sl
door slechtzicht May 15, 2007 om 10:05
Auto & vervoer

Geur en microfilter

Hallo,

Vorige week is mijn Ford Ka voor een kleine beurt en de verplichte APK naar de garage geweest.

Ik kijk net op de gespecificeerde rekening en zie daar een bedrag voor een geur en microfilter staan.

Nou heb ik dus een Ka zonder airco, en volgens mij zit zo'n filter dus in/aan de airco.

Zeker weet ik dit dus niet, vandaar mijn vraag aan jullie of er iemand is die daar uitsluitsel over kan geven.

Ik ga natuurlijk niet eerder de garage bellen voordat ik zeker weet dat ze een fout hebben gemaakt.

Wie kan hier meer over vertellen?

Groeten jan.

3367 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2007 om 10:53
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Bij vervanging is een reparateur wettelijk verplicht u de onderdelen te geven die dan vervangen zouden zijn, als u daarom vraagt. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat er niet iets in het serviceboekje zal staan dat bij uw auto hoort. Daar worden normaliter alle zaken genoemd die bij een onderhoudsbeurt aan de orde zijn. Ik neem overigens aan dat de auto wel degelijk een filter heeft, de meesten hebben dat wel om te voorkomen dat teveel kleiene stofdeeltjes zoals roet (diesel) bandslijpsel etc in de auto komen.

sleutelaar
door sleutelaar - May 15, 2007 om 20:30
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Jan

Een Micro oftwel interieur filter zit op autos met een airco instalatie

vraag even om welk onderdeel het hier gaat en laat het je even zien vermoedelijk is hier een vergissing begaan

al zou deze op jou auto zitten dan is het mij niet bekend dat deze dan bij een kleine beurt vervangen moet worden

e.e.a staat in het service instructie boekje

groet van de sleutelaar

harrie
door harrie - May 16, 2007 om 07:17
765 Antwoorden / 36 Vragen

Dit soort "Hepa" filters zit ook in auto's zonder airco, een luchtfilter voor het ventilatiesysteem. In mijn Fabia zit er ook een en moet om de paar jaar vernieuwd worden. Staat trouwens aangegeven bij de werkzaamheden in het serviceboekje.

Vroeger hadden auto's dat niet en eigenlijk verdenk ik de autofabrikanten ervan om op deze manier weer wat extra omzet te genereren. Natuurlijk ook wel als compensatie van minder olie verversen / minder bougie's vervangen / geen contactpuntjes meer etc.

Kijk eens naar het boekje waar de werkzaamheden voor een beurt vermeld staan.

Groeten Harrie

dodge
door dodge - May 16, 2007 om 07:50
96 Antwoorden / 28 Vragen

Kúnnen op alle auto's zitten met of zonder airco. We hebben het hier over het zgn. interieur- of "pollen"filter.
(zelf heb een auto mèt airco & daar zit tie niet in). Normaliter worden deze bij een grote beurt standaard vervangen (althans bij ons). Bij de kleine beurt op verzoek (mensen met luchtwegproblemen/astma etc.).
Het is echter géén overbodige luxe om als je auto (wegens laag kilometrage per jaar) maar 1x per jaar i/d garage komt dit filter bij de kleine beurt ook te vervangen.
En inderdaad: misschien schrijft Ford dit ook gewoonweg voor.
En anders: gewoon even bellen & uitleggen.