mi
door mike_1 Nov 16, 2003 om 11:30
Auto & vervoer

Garantie Seat Ibiza

Ik heb november 2002 een nieuwe Seat Ibiza gekocht. Nu is er voor de 2de keer binnen een jaar hetzelfde onderdeel van de motor kapot gegaan. En ook een ander onderdeel van de motor is hierna al weer vervangen omdat die kapot was. Verder is de dashboard verlichting, het dashboard kastje, de ruit(waardoor mijn bekleding van het dak beschadigd is) en de zonneklep al kapot geweest. Nu vraag ik mij af wanneer seat verplicht kan worden om mij een nieuwe auto te geven of met een ander goed voorstel te komen. Ik heb namelijk geen vertrouwen meer in de auto.

1432 4 Rapporteer

ar
door arodrquin - Apr 16, 2004 om 12:00
18 Antwoorden / 0 Vragen

Ben bang dat het erg lastig zal worden om een nieuwe auto te vragen. Je kunt het beste alles op grond van de garantie eisen dat alle gratis wordt gerepareerd, ook als je maar een jaar garantie hebt kun je dit ook eisen na de garantieperiode, en helemaal als zo'n onderdeel een half jaar geleden is vervangen, dat onderdeel is dan nog geen jaar oud. Op grond van een europese richtlijn zijn leveranciers verplicht 2 jaar garantie te geven, Nederland heeft die richtlijn geloof ik nog niet geimplementeerd. Spanje echter wel, als je dezelfde Seat in Spanje had gekocht had je nu twee jaar garantie gehad... misschien dat dit ook voor de leverancier een extra reden is om de auto kostenloos te herstellen. Je staat in je recht als je herstel eist. Een nieuwe auto eisen lijkt me helaas niet reëel. Een troost: ik heb ook zoeits met mijn nieuwe auto gehad (ruitenwissers, airbag), maar toen dat allemaal was hersteld heb ik er nooit meer last van gehad, en doet de auto (ook een seat) na 4 jaar het nog prima. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

su
door suzanne_1 - Apr 16, 2004 om 12:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ook buiten de garantieperiode kan de verkoper de auto kosteloos moeten reparen. Je kan je dan beroepen op non-conformiteit. Van een nieuwe auto mag je namelijk verwachten dat de onderdelen langer mee gaan dan een jaar. Eventueel komt u in aanmerking voor een nieuwe auto. Waarschijnlijk zal u dan wel een verbruiksvergoeding moeten betalen. U heeft namelijk al een jaar in de auto gereden en door een nieuwe auto te krijgen 'bespaart' u de afschrijvingskosten van het eerste jaar.

grindweg
door grindweg - Nov 5, 2009 om 22:13
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een auto van 7 jaar zit echt geen garantie of coulance meer op. een nieuwe auto eisen is dan ook geen optie. maar op een reparatie zit standaard al een garantie op van 3 maanden (bovag) wat is er dan al twee keer stuk geweest in een korte tijd?? mischien kan ik u dan verder helpen.!!! een auto of vele onderdelen hebben geen oneindig leven.

th
door thesandman - Nov 7, 2009 om 15:24
73 Antwoorden / 0 Vragen

@Gindweg,

je hebt er waarschijnlijk overheen gekeken. De topics die onder aan de pagina staan, zijn niet pertinent actueel. In dit geval heb je een antwoord gegeven op een vraag uit november 2003. Toen TS deze vraag stelde was het beestje pas 1 jaar oud. Inmiddels zal TS misschien al wel een andere auto hebben.