Garantie op onderdeel na vervaning onderdeel binnen algemene garantie opel Asta
Wat is het garantie termijn van een onderdeel wat vervangen is binnen de algemene garantie van een auto?
Het is n.l zo dat mijn ouders met een Opel Astra k binnen de garantie termijn van de auto een scherm/radio hebben moeten laten vervangen omdat de radio het niet meer deed (zat vocht achter het scherm) dit is een bekend probleem bij deze auto's. Helaas is de auto nu uit de garantie en is het touchscreen weer kapot, radio werkt gewoon enkel touchscreen werkt niet meer. De vervanging is ongeveer een jaar geleden uitgevoerd maar Opel zegt dat de garantie nu ook vervallen is van het vervangende onderdeel omdat de auto geen garantie meer heeft. Uit coulance hoeven ze maar 350,- te betalen voor een nieuwe ipv de 1300,- die Opel claimt dat het onderdeel kost. Zijn ze nu spekkoper dat ze maar 350,- hoeven te betalen of worden ze nu gewoon genept door Opel? Ik ben zelf n.l van mening dat op het vervangende onderdeel gewoon weer 2 jaar garantie zou zitten, maar dat is maar een mening en hoor graag hoe andere er over denken
Zoals al beantwoord: nee, een verlenging van garantie zit nooit op een gerepareerd onderdeel. Uw ouders worden dus niet genept. Dus coulance is best goed geregeld door Opel.
Het onderdeel is niet gerepareerd maar vervangen voor een nieuwe unit, vandaar dat ik er van uit ging dat op het vervangende onderdeel ook weer gewoon 2 jaar garantie zou zitten. Bedankt voor uw reactie
Dan heb ik me niet genoeg duidelijk gemaakt @dennisd80. Voorbeeldje (niet van dezelfde waarde), elektrische tandenborstel gaat kapot in de garantie periode; krijgt men een nieuwe, oude datum eerste aankoop blijft bestaan; ook tweede tandenborstel gaat, nog steeds in eerste garantie periode kapot, krijg je weer een nieuwe, en als het "kreng" weer kapot gaat ben je de sjaak, of, zoals je ouders, uit coulance €350,00 te hoeven betalen. Dus een mooie tegemoetkoming krijgen.
thx, duidelijk
Geachte Dennis,
Gaat het om deze radio?
Ik zie, dat hij veel 2e hands online wordt aangeboden, o.a. bij de onderdelenlijn.
U zou ook eens kunnen informeren bij een Opel specialist of een auto-elektronica-inbouw zaak om een universele radio erin te laten bouwen met DAB+.
Als het om een productiefout gaat, raad ik u aan om infornatie te vragen bij de BOVAG of de ANWB.
Ja bijna, iets anders. Probleem is alleen dat mijn ouders nu wel willen genieten voor garantie en dus voor een nieuwe willen gaan. Helaas is de tijd ook voorbij dat je zomaar radio's/modules uit kunt wisselen en vereist een en ander codeer werk door opel zelf om alles aan te melden bij de auto voordat alles werkt.
Geachte Dennis,
Hou oud is de auto eigenlijk?
26 maanden oud en rond de 15000 km gelopen
Geachte Dennis,
Het is inderdaad met de moderne auto's moeilijker om zomaar even een andere radio in te bouwen omdat het beeldscherm vaak ook wordt gebruikt voor de achteruitrijcamera.
Toch zijn er specialistische bedrijven die dat kunnen.
Ik gebruik even dit nieuwe antwoord omdat ik niet weet hoe ik deze andere foto moet uploaden.....
U kunt hoogstens een non conformiteits claim doen bij de verkoper. Het is mijn niet duidelijk hoe oud de auto is. Je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat een dergelijk scherm een bepaalde periode mee gaat. Is de auto nu bijvoorbeeld 3 jaar oud dan mag je ervan uit gaan dat een dergelijk scherm langer meegaat dan 3 jaar en zeker als het tussentijds al keer vervangen is.
Je moet dan wel bij de verkoper zijn van de auto en niet rechtstreeks bij Opel (wat nu het geval lijkt te zijn).
De auto is nu net 2 jaar geweest (opel hanteert 2 jaar garantie), maar inderdaad aan die non conformiteits claim heb ik ook zitten denken enkel verwijst de dealer gelijk naar Opel nederland. Bedankt voor uw reactie in ieder geval.
De dealer moet het oplossen, eventueel met Opel. U hoort niet doorgestuurd te worden.
Nee klopt, dealer heeft contact met Opel opgezocht en dit was 1 van de 2 opties. De andere optie was om het scherm voor 150,- te laten repareren, maar gezien ze dan voor 200,- een nieuwe hebben (met een jaar garantie) kiezen ze voor de nieuwe.
Oké.
Let wel, het is aan uw ouders om te bewijzen dat de klacht niet door derden is ontstaan. Oftewel, het probleem zou al in het apparaat moeten zitten ten tijde van de montage. Maar of dat gaat lukken?
Maar aan de andere kant, wil je zoveel werk en tijd investeren om €350,-? Autorijden is duur en soms is het makkelijker om ja te zeggen dan het gevecht aan te gaan.
De discussie over dat het maar 350,- is heb ik ook gevoerd met mijn ouders (die willen het gewoon voor dat bedrag gemaakt hebben). Ik ben alleen van mening waarom zou de consument (in deze mijn ouders) moeten opdraaien voor een ondeugdelijk produkt. Op deze manier kunnen fabrikanten gewoon hun gang gaan en ondeugdelijke produkten blijven verkopen. Maar goed dat is een andere discussie.
Met betrekking tot het aantonen, dat word inderdaad lastig. Maar goed de auto heeft nog maar 15000 km gereden en sinds de laatste vervanging hebben ze het beschermfolie nog op het scherm laten zitten.
Mijn ouders gaan gewoon het bedrag betalen, omdat dat de makelijkste optie is en volgend jaar gaat de auto er toch weer uit voor de volgende astra (waarschijnlijk).
Ik denk nu iedereen dit hier jarenlang kan lezen dat het Opel meer koste dan deze €350,-
Als ze zo moeilijk doen, en het komt blijkbaar erg veel voor dus productie fout is zeer goed mogelijk.
Opel was ooit het grootste merk van Nederland, en ik vermoed dat ze nog verder kun afzakken.
Als ik op Problemcar ga lezen, blij dat ik dit merk maar 3x kocht en dat was voor 1980 toen ze nog degelijk en betrouwbaar waren.
Gezien grote aanbod van herstelbedrijven die in plaats van nieuwe T.W.V €1300 het voordeliger doen, is herstel mogelijk en informeer eens naar die speciallisten, hun tarief en Garantie is vaak beter dan dealers.
Ik rij ook al zolang ik een rijbewijs heb opel en tot dusverre altijd tevreden, maar dat is een andere discussie denk ik. Het gaat mij niet om het feit dat het goedkoper kan omdat de dealer ook had aangeboden om het voor 150,- te repareren, maar mijn ouders willen dan voor 200,- meer gewoon een nieuwe, wat ook te begrijpen is, maar meer om het feit dat de nieuwe radio en scherm nog geen jaar oud is.
Ikzelf ga ook naar deze dealer met zowel mijn werkbus als prive auto dus ik zal er sowieso nog wel een opmerking over maken.
Weer zo'n onzinnig gezwam, het gaat over een autoradio/scherm en niet over de kwaliteit van Opel waar u ruim 40 jaar al niet mee gereden heeft. Dus waar heeft u het over, tevens doet Opel een goed aanbod.
Vorige week in mooie Nieuwe meegereden, prima voertuig, maar ik weet van oude navigatie kaarten en moeilijk oplossen van vooral diverse bekende problemen....
Er is niets mis met een Basis Opel maar vaak wel met de Elektronica die ze erin stoppen
en vaak stuk gingen of niet meer ondersteund worden.
Vooral de busjes zijn prima, Eerst Made By Renault, nu Peugeot, en niets mis mee!
Dennis D80 zal het met de busjes best eens zijn met mijn....
maar de echte Opel, ook als Vauxhall leverbare zijn vaak niet zo goed als vroeger.
Maar ook de Echt Duits reclame, en dan een echte Duitse naam Karl langs zien komen......
Geweldig, leuke voordelige auto van mijn buren, matige stoelen, prima voor kortere ritten...
Maar echt Duits? En haar man rijd in een Opel van de zaak; Made in Polen Agila!
Ja, ik vond die reclame geweldig!
Mi lopt een gerepareerd onderdeel gewoon mee met de totale garantie. U heeft nu dus een coulance aanbod gekregen.
Misschien is het handig eens te kijken op een Opel forum hoe anderen met dit volgens u 'bekende probleem' zijn omgegaan?
Ik heb geen idee wat iemand zou moeten doen om dat spul te slopen, maar ik zou toch zeker niet de volgende keer bij die garage een auto kopen.
Reparaties/vervanging van onderdelen binnen de garantietermijn verlengen de garantietermijn niet maar dat is inmiddels bekend. De dealer heeft contact met Opel Nederland opgenomen en daar is besloten dat de dealer een coulance mocht verstrekken van 950 euro en dat is redelijk te noemen. Het is echter wel zo dat het een bekend probleem is maar uw ouders dienen dat te bewijzen en met dat bewijs een rechtszaak aan te spannen omdat Opel kon weten dat het touchscreen binnen korte tijd defect zou gaan. Zo'n rechtszaak is een dure kwestie en de uitkomst is niet te voorspellen en voor dit bedrag a' 350 euro ook niet aan te raden. Uw ouders zijn twee mogelijkheden geboden, reparen voor 150 euro of een nieuwe voor 350 euro waarbij de kans bestaat dat de nieuwe ook weer net na de garantietermijn defect gaat. Misschien is repareren een betere optie want met die reparatie kan ook het structuele vochtprobleem verholpen worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer