Gebroken voorveer Citroën C3
Van de Citroën C3 van febr. 2003 van mijn dochter is kortgeleden de linker voorveer gebroken. Gelukkig tijdens het stilstaan. Je moet er niet aan denken als dit bij 120 gebeurt, want het wiel wordt geblokkeerd omdat Citroën een taps toelopende spiraalveer heeft toegepast, die bij breuk naar beneden springt.
Dat betekende twee nieuwe voorveren, want om risico's te beperken is het dan maar beter om beide veren te vervangen. Kosten €815,- en dan nog met het geluk dat remleidingen niet waren beschadigd. Als je op dit probleem googled kom je er achter dat het een typerend euvel is. Citroën Nederland kent wel een coulance op dit punt, maar dan moet je de eerste eigenaar zijn, weinig kilometers hebben gemaakt en jonger dan 5 jaar. In principe verwijst men naar een garantieperiode van 2 jaar. Als je bedenkt dat de ANWB het redelijk acht als autovering minstens 10 jaar meegaat, dan is de coulance-regeling van Citroën niet echt geweldig. Ook trekt men zich weinig aan van het gevaar als zo'n veer breekt tijdens rijden. Want ach meestal gebeurt dat bij stilstand. Dat je auto bij een gebroken veer onbruikbaar is geworden is ook jammer. Met de meeste auto's kun je gewoon rijden met een gebroken veer.
Citroën France heeft C3's van bj 2002 en 2003 in Duitsland en Engeland teruggeroepen om deze veren preventief te laten vervangen. In deze landen wordt volgens Citroën meer zout gestrooid en daarom vond men het in Nederland niet nodig. De veren hebben in NL klaarblijkelijk minder te lijden.
Mijn vraag is: wie herkent dit of is ook eens gedupeerd geweest met zo'n veerbreuk bij zijn/haar C3?
Op het Citroënforum is dit verhaal al twee jaar bezig en ik plaats dit nu hier, omdat het hoogtijd wordt dat er eens wat gaat gebeuren.
Hoe meer mensen van zich laten horen hoe beter de kans dat Citroen auto's alsnog moet laten terugroepen en degenen die al gedupeerd zijn geworden alsnog gaan vergoeden.
Laat dus weten of u dit herkent.
Bij mij is de linkerspiraalveer gebroken, ook toen hij stilstond. Vind 815 euro voor 2 spiraalveren uitzonderlijk duur, ze kosten bij de dealer nl. 55 euro /stuk. Neem 3 uur reparatietijd en men komt op ongeveer 380 euro uit (inclusief werkplaatstarief). Krijg morgen de nieuwe spiraalveer. Mijn vraag is natuurlijk: hoe betrouwbaar zijn de auto's tegenwoordig? Rij zelf 30 jaar en heb dit nog nooit meegemaakt. Volgens mijn dealer wordt dit veroorzaakt door het feit dat de spiraalveren (om brandstof te besparen) onder vrij hoge spanning staan, dit om de wagen lager op de weg te krijgen, voeger was dit niet zo en waren de spiraalveren dikker. Zout mag geen invloed hebben op de veer omdat ze "ingepakt"zijn in een coating. weet dat dit euvel heel erg vaak voorkomt bij de Renault Twingo, hebben zo'n auto gehad en hem, nadat beide spiraalveren gesprongen en vervangen waren (415 euro) verkocht, het geeft nl een onbetrouwbaar gevoel. Hebben nu een nieuwe Nissan Micra, bij dit merk komt dit niet voor.
Mij overkwam dit weekend het zelfde. Tijdens stilstand de rechtervoorveer van de C3 van mijn moeder gebroken. Auto niet meer te verplaatsen zonder dat er meer schade wordt toegebracht. Plaatselijk autohandelaar met de handen in het haar. Nog geen discussie over garantie, maar als ik de berichten op internet lees over dit, kennelijk vaker voorkomende, probleem, dan staat mij nog iets te wachten. De auto is 4 jaar oud en mijn moeder is sinds voorjaar 2008 de tweede eigenaar. We wachten de reactie van de plaatselijke handelaar af.
Bij mijn moeder was het helemaal een horror verhaal,ze komt al zo 30 jaar bij de zelfde citroen dealer in Den Helder heeft hier al heel wat wagens gekocht .Twee weken geleden op zaterdag10 jan. is haar man(mijn vader) overleden,op zondagavond wilde ze in haar C3 uit 2002 (met maar 39936 km.)naar haar overleden man die was over bracht naar het uitvaartcentrum in Den Helder rijden,een grote klap en haar linker voorveer was gebroken,maandagochtend de dealer gebelt die zijn hem komen halen maar hadden geen veren in voorraad ook niet in het magazijn in Brabant,de reparatie duurde zo 3 tot 5 werkdagen en ze hadden ook geen leen auto voor haar ondanks de situatie(wel uitgelegd),opzich is dit al schandalig omdat ze daar wel mee leuren bij reparatie gratis leen auto.De reparatie duurde inderdaad 5 werkdagen en werd terug gebracht terwijl wij op de crematie waren van mijn vader.De rekening bedroeg 481 euro ,mijn moeder verwees hun op het euvel dat Citroen Nederland wel erkent heeft omdat ze uit coulance auto"s die dit overkomen zijn en niet te veel kilometers hebben gereden en niet ouder zijn dan 5 jaar de kosten vergoeden.Maar omdat mijn moeders auto 7 jaar oud is vervalt die regeling,dus moest ze betalen,daarop zei ze eerst even de rechtsbijstand te willen raadplegen voordat ze ging betalen,waarop de man zei dan de auto terug wilde hebben zo lang ze niet betaald had(komt daar al 30 jaar)betaald altijd,WAT IS DIT VOOR SERVICE !!!!!Het breken van de voorveer komt echt heel vaak voor als je dit bij google intikt.En auto"s van dit jaartal zijn in het buitenland terugroepacties voor geweest behalve in Nederland.De fout zit in de cooting van de veer hij schuurt ergens langs waardoor de cooting loslaat en dan gaat roesten,doordat ze in 7 jaar maar weinig kilometers heeft gereden komt het dus te laat om in aanmerking voor een coulance regeling te komen.De ANWB zegt hierover dat een veer minimaal 10 jaar mee moet kunnen breekt deze eerder dan moet er een coulance regeling worden getroffen.
Hoop dat meer mensen die dit mee gemaakt hebben hier willen reageren zodat dit onderwerp eens de aandacht krijgt van een consumenten programma zoals Kassa zodat Citroen Nederland misschien als nog een terugroep actie in het leven roept of iedergeval duidelijkheid schept en de reparatie"s vergoed (het is duidelijk een fabrikagefout)want ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als je op de snelweg rijdt door een kuil bv.en hij spontaan afbreekt
Met vriendelijke groet F.van Hilst
Ik schrijf ook op het Citroën-forum.nl en het regent klachten. Tja, die 815 euro die mijn dochter moest betalen vind ik ook veel, maar gezien wat ze hebben vervangen lijkt het mij in eerste instantie niet gek. Vervangen zijn de veren, veerschotels en lagers, zijstabilisatiestangen en natuurlijk opnieuw uitlijnen. Vergeleken met wat ik van anderen lees is het veel geld, da's waar. Maar goed ik ben ook nog niet klaar met Citroën en ik hoop met deze topic een flink de kachel met deze situatie aan te maken. Het begint steeds schandaliger te worden wat ik van anderen lees. Citroen hanteert onredelijke coulance-regels als: je moet eerste eigenaar zijn, als of die veren dat weten. Absurd gewoon.
Woensdag 21-01-09 wil ik in de ochtend wegrijden.
En wat blijkt VOORVEER AFGEBROKEN.
Mijn auto is nog geen 5 jaar oud en heeft nog geen 50.000 kilometer gereden.
Ik in paniek citroendealer gebeld maar die doen alsof ze er nog nooit van hebben
gehoord, na het euvel op google te hebben ingetoets kom ik erachter dat het een FABRIEKSFOUT
is en het "regent" afgebroken veren bij de C3'TJES. (de coating is niet goed dus de veer roest door. meestal na 4 a 5 jaar)
Ik kom op een forum (citroen-forum) terecht waar mensen vertellen met bewijsbrieven dat o.a Frankrijk en Duitsland
een terugroepaktie hebben gedaan.
Ik bel lichtelijk in paniek naar Citroen-nederland, ook omdat ik hoogzwanger ben met complicaties
en dat ik wel 3 keer per week naar het ziekenhuis moet en erg afhankelijk ben van mijn c3
Ze zou er spoed achter zetten, gezien mijn situatie, dat was woensdag 21-01-09
Het kon 2 tot 5 werkdagen duren, maar omdat de dealers zo vaag deden over de kosten kregen wij de indruk dat ze
dubbel zouden declareren, omdat ze meteen vertelden wat het ging kosten en nog nooit van het probleem hadden gehoord............???
(Dit terwijl ik informatie had gevraagd bij een takelbedrijf en die vertelde ook dat hij vaak een c3 had. met hetzelfde euvel )
Dus wij dachten zij krijgen alles vergoed van citroen/nederland en wij betalen ook nog eens , dubbelop dus voor de dealer!. De totale reparatie (incl. gevolgschade) kan oplopen tot zo een 1000,- euro.
Vele voor mij kregen het volgens het forum gewoon vergoed, sommige zelfs incl. een leenauto.
Ik dacht dus, nou dat is zo klaar als een klontje, ik moet gewoon even geduld hebben.....hoogzwanger.
Vrijdag belde Renee van leijen mij op ze hing eerst een verhaal op dat het BIJNA ALTIJD gebeurd als de auto stil staat, en dat het dus ongevaarlijk is.
(Wat natuurlijk verschikkelijk is want de hele stuurstang zakt door zijn veer heen de remleiding knapt bij 9 van de 10 gevallen
en je auto ligt gewoon bijna op de weg, hoe gevaarlijk is dat met 120 km per uur.)
en toen kwam ze met de medeling ''u krijgt niks" Want uw auto is al 5 jaar oud.
De coulanceregeling was uitgerekt van 2 jaar naar 5 jaar!! Maar dat is niet waar, pruttel ik tegen, mijn auto is van 26 februari 2004
en het is nu januari 2009. dus hij is nog geen 5 jaar oud, en dan nog ik heb nog geen 50.000km gereden.
''O'' zegt mevrouw van R van leijen, maar hij is uit 2004 en we zitten nu in 2009 dus u krijgt niks!!!
Ik kon geen woord meer uitbrengen en belde huilend mijn man op, die vervolgens Mevrouw van leijen belde,
tegen hem zei ze: Ze krijgt niets omdat ze niet de eerste eigenaar is!!! Toen werd ik helemaal gek, dat mag natuurlijk niets uitmaken.
Maar ik ben de eerste berijdster, en dat kan ik heus bewijzen, ik werk voor mijn moeder en auto stond op de zaak 12-12-2008
heb ik de auto overgenomen. Maar ik heb hem destijds zelf uitgekozen
en ik ben ook de kontaktpersoon bij de dealer ivm, apk en beurten etc.
Hoe dan ook ze komen met verschillende verhalen EN ZE METEN MET MEERDERE MATEN!!
Na 30 minuten belt ze terug en zegt: "we zijn dan bereid om de materiaalkosten te betalen''
Waarop mijn man zegt, wat is dit voor bedrijf, het lijkt wel een spelletje wat jullie met ons spelen!
Graag willen we er bij citroen op terug komen met bewijzen van dat ik de eerste berijdster ben en dat de auto niet 5 jaar oud is
en een verhaal van een meneer met hetzelfde euvel die alles wel vergoed kreeg.
Ik kan NIET geloven dat door een fabrieksfout ik zelf moet betalen voor de manuren a 80,- euro per uur,
voor iets wat mij is aangedaan en wat mij ook nog in gevaar heeft gebracht.
Wat moet ik hier nu mee??
Met vriendelijk groeten,
Mascha
Ook ik heb een veer gebroken en wel op het woonerf 50 meter van huis. Er is daar een drempel, toen ik er over reed hoorde ik een krak, de auto stond links nog een centimeter van de straat. Weg gesleept Ik ben gaan googelen en kwam er achter dat ik niet de enige ben. Dus Citroen nederland gemailt maar die houwen het op toeval.
Hans te Enkuizen
Na 100 meter rijden ineens breekt er iets niet meer met de auto te rijden, garage gebeld, gevraagd wat voor auto heeft U een Citroen C3 toen wisten ze gelijk wat er aan de hand was auto opgehaald en de linker spiraalveer is gebroken en dit met een km stand van 95.000 Dit kost even 500 euro en ben erg geschrokken want wat was er gebeurd als ik op de snelweg had gereden????? Waar kan ik met mijn klacht terecht?? Heb hem tweede hands gekocht
Onderstaande mail kreeg ik vandaag, alleen jammer voor mij dat ik mijn auto heb laten repareren bij een bedrijf in Hauwert ( Peugeot dealer ). Bij de eerste mail was ik bedroefd maar nu ben ik kwaad. NOOIT GEEN CITROEN MEER VOOR MIJ!!!!!!!!!!
------------------------------------------------------------------------
Geachte heer Stenekes,
Onlangs hebt u zich gemeld bij onze klantenservice met een vraag omtrent de reparatie aan de voorveer van uw Citroen C3. U hebt naar aanleiding daarvan van ons bericht ontvangen dat er van geen of geen volledige vergoeding van de herstelkosten sprake kon zijn.
Als gevolg van ons gewijzigde beleid ten aanzien van een tegemoetkoming in de herstelkosten voor dit incident, kunnen we u nu tot ons genoegen mededelen dat het herstel van uw Citroen C3 nu wel voor een vergoeding in aanmerking komt mits de reparatie is uitgevoerd door een erkende Citroen-dealer.
Wij hebben de Citroen-dealerorganisatie inmiddels geinformeerd omtrent deze beslissing van Citroen Nederland. Vandaar dat wij u nu vriendelijk verzoeken contact op te nemen met de Citroen-dealer die de herstelwerkzaamheden voor u heeft uitgevoerd, zodat deze u alsnog een vergoeding van de herstelkosten kan doen toekomen.
Wij bieden u onze excuses aan voor het door u geleden ongemak en hopen u hiermee alsnog naar genoegen te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
hierbij wou ik laten weten, dat wij 2 Berlingo's hebben, en al 3x gebroken veren gehad hebben, laatste x brak de veer op de snelweg, en de veer stak in de band, die meteen aan flarden was, en de wagen zo van de snelweg werd geslingert, net niet tegen de vangrails aan.... dus voor ons geen Citroën meer. ( veren zijn 2x van de sloop gehaald, daar ze uitverkocht waren bij de groothandel)
Wij hebben in 2002 onze citroën c3, nieuw, gekocht en hebben er al veel mee gehad, ondanks, dat we er nu, amper 57000 km. mee hebben gereden.
in november '08, zou mijn man, s'morgens na zijn werk toe rijden.Hij stapt in en........ en het gaf me daar een knal!Juist ja, de linker voorveer, was er finaal door geknalt. Aangezien we na menig incident( o.a1 x injectie , natuurlijk net na de garantie, 2x luchtpompje voor millieu vriendelijke start á 200 euro ) hebben besloten, om zo min mogelijk aan de auto te laten doen door citroën, hebben wij de reparatie kosten aardig kunnen drukken, door hem zelf te repareren...maar toch, dit mag eigenlijk niet gebeuren!
En ja, er zit ook nog een rechter voorveer op, die dus eigenlijk ook vervangen moet worden, want het is, om zo te rijden, idd net Rusisch roulette.
Dus mijn verzoek aan Citroën Nederland, neem uw verantwoording in deze en roep alle auto's, ongeacht 1ste of 2de eigenaar en bouwjaar op, voor het plaatsen van, gratis, nieuwe voorveren.Zodat wij ,als Citroën rijders, ook weer tevreden rijders, kunnen worden.
linda
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Berkenbosch Mode
Goedendag,
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis
Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet.
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg
...
Lees meer
Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben
Gechte,
2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.
Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.
Afijn een week
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer