gerard55
door gerard55 Jan 25, 2009 om 19:48
Auto & vervoer

Gebroken voorveer Citroën C3

Van de Citroën C3 van febr. 2003 van mijn dochter is kortgeleden de linker voorveer gebroken. Gelukkig tijdens het stilstaan. Je moet er niet aan denken als dit bij 120 gebeurt, want het wiel wordt geblokkeerd omdat Citroën een taps toelopende spiraalveer heeft toegepast, die bij breuk naar beneden springt.

Dat betekende twee nieuwe voorveren, want om risico's te beperken is het dan maar beter om beide veren te vervangen. Kosten €815,- en dan nog met het geluk dat remleidingen niet waren beschadigd. Als je op dit probleem googled kom je er achter dat het een typerend euvel is. Citroën Nederland kent wel een coulance op dit punt, maar dan moet je de eerste eigenaar zijn, weinig kilometers hebben gemaakt en jonger dan 5 jaar. In principe verwijst men naar een garantieperiode van 2 jaar. Als je bedenkt dat de ANWB het redelijk acht als autovering minstens 10 jaar meegaat, dan is de coulance-regeling van Citroën niet echt geweldig. Ook trekt men zich weinig aan van het gevaar als zo'n veer breekt tijdens rijden. Want ach meestal gebeurt dat bij stilstand. Dat je auto bij een gebroken veer onbruikbaar is geworden is ook jammer. Met de meeste auto's kun je gewoon rijden met een gebroken veer.

Citroën France heeft C3's van bj 2002 en 2003 in Duitsland en Engeland teruggeroepen om deze veren prefentief te laten vervangen. In deze landen wordt volgens Citroën meer zout gestrooid en daarom vond men het in Nederland niet nodig. De veren hebben in NL klaarblijkelijk minder te lijden.

Mijn vraag is: wie herkent dit of is ook eens gedupeerd geweest met zo'n veerbreuk bij zijn/haar C3?

Op het Citroënforum is dit verhaal al twee jaar bezig en ik plaats dit nu hier, omdat het hoogtijd wordt dat er eens wat gaat gebeuren.

Hoe meer mensen van zich laten horen hoe beter de kans dat Citroen auto's alsnog moet laten terugroepen en degenen die al gedupeerd zijn geworden alsnog gaan vergoeden.

Laat dus weten of u dit herkent.

2609 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag gerard55,

Ik adviseer je om jouw bericht/oproep ook hier op het forum te zetten. Je bereikt daarmee een ander en veel breder publiek.

Forum Kassa:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=forum_overzicht

Sukses en vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

het zal moeilijk worden na 6 jaar. garantie houd een keer op. 10 jaar garandeerd de anwb nooit. bij bijna alerlei merken breken ze met regelmaat. daarom zijn er ook imitatie veren te koop . als er geen omzet inzit sprongen zij er niet in. niet alles gaat eeuwig mee dus bij beurten goed controleren. bij apk dit ook bij de misser top 10

ve
door verwijderd - Jan 31, 2009 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

afgelopen donderdag wilde ik wegrijden met mijn C3 en wat was het geval....linker voorveer gebroken !!! auto is weggesleept en pas volgende week klaar; er moeten 2 nieuwe voorveren in.

Dat dit zo veel vaker voorkomt....zo maar...dat kan toch niet !!!

Bouwjaar 2002

Wordt het niet eens tijd dat hier aandacht voor komt!!!

Betsy don

ve
door verwijderd - Feb 9, 2009 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij van itc computers in emmeloord hebben 3 citroens berlingo rijden en afgelopen 2 jaar 3 voorveren moeten laten vervangen.

van 2 wagens. ze zijn 8 jaar oud.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2009 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo goedenavond.

toen ik zaterdagmiddag 27 dec. aan het werk was (thuiszorg) reed ik een woonerf af en toen brak mijn rechter voor vering. ik stond gelijk stil, en kon niet meer voor of achteruit. alles zat muurvast. de wegenwacht moest dus komen, daarna een takelwagen, want de auto was zo stuk dat hij niet meer gesleept kon worden. een collega moest mijn overige cliënten overnemen. al met al was ik drie uur later thuis, en mijn auto stond bij de garage. dit grapje heeft me 520,14 euro gekost. hopelijk heeft u zo voldoende informatie. ik wacht op een reactie van jullie, hoe ik dit verder aan moet pakken.bij voorbaat dank, groet sandra.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2009 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na aanleiding van de uitzending die ik zelf helaas niet heb gezien, heb ik gehoort dat er problemen zijn met de c3. Met name over de veren.

Ik heb zelf een c3 van juli 2002 nieuw gekocht. Hij heeft nu 87 duizend kilometer gelopen. Ik heb nog geen problemen met de veren gehad, maar wel problemen met de ruitenwissers, 3 maal, die deden helemaal niets meer; oorzaak: slechte aarding in de ruitenwissermotor. De buitentemperatuurmeter is stuk. De radio werkt fm zender niet altijd. Verder is ook de module van de aanjager stuk geweest. Ik heb een nieuwe module laten monteren.

Hoop dat citroen zich realiseerd dat als zo'n veer zou stukgaan bij hogere snelheid, dat dat fatale gevolgen kan hebben voor de inzittende. Dit zou bij een fataal ongeval vaak worden gezien als oorzaak onbekend.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2009 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bonjour ,

Ik heb net de uitzending gezien over de voorveren Citroën C3, daar wil ik graag op reageren.
Dit probleem komt niet alleen voor bij de Citroën C3, maar ook bij Berlingo, Berlingo Multispace en Picasso. Deze informatie wordt vrijgegeven in Car Recall R/2005/095 http://www.vosa.gov.uk/vosa/apps/recalls/searches/expand.asp?uniqueID=4B1DDB95EF1A529F80257034003398A2&freeText=Blank in Engeland.

In juli 2008 is de linker voorveer van mijn Picasso (6 jaar en 81000 km) gebroken. Na 6 maanden onderhandelen met zowel de Nederlandse Citroën als de Franse Citroën, erkennen ze het probleem niet en willen zo doende de reparatiekosten niet vergoeden. Bovendien heb ik in die 6 maanden geen antwoord gekregen op de vragen en opmerkingen die ik Citroën heb voorgelegd;

1/ Als dit probleem niet voorkomt, waarom wordt er in Engeland een Car Recall voor ditzelfde probleem toegepast?
2/ Waarom krijgt mijn voertuig niet de mogelijkheid tot Car Recall, terwijl ditzelfde voertuig (dus zelfde identificatienummer ) in Engeland wél onder de voorwaarden van Car Recall valt?
3/ De Franse Citroën dealer waar ik mijn voertuig heb laten repareren heeft een extra security-kit gemonteerd. Deze security-kit moet, nadat de voorveren zijn gebroken, voorkomen dat de band wordt doorboord. Vanuit mijn beroep weet ik dat de ontwikkeling van zo'n security-kit veel tijd vraagt op het gebied van  engineering, analyses,testen.

Om die redenen kan de security-kit enkel ontwikkeld zijn nadat deze problemen zijn geconstateerd.

4/ Is deze security-kit  gemonteerd op elke auto waarbij een voorveer is gebroken?

Met deze informatie wil ik bevestigen dat de Franse Citroën deze problemen kent er erkent, maar weigert de verantwoordelijkheid op zich te nemen. Als er een collectieve actie of aanklacht komt, ben ik bereid daaraan te participeren.

Cordialement,

Met vriendelijke groeten,

Joël PEYRE

ve
door verwijderd - Mar 2, 2009 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rij ook een C3 Hij is van September 2002. Tussen afgelopen kerst en oud en nieuw zijn ook mijn veren spontaan gebroken. Hij stond al een paar dagen op de inrit.

Er staat ruim 60.000 km op de teller. De garantie kan dan wel verlopen zijn, maar als het werkelijk zo is dat zoveel auto's het uit bouwjaar 2002 en 2003  dit hebben is dit toch wel appart. In Duitsland en Engeland zijn deze auto's toch ook niet voor niets teruggeroepen!

ve
door verwijderd - Mar 2, 2009 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn bij uw C3 ook de voorveren kapot gegaan? Of rijdt u in een C3 en bent u ongerust? Stuur dan een mail met daarin duidelijk uw naam, adres en e-mailadres naar kassa@vara.nl. Vermeld in het onderwerp: Citroën C3 veren.