lottesanne
door lottesanne Jul 7, 2011 om 11:54
Auto & vervoer

Het nieuwe rijden

Ik heb een vraagje. Tegenwoordig wordt zo'n reclame gemaakt voor het nieuwe rijden. Dit betekent dat je zoveel mogelijk in de hoogst mogelijke versnelling moet rijden, op dat de motor weinig toeren maakt. Nu heb ik altijd begrepen dat het helemaal niet goed is voor de motor als je altijd in lage toerentallen rijdt (minder dan 1000 à 1500 toeren per minuut). Wie weet daar het antwoord op?

18181 26 Rapporteer

eva369
door eva369 - Jul 7, 2011 om 11:58
308 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb bij rijles het nieuwe rijden geleerd en mij werd verteld dat je moet opschakelen tussen de 2000 en 2500 en terug schakelen als je onder de 1200 komt. geen idee of het slecht voor de motor is, maar vast niet als je het bij rijles leert.

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 7, 2011 om 12:31
315 Antwoorden / 0 Vragen

Het lager in toeren rijden is niets mis mee mits:..... je geen vermogen nodig hebt.

Oftewel, bij het optrekken trek je rustig door tot 2000 a 2500 toeren wanneer je weinig belading hebt, heb je meer belading dan trek je iets verder door in toeren (ligt even aan het type auto wanneer het maximum vermogen vrij komt, bij de gemiddelde benzineauto ligt dit ergens tussen de 3500 en 5000 toeren gemiddeld gezien, bij diesel wat lager).
Zodra je je gewenste snelheid hebt bereikt schakel je over naar een hogere versnelling.

Luister in iedergeval goed naar je auto, begint deze te brommen dan zit je in een te hoge versnelling.
Wanneer je merkt dat je volgas gaat geven om op te trekken zit je ook in een te hoge versnelling!

En voordat je op vakantie gaat en in de bergen het nieuwe rijden gaat toepassen: In de bergen houd je berg op je auto altijd tenminste boven de 2500 a 3000 toeren bij een benzine auto!
Je auto heeft het vermogen dan namelijk gewoon nodig en kan anders oververhit raken.
Verder houd er rekening mee dat je in dezelfde versnelling naar boven rijdt als dat je naar beneden rijdt (in z'n twee naar boven betekend ook in z'n twee naar beneden) zo rem je namelijk het meest op de motor af aangezien je remmen anders oververhit raken (maar goed beetje off topic misschien :) ).

gsm
door gsm - Jul 7, 2011 om 19:59
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het nieuwe rijden houdt vooral n levert ook een flinke besparing op.in dat je de motor niet overdreven veel toeren laat maken en dat je zoveel mogelijk op de motor afremt.
Veel motoren voelen zich helemaal niet lekker bij vrij lage toerentallen en zullen bij lage toeren ook niet zuiniger lopen.

De kunst is om niet te hoog in de toeren door te trekken en de motor zoveel als mogelijk is met een toerental te laten draaien, waarbij die specifieke motor zich het lekkerst voelt.

Heel hoge- of heel lage toeren zijn nooit goed voor de zuinigheid en de levensduur van de motor. Niet te snel rijden levert ook een flinke besparing op.
Let er ook op om de motor tijdens de opwarm periode niet teveel te belasten. Rij ook de laatste kilometers, voordat de auto geparkeerd wordt, zo rustig mogelijk.

gsm
door gsm - Jul 7, 2011 om 20:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De cursor verspringt soms tijdens het typen (geen touchpad!)???
Hierdoor bevat de eerste zin in mijn commentaar tekst uit het verdere verhaal.

Moet zijn:
Het nieuwe rijden houdt vooral in dat je de motor niet overdreven veel toeren laat maken en dat je zoveel mogelijk op de motor afremt.

ad
door advangeel - Jul 8, 2011 om 12:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vooral belangrijk om te zorgen dat je motor eerst goed op temperatuur is. Niet alleen het koelwater maar vooral de olie. Als volgens de meter van je koelwater
temperatuur de ideale werktemperatuur is bereikt dan is de olie pas op 3/4 van de juiste werktemperatuur. Hoge toeren bij een koude motor is zeer slecht!! Gevolg hoge slijtage en natuurlijk ook verbruik. Het ideale toerental is per type motor verschillend maar ligt bij de meeste motoren rond de 2500/2800 toeren. Ga er maar vanuit dat als je motor rustig en lekker loopt dat je in het juiste toerengebied rijdt. Kijk daarom net zo vaak op je toerenteller dan op je snelheidsmeter.

th
door thefuture - Jul 8, 2011 om 13:05
31 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk is het helemaal niet goed je motor zwaar te belasten bij lage toerentallen. Het gegeven dat de "Nieuwe Rijden"-organisatie zelf aangeeft dat je in de bergen bij hogere toerentallen moet rijden, onderschrijft dat.
Bij lage toeren volgas geven belast de krukaslagers onevenredig zwaar en zal tot hogere slijtage leiden. Op tijd je auto inruilen voorkomt dure reparaties.

polleke1945
door polleke1945 - Jul 8, 2011 om 13:22
76 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk in de gebruiksaanwijzing naar het koppel.
In mijn auto, een fiat panda, is het koppel 2200 toeren.
Dan is het verder heel simpel, want als je met de auto rijdt met, in mijn geval, 2200 toeren, in de hoogste versnelling, dan rijdt je het zuinigste.
Dan heeft hij de beste balans tussen snelheid en verbruik.
Alleen, bij het optrekken, ga ik in de 1e t/m de 4e versnelling tot 2500-3000 toeren.
De meeste mensen zullen dit echter niet doen, want dan is de snelheid toch vrij laag, in mijn geval in de 5e versnelling ongeveer 95km per uur.

mo
door mowocos - Jul 8, 2011 om 13:27
19 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich niet verkeerd, maar vervuiling van injectoren, gasklephuis, etc. (verstopping door aankoeken van vetten en oliën) ligt wel op de loer. Advies blijf gewoon zuinig / groen rijden, maar trek eens in de maand ( nb. wel bij een warme motor !) eens flink door / snel doorschakelen op de snelweg.
Denk maar aan je eigen aderen; moet je ook eens per dag flink op 'hun donder' geven (1/2 uurtje flinke inspanning)

bo
door boxtelnaartje - Jul 8, 2011 om 13:27
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn auto bij een garage in onderhoud, en de automonteur zegt dat het juist goed is om af en toe de auto flink door te trekken. ( mits hij warm is ) NOOIT MET KOUDE MOTOR!!!!
De meeste auto's van een paar jaar oud hebben allemaal toerenbegrenzers en deze stoppen toch automatisch op een veilig toerental. Dus kan helemaal geen kwaad. Een te laag toerental merk je vanzelf de auto heeft dan geen fut, gewoon lekker doorrijden is het beste voor iedere auto. Gewoon opschakelen, een automaat maakt ook gewoon toeren als je gas heeft, dit kan geen kwaad voor de motor. De monteur zei dat je de moderne motors nagenoeg niet kapot kunt rijden, mits er genoeg olie en koelvloeistof in zit, en hij normaal zijn onderhoud krijgt.
Ik heb het nieuwe rijden ook geprobeerd, het scheelt niks met het tanken, ik rijdt op LPG. En op benzine scheelt het ook nagenoeg niets. Gewoon in zijn 3 in de bebouwde kom en daarbuiten rijd ik 80 in z'n 4 en de snelweg in z'n vijf. Gewoon zoals het hoort vind ik. En voor bochten ga ik naar zijn 2, omdat hij in zijn 3 geen fut heeft als je de bocht uit komt.

lottesanne
door lottesanne - Jul 8, 2011 om 14:17
438 Antwoorden / 47 Vragen

Allen hartelijk dank voor de antwoorden. Het komt er dus op neer dat je tussen de 2000 en 2500 toeren moet blijven en de auto met een warme motor af en toe eens lekker moet doortrekken.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2011 om 15:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nou Lottesanne
bedanken is een beetje voorbarig.
Want dit is toch echt niet het juiste advies.
Ten eerste heb je niet het merk van jouw auto gnoemd en ook niet welk type motor daarin zit.
Dat gunstige toerental varieert per motortype.
Heb je bv een 8 cylinder motor met 300 pk dan kun je in de derde versnelling uit stilstand wegrijden zonder gas te geven.
Met een klein motortje moet dat met redelijk veel gas in de eerste versnelling.
Het juiste antwoord komt van Polleke (koppel)
Het verkeerdste antwoord komt van Boxtelnaartje: hij verklaart dat hij af en toe zo hard accelereert dat de motor in zijn toerenbegrenzer gaat.
Dat is pas slecht voor je motor.
Hij schrijft ook dat hij op 80 km wegen in zijn 4 rijdt.
En dan staat hij er nog verbaasd over dat het nieuwe rijden geen besparing oplevert.
Ik rijd met mijn auto (2400 cc) bij 60 al in de vijfde.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=lottesanne schreef op vrijdag 8 jul 2011, 14:17: Allen hartelijk dank voor de antwoorden. Het komt er dus op neer dat je tussen de 2000 en 2500 toeren moet blijven en de auto met een warme motor af en toe eens lekker moet doortrekken.

polleke1945
door polleke1945 - Jul 8, 2011 om 15:57
76 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 .
Het juiste antwoord komt van Polleke (koppel)

Dank u, ik wist dit 35 jaar geleden al ;-))

danath
door danath - Jul 8, 2011 om 16:25
88 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon ff googlen en je hebt antw. op dit soort vragen, zonder allerlei verhaaltjes er om heen zoals hier!

http://www.hetnieuwerijden.nl/rijstijltips/personenautos/

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2011 om 17:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dus u danath noemt de paar correcte antwoordeen die hier gegeven zijn "verhaaltjes er om heen "?
Wat bent u een vervelend type met zo'n stomme opmerking. !!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=

=danath schreef op vrijdag 8 jul 2011, 16:25: Gewoon ff googlen en je hebt antw. op dit soort vragen, zonder allerlei verhaaltjes er om heen zoals hier!

http://www.hetnieuwerijden.nl/rijstijltips/personenautos/

bosbess
door bosbess - Jul 8, 2011 om 17:57
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ben toch maar even naar Het nieuwe rijden van Danath gegaan. Inderdaad kort en duidelijk. Ik dacht dat ik (zo'n beetje) het nieuwe rijden toepaste (ouwewijvenstijlrijden). Niet helemaal dus. Maar... volgens mij kan ik met mijn Golfje uit 1996 echt niet 50 km per uur in z'n 4 rijden en ook geen 80 km in z'n 5. Ik ga zo'n beetje op m'n gehoor af.

Ook heb ik eens ergens gelezen dat je de bandenspanning op de waarde moet houden die wordt aanbevolen voor de zwaarste belasting. Dat doe ik sindsdien, maar daarover lees ik niets in de tips.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2011 om 18:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bosthebess,

voor jou en iedereen:
Om nog zuiniger te rijden : pomp de banden iets harder op dan voorschrift.
Daar merk je niets van, de band rolt daardoor lichter over de weg.
Ikzelf doe dat altijd.
Michelin heeft deze truc ook allang door.
Michelin verkoopt een band die brandstof zou besparen.
Zoiets als Michelin economic, of een soortgelijke kreet.
Die band is wel duurder.
En wat is de bespaartruc van Michelin ?
Je moet hem harder opblazen dan het voorschrift van een andere band.
Het zit hem niet in het wonderrubber,maar gewoon in de luchtdruk in de band.
Ben je gewend bv je band op 2.4 te pompen, doe dan maar eens 2.6 bar in de band.
Voor en achterbanden.
Bij voorkeur op een koele dag met nog koude banden.
Door het rijden bouwt de band warmte op waardoor de druk stijgt en je een foute meting krijgt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=bosbess schreef op vrijdag 8 jul 2011, 17:57: Ben toch maar even naar Het nieuwe rijden van Danath gegaan. Inderdaad kort en duidelijk. Ik dacht dat ik (zo'n beetje) het nieuwe rijden toepaste (ouwewijvenstijlrijden). Niet helemaal dus. Maar... volgens mij kan ik met mijn Golfje uit 1996 echt niet 50 km per uur in z'n 4 rijden en ook geen 80 km in z'n 5. Ik ga zo'n beetje op m'n gehoor af.

Ook heb ik eens ergens gelezen dat je de bandenspanning op de waarde moet houden die wordt aanbevolen voor de zwaarste belasting. Dat doe ik sindsdien, maar daarover lees ik niets in de tips.

ikbenik
door ikbenik - Jul 8, 2011 om 20:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Behalve in de winter als het glad is.

mu
door mupar - Jul 8, 2011 om 20:06
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als oud automonteur valt het mij de laatste tijd op dat er veel klachten zijn met voertuigen die de hoogste versnelling meestal is dat de 5 de vernelling defect gaat volgen mij onstaat dit omdat men met een te laag toeren tal in de hoogste versnelling rijdt, waardoor er te hooge krachten komen op tandwielen en lagers, van de hoge vesnelling, het zuinigrijden zou dan eens een duur rijden kunnen worden, als men de versnelligsbak moet laten reviezeren, ik schakel onder de 80 kmh nooit in de hoogste versnelling, maar dat is voor ieder voertuig anders, mijn advies zorg dat de motor altijd soepel loopt ,en schakel op gevoel in mijn ogen rijdt je dan het zuinigst. Mupar.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2011 om 20:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nee meneer, ubentu
de oppomp voorschriften van de Michelin band zijn voor zomer en winter gelijk, dus of het glad is maakt niets uit.
U gaat mij toch niet vertellen dat u lucht uit uw banden laat lopen als het glad is ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=ikbenik schreef op vrijdag 8 jul 2011, 20:01: Behalve in de winter als het glad is.

ikbenik
door ikbenik - Jul 8, 2011 om 20:16
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 8 jul 2011, 20:13]Nee meneer, ubentu
de oppomp voorschriften van de Michelin band zijn voor zomer en winter gelijk, dus of het glad is maakt niets uit.
U gaat mij toch niet vertellen dat u lucht uit uw banden laat lopen als het glad is ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 8 jul 2011, 20:01]Behalve in de winter als het glad is.

Ik wel.

Ik had de banden bij glad weer op 2.6 bar staan, en dat ging mis.
De druk terug gebracht naar 1.9 en ik had weer goede grip.

gsm
door gsm - Jul 9, 2011 om 13:12
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zelfs al trilt de motor niet dan kan een te laag toerental op den duur toch funest zijn. De kapotte 5e versnelling is al genoemd, evenals de motorlagers. Bij dieselmotoren krijg je misschien ook nog eerder te maken met een versleten dubbele-massa vliegwiel, die het bij te lage toerentallen flink voor de kiezen krijgt.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 9, 2011 om 15:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een verhaal : de 5e versnelling kapot, de lagers kapot door te weinig toeren.
Ik schreef het al hierboven : mijn auto heeft een 4 cylinder motor van 2400 cc.
Ik rijd vaak 55 km uur in de 5e versnelling (binnen de kom natuurlijk)
Om sneller te rijden schakel ik dan terug naar de 4e.
Op de teller van mijn auto staan 480.000 kilometertjes zonder enige reparatie aan het motorblok of versnellingsbak.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=gsm schreef op zaterdag 9 jul 2011, 13:12: Zelfs al trilt de motor niet dan kan een te laag toerental op den duur toch funest zijn. De kapotte 5e versnelling is al genoemd, evenals de motorlagers. Bij dieselmotoren krijg je misschien ook nog eerder te maken met een versleten dubbele-massa vliegwiel, die het bij te lage toerentallen flink voor de kiezen krijgt.

bosbess
door bosbess - Jul 9, 2011 om 16:00
354 Antwoorden / 40 Vragen

Toyota Starlet zeker? Kan je nu voordelig inruilen.

toolboy
door toolboy - Jul 9, 2011 om 16:29
965 Antwoorden / 40 Vragen

Het nieuwe rijden is FIETSEN.

Hele verkeerde reklame om in het autootje te blijven hangen.
Dit zou ontmoedigt moeten worden.
Fietsen met z`n allen., het machtsmiddeltje met bumpers is niet altijd nodig.

Ach daar komen de rode duimen weer,Ik kom aan de heilige koe.
Voordat u mij een rode duim verstrekt laat dan eerst de inhoud van deze post op u inwerken.

T

ro
door ron530 - Jul 9, 2011 om 17:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

ook maar een duit in het zakje, het nieuwe rijden kan een flinke besparing opleveren. Snel doorschakelen naar de hoogste versnelling tot de maximum snelheid is bereikt. Mijn Volvo 440 met 1.8 motor heeft bij 50 kmh een toerental van om en nabij 1400 toeren in de vijfde versnelling en rijdt dan nog zeer soepel, verbruik in de stad gemiddeld 1 op 11. Het nieuwe rijden is veel meer! anticiperen en niet terugschakelen voor een verkeerslicht gewoon uit laten rollen. De moderne motoren zijn elektronisch geregeld dus is er van vervuiling geen sprake.

maanaap
door maanaap - Jul 11, 2011 om 14:39
45 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk je banden harder oppompen, als eens er over nagedacht wat er met de band gebeurt met een hogere spanning, juist het loopvlak gaat opbollen en het gevolg is slijtage in het midden van het loopvlak.
De bandenfabrikanten zullen U, hiervoor zeer erkentelijk zijn.
Autofabrikanten schrijven bij bepaalde lading een bepaalde bandenspanning voor dit is niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar is bedoeld om een zolang mogelijke levensduur van de band te bevorderen.

De groeten.