jo
door joost93 Aug 6, 2012 om 21:02
Auto & vervoer

Garage maakt auto kapot?

Hallo,

Ik heb vorige week mijn auto laten repareren bij de garage.Defecte intercoolerslang vervangen.Bij het starten van de auto voor de garage merkte ik dat de koppeling niet goed was.De garage wist uiteraard van niets.Zij hebben toen de versnellingsbak verwijderd en jet vliegwiel bleek kapot.
Nu ben ik zelf jaren monteur geweest en heb zelf nog nooit gehoord dat een 2 massa vliegwiel tijdens het stilstaan kapot gaat.Immers bij het ophalen van de auto voor de garage kon de koppeling voor het starten al niet goed gebruikt worden.
Dit moet de monteur dan ook gemerkt hebben bij het parkeren en de proefrit die er gemaakt is.Nu krijg ik even een rekening van 1000 euro voor de reparaties.en geen enkele bijdrage in de kosten terwijl bij hun de auto kapot is gegaan.
Heeft iemand een idee wat ik hier mee kan doen of dat ergens de garage houder mede verantwoordelijk kan worden gehouden?
Alvast bedankt voor eventuele ideeën.

Joost
Dat er bijvoorbeeld kosten gedeelt worden.

12729 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die auto kan overal kapot gaan. Waarom meen jij nu het recht te hebben er voordeel uit te halen omdat het toevallig bij de garage gebeurt?
Jij hebt die auto voor de garage afgeleverd. Moeten ze hem dan daar repareren en die proefrit maar overslaan?

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De auto kan inderdaad overal kapot gaan.
Maar in deze is er wel degelijk een tekortkoming van de garage.
De monteur heeft de auto defect weer in de rij gezet.(hij zei achteraf ja hij deed wel raar)
Het is rond uit zeer onbeschoft en onprofessioneel als een monteur weet dat er iets mis gegaan tijdens zijn rit (ongeacht wie er fout is).
Om dan de auto gewoon weer mee te geven kan absoluut niet.
De garage had dit moet melden en dan bespreken hoe verder.
Dit hebben ze niet gedaan.
Zoals Winterman reageert is zeer onterecht.
Ik kom zelf uit de auto branche en weet dat dit niet kan en mag.
Maar de vraag was neergelegd om eventuele vragen beantwoord te krijgen en niet zoals Winterman doet, mij betichten om hier een voordeel uit te trekken.
Ik zal nog een paar dagen wachten of er nog sirieuse reacties komen anders leg ik mijn vraag wel elders neer.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een aantoonbare relatie kunt laten leggen tussen het vervangen van die slang en het defect raken van de koppeling dan heeft u inderdaad een punt. Dat de koppeling wellicht tijdens de testrit het heeft begeven levert alleen aansprakelijkheid op als dit door onoordeelkundig handelen is geschied. Ook dat zult u dan moeten aantonen.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Swat1500.duidelijk antwoord.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

swat1500 schreef op maandag 6 aug 2012, 22:37: Als u een aantoonbare relatie kunt laten leggen tussen het vervangen van die slang en het defect raken van de koppeling dan heeft u inderdaad een punt. Dat de koppeling wellicht tijdens de testrit het heeft begeven levert alleen aansprakelijkheid op als dit door onoordeelkundig handelen is geschied. Ook dat zult u dan moeten aantonen.

Hij komt uit de branche. Hij weet zelf ook wel dat ze altijd heel zorgvuldig te werk gaan tijdens een proefrit.

En joost93, doe nu niet net of je er geen voordeel uit wilt halen. Je weet heel goed dat de garage dat vliegwiel niet kapot gemaakt heeft. Ze zijn niet eens in de buurt geweest. Was die auto op de parkeerplaats van de McDonalds raar gaan doen, had je dan verwacht dat McDonalds mee zou betalen?

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk Winterman blijkbaar begrijpt u nog steeds niet wat ik vraag in de eerste vraag.

Ik zal e vraag verwijderen deze onzin heb ik geen zin in.

En voor uw duidelijkheid de garage is wel degelijk juridisch aansprakelijk!!!!
De Bovag wil de zaak zelfs behandelen.

Graag volgende keer even nadenken voordat u iemand ergens van beticht.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van mijn Seat TDI 1.9 is het vliegwiel ook stuk gegaan. Dat gebeurt niet plotseling maar heel geleidelijk ontstaat er speling (door slijtage) tussen de twee massa's van het vliegwiel. Hierdoor kan de centrering minder worden en dat heeft weer nadelige gevolgen voor de drukgroep. In mijn geval was de auto tot het laatste moment prima te rijden tot op een parkeerplaats. Bij het wegrijden brak echter de diafragmaveer en was ontkoppelen plotseling onmogelijk geworden. De diafragmaveer was beschadigd door het slingeren van het versleten vliegwiel. Vanaf dat moment was er geen meter meer mee te rijden.

Het vliegwiel slijt volgens mij vooral door het rijden met relatief lage toeren, het nieuwe rijden, waarbij sterkere trillingen van de motor opgevangen dienen te worden. Vervangen door een normaal vliegwiel met één massa is mogelijk en voordeliger, nu en in de toekomst.

te vervangen onderdelen (160.000km gelopen):
Vliegwiel
Drukgroep met bedieningsarm, as en druklager compleet
Koppelingplaat
Keerring van de krukas

Ik denk dat het dubbele massa vliegwiel al in slechte staat verkeerde, omdat het niet eventjes tijdens een testrit versleten kan worden. Een bedrag van €1000 lijkt mij zeker niet teveel gevraagd.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

joost93 schreef op maandag 6 aug 2012, 23:03: Kijk Winterman blijkbaar begrijpt u nog steeds niet wat ik vraag in de eerste vraag.

Ik zal e vraag verwijderen deze onzin heb ik geen zin in.

En voor uw duidelijkheid de garage is wel degelijk juridisch aansprakelijk!!!!
De Bovag wil de zaak zelfs behandelen.

Graag volgende keer even nadenken voordat u iemand ergens van beticht.

Ik beticht iemand?

Topic titel: Garage maakt auto kapot.

Wie beticht nu iemand ergens van.

Hoe maken ze een onderdeel kapot waar ze niet eens in de buurt zijn geweest? Slijtage komt nu eenmaal voor en het lijkt er toch echt op dat jij daar een slaatje uit probeert te slaan.

Leuk voor je dat de Bovag de zaak wil behandelen. Juridisch hebben ze helaas niks te vertellen, maar toch een flinke opsteker.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 04:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

joost93 schreef op maandag 6 aug 2012, 23:03: Kijk Winterman blijkbaar begrijpt u nog steeds niet wat ik vraag in de eerste vraag.

Ik zal e vraag verwijderen deze onzin heb ik geen zin in.

En voor uw duidelijkheid de garage is wel degelijk juridisch aansprakelijk!!!!
De Bovag wil de zaak zelfs behandelen.

Graag volgende keer even nadenken voordat u iemand ergens van beticht.

Waarvoor zijn ze juridisch aansprakelijk?
Wat is dan de aanklacht?

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iets wat kapot gaat tijdens een proefrit zal anders wel kort daarna kapot gegaan zijn. De garage valt niets te verwijten. Een draai aan de zaak geven waardoor je de garage de schuld in de schoenen kan schuiven is buitengewoon kinderachtig.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reparatie van de intercoolerslang heeft niets met de koppeling te maken. Het een ongelukkige samenloop van omstandigheden dat juist na reparatie het 2 massa vliegwiel kapot gaat. Het kan niet anders dan dat de boel al aan het slijten is geweest. De garagist aansprakelijk stellen wordt zeer moeilijk want u dient aan te tonen dat het vliegwiel/koppeling in goede staat verkeerde. Het enige wat de garagist niet netjes heeft gedaan is het niet melden dat de koppeling niet meer naar behoren functioneerde.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een garage is niet verantwoordelijk voor dit aangebrachte probleem. De garage was niet op de hoogte van dit probleem, kon er ook niet naar kijken maar was ingehuurd voor de intercooler.heeft niets van doen met een vliegwiel.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een Dubbel Massa vliegwiel kan naast stuk ook binnenkort stuk gaan en een nieuwere monteur met ervaring wil verdere schade meestal voorkomen.

Ik heb alleen ervaring met oude vliegwielen en nog nooit een defect Dubbel Massa meegemaakt maar even de auto naar binnen rijden is soms voldoende om een beginnend defect te vinden.

Deze Dubbel Massa vliegwielen waren voor mensen die niet goed koppelen en rijden als Rodeo paarden en juist bij die slechte Chauffeurs gingen ze vaker kapot.
Daarom zijn de eerste generatie vliegwielen vaak aangepast door betere want ook die moesten nog verder ontwikkeld worden.

Een VW Dealer liet mij enkele maanden terug een auto proberen en hij monteerde dus geen Originele VW maar ander merk omdat die beter waren.
Vele merken doen dit nu omdat niet elk vliegwiel even goed was.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

een intercooler slang ( ca. €25.- ex) vervangen is een kleinigheidje en dat je dan met de auto een proefrit MOET gaan maken is wel erg overdreven !!!

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig maken ze zelfs zelden een proefrit, maar laten ze de auto draaien terwijl hij aan de computer hangt.
Maar goed, toen hij nog monteur was maakten ze proefritten.