ad
door ad65 Apr 18, 2015 om 22:18
Auto & vervoer

Gewicht auto voor motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting (mrb) wordt o.a berekend over het ledig gewicht van de auto. Bij navraag op de RDW-site is het gewicht 1145 kg(massa ledig voertuig). Op mijn kentekenbewijs staat 1250 kg massa ledig gewicht en daarover betaal ik ook de mrb en misschien dus al jaren teveel. Bij wie en op welke wijze kan ik hiernaar informeren en mogelijk bezwaar maken.(RDW verwijst naar belastingdienst , belastingdienst vaak onbereikbaar)

5250 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kentekenbewijs is door de RDW afgegeven. Dus dat moet kloppen.

U kunt op de site van de belastingdienst een berekening maken en die vergelijken met wat u betaalt.

Het kan echt niet zo zijn dat u teveel betaalt.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tenormin
door tenormin - Apr 18, 2015 om 23:51
16935 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ad65 schreef op zaterdag 18 apr 2015, 22:18]..... belastingdienst vaak onbereikbaar)

Los van uw "klacht": de Belastingdienst is (voor mij in ieder geval) niet 'vaak' onbereikbaar. Ligt er natuurlijk wel aan welke keuzetoets u moet maken maar uw vraag over auto zou geen 'lange file van wachtenden' moeten veroorzaken.

ja
door janf43 - Apr 19, 2015 om 00:20
733 Antwoorden / 0 Vragen

Op het kentekenbewijs van mijn auto staat het rijklaar gewicht vermeld. De belasting wordt berekend over het ledig gewicht. Normaal is dat 100kg minder. Wat staat er op de RDW-site vermeld als rijklaar gewicht van uw auto?

ro
door ron530 - Apr 19, 2015 om 09:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Maak eens een proefberekening MRB op de site van het RDW, vul het ledig gewicht van het voertuig in en vergelijk het bedrag wat uit die berekening met het bedrag dat u betaald.

hutch
door hutch - Apr 19, 2015 om 09:35
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Ad65,

de belastingdienst staat hier buiten. U moet bij de basis zijn en dat is de RDW.
De mrb is namelijk afhankelijk (gevolg) van de aangeleverde gegevens van de RDW.

U moet ook geen vragen over de mrb stellen aan de RDW, maar u moet aangeven dat de gegevens van het kentekenbewijs niet corresponderen met de gegevens van de RDW-site (). Dus die mrb moet u 'even' vergeten.

Ik zou het nogmaals proberen bij de RDW, maar dan via het .

Hierin duidelijk aangeven dat die gegevens dus niet corresponderen.

Pas als die gegevens (indien alles klopt) wel gelijk zijn, dan pas kunt u contact opnemen met de belastingdienst voor (eventuele) gedeeltelijke teruggave van de mrb.

Verder is het niet te hopen dat u een omgekatte auto gekocht heeft.
Dus dat het kentekenbewijs niet bij de auto hoort.........

Mogelijk dat u een oproep krijgt om uw auto (verplicht) te laten keuren bij een RDW-station.

In ieder geval.... succes.

ad
door ad65 - Apr 19, 2015 om 11:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

Allen hartelijk dank en speciale dank aan Hutch die mij exact de gevraagde informatie leverde met bijbehorende link.
Groet,
Ad65

ad
door ad65 - Apr 19, 2015 om 11:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hutch schreef op zondag 19 apr 2015, 09:35]Dag Ad65,

de belastingdienst staat hier buiten. U moet bij de basis zijn en dat is de RDW.
De mrb is namelijk afhankelijk (gevolg) van de aangeleverde gegevens van de RDW.

U moet ook geen vragen over de mrb stellen aan de RDW, maar u moet aangeven dat de gegevens van het kentekenbewijs niet corresponderen met de gegevens van de RDW-site (). Dus die mrb moet u 'even' vergeten.

Ik zou het nogmaals proberen bij de RDW, maar dan via het .

Hierin duidelijk aangeven dat die gegevens dus niet corresponderen.

Pas als die gegevens (indien alles klopt) wel gelijk zijn, dan pas kunt u contact opnemen met de belastingdienst voor (eventuele) gedeeltelijke teruggave van de mrb.

Verder is het niet te hopen dat u een omgekatte auto gekocht heeft.
Dus dat het kentekenbewijs niet bij de auto hoort.........

Mogelijk dat u een oproep krijgt om uw auto (verplicht) te laten keuren bij een RDW-station.

In ieder geval.... succes.

door 1953 - Apr 20, 2015 om 03:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Er zijn twee gewichten: 1 leeg en 1 met bestuurder!

pino123
door pino123 - Apr 20, 2015 om 07:39
2778 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 20 apr 2015, 03:33]Er zijn twee gewichten: 1 leeg en 1 met bestuurder!

Met bestuurder is de auto niet leeg......