft. NB Een specialist op het gebied van aangepaste fietsen is 'Vanraam'.

Yuri Kiklov
door Yuri Kiklov - May 5, 2023 om 22:13
1 Antwoorden / Vragen

De veiligste fiets is een hometrainer.

Franske1958
door Franske1958 - May 6, 2023 om 07:48
428 Antwoorden / 2 Vragen

"De veiligste fiets is een hometrainer."

Hoe moet je boodschappen doen met een hometrainer????