DennisD80
door DennisD80 Apr 30, 2021 om 21:36
Auto & vervoer

Garantie op onderdeel na vervaning onderdeel binnen algemene garantie opel Asta

Wat is het garantie termijn van een onderdeel wat vervangen is binnen de algemene garantie van een auto?

Het is n.l zo dat mijn ouders met een Opel Astra k binnen de garantie termijn van de auto een scherm/radio hebben moeten laten vervangen omdat de radio het niet meer deed (zat vocht achter het scherm) dit is een bekend probleem bij deze auto's. Helaas is de auto nu uit de garantie en is het touchscreen weer kapot, radio werkt gewoon enkel touchscreen werkt niet meer. De vervanging is ongeveer een jaar geleden uitgevoerd maar Opel zegt dat de garantie nu ook vervallen is van het vervangende onderdeel omdat de auto geen garantie meer heeft. Uit coulance hoeven ze maar 350,- te betalen voor een nieuwe ipv de 1300,- die Opel claimt dat het onderdeel kost. Zijn ze nu spekkoper dat ze maar 350,- hoeven te betalen of worden ze nu gewoon genept door Opel? Ik ben zelf n.l van mening dat op het vervangende onderdeel gewoon weer 2 jaar garantie zou zitten, maar dat is maar een mening en hoor graag hoe andere er over denken

7829 15 Rapporteer

getty
door getty - Apr 30, 2021 om 21:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft ongelijk,helaas voor u.

DennisD80
door DennisD80 Apr 30, 2021 om 22:41
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2021 om 21:53
16943 Antwoorden / 109 Vragen

Zoals al beantwoord: nee, een verlenging van garantie zit nooit op een gerepareerd onderdeel. Uw ouders worden dus niet genept. Dus coulance is best goed geregeld door Opel.

DennisD80
door DennisD80 Apr 30, 2021 om 22:42
Antwoorden / 1 Vragen

Het onderdeel is niet gerepareerd maar vervangen voor een nieuwe unit, vandaar dat ik er van uit ging dat op het vervangende onderdeel ook weer gewoon 2 jaar garantie zou zitten. Bedankt voor uw reactie

tenormin
door tenormin Apr 30, 2021 om 23:07
16943 Antwoorden / 109 Vragen

Dan heb ik me niet genoeg duidelijk gemaakt @dennisd80. Voorbeeldje (niet van dezelfde waarde), elektrische tandenborstel gaat kapot in de garantie periode; krijgt men een nieuwe, oude datum eerste aankoop blijft bestaan; ook tweede tandenborstel gaat, nog steeds in eerste garantie periode kapot, krijg je weer een nieuwe, en als het "kreng" weer kapot gaat ben je de sjaak, of, zoals je ouders, uit coulance €350,00 te hoeven betalen. Dus een mooie tegemoetkoming krijgen.

DennisD80
door DennisD80 Apr 30, 2021 om 23:10
Antwoorden / 1 Vragen

thx, duidelijk

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 30, 2021 om 22:02
1875 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Dennis,

Gaat het om deze radio?

Ik zie, dat hij veel 2e hands online wordt aangeboden, o.a. bij de onderdelenlijn.

U zou ook eens kunnen informeren bij een Opel specialist of een auto-elektronica-inbouw zaak om een universele radio erin te laten bouwen met DAB+.

Als het om een productiefout gaat, raad ik u aan om infornatie te vragen bij de BOVAG of de ANWB.

DennisD80
door DennisD80 Apr 30, 2021 om 22:45
Antwoorden / 1 Vragen

Ja bijna, iets anders. Probleem is alleen dat mijn ouders nu wel willen genieten voor garantie en dus voor een nieuwe willen gaan. Helaas is de tijd ook voorbij dat je zomaar radio's/modules uit kunt wisselen en vereist een en ander codeer werk door opel zelf om alles aan te melden bij de auto voordat alles werkt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 30, 2021 om 23:05
1875 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Dennis,

Hou oud is de auto eigenlijk?

DennisD80
door DennisD80 May 1, 2021 om 19:30
Antwoorden / 1 Vragen

26 maanden oud en rond de 15000 km gelopen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 30, 2021 om 22:55
1875 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Dennis,

Het is inderdaad met de moderne auto's moeilijker om zomaar even een andere radio in te bouwen omdat het beeldscherm vaak ook wordt gebruikt voor de achteruitrijcamera.

Toch zijn er specialistische bedrijven die dat kunnen.

Ik gebruik even dit nieuwe antwoord omdat ik niet weet hoe ik deze andere foto moet uploaden.....

sw
door swat1500 - Apr 30, 2021 om 23:27
3865 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt hoogstens een non conformiteits claim doen bij de verkoper. Het is mijn niet duidelijk hoe oud de auto is. Je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat een dergelijk scherm een bepaalde periode mee gaat. Is de auto nu bijvoorbeeld 3 jaar oud dan mag je ervan uit gaan dat een dergelijk scherm langer meegaat dan 3 jaar en zeker als het tussentijds al keer vervangen is.
Je moet dan wel bij de verkoper zijn van de auto en niet rechtstreeks bij Opel (wat nu het geval lijkt te zijn).

DennisD80
door DennisD80 Apr 30, 2021 om 23:38
Antwoorden / 1 Vragen

De auto is nu net 2 jaar geweest (opel hanteert 2 jaar garantie), maar inderdaad aan  die non conformiteits claim heb ik ook zitten denken enkel verwijst de dealer gelijk naar Opel nederland. Bedankt voor uw reactie in ieder geval.

aurora1
door aurora1 May 1, 2021 om 16:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De dealer moet het oplossen, eventueel met Opel. U hoort niet doorgestuurd te worden.

DennisD80
door DennisD80 May 1, 2021 om 19:30
Antwoorden / 1 Vragen

Nee klopt, dealer heeft contact met Opel opgezocht en dit was 1 van de 2 opties. De andere optie was om het scherm voor 150,- te laten repareren, maar gezien ze dan voor 200,- een nieuwe hebben (met een jaar garantie) kiezen ze voor de nieuwe.

aurora1
door aurora1 May 2, 2021 om 03:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oké.

ne
door neodutchio - May 1, 2021 om 17:06
5257 Antwoorden / 12 Vragen

Let wel, het is aan uw ouders om te bewijzen dat de klacht niet door derden is ontstaan. Oftewel, het probleem zou al in het apparaat moeten zitten ten tijde van de montage. Maar of dat gaat lukken?
Maar aan de andere kant, wil je zoveel werk en tijd investeren om €350,-? Autorijden is duur en soms is het makkelijker om ja te zeggen dan het gevecht aan te gaan.

DennisD80
door DennisD80 May 1, 2021 om 19:24
Antwoorden / 1 Vragen

De discussie over dat het maar 350,- is heb ik ook gevoerd met mijn ouders (die willen het gewoon voor dat bedrag gemaakt hebben). Ik ben alleen van mening waarom zou de consument (in deze mijn ouders) moeten opdraaien voor een ondeugdelijk produkt. Op deze manier kunnen fabrikanten gewoon hun gang gaan en ondeugdelijke produkten blijven verkopen. Maar goed dat is een andere discussie.

Met betrekking tot het aantonen, dat word inderdaad lastig. Maar goed de auto heeft nog maar 15000 km gereden en sinds de laatste vervanging hebben ze het beschermfolie nog op het scherm laten zitten.

Mijn ouders gaan gewoon het bedrag betalen, omdat dat de makelijkste optie is en volgend jaar gaat de auto er toch weer uit voor de volgende astra (waarschijnlijk).

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 1, 2021 om 18:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk  nu iedereen dit hier jarenlang kan lezen dat het Opel meer koste  dan deze €350,-

Als ze zo moeilijk doen,  en  het komt blijkbaar erg veel voor dus productie fout  is  zeer goed mogelijk.

Opel was ooit het grootste merk van Nederland,  en ik vermoed dat ze nog verder kun afzakken.
Als ik op Problemcar  ga lezen,  blij dat ik dit merk  maar 3x kocht en dat was voor 1980 toen ze nog degelijk en betrouwbaar waren.

Gezien grote aanbod van  herstelbedrijven die  in plaats van nieuwe  T.W.V €1300  het voordeliger doen,   is herstel mogelijk en informeer  eens naar die speciallisten,  hun tarief en Garantie is vaak beter dan  dealers.

DennisD80
door DennisD80 May 1, 2021 om 19:28
Antwoorden / 1 Vragen

Ik rij ook al zolang ik een rijbewijs heb opel en tot dusverre altijd tevreden, maar dat is een andere discussie denk ik. Het gaat mij niet om het feit dat het goedkoper kan omdat de dealer ook had aangeboden om het voor 150,- te repareren, maar mijn ouders willen dan voor 200,- meer gewoon een nieuwe, wat ook te begrijpen is, maar meer om het feit dat de nieuwe radio en scherm nog geen jaar oud is.

Ikzelf ga ook naar deze dealer met zowel mijn werkbus als prive auto dus ik zal er sowieso nog wel een opmerking over maken.

gerbera
door gerbera May 1, 2021 om 22:23
7476 Antwoorden / 14 Vragen

Weer zo'n onzinnig gezwam, het gaat over een autoradio/scherm en niet over de kwaliteit van Opel waar u ruim 40 jaar al niet mee gereden heeft. Dus waar heeft u het over, tevens doet Opel een goed aanbod.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 2, 2021 om 10:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vorige week in  mooie Nieuwe  meegereden,   prima voertuig, maar ik weet van  oude navigatie kaarten en  moeilijk  oplossen van  vooral  diverse  bekende problemen....

Er is niets mis met een Basis Opel maar vaak  wel met de Elektronica die ze erin stoppen
en vaak stuk gingen of niet meer ondersteund worden.

Vooral de  busjes zijn prima,  Eerst Made By Renault,  nu  Peugeot, en niets mis mee!
Dennis D80  zal het met de busjes best eens zijn met mijn....
maar de echte Opel, ook als Vauxhall leverbare   zijn vaak niet  zo goed als vroeger.

Maar ook de Echt Duits reclame, en dan een  echte Duitse naam Karl langs zien komen......
Geweldig, leuke voordelige auto van mijn buren,  matige stoelen, prima voor kortere ritten...
Maar echt Duits? En haar man rijd in een Opel van de zaak;  Made in Polen  Agila!

Ja,  ik vond die reclame geweldig!

pe
door peentjes - May 1, 2021 om 20:00
421 Antwoorden / 0 Vragen

Mi lopt een gerepareerd onderdeel gewoon mee met de totale garantie. U heeft nu dus een coulance aanbod gekregen.
Misschien is het handig eens te kijken op een Opel forum hoe anderen met dit volgens u 'bekende probleem' zijn omgegaan?

tijger1
door tijger1 - May 1, 2021 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen idee wat iemand zou moeten doen om dat spul te slopen, maar ik zou toch zeker niet de volgende keer bij die garage een auto kopen.

ro
door ronny530 - May 2, 2021 om 08:27
2901 Antwoorden / 41 Vragen

Reparaties/vervanging van onderdelen binnen de garantietermijn verlengen de garantietermijn niet maar dat is inmiddels bekend. De dealer heeft contact met Opel Nederland opgenomen en daar is besloten dat de dealer een coulance mocht verstrekken van 950 euro en dat is redelijk te noemen. Het is echter wel zo dat het een bekend probleem is maar uw ouders dienen dat te bewijzen en met dat bewijs een rechtszaak aan te spannen omdat Opel kon weten dat het touchscreen binnen korte tijd defect zou gaan. Zo'n rechtszaak is een dure kwestie en de uitkomst is niet te voorspellen en voor dit bedrag a' 350 euro ook niet aan te raden. Uw ouders zijn twee mogelijkheden geboden, reparen voor 150 euro of een nieuwe voor 350 euro waarbij de kans bestaat dat de nieuwe ook weer net na de garantietermijn defect gaat. Misschien is repareren een betere optie want met die reparatie kan ook het structuele vochtprobleem verholpen worden.

mo
door mof - May 5, 2021 om 09:02
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, zo werkt het. De garantietermijn geldt voor de auto vanaf koopdatum en wordt niet verlengd voor onderdelen die tussentijds worden vervangen. Tenzij het onderdelen zijn waarvoor u heeft betaald: als u de radio zelf had betaald dan zou de fabrieksgarantie op de nieuwe radio nog gelden. MAar niet als die kostenloos is vervangen tijdens de garantieperiode van de auto.

ft
door ftd - May 5, 2021 om 09:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Onlangs was nog op tv in het programma de kwestie van een Renault die 3 jaar oud was en waarvan het scherm van de boordcomputer defect was. Dit zou volgens mij 3.000 euro moeten kosten. Na bemiddeling van Kassa werd e.e.a. gratis hersteld. Dus schrijf eens naar Kassa en leg je probleem voor.

zoom1
door zoom1 - May 5, 2021 om 11:28
40 Antwoorden / 24 Vragen

Al jaren kijk ik de Rijdende Rechter en Mr. Frank Visser doet uitspraak en Wordt u al geholpen.
Daarbij komt steeds terug dat je fabrieksgarantie hebt, maar daarnaast heeft elke consument ook een wettelijke bescherming.
Een product moet namelijk aan redelijk te stellen eisen voldoen. Zo kan het niet dat zo'n scherm het al na 1 jaar begeeft.
Dan moet er iets fout zittten in dat scherm, tenzij de klant iets verkeerds heeft gedaan met dat scherm waardoor de schade is ontstaan.
Volgens mij moet de verkoper van dat scherm bewijzen dat de klant de schade heeft veroorzaakt.
Maar je moet dan wel naar de (kanton) rechter. En dat kost geld. Maar als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u het door die verzekering laten doen.
Voor €1300,- is het zeker het overwegen waard.

ho
door honza23 - May 5, 2021 om 11:32
265 Antwoorden / 3 Vragen

Nogal wat foute antwoorden......
Letterlijke tekst op de website van Opel zelf:
"Op Opel OnderdelenOpel ruilonderdelen en accessoires die gemonteerd zijn door de Opel dealer 1 jaar fabrieksgarantie".
Dus als ie binnen 1 jaar kapot is gegaan heb je garantie, anders niet. Zo simpel is het.

gerbera
door gerbera - May 5, 2021 om 11:47
7476 Antwoorden / 14 Vragen

@HONZA23,
Het probleem is dat mensen alleen in hun voordeel lezen en de rest achterwege laten.

De fabrieksgarantie van Opel geeft je recht op gratis reparatie van defecten die onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant vallen, ongeacht de kilometerstand van de auto en het moment waarop het probleem zich binnen de garantietermijn van twee jaar voordoet. Het enige dat je hoeft te doen, is uw auto volgens de fabrieksinstructies laten onderhouden. De Opel dealer geeft graag alle details.
En aangezien Opel geen fabrikant is van een autoradio/scherm klopt uw verhaal dus niet, het is geen Opel onderdeel maar slechts een extra. Zo simpel is het.