ko
door konijntijger Feb 24, 2004 om 18:49
Auto & vervoer

Foutief aankoopadvies

Ik heb anderhalf jaar geleden van een particulier een auto (bouwjaar 1994) gekocht. Voor de aanschaf heb ik de auto laten inspecteren door een officiële merkdealer. De betreffende monteur heeft een half uur de auto onderzocht en vervolgens aangegeven dat de auto zeker koopwaardig is. Ik heb dit niet op schrift, maar ik heb wel een betalingsbewijs voor het half uur werk. Op basis van de expertise van de dealer ben ik overgegaan tot aankoop. Een half jaar daarna heb ik de auto apk laten keuren bij dezelfde dealer. Enkel een setje nieuwe banden moesten vernieuwd worden. Nu moest de auto vorige week weer gekeurd worden (bij een andere merkdealer uitgevoerd) en nu blijkt dat de dorpels van de auto (onderkant) helemaal doorgerot zijn. De betreffende dealer vertelde me dat het doorrotten nooit in 1 jaar gebeurd kan zijn en al reeds bij zowel de inspectie als de apk geconstateerd had moeten worden. Sterker nog, de auto had ook vorig jaar al niet door de apk keuring mogen komen. Ik was bijzonder verbaasd, zeker gezien het feit dat ik de auto bij een gerenommeerd bedrijf heb laten keuren en ze zo’n cruciaal onderdeel “ over het hoofd” hebben gezien! Als laatste punt geldt dat het rijden met doorgerotte dorpels onveilig is.
De vraag is wat mijn mogelijkheden zijn en belangrijker wat ik kan eisen van de dealer. Is dat het overnemen van de auto tegen de prijs die ik ervoor betaald heb, schadevergoeding, etc…
Kan ik ook wat beginnen tegen de verkopende partij. De bewijslast wordt volgens mij erg lastig.

341 2 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:50
504 Antwoorden / 8 Vragen

Dit is inderdaad erg lastig, zeker zonder bewijs u had beter de ANWB uw auto kunnen laten keuren, maar dat is gepraat achteraf.
Het beste wat u nu kunt doen is de BOVAG om bemiddeling vragen daar de meeste merkdealers daar lid van zijn, kijk een op: www.bovag.nl daar staat wat er wel en niet mogelijk is.
Misschien dat zij door bemiddeling een regeling kunnen treffen, uit een soort van coulance.
Groet: Gery

sip
door sip - Apr 20, 2004 om 00:20
18 Antwoorden / 1 Vragen

Een aantal delen van de carrosserie mag niet sterk aan corrosie onderhevig zijn. Dit houdt in dat er wel een gat in de dorpel mag zitten maar dit mag niet groter zijn dan een bepaald percentage van de dorpel. Er wordt met vele maatstaven en op vele manieren gemeten. Er zijn keuringsbedrijven die er stevig met een schroevendraaier op los steken, buiten dat ze de carrosserie beschadigen is dit ook niet toegestaan. Er wordt nogal eens misbruik gemaakt om op deze manier dure las reparaties te verkopen, vaak is de auto het al niet meer waard. Je kan informeren bij een ander keuringsstation wat die ervan vinden. Het hoeft namelijk niet altijd een probleem te zijn en dan kan je nog een jaar vooruit.

Wat de aankoop controle betreft, Dorpels zijn altijd voorzien van een dikke laag coating, hierdoor is roest en zelf het doorroesten van een dorpel niet altijd zichtbaar. Vaak komt het tevoorschijn na wat steek en hakwerk. Verder had het bedrijf er geen belang bij gebreken niet te vermelden. Dat maak ik tenminste niet op uit je verhaal. Bij de aankoop was de auto ongetwijfeld goed.

Veel suc6!