Herfst/winter check
Graag zou ik willen weten of een winter check echt nodig is.
Mijn brikje "chevrolet matiz "km stand 39000km van eind 2009,is eind mei dit jaar apk gekeurd en had vervanging nodig van wielremcilinders achter.Kosten € 214,45
Een jaar daarvoor heeft de auto een grote beurt gehad ad € 215, die nog zeker eer ik dit gebruikt heb ( nog15000 km ) te gaan heeft voor een nieuwe grote beurt met de km die ik rijd,is mij toen verteld.
Ik heb geen verstand van de techniek van een auto kan er wel heel goed mee rijden ( pas 50 jaar :>)
Nu dacht ik langs te kunnen gaan bij de garage voor de ruitensproeiers voor en achter aan te laten vullen.
Dat zou € 3 per liter kosten ex werkplaats tarief.
Toen werd mij dringend gezegd dat ik echt jaarlijks een kleine beurt moest laten doen ad € 99,waarin dan alles wat nodig was werd vervangen.incl . die herfst/winter check beurt van € 19,95
Ben ik nou zo naïef en dom? ik dacht in het uiterste geval een herfst/winter check te laten doen ad € 9,95 bij een andere garage,bij hen kost dat € 19,95.
Ik rijd gemiddeld na de laatste grote beurt 2000 km per jaar en zou het ding al lang hebben weg gedaan als er op redelijke loop afstand openbaar vervoer zou zijn.
Ben moeilijk ter been en heb de auto dus echt nodig als ik nog buiten wil komen.
De auto loopt prima start zonder problemen nooit wat mee gehad ,snik!:>) ik wilde alleen maar de ruitensproeiers goed werkend houden en krijg dit allemaal aan te horen.
Ik begrijp best dat een auto onderhoud nodig heeft en dat doe ik ook braaf maar waarom doe je dan een grote beurt als je daarop elk jaar weer een kleine beurt moet doen.
Helluppie,help mij uit de droom(nachtmerrie).
Met groet Laurina
Hallo laurina2,
Gebruikelijk is een beurt ná .... km of ná één jaar.
Als de auto in mei de APK heeft gehad is een beurt nu niet nodig.
Als je ruitenwisservloeistof op is moet je die natuurlijk wél bijvullen.
Met vr.gr.
Ik vindt die onderhoudsbeurten echt onzin, en zo worden de onwetende burger flink getild. Mijn auto heb ik net 100k gereden en pas 2 beurtjes gehad.
Niet echt nodig wanneer u zelf de benodigde maatregelen kunt nemen zoals antivries en ruitenwisservloeistof en de auto zoals in uw geval weinig kilometers draait en regelmatig onderhoud krijgt. Een goed profiel op de banden en goede ruitenwisserbladen kunt u zelf ook makkelijk nazien. Een goede accu is echter ook van het grootste belang die kan alleen goed getest worden met een accutester. Vraag is of die bij de APK ook is getest misschien wel zinvol om die dan wel even te laten testen.
In het onderhoudsboekje van de auto staat hoe u bijv. ruitensproeiervloeistof kunt aanvullen, een fluitje van een cent. Dat spul is voordelig te koop bij o.a. Action, Lidl en Aldi. Daar kost 5 liter een enkele euro. Bij o.a. het Kruidvat en Trekpleister is het ook voordelig te koop.
Als u het nodig vindt om de accu te laten testen (ik doe dat nooit tenzij ik problemen ondervind) dan kunt u dat gratis laten doen bij bijv. Euromaster. Als de auto prima start lijkt me dat overigens niet nodig.
Om zelf even te controleren of de accu in orde is: klik hier.
Als u de portieren en kofferbak lang open laat staan of de binnenverlichting vaker aanzet, trekt de accu sneller leeg.
Doordat ik een bon in de bus kreeg werd ik geattendeerd op de herfst/winter check.Daarom de garage gebeld en kreeg de vermelde antwoorden.
Omdat ik dit toch wel gek vond daar de garage de auto in onderhoud heeft, eens gevraagd aan het panel.Het is voor mij nu wel duidelijk temeer naar de weinige km die ik rijd dat een check ook overbodig is.
Ik ga de tip van Aurora opvolgen en bij de Action die vloeistof kopen en proberen zelf het spul in te gieten.
Heb dit nog nooit gedaan maar ik kan lezen:>) dus gewoon proberen.
Het scheelt nogal in prijs € 3 per liter of voor een paar euro 5 liter.Laten we buiten beschouwing dat ik ook de werktijd moet betalen,is logisch maar toch.
De accu is volgens mij alleen bij de grote beurt getest en ik heb toen geen melding gekregen dat het ding aan het sterven is.
Verlichting gaat uit na het contact te hebben verbroken,maar Aurora je hebt wel gelijk ik rijd alleen korte stukjes,die waarschijnlijk veel stroom gebruiken.
Dit is echt een boodschappen wagentje van een oud vrouwtje haha!
Ik neem de gok en ga niet naar de garage,ik zie wel als het kouder wordt en het ding gaat janken bij het starten, dan een nieuwe accu te laten zetten.
Ik heb zo'n idee als ik bij de andere garage de check laat doen dat er dan wel weer wat te voorschijn komt,daar zit namelijk ook een accu test bij etc.
Wat ik vandaag heb moeten aanhoren is dat je als je geen kleine beurt laat doen je onherroepelijk in de problemen komt als we een koude winter krijgen.
Nou ja dan is het tijd genoeg.
Ik ben blij toch aan dit forum raad gevraagd te hebben en dat ik niet zo dom ben alles klakkeloos aan te nemen wat die garage houders vertellen.
Hartelijk dank allemaal,
met groet Laurina
Dank voor het melden en laat u niet gek maken door garages....en folders in de bus....
Eventueel een trechter gebruiken die u thuis heeft en anders zijn er doorgaans wel gratis papieren versies bij de kassa van pompstations te verkrijgen.
Als met koude bij starten eerst even een jankgeluid komt dan kan dat aan de V-snaar liggen. Meestal gaat dat direct over.
Maak als het koud is in ieder geval eens in de week overdag ook eens een groter ritje. Dat zal uw accu op prijsstelen.
In ieder geval doen als u de volgende dag per se weg moet. Dan weet u zeker dat hij start.
Aanvulling op tijger1: met enkel korte ritjes zo tot 15 km laadt de accu niet genoeg bij, wanneer het dan 'extreem' koud is -10 graden, wordt starten lastig.
Daarnaast is het verstandig, wanneer je enkel korte afstanden rijdt minder dan 10 km, om af en toe in één keer 50 à 100 km te rijden, om al het vocht, wat zich ophoopt in de motor (heel slecht en zonde van zo'n nieuwe auto), te laten verdwijnen.
Qua beurt; de mijne is ruim 5 jaar geleden geweest en rijdt nog prima (uiteraard wel olie bijgevuld). Betreft dan wel een auto op leeftijd, maar zolang hij goedgekeurd wordt..
Als een auto APK-gekeurd wordt worden alleen de onderdelen gecontroleerd die betrekking hebben op de APK-keuring dus geen controle van het niveau van vloeistoffen zoals motorolie, koelvloeistof, remvloeistof, olie stuurbekrachtiging, ruitenwisser vloeistof (ruitensproeier moet het wel doen) of staat van de accu.
Voor sommige beurtonderdelen staat een onderhoudsinterval voor.
Wordt er geadviseerd om de bougies na bijvoorbeeld 20000km te vervangen en rijd je maar 2000km per jaar dan zou je deze pas na 10 jaar hoeven vervangen.
Heb het zelf eens gepresteerd om 78000km met 1 set bougies te rijden en heb ze toen vervangen omdat ik vond dat het "wel eens tijd werd".
De auto heeft vanaf het begin tot het eind altijd uitstekend gestart (ook 's winters) en altijd zonder te schokken gereden, ook geen afwijkend brandstofverbruik geconstateerd.
Dus dan vraag je je af of het wel noodzakelijk is om deze bougies na elke 20000km te vervangen.
Zelf geef ik mijn oude auto om het jaar (na ca. 20000km= onderhoudsinterval moderne auto) voor de APK-keuring een kleine beurt (motorolie, oliefilter, luchtfilter, soms brandstoffilter) en als de auto maar 15000km gereden heeft dan sla ik nog een jaar over en geef ik de auto het jaar daarop een kleine beurt terwijl er dan al 25000km-30000km mee gereden is.
Auto wordt volgende week 19 jaar oud, heb in de 13 jaar dat ik deze auto al rijd nooit problemen gehad met mechanische slijtage aan het motorblok door gebruik van goedkope budgetolie (niet de allergoedkoopste) en langer doorrijden met motorolie.
De motor start goed, slaat meteen aan, loopt als een zonnetje, rammelt niet, tikt niet, piept niet.
Met het laten uitvoeren van een grote beurt zouden bepaalde problemen voorkomen kunnen worden maar vraag mij altijd af of ze de auto echt wel binnenstebuiten keren of gewoon een paar dingen controleren en een zooitje geld cashen.
En mocht je je auto geen grote beurt laten geven en je een keer onderweg stil komen te staan dan kan je van het geld wat je al die jaren aan een grote beurt uitgespaard hebt je auto van Maastricht naar Groningen laten "slepen" en jezelf door een dikke limousine naar huis laten brengen en dan houd je nog dik geld over.
Dat de auto met de huidige temperaturen goed start zegt niets over de werking bjj winterse temperaturen. Wil je zeker weten dat de accu je in de komende winter niet in de steek laat dan moet je zeker wanneer je weinig rijd en/of de accu al wat ouder is deze zeker laten testen. Niets vervelender dan een auto die niet start!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer